Els&Flow schreef: Mijn meiden (1 logee) liggen allebei op de bank, strak tegen elkaar aan want deze stoere labradors hebben weinig op met slecht weer. En ik weiger vooralsnog te stoken met 19 graden, dus ze moeten elkaar maar warm houden.Dat klinkt als mijn oude huis, alleen een gaskachel in de woonkamer. Tenminste, een gasleiding en een rookkanaal. Heb meteen een kachel met 2x zoveel capaciteit gekocht als nodig was volgens de geleerden en kon 1m rond de woonkamer aardig warm stoken. Helaas was de keuken verder en mijn slaapkamer op het noordoosten. Toen een cv aan laten leggen door de woningbouw, alleen kwam dat gelijk met het nieuws dat Maxi d'r knie versleten was en hadden we 3 weken na de aanleg een andere woning. Wel 2 maanden geklust, dus we hebben er wel ff van kunnen genieten. Al was het maar om na de klus lekker warm te kunnen douchen.![]()
In mijn eigen oude huis, in Rotterdam, had ik in het begin maar 1 gaskachel met kuren in de achterkamer. De voorkamer en de hele bovenverdieping waren met vorst zo verschrikkelijk koud dat zelfs heet douchen niet leuk meer was, een extra dekbed op de bank en ik soms een hele winter op de bank sliep.Na een paar jaar sparen kon ik me 2 extra gaskachels veroorloven, dat scheelde echt enorm!! Die keuken is nooit warm geweest, het was verschrikkelijk om in dat huis s winters te moeten koken of afwassen. Ik ben er ook van overtuigd dat ik daar ziek ben geworden, dat daar de fibrom is begonnen en verergert. Nu hebben we godzijdank een goede cv, wel een convectorput (stofnest) maar die zat al in het huis en kunnen we het hele huis goed verwarmen. Tegenwoordig kunnen we de cv zelfs op afstand bedienen, dat is wel heel erg luxe.
De eerste winter sliep ik trouwens de hele nacht met elektrische deken aan en ziekenhuisdekentje (met zo'n alulaagje) en had het vaak nog niet warm. De tweede winter had ik minder last vd kou en Maxi heeft best wat afgezien.