Moderators: koekje, pearlsofpassion
Viking schreef: En de algemene stelling is dat je dan wel weet wat er in je eigen vlees zit? Nou....Nee, maar je ziet wel met eigen ogen hoe de kwaliteit van je vlees is. Goede mooie stukken spiervlees tegenover vliesvlees. Veel vet, weinig vet. Heel kaal bot of goed bevleesd bot. Dat soort dingen.
Viking schreef: Als je het zo stelt heb ik minder moeite met de bewering. Maar om nou alle kvv over 1 kam te scheren gaat gewoon niet, Smuldier is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Bandit. En wat weet ik nou zelf over de perfecte samenstelling van het voer voor mijn katten? Ik ben geen voedingsdeskundige en moet het met de beweringen van een ander doen, en die zijn soms wat te gekleurd naar mijn nederige meningHet was helemaal niet de bedoeling de kvv-voeders aan te vallen hoor!! Excuses als dat zo overkwam! Maar het is wat Kaela al zei, de kwaliteit van het vlees wat in het zelfgemalen prakkie gaat kun je zelf beoordelen. Maar ook het feit dat je zelf kunt bepalen hoeveel vleesbot e.d. er in je zelfgemalen barf gaat is voor mij heel belangrijk. Toen ik nog kvv voerde had ik altijd problemen met de ontlasting van de poezels, zo stond ik bijna elke avond grammetjes spiervlees af te wegen omdat er in de kvv's voor onze senior katten vaak te veel bot zat. Nu ik zelf maal, maak ik 'm uiteraard in één keer goed.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik sinds kort voor de helft ben overgegaan op brok gecombineerd met natvoer en de andere helft kvv. Bij mij katten moet ik zeggen een hele verbetering. Geen gezeur meer met de stoelgang maar elke dag een mooi drolletje, mooie vacht, enz enz. Helemaal geen moeite met overgang bemerkt maar eerder een plezier in hun eten omdat ze niet elke keer vlees te eten krijgen wat ze niet zo lekker vinden.
Viking schreef: Als je het zo stelt heb ik minder moeite met de bewering. Maar om nou alle kvv over 1 kam te scheren gaat gewoon niet, Smuldier is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Bandit. En wat weet ik nou zelf over de perfecte samenstelling van het voer voor mijn katten? Ik ben geen voedingsdeskundige en moet het met de beweringen van een ander doen, en die zijn soms wat te gekleurd naar mijn nederige meningTja, voor wat ik zei hoef je echt geen voedingsdeskundige te zijn. Gewoon interesse in voeding hebben en her en der voldoende opvangen. Ik vind het ook een kwestie van logisch nadenken. Als mijn katten niet goed kunnen poepen op merk A, is merk A niet geschikt voor ze. Als ze merk B niet te eten vinden, is merk B niets voor ze. Als ze op ál mijn zelfgemalen prakjes, waar ik de meest moeilijke diersoorten in doe (patrijs, haas, eend, wild konijn enz enz), het super goed doen en het heel graag lusten, dan is mijn zelfgemalen prak gewoon goed.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik sinds kort voor de helft ben overgegaan op brok gecombineerd met natvoer en de andere helft kvv. Bij mij katten moet ik zeggen een hele verbetering. Geen gezeur meer met de stoelgang maar elke dag een mooi drolletje, mooie vacht, enz enz. Helemaal geen moeite met overgang bemerkt maar eerder een plezier in hun eten omdat ze niet elke keer vlees te eten krijgen wat ze niet zo lekker vinden.