ik kwam net een stukje tegen op facebook , ik moest aan jouw verhaal denken met nelson en de uitslag. ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb het even gekopieerd
http://voedingsadviesvoordehond.nl/cont ... l-1-Mijten
Vers Vlees bij jeuk Deel 1. Mijten
Wist je dat:
Slechts 1 tot 3 % van de honden in Nederland met jeukklachten, heeft te kampen met een echte voedselallergie.
Maar op internet zie je vrijwel altijd de oplossing Vers Vlees aangedragen worden. Dat is toch vreemd. Waarom hebben zo veel mensen dan goede resultaten behaald met de overstap van brok naar Vers Vlees?
Het grootste gedeelte van jeukklachten bij de hond worden dus niet veroorzaakt door een allergie voor graan, rund, kip of lam maar de oorzaak ligt ergens anders…..
De grootste veroorzakers van atopische dermatitis zijn allergieën op vlooien en mijten, dat is een feit. Pas daarna komen de allergieën voor voeding en andere stoffen. Maar hoe kan het dan dat veel honden met atopische dermatitis zo enorm opknappen door Vers Vlees te gaan voeren?
Het belangrijkste antwoord ligt in de grondstof van de meeste brokken: Graan
De mijten waar de meeste honden een allergie voor blijken te hebben zijn de Hooimijt, Copramijt, en de meelmijt. Deze mijten vallen in de categorie voorraadmijten. (Naast Farinaemijten=huisstofmijt)
Deze mijten komen veelvuldig voor in brokken, koekjes en snacks. Vooral als deze op een vochtige plaats bewaard worden.
Mijten komen vooral in het najaar voor, omdat de omstandigheden dan het meest gunstig zijn. Ga je over op Vers Vlees, en worden er geen brokken meer gevoerd? Dan komt de hond dus ook geen twee keer per dag meer in aanraking met deze mijten.
De overstap van brok naar vers vlees kan een hond met een allergie dus flink helpen…ook al is hij niet direct allergisch voor een voedingsstof….
Voor de brokkenvoerders onder ons: Bewaar brokken dus luchtdicht en op een droge, niet al te koude plaats.
En voor de anti-graan voerders: Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat het graan zelf de oorzaak is van de jeuk…
Het loont dus zeker de moeite om eens echt uit te gaan zoeken waar de jeuk nou vandaan komt. Er zijn al genoeg dierenartsen die alleen maar symptomen bestrijden. Laten wij, Vers Vlees voerders het anders doen... gewoon omdat het kan.