Kaela schreef: Er is antwoord gegeven op je vraag. Die interesse leeft niet. Er is voldoende bekend over de samenstelling van vlees en over het samenstellen van een menu zodat je zeker weten veilig voert. Ik hou me netjes aan die richtlijnen en vertrouw op de mensen die dat door hebben gerekend. Ik ben daar namelijk zelf, ondanks scholing op dit vlak, niet zo'n kei in. En het interesseert me eigenlijk ook niet (althans, zo diepgaand niet), want zo spannend is voeren helemaal niet en zo spannend hoeven we het naar mijn idee ook helemaal niet te maken.Daar ben ik het dus volledig mee eens.
Nogmaals, een moeder berekend het menu van haar opgroeiende kind niet eens. Waarom zouden wij dat wel doen?
Weet je, het hele punt is gewoon dat de honden en kattenvoer industrie (inclusief mevrouw Plantinga) ons doodsbenauwd heeft gemaakt voor het zelf samenstellen van voeding voor hond en kat. "Oh God, zo krijg je tekorten! Het is heel ingewikkelde materie! Je hond krijgt zo nooit alles binnen! Een pup opgroeien op zelf samengesteld voer, ben je gek geworden ofzo?!?! Weet je hoe moeilijk dat ligt, calcium/fosforverhoudingen??!".
En waarom?
Omdat ze willen dat wij industrieel voer blijven voeren. Daarom.
En natuurlijk zijn er mensen die er een puinhoop van maken van het voeren van hondjelief. Vroeger had je mensen die hun hond 's morgens een kopje koffie met melk gaven, een boterham en een bonbonnetje (serieus waar!). Nu heb je mensen die Rodi hart in de bak gooien er een bruine boterham bij doen en zeggen dat ze BARFen. Die lui had je 100 jaar geleden, die lui heb je nog steeds, die lui zullen er altijd blijven.
Maar de gemiddelde zelfsamensteller neemt zijn taak als voerder van zijn hond of kat uiterst serieus.
En moeders met kinderen...., die voeren hun kind volgens zo ongeveer de schijf van vijf (geeft zijn kind wat groenten, fruit, brood, vlees, kaas, melk, eitje, aardappelen, pasta, rijst) en hee, heel raar maar zo'n kind wordt gewoon groot. En dat terwijl een kind qua nutriënten en hoe je het moet voeden veel ingewikkelder is dan een hond. En om de hond schreeuwt men moord en brand. En om kinderen schreeuwt niemand.
En dan neemt zo'n moeder die zo'n beetje volgens de schijf van vijf haar kind voedt het nog heel serieus. Ik ken ook moeders die 2 keer per week naar de Mac gaan, 2 keer per week 's avonds brood eten, 1 keer per week pannenkoeken maken, 1 keer per week naar de frietzaak gaan en 1 keer per week pizza in de oven gooien. Heel vreemd genoeg groeien deze kinderen ook op tot normale volwassen mensen. Maar hier hoor ik nou niemand over schreeuwen "je vermoord je kind". Sterker nog, op scholen verkopen ze nog steeds Energy drinks en vieze gore snacks.
Maarrrr, wie springt hier weer vrolijk op in, op kindervoeding? Nutriciaaaaa! Die maakt reclames waarin ze zeggen "uw kind heeft hele andere voedingsbehoeftes dan een volwassen mens. Wij hebben daarop gestudeerd. En het blijkt HEEL ingewikkeld! Zo hebben ze hele andere ijzerbehoeftes als de volwassen mens!! Vertrouw op ons, geef uw kind het beste, een potje van Nutricia. U bent namelijk te suf om zelf goed voor uw kind te zorgen. U weet niet wat uw kind nodig heeft".
Herken je dit? Dit heeft de hondenvoer industrie 80 jaar geleden gedaan. En het heeft gewerkt. En onder het zelfde mom trappen ze mensen nog steeds naar de dierenwinkel of dierenarts voor een zak kant en klare meuk......
En niet om de hond een plezier te doen. Maar om Mars Inc. nog rijker te maken. Deze wereld zit echt reuze ziek in elkaar.