Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

kakocavi schreef: Het gaat in dit topic om vervuild vlees, niet om hoeveel zo'n dier beweegt of de genetica. Voer voor tamme dieren moet gewoon aan bepaalde eisen voldoen terwijl wilde dieren alles kunnen eten wat ze tegenkomen. Daar zit gewoon een risico aan vast. En die zware metalen worden niet alleen in de nieren opgeslagen, maar soms ook in andere organen of in het vet.

Ik denk dat lam en geit bijvoorbeeld redelijk schoon zijn, en misschien eend. En verder soorten van grote farms zoals tam hert, struisvogel en kangoeroe. Daar wordt best weinig mee gedaan denk ik.
Ja, die eisen lijken echt nergens op.
Er is volgens mij geen enkel weidehooi dat niet aan die eisen zouden voldoen.
Als graanafval en sojaschroot met allerlei bewaarmiddelen die niet in humane voeding toegestaan zijn, aan die eisen voldoen, dan ben ik uitgepraat.
Het is een wonder dat die dieren er 6 weken op blijven leven. Daarom ook dat ze AB moeten geven, anders bleven er geen dieren meer over door de coccidiose.
Ale, ik heb het nu over konijnen, omdat ik daar iets over weet, maar dat is ook voor koeien en schapen toe te passen (de korrels dat die krijgen bevat niet altijd zuiver plantaardig materiaal). Met een beetje geluk krijgen ze nog wat hooi en wat dat betreft zit je bij hetzelfde voer als wat wild zou eten.  Of zelfs minder goed, want veel hooi wordt ook gegroeid op bemeste oppervlakten en is veel eenzijdiger in samenstelling dan een natuurlijk grasland.  En vers voer is ook altijd beter dan gedroogd (vers gras en kruiden tov hooi).

Dus sorry, ik kan dat niet volgen.  Het is niet omdat er gecontroleerd rommel gegeven wordt dat dat beter is dan natuurlijke voeding.  Als je dat echt gelooft, vind ik dat erg naïef.
In dat geval kan je ook beter brokjes geven ipv ongecontroleerd vlees. Want die brokjes moeten ook aan allerlei eisen voldoen itt vlees dat je zelf koopt. Precies hetzelfde principe als bij veevoer.
Door kakocavi
pearlsofpassion schreef: Ja, die eisen lijken echt nergens op.
Er is volgens mij geen enkel weidehooi dat niet aan die eisen zouden voldoen.
Als graanafval en sojaschroot met allerlei bewaarmiddelen die niet in humane voeding toegestaan zijn, aan die eisen voldoen, dan ben ik uitgepraat.
Het is een wonder dat die dieren er 6 weken op blijven leven. Daarom ook dat ze AB moeten geven, anders bleven er geen dieren meer over door de coccidiose.
Ale, ik heb het nu over konijnen, omdat ik daar iets over weet, maar dat is ook voor koeien en schapen toe te passen (de korrels dat die krijgen bevat niet altijd zuiver plantaardig materiaal). Met een beetje geluk krijgen ze nog wat hooi en wat dat betreft zit je bij hetzelfde voer als wat wild zou eten.  Of zelfs minder goed, want veel hooi wordt ook gegroeid op bemeste oppervlakten en is veel eenzijdiger in samenstelling dan een natuurlijk grasland.  En vers voer is ook altijd beter dan gedroogd (vers gras en kruiden tov hooi).

Dus sorry, ik kan dat niet volgen.  Het is niet omdat er gecontroleerd rommel gegeven wordt dat dat beter is dan natuurlijke voeding.  Als je dat echt gelooft, vind ik dat erg naïef.
In dat geval kan je ook beter brokjes geven ipv ongecontroleerd vlees. Want die brokjes moeten ook aan allerlei eisen voldoen itt vlees dat je zelf koopt. Precies hetzelfde principe als bij veevoer.
Ja. Leuk verhaal. Anders lees.je even post #10, en dan met name de laatste zin, en probeer je even af te vragen wat je me nou eigenlijk probeert te vertellen.
Door Tamara
Lizzy schreef: Ik weet niet bij welke eendenkwekerij en bij welk geiten-opfokbedrijf jij bent geweest, maar waar ik regelmatig kom, daar gaat het er bij de eenden precies hetzelfde aan toe als bij de plofkip. En de geitenopfokbedrijven waar ik ben geweest (die overal de bokjes opkopen en vetmesten om de meeste naar het buitenland te exporteren) : geen haar beter dan welk ander opfokbedrijf dan ook.

En qua hertenfarms: afhankelijk hoe ze daar met de dieren omgaan heb je zeer goed gehouden herten die niet met AB worden behandeld maar er zitten ook bedrijven tussen :-X. Of deze herten op gezondere grond leven dan wilde dieren is natuurlijk ook nog maar zeer de vraag.

Hoe weet ik waar wild vandaan komt als ik het ergens bestel? Onze honden vinden hert namelijk het einde.
Hier geef ik al nekken en vlees van. wil ook de ribben gaan voeren, alleen kan ik nooit weten of dit van 'jonge' dieren komt? of valt dit wel te doen? ze eten namelijk ook zo een schapenkop op.

het liefst zou ik dit geven:

Hert: ribben, gewei (snack), nekken, vlees (kan een kop ook? zijn deze trouwens te koop?)
Schaap/lam: ribben, nekken, kop.
Geit: ribben, nekken, kop.
Zalm: karkas, kop.

En nog wat dieren voor vlees en organen, maar daar ben ik nog niet uit.  :biggrin2:
het liefst eigenlijk ook 'grote' dieren zoals rund en paard denk ik. of eventueel lam/geit, ect..
Bot is toch bot? kan ik ook alleen ribben, nekken en hoofden geven of moet ik ook een 'heel' dier geven zoals bosduif/kwartel/eend? 

Ik geef nu namelijk nog 'kleine' dieren maar merk dat ze meer voldoening hebben met een schapenkop of hertennek.
Een kip, eend, kwartel, konijn is hap slik weg. 2 seconden werk om het zo maar te zeggen. Terwijl ze nog steeds genoeg er op kauwen. het lijkt of dit te makkelijk wordt voor ze  ???

Ik moet even kijken waar ik dit allemaal biologisch kan bestellen. En anders idd het minst bevuilende dier.

Rare vraag misschien, maar bestaan er ook biologische eendagskuikens  :confused1:
Door Lizzy
Ik heb geen idee of er bio eendagskuikens bestaan. Bel Bandit! En dat is sowieso een beetje wat ik het beste kan adviseren. Bel rond. Vraag, vraag door, etc. En het hele jaar rond wild kopen kun je gewoon vergeten. Er zijn jaargetijden waar er niet gejaagd mag worden en er geen of nauwelijks wild is (ja, soms gans en zwaan) dus dan moet je naar je opslagcapaciteiten qua invriezen gaan kijken.....
Door Kaela
Tamara schreef: Ik geef nu namelijk nog 'kleine' dieren maar merk dat ze meer voldoening hebben met een schapenkop of hertennek.
Een kip, eend, kwartel, konijn is hap slik weg. 2 seconden werk om het zo maar te zeggen. Terwijl ze nog steeds genoeg er op kauwen. het lijkt of dit te makkelijk wordt voor ze  ???
Te makkelijk? Het geeft toch niets als ze sommige dingen snel op hebben?

Hoe harder het bot, hoe langer ze er mee bezig zijn. Maar hardere botten bevatten ook meer calcium en geven hardere (krijt)poep. Ik wissel daarom af, na een dag met harder bot, geef ik weer wat zachters. En over het algemeen voer ik meer zacht bot dan hard bot. Tenslotte wil ik ook een beetje zuinig zijn op zijn tanden.
Door Lida. S
Anne in Duitsland schreef: Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat de elanden die ik hier in Zweden voer de allerallerminste rotzooi bevatten.  :biggrin2: Er is hier in de omgeving geen industrie, de bevolkingsdichtheid is laag, er is maar weinig verkeer, er zijn uitgestrekte bossen met alleen maar natuurlijk voer (ze worden niet bijgevoerd), en deze elanden hebben natuurlijk nog nooit een door de mens ontwikkeld medicijn gezien. Ze worden in hun habitat geschoten, en binnen een uur (of soms twee) daarna heb ik pens, lever, nieren, longen, tong, eigenlijk alles behalve het hart in de vriezer liggen. Mooier en beter kan gewoon niet. Maar ja, het is voor de meeste mensen niet haalbaar om aan zulk voer te komen voor hun honden. Ik heb het grote geluk dat ik een welwillende buurman heb die deel uitmaakt van het jachtgezelschap.
Het lijkt me dat je gelijk hebt, maar ik moet wel denken aan de wilde zwijnen in Duitsland. Als die geschoten worden, moeten ze worden gekeurd. Nog steeds worden er zwijnen afgekeurd omdat ze besmet zijn met radioactiviteit als gevolg van de ramp in Tsjernobyl (1986).
Hoe zeker kan je er tegenwoordig van zijn dat een dier geen rotzooi bevat?
Door Lizzy
Lida. S schreef: Het lijkt me dat je gelijk hebt, maar ik moet wel denken aan de wilde zwijnen in Duitsland. Als die geschoten worden, moeten ze worden gekeurd. Nog steeds worden er zwijnen afgekeurd omdat ze besmet zijn met radioactiviteit als gevolg van de ramp in Tsjernobyl (1986).
Hoe zeker kan je er tegenwoordig van zijn dat een dier geen rotzooi bevat?
Nou, niet. Daar heb je gewoon gelijk in.... Maar die gekweekte tamme door ons gefokte dieren staan ook op dezelfde grond. Overal zijn uitlaatgassen. Overal is troep. Wij verzieken de aarde zelf, dus tja, zo krijgt alles op aarde daar wat van mee. Je kunt leuk onbespoten sla eten maar als Sterigetics daar net een ethyleenoxide over uit heeft staan sproeien.... Tja. Maar we moeten eten. Dus als je dan de vraag neer legt "wat is het schoonst?" dan is dat toch iets waar wij niet teveel met onze menselijke handen aan hebben gezeten (en niet preventief vol hebben gespoten met AB).
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 nov 2014, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lida. S
Het is onze droom (die nu heel dichtbij komt) om op ons terrein (kleinschalig) meerdere dieren te gaan houden (kip, kalkoen, eend, gans, geit, schaap, varken, koe enz) die wij zoveel mogelijk zullen voeren met (biologisch geteelde) producten van ons eigen terrein.  Misschien dat we dan een zo gezond mogelijk stuk vlees kunnen krijgen.
Door Lizzy
Lida. S schreef: Het is onze droom (die nu heel dichtbij komt) om op ons terrein (kleinschalig) meerdere dieren te gaan houden (kip, kalkoen, eend, gans, geit, schaap, varken, koe enz) die wij zoveel mogelijk zullen voeren met (biologisch geteelde) producten van ons eigen terrein.  Misschien dat we dan een zo gezond mogelijk stuk vlees kunnen krijgen.
Wow, ja, als je dit voor mekaar kunt krijgen.................. Dat zou meer dan geweldig zijn!
Door Lida. S
Lizzy schreef: Wow, ja, als je dit voor mekaar kunt krijgen.................. Dat zou meer dan geweldig zijn!
De planning is er, de ruimte is er, het benodigde kapitaal is er. Nu alleen nog de tijd om de stallen te bouwen, de infrastructuur aan te leggen en de afrasteringen te plaatsen. De verwachting is dat het in het voorjaar 2016 gerealiseerd is.
Lida. S schreef: Het is onze droom (die nu heel dichtbij komt) om op ons terrein (kleinschalig) meerdere dieren te gaan houden (kip, kalkoen, eend, gans, geit, schaap, varken, koe enz) die wij zoveel mogelijk zullen voeren met (biologisch geteelde) producten van ons eigen terrein.  Misschien dat we dan een zo gezond mogelijk stuk vlees kunnen krijgen.
Dat is ook wat wij willen doen (misschien met iets minder dieren, ik denk aan kip, konijn, misschien eend en een paar schaapjes) hier in Zweden tzt. De buurman heeft al beloofd dat hij komt slachten (want je dacht toch niet echt dat ik dat zelf over m'n hart kan krijgen :P ::))

Verder ben ik het eens met wat Lizzy zegt: ja, er kan radioactief materiaal zitten in het voer van de elanden, maar dat geldt voor andere dieren in andere landen ook. Ik ga er maar gewoon van uit dat de jagers, die het vlees en het hart van de geschoten elanden zelf eten, dat niet zouden doen als er bekend was dat er nog veel radioactiviteit van Tsjernobyl in de grond zat. Er wordt hier ook veel groente lokaal geproduceerd, die eten de mensen ook zelf. Evenals de scharrelkoeien en -schapen; in Zweden is het immers veel goedkoper om je dieren buiten te laten grazen dan ze in een stal te houden. Dus tja, de wereld is niet perfect (dankzij de mens) en dus kan alles wat erop leeft dat ook niet zijn.
Door Lizzy
Lida. S schreef: De planning is er, de ruimte is er, het benodigde kapitaal is er. Nu alleen nog de tijd om de stallen te bouwen, de infrastructuur aan te leggen en de afrasteringen te plaatsen. De verwachting is dat het in het voorjaar 2016 gerealiseerd is.
Ja, dit is fantastisch! Maar ja, ik denk dat de meeste van ons die mogelijkheid niet hebben... Ik heb hier net ruimte voor 5 kippen :biggrin2:. Maar, ik vind het fantastisch, jullie pan! Ik hoop dat je ons tegen die tijd op de hoogte houdt van hoe het gaat!
Door Lida. S
Lizzy schreef: Ja, dit is fantastisch! Maar ja, ik denk dat de meeste van ons die mogelijkheid niet hebben... Ik heb hier net ruimte voor 5 kippen :biggrin2:. Maar, ik vind het fantastisch, jullie pan! Ik hoop dat je ons tegen die tijd op de hoogte houdt van hoe het gaat!
Het is hard werken, maar er zit schot in. Het meeste werk is gedaan
Ik hoop dat ik tegen de tijd dat we zover zijn weer foto's kan plaatsen. Een paar jaar geleden ging het vanzelf, maar opeens lukte het niet meer. Ik zal me er weer eens in verdiepen.
Door Lida. S
Anne in Duitsland schreef: Dat is ook wat wij willen doen (misschien met iets minder dieren, ik denk aan kip, konijn, misschien eend en een paar schaapjes) hier in Zweden tzt. De buurman heeft al beloofd dat hij komt slachten (want je dacht toch niet echt dat ik dat zelf over m'n hart kan krijgen :P ::))

Verder ben ik het eens met wat Lizzy zegt: ja, er kan radioactief materiaal zitten in het voer van de elanden, maar dat geldt voor andere dieren in andere landen ook. Ik ga er maar gewoon van uit dat de jagers, die het vlees en het hart van de geschoten elanden zelf eten, dat niet zouden doen als er bekend was dat er nog veel radioactiviteit van Tsjernobyl in de grond zat. Er wordt hier ook veel groente lokaal geproduceerd, die eten de mensen ook zelf. Evenals de scharrelkoeien en -schapen; in Zweden is het immers veel goedkoper om je dieren buiten te laten grazen dan ze in een stal te houden. Dus tja, de wereld is niet perfect (dankzij de mens) en dus kan alles wat erop leeft dat ook niet zijn.
Ja het is triest, maar we doen het allemaal zelf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door