Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ruisje
Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat blijkbaar alleen de kippen (hobby) een ophokplicht hebben. De eenden, ganzen en ander pluimvee die als hobby gehouden worden lopen geen gevaar?
Door Mandarijn
Ruisje schreef: Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat blijkbaar alleen de kippen (hobby) een ophokplicht hebben. De eenden, ganzen en ander pluimvee die als hobby gehouden worden lopen geen gevaar?
Al het pluimvee en ander gevogelte heeft een ophokplicht. Kippen en kalkoenen zijn het gevoeligst voor deze variant van de vogelgriep en zijn dus makkelijk te besmetten.

Maar biina iedereen heeft het over kippen, omdat er zoveel van in stallen/ hokken worden gehouden.
Nederland heeft namelijk zo'n 2000 pluimveebedrijven, met meer dan 100 miljoen kippen en "maar" zo’n anderhalf miljoen kalkoenen en eenden.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op za 22 nov 2014, 03:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pearlsofpassion
Wij gaan in belgie ook nog niets ophokken.
Nu  zit ik natuurlijk wel zo'n 100km van de grens met NL, dus dat is ook nog wel een eind...
Maar mijn ma zegt dat ze het bij vorige uitbraken van vogelgriep, zelfs in BE ook nooit gedaan heeft omdat er erg weinig wilde vogels zijn waar in het ouderlijke huis, waar mijn kippen nu ook nog logeren.
Waar we nu wonen, zouden we ons al meer zorgen maken, want daar zitten meer vogels.
Door Angelique
Tamara schreef: Is deze variant gevaarlijk voor honden?  ???

Ik heb vrijwilligerswerk met vogels namelijk, maar wil niet dat mijn honden hier ziek van worden  :'(
Wat "ze" zeggen is dat besmettingsgevallen nog nooit zijn voorgekomen. In theorie kan het, maar dan moet er direct intensief contact zijn met de besmette dieren. Bij mensen levert een besmetting lichte griepverwchijnselen op, bij een hond zal het niet veel meer zijn.
Door pearlsofpassion
Er is zo goed als geen besmetting van mens op mens.
Je kan het als mens dus wel krijgen van rechtstreeks contact met besmette vogels, maar niet met een besmette mens.
Een hond kan het dus zo goed als zeker ook niet krijgen van een besmette mens, enkel van rechtstreeks contact met de vogels, als het al besmettelijk is voor honden.
Ik vermoed dat je honden niet meegaan bij de vogels? Of wel? Want anders kan je dat ook gewoon vermijden als je je daar zorgen in maakt.
Schoenen wisselen bij thuiskomst (ivm uitwerpselen), en dan zit je helemaal veilig.
Door Lizzy
Angelique schreef: Dacht dat ik al geplaatst had, maar niet dus. Bij deze.

Afbeelding

Gelukkig kon buurman een baal stro missen, konden we het toch nog gezellig maken  :biggrin2:
Dit is geen ophokken natuurlijk :biggrin2:. Dit is chick paradise!
Door Angelique
Nou ja, jullie kwalificeren een oude stal met ene baal stro wel heel hoog hoor. Neemt niet weg dat ik ook wel blij ben met deze ruimte en de kipsels zich prima vermaken in het stro...op het stro...met het stro.

Wel apart dat ze het stro nu funny vinden en als ik het eerder in hun hokken gooide werd het subiet naar buiten gewerkt. Dus daar lag alleen vlas.
Door Lizzy
Angelique schreef: Nou ja, jullie kwalificeren een oude stal met ene baal stro wel heel hoog hoor. Neemt niet weg dat ik ook wel blij ben met deze ruimte en de kipsels zich prima vermaken in het stro...op het stro...met het stro.

Wel apart dat ze het stro nu funny vinden en als ik het eerder in hun hokken gooide werd het subiet naar buiten gewerkt. Dus daar lag alleen vlas.
De gemiddelde kip heeft natuurlijk veel minder ruimte! Dit ziet er gewoon lekker warm, droog en gezelli uit. Hier is stro echt favo. Gek he, dat ze het nu ineens fijn vinden?!
Door Kinnie
Triest zeg....
Nu een eendenbedrijf preventief geruimd omdat er een vrachtwagen is geweest die vlak ervoor in kamperveen op een besmet bedrijf is geweest...  :'(
Door Papalou
Kinnie schreef: Triest zeg....
Nu een eendenbedrijf preventief geruimd omdat er een vrachtwagen is geweest die vlak ervoor in kamperveen op een besmet bedrijf is geweest...  :'(
ja supertriest...het zal je bedrijf maar wezen....hier ook 4 ladies die een klein nachthok hebben en verder een gigantische ren (...mijn tuin....)...hopen dat het hierbij blijft en de veluwe niet weer besmet wordt....tien jaar geleden al kippen moeten laten afmaken..wil ik nu niet nog eens doen...dan wordt het ofwel in huis (ai ai ai) ofwel in de minischuur...dramatisch al die ziektes....

vraag me af of het op zo'n massale schaal houden van dieren nu eens als oorzaak wordt aangewezen..massale sterfte van trekvogels is nog nooit aan de orde geweest toch...
Door pike
Wat wel opvallend is is dat nog nooit, voor zover ik weet dan, die vogelgriep is aangetroffen bij hobbykippen. Terwijl die altijd lekker buiten rondscharrelen onder de vliegende wilde vogels en die industriekippen (heel vaak, in elk geval nu) allemaal binnen zitten. Natuurlijk, niet elke hobbyist zal een zieke/dode kip melden, maar er zijn er zat die wel een da inschakelen. Die weer een meldingsplicht heeft.

En ja, het is heel triest voor de kippenboeren, maar het is ook in zekere zin een bedrijfsrisico. Dat je bewust loopt als je op een dergelijke manier dieren houdt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door