Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
Papalou schreef: ja supertriest...het zal je bedrijf maar wezen....hier ook 4 ladies die een klein nachthok hebben en verder een gigantische ren (...mijn tuin....)...hopen dat het hierbij blijft en de veluwe niet weer besmet wordt....tien jaar geleden al kippen moeten laten afmaken..wil ik nu niet nog eens doen...dan wordt het ofwel in huis (ai ai ai) ofwel in de minischuur...dramatisch al die ziektes....

vraag me af of het op zo'n massale schaal houden van dieren nu eens als oorzaak wordt aangewezen..massale sterfte van trekvogels is nog nooit aan de orde geweest toch...
Die trekvogels schijnen alleen drager te zijn, die worden zelf dus niet ziek.  En nee, dat gaan ze niet als oorzaak zien, ergo, een veelgehoord argument vóór een megastal is dat ziekten dan minder snel zouden voorkomen/ minder snel verspreiden omdat je dan veel op 1 plek hebt ipv dezelfde aantallen over 15 bedrijven verspreidt.  ::)

Maar goed, gister las ik ergens dat dit gewoon de schuld is van al die zeikers die zonodig een scharrelei willen van een kip met uitloop. Zie hier het resultaat. Laat die beesten lekker binnen zitten, probleem opgelost.
Door keetje
Wat ik nog het erge vind is dat die eenden die op het laatste bedrijf geruimd zijn heel hoogstwaarschijnlijk tot bijna zeker volgens iemand van LTO geen griep hadden. Maar preventief geruimd? Ik snap dat niet, dan moet je toch alles preventief gaan ruimen? Dan krijg je geen ziekte gevallen meer. Die vrachtwagen is er geweest maar dat ding heeft toch overal gereden, neem ik aan? Ik vind het , eerlijk gezegd, een kulredenatie.

En de boer krijgt per geruimd dier een vergoeding, daar is een pot voor die de boeren uiteindelijk zelf vullen. Dus geld kost het ruimen ze niet. Daarna moet het bedrijf een periode leegstaan en dat gaat dus wel geld kosten maar ook daar schijnen boeren zich tegen te kunnen verzekeren zodat ze in die periode een soort van uitkering krijgen. Het emotionele is dus niet gedekt, de rest kan gewoon gedekt zijn.
Laatst gewijzigd door keetje op za 22 nov 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Angelique schreef: Die trekvogels schijnen alleen drager te zijn, die worden zelf dus niet ziek.  En nee, dat gaan ze niet als oorzaak zien, ergo, een veelgehoord argument vóór een megastal is dat ziekten dan minder snel zouden voorkomen/ minder snel verspreiden omdat je dan veel op 1 plek hebt ipv dezelfde aantallen over 15 bedrijven verspreidt.  ::)

Maar goed, gister las ik ergens dat dit gewoon de schuld is van al die zeikers die zonodig een scharrelei willen van een kip met uitloop. Zie hier het resultaat. Laat die beesten lekker binnen zitten, probleem opgelost.
Maar lullen die dan geen poep? De kippenfarms waar tot nu toe vogelgriep geconstateerd is: daar liep geen kip van buiten. Allemaal dichte schuren...
Door Angelique
Lizzy schreef: Maar lullen die dan geen poep? De kippenfarms waar tot nu toe vogelgriep geconstateerd is: daar liep geen kip van buiten. Allemaal dichte schuren...
Zo'n figuur l*lt ook poep, maar aocht gewoon een schuldige. En blijkbaar baalt die ervan dat je soms wat meer voor je ei moet betalen omdat het een scharrelei is, dus bij deze.
Door Lizzy
Angelique schreef: Zo'n figuur l*lt ook poep, maar aocht gewoon een schuldige. En blijkbaar baalt die ervan dat je soms wat meer voor je ei moet betalen omdat het een scharrelei is, dus bij deze.
Nou ja, sommige mensen kletsen kennelijk graag dom....
Door Ruisje
Lizzy schreef: Kan iemand mij uit leggen wat het idee is achter het preventief ruimen?
Valt vast in dezelfde categorie als preventief ontwormen... :-\
Door Angelique
Lizzy schreef: Kan iemand mij uit leggen wat het idee is achter het preventief ruimen?
Iets met "het leed wat men vreest?"  Maar ik denk dat als er griep wordt gevonden je de stallen even moet laten leegstaan en dat dat nu waarschijnlijk niet het geval is. Geen idee of zo'n boer bij preventief ruimen ook al een vergoeding krijgt voor het financiële leed.
Door keetje
Maar wat heeft het ruimen dan voor zin als die stallen gelijk weer vol mogen? Dan kan de nieuwe lading toch ok weer besmet worden?

Ik vond het zo'n gek iets wat die man van LTO vertelde vanmiddag. Ik heb het 4 keer gehoord en steeds zei hij hetzelfde. De dieren waren niet besmet maar werden preventief geruimd. Maardan zou je, denk ik dan door redenerend, alles wat nog leeft moeten ruimen?

Nouja, ik snap het gewoon niet, als iemand me dat nu in Jip&Janneke taal zou kunnen uitleggen dan zou ik het misschien niet zo ontzettend nutteloos vinden deze preventieve ruiming van die eenden.
Door keetje
Ik denk dat die man dezelfde vergoeding krijgt als de boer waar wel iets gevonden is. Dat preventief ruimen is toch niet vrijwillig? Dat wordt hem toch opgelegd?
Door pluk
Preventief ruimen is volgens mij dezelfde tactiek als bijv met grote bosbranden. Om te voorkomen dat een bepaald gebied afbrand laten ze gecontroleerd een deel verbranden, de bosbrand kan er dan niet meer langs.

Bij de eenden: als er geen dieren meer zijn kan het virus zich daar niet nestelen en vanuit daar verder verspreiden.
Door Mandarijn
De boerderij wordt preventief geruimd, omdat een vrachtwagen van een van de besmette bedrijven naar deze boerderij is gereden. Nu zijn ze bang dat de eenden misschien besmet kunnen zijn daardoor, hoewel ze geen ziekteverschijnselen vertonen. Daarom ruimen ze preventief. En ook omdat je met Barneveld een groot gebied hebt met veel pluimveebedrijven dicht bij elkaar. Mocht het daar uitbreken dan is het risico heel groot dat veel bedrijven besmet raken, wat betekent dat ze heel veel dieren zullen moeten doden.
Door Mandarijn
Dus toch trekvogels:
In Duitsland is een tweede geval van vogelgriep geconstateerd. Een wilde eend in de deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren was met het virus besmet. Het gaat om de variant H5N8, die ook overdraagbaar is op mensen.

De vogel werd deze week bewust uit de lucht geschoten, in een poging te achterhalen welke dieren het virus naar Duitsland hebben gebracht. Eerder deze maand werd in Mecklenburg-Voor-Pommeren al vogelgriep geconstateerd bij een kalkoenenbedrijf. Alle 30.000 kalkoenen werden geruimd.
Spoedoverleg

De Duitse minister van Landbouw, Schmidt, houdt morgen spoedoverleg over de uitbraak van vogelgriep. Hij heeft alle pluimveehouders opgeroepen om de veestapel binnen te houden en verdachte sterfgevallen te melden.

In Nederland is de afgelopen week bij vier bedrijven vogelgriep uitgebroken. Bij de bedrijven in Hekendorp en Ter Aar ging het eveneens om de H5N8-variant. Die komt uit Azië. Deskundigen houden er rekening mee dat trekvogels het virus naar Europa hebben gebracht. Bron: NOS.nl
Er wordt trouwens gezegd dat pluimveehouders als ze een stal in gaan van schoeisel moeten wisselen. Velen zouden dit niet altijd doen. Dan is het toch knap lullig dat door het niet wisselen van de laarzen een besmet vogelpoepje misschien toch de oorzaak kan zijn voor de vogelgriep bij het betreffende bedrijf.
Door Lizzy
Ah ja, zo. Nou ja, voor de dieren maakt het natuurlijk allemaal drie keer niks uit, dit was toch hun voorland. Maar volgens mij zijn ze dus allemaal wat in het rondte aan het schieten zonder goed te weten wat ze moeten. Jammer dat ze van 2003 niks geleerd hebben allemaal.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door