Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Zow, mijn eerste moestuin seizoen zit erop. We hebben met een aantal dames een stukje gemeentegrond waar we heel veel verschillende dingen op gezet hebben, van alles een beetje, met wisselend succes.
Het schijnt ook wel een raar jaar geweest te zijn qua weer en ongedierte. In ieder geval wel veel geleerd!

Wat goed ging: pepertjes, rucola, Kalebas/pompoen, suikermais, komkommer, koriander, spinazie, mini komkommer (mexican sour gherkin), tomatillo, tomaten in het kasje, erwten, peultjes, mizuna, raapstelen, oostindische kers, aardappel, aarpeer, veldsla, venkel

Minder goed, voornamelijk door ongedierte: bietjes, courgette, radijs, boontjes, sla, aardbei, prei, tomaten buiten (verregend), paprika, aardbeien, snijbiet, rabarber

Helemaal niks geworden: alle andere koolsoorten, aubergine, worteltjes, kruiden

Wat doen jullie qua winterklaar maken?
We hebben nu bijna alles weggehaald, er staan alleen nog een paar peperplanten die gewoon pepers blijven geven tot het vriest, veldsla, aardperen en nog een paar sneue boerenkooltjes.
We dachten aan helemaal kaal maken en dan afdekken met landbouwplastic. Of een groenbemester zaaien. Nu compost/mest erop of in het voorjaar?
Heb je oude mest of verse ?? sowieso pas in het voorjaar, maar verse mest kun je beter nog een jaar wegleggen om oud te worden.

Ik heb een paar peperplantjes opgepot, die gaan boven vorstvrij overwinteren en mogen volgend jaar de tuin weer in. Afdekken met zwart plastic werkt goed tegen onkruid, maar het lijkt me dat de grond dan wel hard wordt :-\ :-\ 
Wij hebben vrij losse zanderige grond, dus hard worden zal niet zo'n probleem zijn. Ik dacht aan oude mest idd, of GFT compost met koemestkorrels.

Ik heb een peperplant (Habanero tasmanian) van nu 2 jaar, dit jaar deed ie het nog veel beter dan vorig jaar, dus ik ga proberen hem nog een jaar te overwinteren. Hij heeft al een houten stammetje dus het wordt al een klein boompje :)
Rapalje schreef: Wij hebben vrij losse zanderige grond, dus hard worden zal niet zo'n probleem zijn. Ik dacht aan oude mest idd, of GFT compost met koemestkorrels.

Ik heb een peperplant (Habanero tasmanian) van nu 2 jaar, dit jaar deed ie het nog veel beter dan vorig jaar, dus ik ga proberen hem nog een jaar te overwinteren. Hij heeft al een houten stammetje dus het wordt al een klein boompje :)
:thumbsupup: :thumbsupup: :thumbsupup:
Barbaravh schreef: Bij mijn ouders wordt in de winter groenbemester gezaaid, daar is het zandgrond. Ikzelf laat het braak liggen, ik heb kleigrond, ik kan wel aan oude koemest geraken in het voorjaar. Dus bemesting genoeg.
:) :) :)  hier ligt het ook braak in de winter, behalve natuurlijk dat ik al knoflook gepoot heb; 8 tenen van de olifantknoflook. Had nog 25 tenen gepoot van een knoflooksoort die ik uit Frankrijk meegenomen had, maar las onlangs dat iemand soortgelijke knoflook vorig jaar gepoot had en dat alle tenen weggerot waren. Ben nu dus naarstig op zoek naar goeie pootknoflook met grote tenen  :P :P
Even een vraagje over boerenkool.

Ik heb aardig wat plantjes, allemaal een leuke 30 cm hoog nu, ze zien er al echt uit als boerenkool. Maar op de moestuin hier verderop zijn de boerenkolen al echt groot, zoals ze horen te zijn tegen de tijd dat je ze oogst. Dus nou denk ik zomaar dat ik een beetje te laat ben geweest met zaaien  ::).

Groeit boerenkool nog door nu het echt kouder gaat worden (ik zit in het noorden, dus we redden hier momenteel met moeite de 5 graden overdag)? Zo niet, is het qua smaak erg dat ze nog klein zijn? Als ik ze allemaal zou oogsten, dan kunnen meneer K en ik er een heel best pannetje stampot van eten, dus dat is wat mij betreft het probleem niet.
Groeien doet het niet meer onder de 10 graden (meen ik), maar het kan prima blijven staan, de smaak wordt alleen maar beter na een lekker vorstnachtje  :P  ik heb de mijne ook te laat geplant, die zijn ook zo'n 30 cm hoog.
Nynke schreef: Groeien doet het niet meer onder de 10 graden (meen ik), maar het kan prima blijven staan, de smaak wordt alleen maar beter na een lekker vorstnachtje  :P  ik heb de mijne ook te laat geplant, die zijn ook zo'n 30 cm hoog.
Maar wanneer oogst ik het dan? Na een poosje leuke vorst? Het gaat de komende tijd elke nacht een paar graden vriezen zeggen ze. Als dat gebeurd, dan volgende week oogsten, of ben ik dan te ongeduldig?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door