Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
Als er hier gemiept wordt zonder aanwijsbare reden dan ga ik minder voeren. Dat is hier nl het teken dat ze teveel krijgen en gewoon geen honger hebben. Werkt iedere keer weer.
Door Viking
Wat is er dan zoveel beter als zelf malen dan de KVV zoals bijv. Haaksbarf (ik noem maar een zijstraat)? Ik dacht nl nog steeds goed bezig te zijn door ze kvv te geven ipv brok oid. Maar door de toonzetting in een aantal onderstaande berichten krijg ik het gevoel dat ook de kvv bar- en barslecht is en dat niets anders dan alleen barf of zelfgemalen goed is.
Door koekje
Ik vind kvv echt wel beter dan brok. Maar barf, met een goed menu en ingredienten van goede kwaliteit, meestal beter dan kvv.
Bij kvv weet je niet precies wat erin zit, de samenstelling en de kwaliteit niet. Dat maakt het onzekerder en meer kans op kwaliteitsverlies.
Door dinky89
Dat is inderdaad het grootste nadeel van KVV ten opzicht van zelf malen/BARF, dat je niet weet wat voor kwaliteit vlees erin zit.
Zeker bij goedkopere merken zal de kwaliteit van het vlees minder zijn.
Haaksbarf is in mijn ogen wel één van de betere kvv soorten. Zelf voer ik ook 'gewoon' kvv maar wanneer ze moeilijk doen dan zou je kunnen kijken of het aan de kwaliteit ligt door zelf te malen ;-)
Door Kaela
Viking schreef: En de algemene stelling is dat je dan wel weet wat er in je eigen vlees zit? Nou....
Nee, maar je ziet wel met eigen ogen hoe de kwaliteit van je vlees is. Goede mooie stukken spiervlees tegenover vliesvlees. Veel vet, weinig vet. Heel kaal bot of goed bevleesd bot. Dat soort dingen.

Wat voor mij ook een reden was om te gaan malen, was de steeds terugkerende blaasontsteking van Otje. De dierenarts was fel tegenstander van vers, want dan voer je hart en in hart zit veel magnesium. Nu is allang bekend dat magnesium beperken niet zinvol is bij struviet. Maar in kvv zou zomaar meer hart kunnen zitten dan de aanbevolen percentages (en dat hoeft niet schokkend veel te zijn hoor). En dan ga je teveel magnesium voeren, wat mijn inziens toch niet handig is bij een struviet gevoelige kat. Nu heb ik zelf controle over alle verhoudingen en de kwaliteit van de grondstoffen en sindsdien test de urine van Otje altijd goed.

Wat mij betreft is het een kwestie van goed beter best. Kvv is goed, zelfgemalen prak is beter, barf is het beste. En als voor jou kvv goed bevalt, dan is dat toch prima. Ik maak de stap naar barf ook niet, ook al vind ik barf beter. Die twee klieren van ons kauwen niet en ik zie op tegen de inimini porties. Ieder zijn ding en als jij doet waar je in gelooft hoef je je door ons niet aangevallen te voelen.
Door Viking
Als je het zo stelt heb ik minder moeite met de bewering. Maar om nou alle kvv over 1 kam te scheren gaat gewoon niet, Smuldier is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Bandit. En wat weet ik nou zelf over de perfecte samenstelling van het voer voor mijn katten? Ik ben geen voedingsdeskundige en moet het met de beweringen van een ander doen, en die zijn soms wat te gekleurd naar mijn nederige mening

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik sinds kort voor de helft ben overgegaan op brok gecombineerd met natvoer en de andere helft kvv. Bij mij katten moet ik zeggen een hele verbetering. Geen gezeur meer met de stoelgang maar elke dag een mooi drolletje, mooie vacht, enz enz. Helemaal geen moeite met overgang bemerkt maar eerder een plezier in hun eten omdat ze niet elke keer vlees te eten krijgen wat ze niet zo lekker vinden.
Door Ruisje
Viking schreef: Als je het zo stelt heb ik minder moeite met de bewering. Maar om nou alle kvv over 1 kam te scheren gaat gewoon niet, Smuldier is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Bandit. En wat weet ik nou zelf over de perfecte samenstelling van het voer voor mijn katten? Ik ben geen voedingsdeskundige en moet het met de beweringen van een ander doen, en die zijn soms wat te gekleurd naar mijn nederige mening

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik sinds kort voor de helft ben overgegaan op brok gecombineerd met natvoer en de andere helft kvv. Bij mij katten moet ik zeggen een hele verbetering. Geen gezeur meer met de stoelgang maar elke dag een mooi drolletje, mooie vacht, enz enz. Helemaal geen moeite met overgang bemerkt maar eerder een plezier in hun eten omdat ze niet elke keer vlees te eten krijgen wat ze niet zo lekker vinden.
Het was helemaal niet de bedoeling de kvv-voeders aan te vallen hoor!! Excuses als dat zo overkwam! Maar het is wat Kaela al zei, de kwaliteit van het vlees wat in het zelfgemalen prakkie gaat kun je zelf beoordelen. Maar ook het feit dat je zelf kunt bepalen hoeveel vleesbot e.d. er in je zelfgemalen barf gaat is voor mij heel belangrijk. Toen ik nog kvv voerde had ik altijd problemen met de ontlasting van de poezels, zo stond ik bijna elke avond grammetjes spiervlees af te wegen omdat er in de kvv's voor onze senior katten vaak te veel bot zat. Nu ik zelf maal, maak ik 'm uiteraard in één keer goed. ;) Trouwens, ook niet onbelangrijk in onze beslissing om zelf te malen was de prijs van de goede kvv's! Bedragen tussen de €4 en €7 voor 1 kilo werden ons te gortig met 6 katten en nee, smuldier enzo wilde ik niet aan ze voeren. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 30 dec 2014, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Viking schreef: Als je het zo stelt heb ik minder moeite met de bewering. Maar om nou alle kvv over 1 kam te scheren gaat gewoon niet, Smuldier is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Bandit. En wat weet ik nou zelf over de perfecte samenstelling van het voer voor mijn katten? Ik ben geen voedingsdeskundige en moet het met de beweringen van een ander doen, en die zijn soms wat te gekleurd naar mijn nederige mening

Tja, voor wat ik zei hoef je echt geen voedingsdeskundige te zijn. Gewoon interesse in voeding hebben en her en der voldoende opvangen. Ik vind het ook een kwestie van logisch nadenken. Als mijn katten niet goed kunnen poepen op merk A, is merk A niet geschikt voor ze. Als ze merk B niet te eten vinden, is merk B niets voor ze. Als ze op ál mijn zelfgemalen prakjes, waar ik de meest moeilijke diersoorten in doe (patrijs, haas, eend, wild konijn enz enz), het super goed doen en het heel graag lusten, dan is mijn zelfgemalen prak gewoon goed.

En als jij er voor kiest om bij het niet goed eten van kvv weer terug te gaan naar brokken staat je vrij. Maar ik neem aan dat je begrijpt dat op een versforum dit niet de doelstelling is. En zoals je hier leest, er zijn prima oplossingen met verse voeding als een kat commerciele kvv niet goed eet. Dus ga dan alsjeblieft niet tegen ons zeggen dat wij kvv niet goed genoeg achten. Dat doe je zelf niet.
Door Viking
Nou Kaela,

Gewoon interesse hebben in voeding ga je het écht niet mee redden hoor, kom op zeg, wees eens eerlijk!

Regelmatig lees je ergens op dit forum: Appelazijn erbij, cranberry erbij, kefir, en noem maar op, doen ze in 't wild ook zeker?

En om dan te zeggen dat jullie kvv niet goed genoeg achten, dat zeg ik niet, dan moet je de voorgaande berichtjes zelf maar lezen, maar dan ga je verder, dan zeg je dat ik het niet goed genoeg zou achten, ik ben al meer als een half jaar vanalles en nog wat aan t verzinnen qua voeding om mijn katten zo goed mogelijk naar mijn eigen kunnen te verzorgen. Daarbij, ik ga niet weer terug naar brokken, ik ben overgestapt op brokken, nooit gekregen, ja als snoepje...En ik snap dat op een versforum je dat niet wil horen, maar dan gooi je er mij maar af, kennelijk kun je een beetje tegenspraak ook niet dulden dan.
Door Kaela
Wat is dit voor gepraat, dat doen ze in het wild ook niet? Nee, daar hebben ze ook geen dierenarts en al helemaal geen brokjes.

Wat wil je nou eigenlijk? Wat is je punt?
Door Viking
Jemig!

Het ging mij er in eerste instantie om dat ik schrok van een paar uitspraken over de kwaliteit van kvv, terwijl ik denk/dacht er goed mee te doen, maar dat is hieronder al uitgelegd. Dat je dan vervolgens gaat stellen dat jullie of ik het allemaal niet goed genoeg achten....tja, je zult je wel aangevallen voelen, mij gaat het erom dat mijn katten goed verzorgd worden.

Maar je zegt dan dat je alleen maar een beetje interesse in de voeding voor je kat moet hebben om het door te krijgen, nou, daar ben ik het niet mee eens, het is best wel lastig! Ik heb de keuze gemaakt om maaltijden met brok te vervangen omdat de katten hier niet genoeg afwisseling krijgen. Ze moeten niets van gevogelte hebben en vinden alleen maar rund-paard-bief-kangaroe lekker, ja, en dan? Zelfs de slager al kip laten malen en ook dat moeten ze niet, ik ben een paar weken geleden omgegaan voor een zakje Orijen Regional Red (met alle toevoegingen van dien maar gelukkig wel vermeld op de zak zodat ik weet wat daar wel in zit, en das echt niet zo slecht) zodat ik een geruster gevoel heb dat ze een paar keer per week iig binnen krijgen qua voedingstoffen in plaats van dat ik zelf loop te prutsen, en ja, in mijn geval prutsen. Dat zal voor de meeste van jullie dan allemaal al gesneden koek zijn, maar voor mij echt niet.
Door koekje
Hoho.

Niemand hoeft zich op de tenen getrapt te voelen.
Ik snap heel goed het gevoel van met de handen in het haar zitten, ik heb hier een hele moeilijke eter die er ook niet aan wilde. Uiteindelijk wel gelukt, maar met beperkingen (gemalen, weinig diersoorten). Op dit moment eet ze kvv, omdat we het logistiek even niet redden om zelf te malen.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kun je precies aangeven wat de knelpunten zijn? Dan kunnen we je wellicht gerichter helpen.

Overigens voer ik ook geen cranberry of appelazijn of kefir bij. Nooit gedaan ook. De eerste twee kunnen soms raadzaam zijn in het geval van blaasproblemen, maar ik zou ze niet zomaar toevoegen. Ik weet niet wat het nut va kefir is.
Door De huismeester
Nou om even terug te komen op het beginprobleem,  ;)

Ik zal eerst een handmolen kopen, en zelf kvv malen om te kijken of dat het "probleem" oplost.
Zoja, dan schakel ik uiteraard over op een electrische.

Nu even een samenstelling maken, maar heb daar ook al genoeg info voor gevonden hier op het forum.
Dank jullie wel voor jullie hulp.
Door Jisjo
Wilde toch nog even wat toevoegen. Mijn kater (uit asiel, is 10 jaar en sinds 5 maanden bij me) eet, wat kvv betreft, alleen de Haaksbarf konijn en Smuldier hart  :o  en wat spiervlees betreft : rund/kip/kalkoen zalm en kabeljauw. Mijn vriezer ligt vol met karkasjes van kwartel, duif en kip, orgaan, eendagskuiken en diverse KVV's welke hij dus niet blieft. Mijn idee was ook om zelf dan maar te gaan malen. Heb een handmolen geleend en ben gaan malen (viel niet mee) in de juiste verhoudingen, en diverse diersoorten. Tja...... het idee was mooi, alleen katerlief eet het NIET  :'(    Vanavond dan maar Smuldier hart, en ja hoor, binnen no time verorberd.
Wil hiermee aangeven dat we hier allemaal zo graag willen dat onze katers/poezen het beste krijgen, maar het in de praktijk toch een lastig verhaal blijft  :o
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door