Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
Ohja, schoorsteenveger, die moet ik dan ook gaan regelen.  :)

Briketten,... ik ga goegelen.
Door kiara
Hier nu 1 week gedaan op volle tank met de zibro  :D
En staat elke dag aan vanaf ongeveer 4 uur tot uurtje of 11
Ik vind dat zeer netjes.
Ga nu bij houden hoelang ik doe met volle jerrycan en hoeveel liter ( dacht 20)
En heerlijk warm voor deze koukleum
Door keetje
eelke schreef: Dat zijn van de staven dan toch, dat geperste?
Afbeelding

En briketten zoals van de bbq?

Dan ga ik toch bellen voor het echte haardhout.
En??? Kan je al fikkie stoken ondertussen?? :biggrin2:
Door siempie73
Jaaaaa, wij hebben sinds gister een pelletkachel!
Ik vind het heerlijk!
Stukkie makkelijker dan een houtkachel, maar wel met echt vuur :) ik hou er van 8)
Door eelke
Volgende week rond deze tijd beginnen ze e :D tot die tijd moet ik mij nog vermaken met hout zagen.
Door eelke
siempie73 schreef: Jaaaaa, wij hebben sinds gister een pelletkachel!
Ik vind het heerlijk!
Stukkie makkelijker dan een houtkachel, maar wel met echt vuur :) ik hou er van 8)
Ohh heerlijk! Ik heb er ook al zo'n zin in! Heb die dag gelukkig vrij kunnen krijgen, anders zou ik meteen moeten gaan werken als ie staat. 'S avonds lekker bij de kachel zitten :smitten:

Vrijdag komt er een kuub gemengd haardhout. Ons provisorisch houtafdakje is gefixt (volgend jaar willen we dat hele stuk dichtmaken en gelijkmaken met de schuur, handig want dat is ook de hondenren, al gebruiken we die maar af en toe). Als het goed is moeten we er 2 kuub kwijt kunnen.

Afbeelding

En in de grote bus ligt nog een vrachtje afvalhout van een meubelmakerij. Ook wel fijn hout denk ik, zijn afwisselend dikke planken, en dunne latjes. Van die laatste heb ik al twee hondenbrok zakken (haha ja daar had weer haardhout wat ik gekregen had van iemand ingezeten) vol gehakt. Zo op de foto lijkt het misschien niet zo veel, maar dat stuk van de auto is 2 x 2 meter :)
Was best voordelig, voor een 10tje per keer mag je zo veel meenemen als je wilt.

Afbeelding
Door Nadia
Prijsverschil van bijna 1500 is enorm. Ligt natuurlijk ook aan het bedrag van de factuur. Maar bij mij zou argwaan komen bij zo'n enorm verschil. Waar ligt dat dan aan?
Door eelke
Nadia schreef: Prijsverschil van bijna 1500 is enorm. Ligt natuurlijk ook aan het bedrag van de factuur. Maar bij mij zou argwaan komen bij zo'n enorm verschil. Waar ligt dat dan aan?
Zit m alleen al in de kachel bv. De dure zaak rekent de advies verkoopprijs van de fabrikant van 1700,-. Heb zelf uiteraard gegoogle'd en wat webshops benaderd, en daar kon ik hem voor 1250,- bestellen. Het dure bedrijf moet het boren van de gaten in de betonnen verdiepingen uitbesteden aan een ander bedrijf. Het bedrijf waar we nu voor gaan kan dat zelf.
Materiaal zou, volgens webshops, op 1500,- komen. Plus de prijs voor de kachel kom je op 2750,- en blijft er dus nog 650,- over voor manuren (dus dat zouden 10 manuren zijn van 65,- bv, best een normale prijs, en gezien ze met zijn tweeën komen en er geen volle dag werk aan zouden hebben, lijkt me dat ook best redelijk). En dan zullen ze nog wel wat winst maken op het materiaal want dat zullen ze wel goedkoper in kunnen kopen dan ik via een webshop. Dus, lijkt me best mogelijk.

Voor het verschil moet je kijken naar de offerte's zonder omkokering en dan was het verschil 1000,-. Denk dat dat vooral in het geen korting geven op de kachel zit, en op het moeten uitbesteden van gaten boren. Via internet vond ik dat je voor die klus ongeveer tussen de 150 en 250 moet rekenen per gat...en hier moeten er twee gedaan worden.

En ik vermoed dat het dure bedrijf er op rekende dat ik zou willen onderhandelen terwijl het andere bedrijf meteen een scherpe aanbieding deed. 
Door keetje
siempie73 schreef: Jaaaaa, wij hebben sinds gister een pelletkachel!
Ik vind het heerlijk!
pelletkachel hebben we ook bekeken maar diegenen die wij gezien hebben hadden zo'n digitale toestand bovenop en dat vonden we net niet nostalgisch genoeg.  :biggrin2:
Door keetje
Ziet er goed uit, je houthok. Wij hadden 2 van die dingen bij de Gamma (ofzo) gehaald, netjes neergezet en het hout staat nu in de garage. :biggrin2: Ik vind het niets die hokken, je hout wordt er nog zeiknat in. Dus we kunnen 2 kuub in de garage hebben en voor volgend stookseizoen gaat meneer Keetje een echt goed houthok maken.
Door Nadia
Ik ben ook erg geïnteresseerd in die briketten. Wij maken vuur dmv oude kranten en kleine stukjes hout.
Door zurca
Nadia schreef: Ik ben ook erg geïnteresseerd in die briketten. Wij maken vuur dmv oude kranten en kleine stukjes hout.
Ik vind het vooral interessant om, als het straks vriest, de kachel in de nacht lang te laten gloeien.
Er zijn best wat verschillen in die briketten, de bruinkoolbriketten zijn niet echt ekovriendelijk wat ik zo lees. En bij de hout briketten zijn verschillende opties mogelijk.
Ben dus heel benieuwd naar wat de mensen hier gebruiken, met welk doel en of dit naar tevredenheid is...
  De kachel hier steken we aan met wat aanmaakblokjes, daarop dunne aanmaakhoutjes en daarop een blok hout, liefst berk of iig licht hout. Gaat prima zo, geen kranten nodig....die gebruiken we om de ruitjes schoon te maken ;)
Door eelke
Oww ja, ik moet ook nog aanmaakblokjes, lucifers en aanstekers gaan kopen!  :D

Volgende week rond deze tijd moet ie branden!
Door Nadia
Oh wij hebben genoeg oud papier voor alle ruiten, kachel aanmaken, afdekken voor verf klusjes en iedere week nog naar de container om weg te gooien ;D
Ik vind het ook interessant om bijvoorbeeld te laten gloeien als ik even van huis moet. Weet niet of dat veilig genoeg is?

Chemische aanmaak blokjes gebruiken wij nooit. Oud papier in overvloed. Kost niets.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door