Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
lauraV schreef: het gaat meer om de lucht doorvoer dan de intense hitte van 50 graden of meer ....
denk hieraan bv aan het buiten drogen ...
bij 60 graden en hoger verander je de eiwitten in vlees , deze gaan stollen en ga je het vlees garen ...
gebruik je een te hoge hitte bij drogen , zal je de buitenkant als ware dichtschroeien en meer droogtijd nodig hebben om al het vocht te onttrekken uit de het vlees ... natuurlijk zullen de voedingsstoffen meer verloren gaan door te hoge hitte en langere tijd drogen .
persoonlijk zou ik een hitte tussen de 30 en 40 graden beter vinden ...
Vaak wordt geadviseerd juist warm te beginnen en na een uur of twee de temperatuur te verlagen. Dat schroeien is een beetje onzin: op 65 graden kun je niets schroeien. Bovendien is het de lucht die die temperatuur bereikt, niet het te drogen spul. Vandaar ook dat je na een paar uur de temperatuur moet terugschroeven, anders bereikt het te drogen spul ook die temperatuur en dan krijg je wat jij schrijft: eiwitten en enzymen gaan veranderen en je verliest voedingswaarde.

30-40 graden is m.i. veel te laag: dan krijg je het probleem dat het drogen te langzaam gaat en dat er bederf begint op te treden. Wil je echt al je enzymen behouden, zul je tussen max. 41-46 moeten drogen, maar anders kun je ook rond een graad of 55 drogen; dan gaat het drogen snel genoeg maar verlies je niet al te veel voedingswaarde.

@Aurora: die professionele droger met zijn 90 graden, dat zal wel, maar dan verandert je bot (en ook het eiwit in het vlees, maar voor snacks is dat minder van belang) dus van structuur. Ik kan me voorstellen dat een professional geen boodschap heeft aan voedingswaarde, en dat hij geen zin heeft om uren langer te moeten drogen door een lagere temperatuur, maar het hele idee van thuis drogen is m.i. dat je nou juist niet die bijna-gaar gekookte professioneel gedroogde producten hoeft te voeren.
Door Lou & Joy
orinake schreef: ik heb van men oude bohmann (roosters zijn stuk, motor is nog wel goed) een droogkast gemaakt.
Dus gewoon ikeakastje genomen, bovenaan een opening ingemaakt waar de motor van de bohmann in past.
In de legplanken een vierkant uitzagen en kippengaas op nieten.
En zo kan ik 4 - 5kg per keer drogen.
En wat ik zelf ook een voordeel vind: de voeding word niet gloeiend heet zoals wanneer je de bohmann gewoon gebruikt
Hoi,

Ik zag jou slimme oplossing voor een eigen droogkastje te maken. Ik vroeg me af hoe warm jouw kastje nu van binnen wordt? Aangezien de inhoud van de kast groter is dan de bomann zelf ben ik daar benieuwd naar!

Groetjes en bedankt zover :-)

Barfplaats wordt gesponsord door