Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Kaela schreef: Er is antwoord gegeven op je vraag. Die interesse leeft niet. Er is voldoende bekend over de samenstelling van vlees en over het samenstellen van een menu zodat je zeker weten veilig voert. Ik hou me netjes aan die richtlijnen en vertrouw op de mensen die dat door hebben gerekend. Ik ben daar namelijk zelf, ondanks scholing op dit vlak, niet zo'n kei in. En het interesseert me eigenlijk ook niet (althans, zo diepgaand niet), want zo spannend is voeren helemaal niet en zo spannend hoeven we het naar mijn idee ook helemaal niet te maken.
Daar ben ik het dus volledig mee eens.

Nogmaals, een moeder berekend het menu van haar opgroeiende kind niet eens. Waarom zouden wij dat wel doen?

Weet je, het hele punt is gewoon dat de honden en kattenvoer industrie (inclusief mevrouw Plantinga) ons doodsbenauwd heeft gemaakt voor het zelf samenstellen van voeding voor hond en kat. "Oh God, zo krijg je tekorten! Het is heel ingewikkelde materie! Je hond krijgt zo nooit alles binnen! Een pup opgroeien op zelf samengesteld voer, ben je gek geworden ofzo?!?! Weet je hoe moeilijk dat ligt, calcium/fosforverhoudingen??!".

En waarom?

Omdat ze willen dat wij industrieel voer blijven voeren. Daarom.

En natuurlijk zijn er mensen die er een puinhoop van maken van het voeren van hondjelief. Vroeger had je mensen die hun hond 's morgens een kopje koffie met melk gaven, een boterham en een bonbonnetje (serieus waar!). Nu heb je mensen die Rodi hart in de bak gooien er een bruine boterham bij doen en zeggen dat ze BARFen. Die lui had je 100 jaar geleden, die lui heb je nog steeds, die lui zullen er altijd blijven.

Maar de gemiddelde zelfsamensteller neemt zijn taak als voerder van zijn hond of kat uiterst serieus.

En moeders met kinderen...., die voeren hun kind volgens zo ongeveer de schijf van vijf (geeft zijn kind wat groenten, fruit, brood, vlees, kaas, melk, eitje, aardappelen, pasta, rijst) en hee, heel raar maar zo'n kind wordt gewoon groot. En dat terwijl een kind qua nutriënten en hoe je het moet voeden veel ingewikkelder is dan een hond. En om de hond schreeuwt men moord en brand. En om kinderen schreeuwt niemand.

En dan neemt zo'n moeder die zo'n beetje volgens de schijf van vijf haar kind voedt het nog heel serieus. Ik ken ook moeders die 2 keer per week naar de Mac gaan, 2 keer per week 's avonds brood eten, 1 keer per week pannenkoeken maken, 1 keer per week naar de frietzaak gaan en 1 keer per week pizza in de oven gooien. Heel vreemd genoeg groeien deze kinderen ook op tot normale volwassen mensen. Maar hier hoor ik nou niemand over schreeuwen "je vermoord je kind". Sterker nog, op scholen verkopen ze nog steeds Energy drinks en vieze gore snacks.

Maarrrr, wie springt hier weer vrolijk op in, op kindervoeding? Nutriciaaaaa! Die maakt reclames waarin ze zeggen "uw kind heeft hele andere voedingsbehoeftes dan een volwassen mens. Wij hebben daarop gestudeerd. En het blijkt HEEL ingewikkeld! Zo hebben ze hele andere ijzerbehoeftes als de volwassen mens!! Vertrouw op ons, geef uw kind het beste, een potje van Nutricia. U bent namelijk te suf om zelf goed voor uw kind te zorgen. U weet niet wat uw kind nodig heeft".

Herken je dit? Dit heeft de hondenvoer industrie 80 jaar geleden gedaan. En het heeft gewerkt. En onder het zelfde mom trappen ze mensen nog steeds naar de dierenwinkel of dierenarts voor een zak kant en klare meuk......

En niet om de hond een plezier te doen. Maar om Mars Inc. nog rijker te maken. Deze wereld zit echt reuze ziek in elkaar.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Interessant! Kun je in grote lijnen zeggen hoe je voert, geef je veel wild of biologisch en geef je groente? Ik heb zelf katten en daar gelden natuurlijk andere regels voor, maar toch. Mangaan en zout zit natuurlijk niet alleen in brood. Geef je wel iets anders extra waar die dingen inzitten of heb je er niets mee gedaan?
PB je mailadres maar dan stuur ik je de berekening door :)
Door Martine-Tom
pike schreef: Ik denk dat je dan met zeewier beter uit bent (mangaan en zout).  Het meeste mangaan zit in banaan, avocado, ananas e.a. tropische vruchten. Niet alleen groentes (met name spinazie, waterkers, groene bladgroenten) zijn verder leverancier van mangaan,  voor de hond is nog interessant te weten dat het ook zit in eieren, knoflook, pompoenpitten, zeewier en noten. En niet te vergeten het hier veelbesproken curcuma. Mangaan is een sporenelement en er is maar heel weinig van nodig en een overdosis is toxisch.
KLopt, dat zei ze er ook bij hoor, haar standaard advies zou zijn brood "maar dat ga jij vast niet voeren  :biggrin2:
En toen kwam er een lijstje met oa bovengenoemde spullen, maar ik denk dat voor de gemiddelde hondeneigenaar brood inderdaad logischer zal zijn dan noten ofzo dus ik snap het advies wel.
Overigens vertrouwde ik het menu volledig hoor, ik heb Esther gewoon een keer gebeld om eens van gedachte te wisselen, hoe zij tegenover vers staat, en toen kwamen we op dat het best lastig zou zijn om via vers alles te voeren wat een hond nodig heeft, toen stelde ik voor om dan bij wijze van test mijn menu eens door te rekenen, zoals ik zei, ik doe niks aparts, geen exoten enzo, gewoon een vrij standaard menu, met de gemiddelde percentages, kip, konijn, kalkoen, eend, paard, rund....en zij gaf ook gewoon toe dat het een prima menu is en dat de BP methode dus gewoon prima is, mits je naar je hond kijkt en aanpast op individuele behoeftes, en dat doen we hier ook, dus ik vond het wel leuk en leerzaam om het eens te lezen. En heb vervolgens ook niks aangepast...had ik ook niet gedaan als er wel tekorten waren denk ik, ik ben wel gaan zoeken hoe bijv mangaan aangevuld zou kunnen worden, en hij krijgt nu idd af en toe wat noten en zaden, kreeg hij voorheen ook wel eens....maar dan wat minder regelmatig.
Door Lizzy
Martine-Tom schreef: KLopt, dat zei ze er ook bij hoor, haar standaard advies zou zijn brood "maar dat ga jij vast niet voeren  :biggrin2:
En toen kwam er een lijstje met oa bovengenoemde spullen, maar ik denk dat voor de gemiddelde hondeneigenaar brood inderdaad logischer zal zijn dan noten ofzo dus ik snap het advies wel.
Overigens vertrouwde ik het menu volledig hoor, ik heb Esther gewoon een keer gebeld om eens van gedachte te wisselen, hoe zij tegenover vers staat, en toen kwamen we op dat het best lastig zou zijn om via vers alles te voeren wat een hond nodig heeft, toen stelde ik voor om dan bij wijze van test mijn menu eens door te rekenen, zoals ik zei, ik doe niks aparts, geen exoten enzo, gewoon een vrij standaard menu, met de gemiddelde percentages, kip, konijn, kalkoen, eend, paard, rund....en zij gaf ook gewoon toe dat het een prima menu is en dat de BP methode dus gewoon prima is, mits je naar je hond kijkt en aanpast op individuele behoeftes, en dat doen we hier ook, dus ik vond het wel leuk en leerzaam om het eens te lezen. En heb vervolgens ook niks aangepast...had ik ook niet gedaan als er wel tekorten waren denk ik, ik ben wel gaan zoeken hoe bijv mangaan aangevuld zou kunnen worden, en hij krijgt nu idd af en toe wat noten en zaden, kreeg hij voorheen ook wel eens....maar dan wat minder regelmatig.
Ja, en dat doen mensen die standaard brokkies voeren ook ::). Daarvoor hebben we tegenwoordig Royaal Konijn, met z'n heddur en labrador en dalmatier brokkies ::)

Overigens bevat lever, bot (van vleesbot)/merg, nier, pancreas, zeevis, ei allemaal hun deel mangaan. Dus no need to worry, een BARF menu bevat echt voldoende mangaan.
Door pike
Martine-Tom schreef: KLopt, dat zei ze er ook bij hoor, haar standaard advies zou zijn brood "maar dat ga jij vast niet voeren  :biggrin2:
Als je ervan uit gaat dat de gemiddelde hondeneigenaar brok voert dan snap ik het echter weer niet. Want in brok zit al meer dan genoeg graan, en brok is toch compleet?  :biggrin2:
Lizzy schreef:
Overigens bevat lever, bot (van vleesbot)/merg, nier, pancreas, zeevis, ei allemaal hun deel mangaan. Dus no need to worry, een BARF menu bevat echt voldoende mangaan.
en spiervlees ook, zie o.a. hier:  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20374819

Het betreft hier wel runderen uit Zuid-Amerika. Maar waarom zouden onze koeien het niet hebben? Onze hazen en konijnen?
Door kakocavi
pike schreef: Ik ook.

Mee eens, maar ik geloof niet dat een hond mangaantekort krijgt als hij geen groentes eet. Behalve de reeds genoemde producten, komt mangaan namelijk ook voor in vlees en vis. Dus hoe komt mevr. Planting tot de conclusie dat er te weinig mangaan in het dieet zit?
En dat zout vind ik overigens ook wel vreemd. Natrium zit toch ook in vlees, vis en eieren.
Het zit er wel in, maar zit er ook genoeg van in? Plantinga zal de hoeveelheid wel gekwantificeerd hebben en geconcludeerd dat het te weinig is. In dierlijke voedingsmiddelen zit relatief weinig mangaan vergeleken met plantaardig voedsel zoals granen. Hoe het met zout zit weet ik ook niet. Misschien dat het zoutgehalte in het bloed van prooidieren hoger ligt dan in de cellen, omdat ze leeggebloed zijn krijgt de hond dan minder zout binnen. Of misschien krijgen wolven gemiddeld ook wel net te weinig zout binnen. Zoals je zelf al zegt hoeven dieren in de natuur niet per se een ideaal dieet te hebben.
Ook wilde dieren eten niet altijd het ideale dieet, of het optimale dieet, hoe je het noemen wilt. Ze kennen tijden van overvloed, maar ook tijden van honger en alles wat daar tussenin zit.
Door kakocavi
Lizzy schreef: Dat heb ik toch gedaan?
Ja sorry, jij wel. Wat ik bedoelde is dat ik vaak merk dat mensen hier in de verdediging schieten als iemand een vraag stelt over de samenstelling van rauw voer. Dan wordt er meteen geroepen dat je dat helemaal niet hoeft te weten, want je voert natuurlijk en dan is het goed en meer hoeven we niet te weten. Terwijl dat ten eerste niet zo hoeft te zijn, en ten tweede is er helemaal niets mis mee om je wat meer te verdiepen in wat je dier eet. Jij hebt dat uitgebreid gedaan, ik doe dat ook weleens, niets mis mee.
En als voorbeeld van een van mijn berekeningen: je zit met zelf samenstellen (kun je nagaan met KVV, waar geen premix aan toe is gevoegd) mogelijk wel iets aan de lage kant met je vitamine E als je alleen vleesbot, spier, orgaanvlees voert een geen rauwe noten, groenten, etc. Ook als je voldoende orgaanvlees voert (waar iets vitamine E in zit). En ik zeg bewust "mogelijk aan de lage kant". Want door het ontbreken van analyses ben ik uit moeten gaan van voedingsmiddelen waar ik wel analyses van heb. In ogen van prooidieren en in de testikels van prooidieren zou ook vitamine E zitten. Alleen heb ik geen analyses van lams/geiten/zalmoog en testikels van lam/geit kunnen vinden. En in zeewier bijv. zit ook wat vitamine E. En in chlorella ook. Dus tja, voeren mensen die geen groenten voeren dat wel? Of niet? Dat zijn van die vraagstukken die ik niet kan beantwoorden, ik kan alleen adviseren.
Wat ik me dan weleens afvraag is waarom bij honden dan vaak de conclusie wordt getrokken dat ze dan toch wat extra groenten, noten, tarwekiemolie, zeewier etcetera mogen hebben, terwijl bij katten dat voor veel mensen zo'n beetje uit den boze lijkt te zijn. Terwijl katten ook gewoon behoefte hebben aan vitamine E en mangaan, ongeveer evenveel als honden. Daarom geef ik mijn katten dus ook wat groenten en af en toe wat plantaardige oliën. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Door Lizzy
kakocavi schreef: Het zit er wel in, maar zit er ook genoeg van in? Plantinga zal de hoeveelheid wel gekwantificeerd hebben en geconcludeerd dat het te weinig is. In dierlijke voedingsmiddelen zit relatief weinig mangaan vergeleken met plantaardig voedsel zoals granen. Hoe het met zout zit weet ik ook niet. Misschien dat het zoutgehalte in het bloed van prooidieren hoger ligt dan in de cellen, omdat ze leeggebloed zijn krijgt de hond dan minder zout binnen. Of misschien krijgen wolven gemiddeld ook wel net te weinig zout binnen. Zoals je zelf al zegt hoeven dieren in de natuur niet per se een ideaal dieet te hebben.
In lever, nieren, bot/merg, ei en zeevis zit ook mangaan. En alles bij elkaar genomen kennelijk voldoende (ook al kennen we de analyses van beenmerg en bot op mangaan niet omdat die er gewoon niet zijn) want als het niet voldoende zou zijn, zou je dat zien bij de groei van pups. En nou ja, niet om het een of ander maar ik heb hier 2 pups rondlopen die 4de generatie BARF gevoerd zijn. En beide zijn meer dan uitstekend opgegroeid. Idem voor haar moeder (3de generatie BARF gevoerd) en idem voor haar tante (2de generatie BARF gevoerd). Dus ondanks dat ik geen analyses heb van hoeveel mangaan er in bot/merg zit (en die heeft Plantinga ook niet), kunnen we niet anders concluderen dan dat hoe wij voeren voldoende moet zijn, kijkende naar hoe onze pups opgroeien (ik heb wel analyses van hoeveel er in nier en lever zit).
Door Ruisje
Lizzy schreef: (pups pups..., ze zijn inmiddels 1 jaar en bijna 8 maanden).
Meer dan uitstekend opgegroeid, zei je toch!? De jongsten blijven altijd pups, gewoon grote pups nu... :biggrin2:
Door kakocavi
Lizzy schreef: In lever, nieren, bot/merg, ei en zeevis zit ook mangaan. En alles bij elkaar genomen kennelijk voldoende (ook al kennen we de analyses van beenmerg en bot op mangaan niet omdat die er gewoon niet zijn) want als het niet voldoende zou zijn, zou je dat zien bij de groei van pups. En nou ja, niet om het een of ander maar ik heb hier 2 pups rondlopen die 4de generatie BARF gevoerd zijn. En beide zijn meer dan uitstekend opgegroeid. Idem voor haar moeder (3de generatie BARF gevoerd) en idem voor haar tante (2de generatie BARF gevoerd). Dus ondanks dat ik geen analyses heb van hoeveel mangaan er in bot/merg zit (en die heeft Plantinga ook niet), kunnen we niet anders concluderen dan dat hoe wij voeren voldoende moet zijn, kijkende naar hoe onze pups opgroeien (ik heb wel analyses van hoeveel er in nier en lever zit).
En je pups kregen allemaal 0 groenten en fruit, 0 kelp/zeewier, 0 oliën en 0 andere plantaardige supplementen en extra's? Dat kan hoor, dat ze het daar gewoon prima op.m doen. Zoals je zelf al zei leven veel mensen al generaties lang met een tekort aan een of andere stof. Kinderen ook. Vitamine D gebrek komt enorm veel voor, toch blijven die mensen functioneren en hebben ze geen symptomen. Maar dat betekent niet dat dat tekort dus niet bestaat. Of dat ze zich niet net een ietsje beter zouden kunnen voelen als dat tekort er niet was. Maar dat tekort is gebaseerd op een ideale hoeveelheid en wij organismen functioneren vaak helemaal prima onder suboptimale condities.
Door Lizzy
kakocavi schreef: En je pups kregen allemaal 0 groenten en fruit, 0 kelp/zeewier, 0 oliën en 0 andere plantaardige supplementen en extra's? Dat kan hoor, dat ze het daar gewoon prima op.m doen. Zoals je zelf al zei leven veel mensen al generaties lang met een tekort aan een of andere stof. Kinderen ook. Vitamine D gebrek komt enorm veel voor, toch blijven die mensen functioneren en hebben ze geen symptomen. Maar dat betekent niet dat dat tekort dus niet bestaat. Of dat ze zich niet net een ietsje beter zouden kunnen voelen als dat tekort er niet was. Maar dat tekort is gebaseerd op een ideale hoeveelheid en wij organismen functioneren vaak helemaal prima onder suboptimale condities.
Nee, mijn pups krijgen 10% groenten. Maar verder geen graan of plantaardige olie. Plantaardige olie niet vanwege de omega 6 vetzuren. Ze krijgen hier wel zeewier maar dat is misschien wel te verwaarlozen (omdat ik dat te vaak vergeet).

Als je Nutrient Requirements of Dogs (and cats) leest, zie je dat een tekort vrij snel zichtbaar is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 27 okt 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ruisje schreef: Meer dan uitstekend opgegroeid, zei je toch!? De jongsten blijven altijd pups, gewoon grote pups nu... :biggrin2:
Hahahaha, jij begrijpt het ;D ;D ;D
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: Ja, en dat doen mensen die standaard brokkies voeren ook ::). Daarvoor hebben we tegenwoordig Royaal Konijn, met z'n heddur en labrador en dalmatier brokkies ::)

I know, ik maak me er ook niet druk om hoor  :)
Maar dat wat nou eenmaal de uitslag, en haar antwoord  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door