kakocavi schreef: Het gaat in dit topic om vervuild vlees, niet om hoeveel zo'n dier beweegt of de genetica. Voer voor tamme dieren moet gewoon aan bepaalde eisen voldoen terwijl wilde dieren alles kunnen eten wat ze tegenkomen. Daar zit gewoon een risico aan vast. En die zware metalen worden niet alleen in de nieren opgeslagen, maar soms ook in andere organen of in het vet.Ja, die eisen lijken echt nergens op.
Ik denk dat lam en geit bijvoorbeeld redelijk schoon zijn, en misschien eend. En verder soorten van grote farms zoals tam hert, struisvogel en kangoeroe. Daar wordt best weinig mee gedaan denk ik.
Er is volgens mij geen enkel weidehooi dat niet aan die eisen zouden voldoen.
Als graanafval en sojaschroot met allerlei bewaarmiddelen die niet in humane voeding toegestaan zijn, aan die eisen voldoen, dan ben ik uitgepraat.
Het is een wonder dat die dieren er 6 weken op blijven leven. Daarom ook dat ze AB moeten geven, anders bleven er geen dieren meer over door de coccidiose.
Ale, ik heb het nu over konijnen, omdat ik daar iets over weet, maar dat is ook voor koeien en schapen toe te passen (de korrels dat die krijgen bevat niet altijd zuiver plantaardig materiaal). Met een beetje geluk krijgen ze nog wat hooi en wat dat betreft zit je bij hetzelfde voer als wat wild zou eten. Of zelfs minder goed, want veel hooi wordt ook gegroeid op bemeste oppervlakten en is veel eenzijdiger in samenstelling dan een natuurlijk grasland. En vers voer is ook altijd beter dan gedroogd (vers gras en kruiden tov hooi).
Dus sorry, ik kan dat niet volgen. Het is niet omdat er gecontroleerd rommel gegeven wordt dat dat beter is dan natuurlijke voeding. Als je dat echt gelooft, vind ik dat erg naïef.
In dat geval kan je ook beter brokjes geven ipv ongecontroleerd vlees. Want die brokjes moeten ook aan allerlei eisen voldoen itt vlees dat je zelf koopt. Precies hetzelfde principe als bij veevoer.