Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
kakocavi schreef: De milt is een min of meer rond orgaan, het ding op de eerste foto lijkt daar wel op. Het schijnt een heel laxerend orgaan te zijn, dus niet teveel tegelijk voeren. Op de onderste foto zie ik een platte lap vliezig vlees. Ik denk daarbij toch aan een deel van het middenrif (inderdaad een spier). Ik weet het niet zeker, maar het middenrif bestaat uit platte lappen spier die direct onder de longen zitten en daar lijkt het op. Omdat het middenrif de longen op hun plek moet houden zit er veel bindweefsel bij, en het wordt gebruikt bij de ademhaling dus is een sterke, donkere spier.

Hoe dan ook, je kunt het allebei gewoon voeren denk ik :)

Wat op de foto staat is geen milt. Die zit ook niet aan de long, maar aan de maag. Een milt is bloedrood van kleur. Wat je ziet is spiervlees, geen orgaan. Het is middenrifspier. En het verbaast me dat zo weinig mensen het herkennen, omdat het ook aan de lamslong zit.
pike schreef:
Wat op de foto staat is geen milt. Die zit ook niet aan de long, maar aan de maag. Een milt is bloedrood van kleur. Wat je ziet is spiervlees, geen orgaan. Het is middenrifspier. En het verbaast me dat zo weinig mensen het herkennen, omdat het ook aan de lamslong zit.
De milt zit nergens aan vast, het is alleen verbonden aan bloed- en lymfevaten. Het zit inderdaad vlak achter de maag, en onder het middenrif. Vanwege de vorm en kleur vind ik hetgeen op de eeste foto meer op een orgaan lijken, ook omdat ik rondom vliezen zie wat niet past bij een spier.
Laatst gewijzigd door kakocavi op za 22 nov 2014, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
pike schreef:
De milt is bloedrood vanbinnen, vanbuiten is hij eerder grijzig van kleur. En hij zit over z'n gehele oppervlakte aan de pens vast dmv een vliesje. Geloof me, ik heb de afgelopen weken een stuk of twintig hertenpenzen, -milten, -longen en -levers geportioneerd. Die flap die eraan vastzit, dat is inderdaad spiervlees. Maar dat ronde/ovaalachtige ding is de milt.
pluk schreef: Er zit een redelijk stevig en dik stuk bij (staat niet op de andere foto, maar ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit)
Afbeelding

Ik zie deze foto nu pas (heb heel traag internet, dus niet alles wordt gedownload). Die 'slang' die rechts uit beeld verdwijnt, zit die aan dat ronde stuk links vast? Want als dat zo is, dan twijfel ik weer of het de milt wel is.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 22 nov 2014, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tanna
pike schreef:
Dit zie ik ook altijd aan de lamslong. Ik droog lamslong altijd en droog ook deze stukken mee. Smaakt blijkbaar prima, ik heb er nog nooit klachten over gehad! :biggrin2:
Wat mij altijd opvalt bij de milt is dat het 'vlees' binnen in het vlies niet op spiervlees lijkt maar eerder een beetje bobbelig oogt. Spiervlees heeft een wat langere vezelstructuur (om het zo te noemen), terwijl de structuur van het miltvlees eerder op rondjes lijkt.
Door pluk
Anne in Duitsland schreef: Wat mij altijd opvalt bij de milt is dat het 'vlees' binnen in het vlies niet op spiervlees lijkt maar eerder een beetje bobbelig oogt. Spiervlees heeft een wat langere vezelstructuur (om het zo te noemen), terwijl de structuur van het miltvlees eerder op rondjes lijkt.
Ik vind het net spiervlees, heb geen bobbels of rondjes gezien.
Anne in Duitsland schreef: Ik zie deze foto nu pas (heb heel traag internet, dus niet alles wordt gedownload). Die 'slang' die rechts uit beeld verdwijnt, zit die aan dat ronde stuk links vast? Want als dat zo is, dan twijfel ik weer of het de milt wel is.
Het is inderdaad 1 stuk vlees.
Door pike
Anne in Duitsland schreef: Wat mij altijd opvalt bij de milt is dat het 'vlees' binnen in het vlies niet op spiervlees lijkt maar eerder een beetje bobbelig oogt. Spiervlees heeft een wat langere vezelstructuur (om het zo te noemen), terwijl de structuur van het miltvlees eerder op rondjes lijkt.
Precies, milt is geheel anders van structuur. De foto is qua kleur wat misleidend. Maar het is ook roder omdat je met hert te maken hebt, spiervlees van hert is nou eenmaal roder dan spiervlees van bijvoorbeeld lam.

Ik heb geprobeerd een foto te vinden, en na lang zoeken is het gelukt  :D een echt geweldige serie foto's vind je hier:

http://slideplayer.nl/slide/2221462/

plaatje 31 e n 32 geven het middenrif weer. Veel kijkplezier!
pike schreef: Precies, milt is geheel anders van structuur. De foto is qua kleur wat misleidend. Maar het is ook roder omdat je met hert te maken hebt, spiervlees van hert is nou eenmaal roder dan spiervlees van bijvoorbeeld lam.

Ik heb geprobeerd een foto te vinden, en na lang zoeken is het gelukt  :D een echt geweldige serie foto's vind je hier:

plaatje 31 e n 32 geven het middenrif weer. Veel kijkplezier!
Met mijn internetverbinding gaat het een jaar duren om dit te downloaden, maar ik heb 'm opgeslagen en ga er terug in Duitsland een keer uitgebreid voor zitten. Lijkt me heel interessant!
Door pluk
pike schreef:

Goed gevonden! Die grote flap is zeker te weten middenrif. Dat andere stuk twijfel ik nog steeds over. Zou zomaar milt kunnen zijn met alvleesklier er nog aan vast?

Alles ligt nu in de vriezer, maar zal 't er binnenkort weleens uithalen en proberen dat vlies eraf te halen. Misschien dat het dan duidelijker wordt. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door