Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Anne in Duitsland schreef: Nou, ik denk dat dat best mogelijk is, dat het uit je kacheloventje lekkerder smaakt. Op gas komt de warmte alleen van onderen, die moet omhoog trekken, het 'product' in. In zo'n oventje komt de hitte van rondom, dat zal best een ander kookproces en dus een ietwat andere smaak geven!Juist door die mooie kachel heb ik nu geen sjieke Le Creuset centjes meer.
Al smaakt het natuurlijk ook veel lekkerder doordat je er knus naar hebt kunnen kijken terwijl het pruttelde.Wat voor ovenschaal gebruik je daarvoor? Zo'n mooie kachel verdient toch eigenlijk een sjieke Le Creuset in vlammend oranje!
![]()
keetje schreef: Juist door die mooie kachel heb ik nu geen sjieke Le Creuset centjes meer.ik zeg Marktplaats.Maar hij staat nog wel op mijn verlanglijstje. Ik heb gewoon pannen die in de oven kunnen.
Els&Flow schreef: ik zeg Marktplaats.En ik ga NU naar marktplaats!Heb ik pas geleden zelf een mooie Le Creuset pan vandaan, voor heel veel minder dan in de winkel en wel nieuw.
![]()
Nadia schreef: Ik wil toch eens wat meer weten over de CV aansluiten op de hout kachelDaarvoor heb je een speciale houtkachel nodig, met buizen in de mantel van de kachel. Daar loopt water doorheen, dat wordt verwarmd doordat je hout stookt in de kachel, en dat verwarmde water wordt dan door je verwarmingsleiding gepompt.
Nadia schreef: Ik wil toch eens wat meer weten over de CV aansluiten op de hout kachel.De kachelboer waar ik was raadde het juist af. Je moet blijkbaar echt veel stoken om je cv er goed op te laten draaien.
Hier was het vanavond weer heerlijk warm met 22 graden door de hout kachel.
eelke schreef: De kachelboer waar ik was raadde het juist af. Je moet blijkbaar echt veel stoken om je cv er goed op te laten draaien.Ja, ook nadenken wat je ermee wil verwarmen. Wij hebben de houtkachel aan en die verwarmt de beide woonkamers en keuken. In de badkamer een radiator die alleen aangezet wordt bij het gebruik van de badkamer. Verder staan alle radiatoren in het hele huis uit en worden ze alleen opengedraaid als er kans is op bevriezen.
Denk dat wij er ook vanaf zien, denk ook niet eens dat het nodig is. Wij hebben de verwarming ook alleen in de huiskamer, keuken en gang aan, boven in de badkamer hebben we elektrische vloerverwarming.
Kim_S schreef: Wij hadden juist bedacht dat we toch sowieso de houtkachel in de woonkamer aan hebben als het koud is. Dan is het alleen maar fijn om tegelijkertijd ook nog andere ruimtes warm te kunnen maken, het is hier nooit zo dat we een ruimte verwarmen terwijl de huiskamer niet verwarmd wordt. Dus dat heel veel stoken doen we hier toch al (bij gebrek aan CV).Ja, jouw huis is natuurlijk ook een stuk slechter geisoleerd, dus dan zijn de andere kamers ook al sneller koud. Ik denk dat dat ook al veel scheelt.
Bij ons trekt de warmte van de kachel absoluut niet door het hele huis. Wij denken (en hopen) dat dat met een hout-CV wel gaat lukken.
Kim_S schreef: Wij hadden juist bedacht dat we toch sowieso de houtkachel in de woonkamer aan hebben als het koud is. Dan is het alleen maar fijn om tegelijkertijd ook nog andere ruimtes warm te kunnen maken, het is hier nooit zo dat we een ruimte verwarmen terwijl de huiskamer niet verwarmd wordt. Dus dat heel veel stoken doen we hier toch al (bij gebrek aan CV).We hebben ook een hele lelijke enorm grote speksteenkachel. Als het echt koud is zetten we de deur naar de hal open en trekt de warmte ook naar boven en kun je in de woonkamer nog steeds in je Tshirt zitten. Op dit moment kachel aan en ramen op kiep.
Bij ons trekt de warmte van de kachel absoluut niet door het hele huis. Wij denken (en hopen) dat dat met een hout-CV wel gaat lukken.