Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door renate1982
Net toch maar voor het eerst de verwarming aan, ff de warmte erin. 16,5 graad werd toch wel fris ::)
Door Lida. S
De gordijnen zijn al dicht. De houtkachel (waarop de cv draait) brandt. Het is 23 graden in huis. Heerlijk een glaasje wijn erbij. Ik  ben klaar voor de winter.
Door keetje
Anne in Duitsland schreef: Nou, ik denk dat dat best mogelijk is, dat het uit je kacheloventje lekkerder smaakt. Op gas komt de warmte alleen van onderen, die moet omhoog trekken, het 'product' in. In zo'n oventje komt de hitte van rondom, dat zal best een ander kookproces en dus een ietwat andere smaak geven!

Al smaakt het natuurlijk ook veel lekkerder doordat je er knus naar hebt kunnen kijken terwijl het pruttelde. :biggrin2: Wat voor ovenschaal gebruik je daarvoor? Zo'n mooie kachel verdient toch eigenlijk een sjieke Le Creuset in vlammend oranje! :D
Juist door die mooie kachel heb ik nu geen sjieke Le Creuset centjes meer.  :biggrin2: Maar hij staat nog wel op mijn verlanglijstje. Ik heb gewoon pannen die in de oven kunnen.
Door Els&Flow
keetje schreef: Juist door die mooie kachel heb ik nu geen sjieke Le Creuset centjes meer.  :biggrin2: Maar hij staat nog wel op mijn verlanglijstje. Ik heb gewoon pannen die in de oven kunnen.
ik zeg Marktplaats. :biggrin2: Heb ik pas geleden zelf een mooie Le Creuset pan vandaan, voor heel veel minder dan in de winkel en wel nieuw.  :)
Door keetje
Els&Flow schreef: ik zeg Marktplaats. :biggrin2: Heb ik pas geleden zelf een mooie Le Creuset pan vandaan, voor heel veel minder dan in de winkel en wel nieuw.  :)
En ik ga NU naar marktplaats!  :biggrin2:

Ach, meneer Keetje zag de pagina die open stond van die pannen en die zei, bestel er dan 1. ::) :o  Die er stond was 299 euries 8) Doe ik dus niet,...***gaat snel naar MP****
Door Nadia
Ik wil toch eens wat meer weten over de CV aansluiten op de hout kachel.

Hier was het vanavond weer heerlijk warm met 22 graden door de hout kachel.
Door Kim_S
Nadia schreef: Ik wil toch eens wat meer weten over de CV aansluiten op de hout kachel
Daarvoor heb je een speciale houtkachel nodig, met buizen in de mantel van de kachel. Daar loopt water doorheen, dat wordt verwarmd doordat je hout stookt in de kachel, en dat verwarmde water wordt dan door je verwarmingsleiding gepompt.
:)
Door eelke
Nadia schreef: Ik wil toch eens wat meer weten over de CV aansluiten op de hout kachel.

Hier was het vanavond weer heerlijk warm met 22 graden door de hout kachel.
De kachelboer waar ik was raadde het juist af. Je moet blijkbaar echt veel stoken om je cv er goed op te laten draaien.

Denk dat wij er ook vanaf zien, denk ook niet eens dat het nodig is. Wij hebben de verwarming ook alleen in de huiskamer, keuken en gang aan, boven in de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming.
Door MargaS
eelke schreef: De kachelboer waar ik was raadde het juist af. Je moet blijkbaar echt veel stoken om je cv er goed op te laten draaien.

Denk dat wij er ook vanaf zien, denk ook niet eens dat het nodig is. Wij hebben de verwarming ook alleen in de huiskamer, keuken en gang aan, boven in de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming.
Ja, ook nadenken wat je ermee wil verwarmen. Wij hebben de houtkachel aan en die verwarmt de beide woonkamers en keuken. In de badkamer een radiator die alleen aangezet wordt bij het gebruik van de badkamer. Verder staan alle radiatoren in het hele huis uit en worden ze alleen opengedraaid als er kans is op bevriezen.
De warmte van de houtkachel trekt door het hele huis, mede door de schoorsteen die door de slaapkamer loopt. Ons huis heeft 10 kamers met inbegrip van twee badkamers.
Door Kim_S
Wij hadden juist bedacht dat we toch sowieso de houtkachel in de woonkamer aan hebben als het koud is. Dan is het alleen maar fijn om tegelijkertijd ook nog andere ruimtes warm te kunnen maken, het is hier nooit zo dat we een ruimte verwarmen terwijl de huiskamer niet verwarmd wordt. Dus dat heel veel stoken doen we hier toch al (bij gebrek aan CV).

Bij ons trekt de warmte van de kachel absoluut niet door het hele huis. Wij denken (en hopen) dat dat met een hout-CV wel gaat lukken.
Door eelke
Kim_S schreef: Wij hadden juist bedacht dat we toch sowieso de houtkachel in de woonkamer aan hebben als het koud is. Dan is het alleen maar fijn om tegelijkertijd ook nog andere ruimtes warm te kunnen maken, het is hier nooit zo dat we een ruimte verwarmen terwijl de huiskamer niet verwarmd wordt. Dus dat heel veel stoken doen we hier toch al (bij gebrek aan CV).

Bij ons trekt de warmte van de kachel absoluut niet door het hele huis. Wij denken (en hopen) dat dat met een hout-CV wel gaat lukken.
Ja, jouw huis is natuurlijk ook een stuk slechter geisoleerd, dus dan zijn de andere kamers ook al sneller koud. Ik denk dat dat ook al veel scheelt.

Als ik zo kijk naar de extra kosten die er bij komen, (juiste kachel, pomp, aanleg leidingen) etc kunnen we daar de cv ook nog wel voor aan laten slaan voor die keren dat het nodig is dat het extra warm wordt in de andere ruimtes.
Door MargaS
Kim_S schreef: Wij hadden juist bedacht dat we toch sowieso de houtkachel in de woonkamer aan hebben als het koud is. Dan is het alleen maar fijn om tegelijkertijd ook nog andere ruimtes warm te kunnen maken, het is hier nooit zo dat we een ruimte verwarmen terwijl de huiskamer niet verwarmd wordt. Dus dat heel veel stoken doen we hier toch al (bij gebrek aan CV).

We hebben ook een hele lelijke enorm grote speksteenkachel. Als het echt koud is zetten we de deur naar de hal open en trekt de warmte ook naar boven en kun je in de woonkamer nog steeds in je Tshirt zitten. Op dit moment kachel aan en ramen op kiep.
Door Nadia
Bedoelde ook niet meteen dat ik het wilde. Maar ik wilde wel eens weten hoe en wat. Onze houtkachel krijgt niet eens de onder verdieping helemaal warm. Woonkamer wel, maar keuken niet. Die voelt echt kouder als je die inloopt vanuit de woonkamer.
Ik heb het idee dat het (plat) dak daarvan enorm slecht geïsoleerd is. Dus die word mee aangepakt als de keuken word verbouwd.
Moet dan ook nadenken wat voor verwarming in de keuken. Radiator of vloer.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door