Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaela
Chantalletie schreef: Ik dacht dus dat je alles, dus vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groenten, per dag moest geven, maar nu zie ik in deze tabel dat dat dus helemaal niet hoeft??
Nee hoor. Ik voer elke dag vleesbot, sterker nog, elke maaltijd. Ik voer noodgedwongen ivm medicatie en klachten 2 keer per dag, mijn voorkeur gaat uit naar 1 keer per dag. Bij elke maaltijd dus vleesbot en iets erbij. Dat iets is spiervlees, orgaan of pens. Vis, ei en groente geef ik als "extra" en kan willekeurig bij een maaltijd gegeven worden. En met dit alles hou ik in de gaten dat ik de percentages aanhou, zodat de verhoudingen kloppen.

Reden dat ik het zo doe, is omdat het me veel portioneerwerk scheelt. Ik pak een kilo vleesbot en een kilo spiervlees uit de koelkast en dat voer ik op over een X aantal voerbeurten. Dan pak ik een portie orgaan, vervolgens een keer pens en zo hebben we alles weer gehad. Zo hoef ik bot en spier maar minimaal te portioneren en dat bevalt mij prima qua tijd en verpakkingsmateriaal.
Let er wel op dat alleen orgaan geven op een dag (dus zonder vleesbot of spiervlees) weleens voor dunne ontlasting kan zorgen. Orgaan kun je het beste combineren met iets anders, en meestal is dat vleesbot, want dat heft het laxerende effect van orgaan weer op.

Zelf doe ik het zo: ik heb uitgerekend hoeveel vleesbot, spiervlees, orgaan, pens en groente ze per week moeten krijgen. Vleesbot en spiervlees voer ik iedere dag, dus die weekhoeveelheid deel ik door 7 dagen. Dat vleesbot en spiervlees vul ik dan iedere dag aan met iets anders: 2x in de week met pens (dus die weekhoeveelheid deel ik door 2), 2 x per week met groente (dus die weekhoeveelheid gaat ook door 2), 1 x per week met de hele weekhoeveelheid hart, 1 x per week met de hele weekhoeveelheid lever en 1 x per week met de hele weekhoeveelheid nier.

Voorbeeldje: Max krijgt per week 2,8 kilo vleesbot, 1,4 kilo spiervlees, 400 gram pens, 400 gram groente, 200 gram hart, 200 gram nier en 200 gram lever. (Die hoeveelheden heb ik uitgerekend aan de hand van de percentages die hier op bp worden aangeraden voor de juiste verhouding bot-spier-orgaan.) Vleesbot en spiervlees geef ik iedere dag = 400 gram bot per dag en 200 gram spiervlees per dag. 2 dagen in de week vul ik dat aan met pens (dus bij die 400 gram bot en 200 gram vlees komt op 2 dagen in de week 200 gram (= 400 gram : 2) pens), 2 dagen met groente (dus ook 200 gram per keer), 1 dag met hart (200 gram), 1 dag met nier (200 gram) en 1 dag met lever (200 gram).

En als je je nou afvraagt hoe dat allemaal zo keurig in hoeveelheden van precies 400 en 200 gram kan: nou, dat kan dus door te schuiven met je percentages! :biggrin2: Ik vind 400 gram en 200 gram makkelijk om te onthouden, en dus heb ik de percentages die ik hem voer daaraan aangepast. Ik voer dus geen 20% orgaan waarvan 10% pens, maar iets van 18% orgaan waarvan 8% pens, of zo. Dat komt dus niet zo nou, met die percentages. Als het maar ongeveer in de juiste verhouding is (dus geen 10% vleesbot en 40% lever, om maar iets te noemen).

Snap je het nog? :D
Even nog over hart: wat mij betreft is er geen discussie over dat het orgaan is. Wat ik vooral bedoelde is dat het aandeel spiervlees wel voor het grootste deel van goede kwaliteit moet zijn. Er zijn mensen die er fel op tegen zijn om hart als spiervlees te geven, maar die ondertussen wel alleen het allerslechtste vlies of lipvlees voeren. Ik zou dan persoonlijk eerder wat meer hart geven dan dat. Een beetje slecht vlees lijkt me geen ramp, maar omdat het vlees aan vleesbot ook vooral uit vel en vlies en pezen bestaat moet het gewoon niet teveel zijn. En hart lijkt dan het meeste op spiervlees want orgaanspieren hebben gladgestreept spierweefsel, spier dwarsgestreept en hart lijkt meer op dwarsgestreept. Waarmee ik niet zeg dat het hetzelfde is, er zijn ook verschillen, maar hart als spiervlees geven is ook niet hetzelfde als darmen of maag geven.

Het is voor mij misschien ook anders omdat ik zelf katten heb. Ik ben dus niet heel veel geld kwijt aan voer en vind een goede kwaliteit spiervlees voor katten ook belangrijker dan voor honden. Als ik bijvoorbeeld erg veel katten zou hebben zou ik misschien wat meer hart gaan voeren in plaats van goedkoper spiervlees. Maar voor de meesten hier is dat niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door kakocavi op di 16 dec 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
Zoveel hoofden zoveel zinnen  :biggrin2:
Ik ben iemand die wel elke dag van alles wat geeft, dus elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. In één maaltijd. Waarom? Omdat ik dat gemakkelijker vindt :biggrin2:
Hun orgaanvlees zit over één week verdeeld, dus na een week hebben ze alles gehad wat ze daarvan nodig hebben. Ook hebben ze in die week verschillende diersoorten gehad aan bot en spiervlees. En ook hebben ze 1x vis gehad.
Maar zoals eerdere berichten al aangeven, je hoeft het niet zo te doen. Je kan het zo doen zoals jij het het gemakkelijkst of het beste vindt, als je maar zorgt dat ze binnen een bepaalde periode alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Bij mij is dat 1 week, maar dat mag ook 2 of 3 weken zijn.  ;)
Jeetje jullie zijn zo vlot met jullie reactie, echt super!
Ummh of ik het nog snap? Umh ja het word steeds duidelijker, ik bedoel, ik snap nu wel dat je dus niet alles per dag hieft te geven maar dat je dat dus mag afwisselen.

Nu heb ik dus 2 borders, waarvan 1tje zeer actief (zie mijn andere topic ;) )en 1tje met beginnende nierfalen.

Ik heb voor mijn actieve border Ephy van ongeveer 15kilo de volgende percentages (via barf rekenhulp)
50% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan
5% groenten

Voor mijn andere border Bink met nierfalen: (ook via barf nierfalen handleding)
20% vleesbot
25% orgaanvlees
20% spiervlees
25% groenten

Mee eens?

Mijn honden zijn de beginnede barfhonden en ik zal voor vleesbot dus moeten beginnen met eendennekken, kippenvleugels, kwartelkarkassen, konijnkarkassen, kiopenvleugels en parelhoenkarkassen. Maar is dat niet te veel vogelsoorten?
Ik wil eerst alles duidelijk hebben voordat ik ga bestellen en een goede barf leverancier hier in Duitsland heb gevonden.

Ik merk dat ik wel erg enthousiast word :biggrin2:
Het is normaal dat je beginnersbotten bijna allemaal gevogelte zijn.  Gevogelte en konijn zijn de zachtere diersoorten.  Later kan je eventueel ook bot van jong lam of geitjes voeren, maar bijna al de rest is al snel te hard om te voeren. Dus gevogelte zal zowiezo het grootste deel van je vleesbot blijven uitmaken. 
Je kan dan in je spiervlees meer grazers als paard, hert, rund enz... voeren, zodat er veel variatie in diersoorten in je menu zit.  ;)
Chantalletie schreef:
Mijn honden zijn de beginnede barfhonden en ik zal voor vleesbot dus moeten beginnen met eendennekken, kippenvleugels, kwartelkarkassen, konijnkarkassen, kiopenvleugels en parelhoenkarkassen. Maar is dat niet te veel vogelsoorten?
Ik wil eerst alles duidelijk hebben voordat ik ga bestellen en een goede barf leverancier hier in Duitsland heb gevonden.

Ja, sommigen van ons zitten de hele dag op barfplaats om maar vooral niet aan het werk te hoeven. :biggrin2:

Goede barfleveranciers in Duitsland, mjah. Op Das Tierhotel na zijn ze vooral allemaal erg duur. Ik koop veel bij Tierhotel omdat ze meestal veel keus hebben, een goede prijs (ze zijn zo groot dat ze goedkoper kunnen inkopen) en niet alles al gemalen en gemengd aanbieden. Veel leveranciers in Duitsland doen dat wel - onder het motto dat het zo handig is als je alles kant-en-klaar kunt kopen. ::) Voor de rest betaal je voor de meeste producten 30-50% meer dan in NL. :( Ik combineer bezoekjes aan NL dan ook altijd met grote bestellingen hier op bp. Als ik toch die kant op rij, kan ik net zo goed meteen een hoop barfproducten scoren! :D
Door pike
pearlsofpassion schreef: Het is normaal dat je beginnersbotten bijna allemaal gevogelte zijn.  Gevogelte en konijn zijn de zachtere diersoorten.  Later kan je eventueel ook bot van jong lam of geitjes voeren, maar bijna al de rest is al snel te hard om te voeren. Dus gevogelte zal zowiezo het grootste deel van je vleesbot blijven uitmaken. 
Je kan dan in je spiervlees meer grazers als paard, hert, rund enz... voeren, zodat er veel variatie in diersoorten in je menu zit.  ;)
Dat hoeft natuurlijk niet. Konijn, haas en lamsribjes zijn al drie zoogdieren. Momenteel heb ik zelf ook heel erg mooie en zachte hertenkalfsribjes liggen, dat zijn al vier zoogdieren. Aan vogel voer ik op dit moment alleen wilde gans en af en toe nog eendennek. Samen met zalmkop zit ik dan aan 7 soorten bot waarvan maar 2 vogels. Spiervlees is met uitzondering van wilde gans bij mij ook allemaal van zoogdier (hert, guanaco, konijn, paard) en alleen in het orgaan komt nog gevogelte voor,  van die wilde gans natuurlijk en verder in de vorm van kalkoen- en eendenhartjes.
Chantalletie schreef: Jeetje jullie zijn zo vlot met jullie reactie, echt super!
Ummh of ik het nog snap? Umh ja het word steeds duidelijker, ik bedoel, ik snap nu wel dat je dus niet alles per dag hieft te geven maar dat je dat dus mag afwisselen.

Nu heb ik dus 2 borders, waarvan 1tje zeer actief (zie mijn andere topic ;) )en 1tje met beginnende nierfalen.

Ik heb voor mijn actieve border Ephy van ongeveer 15kilo de volgende percentages (via barf rekenhulp)
50% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan
5% groenten

Voor mijn andere border Bink met nierfalen: (ook via barf nierfalen handleding)
20% vleesbot
25% orgaanvlees
20% spiervlees
25% groenten

Mee eens?

Voor Bink kom je maar op 90% uit  ;)
Door Kaela
pike schreef: Dat hoeft natuurlijk niet. Konijn, haas en lamsribjes zijn al drie zoogdieren. Momenteel heb ik zelf ook heel erg mooie en zachte hertenkalfsribjes liggen, dat zijn al vier zoogdieren. Aan vogel voer ik op dit moment alleen wilde gans en af en toe nog eendennek. Samen met zalmkop zit ik dan aan 7 soorten bot waarvan maar 2 vogels. Spiervlees is met uitzondering van wilde gans bij mij ook allemaal van zoogdier (hert, guanaco, konijn, paard) en alleen in het orgaan komt nog gevogelte voor,  van die wilde gans natuurlijk en verder in de vorm van kalkoen- en eendenhartjes.
Haas en lamsribben vind ik geen beginnersbot. Los van het feit dat ik ze in het algemeen te hard vind als beginnersbot, is het voor een beginnende barfeigenaar ook veel te lastig in te schatten of het kan of niet. Ja, we hebben de snoeischaartest, maar ik vind het risico te groot. Begin maar gewoon zeker weten veilig voor hond en baas. Doe wat ervaring op en dan kun je later altijd nog hardere dingen toevoegen.
Door Lizzy
kakocavi schreef: Even nog over hart: wat mij betreft is er geen discussie over dat het orgaan is. Wat ik vooral bedoelde is dat het aandeel spiervlees wel voor het grootste deel van goede kwaliteit moet zijn. Er zijn mensen die er fel op tegen zijn om hart als spiervlees te geven, maar die ondertussen wel alleen het allerslechtste vlies of lipvlees voeren. Ik zou dan persoonlijk eerder wat meer hart geven dan dat. Een beetje slecht vlees lijkt me geen ramp, maar omdat het vlees aan vleesbot ook vooral uit vel en vlies en pezen bestaat moet het gewoon niet teveel zijn. En hart lijkt dan het meeste op spiervlees want orgaanspieren hebben gladgestreept spierweefsel, spier dwarsgestreept en hart lijkt meer op dwarsgestreept. Waarmee ik niet zeg dat het hetzelfde is, er zijn ook verschillen, maar hart als spiervlees geven is ook niet hetzelfde als darmen of maag geven.

Het is voor mij misschien ook anders omdat ik zelf katten heb. Ik ben dus niet heel veel geld kwijt aan voer en vind een goede kwaliteit spiervlees voor katten ook belangrijker dan voor honden. Als ik bijvoorbeeld erg veel katten zou hebben zou ik misschien wat meer hart gaan voeren in plaats van goedkoper spiervlees. Maar voor de meesten hier is dat niet aan de orde.
Ik snap je denkwijze. Maar wanneer je meer dan 5% aan hart voert (van het totale menu), krijg je al problemen met de balans in je menu. En nou moet ik heel diep in mijn geheugen graven welke vitamines/mineralen/sporenelementen je hond teveel binnen krijgt, zou je teveel hart voeren... Ik kom er niet op. Volgens mij heeft Mogens Eliasen het wel beschreven dus ik zal kijken. Maar ik zou toch liever mensen aanmoedigen om kwalitatief beter spiervlees te gaan voeren dan om het te compenseren door meer hart te gaan voeren. En dat is altijd het gevaar met dit soort dingen. Mensen horen de kok fluiten, weten niet waar de lepel hangt en voor je het weet voeren mensen 20% hart onder het mom van "het is spiervlees en op barfplaats zeggen ze dat je beter hart kunt voeren dan kwalitatief slecht spiervlees".
Door pike
Kaela schreef: Haas en lamsribben vind ik geen beginnersbot.Los van het feit dat ik ze in het algemeen te hard vind als beginnersbot, is het voor een beginnende barfeigenaar ook veel te lastig in te schatten of het kan of niet. Ja, we hebben de snoeischaartest, maar ik vind het risico te groot. Begin maar gewoon zeker weten veilig voor hond en baas. Doe wat ervaring op en dan kun je later altijd nog hardere dingen toevoegen.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik heb enkel aangegeven dat  gevogelte niet blijvend het grootste deel van je voer uitmaakt zoals PearlsofPassion schreef. Dat is enkel bij een beginnende barfhond tijdelijk het geval. Hoe lang dat tijdelijk duurt is afhankelijk van de hond.
Wodans avonturen schreef: Voor Bink kom je maar op 90% uit  ;)
Ik was vergeten, 5% vetten, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes, op te schrijven  :P(dit ook weer overgenomen van nierdieet van barf voor beginners)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door