Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door EliScooby
Els&Flow schreef: Mijn meiden (1 logee) liggen allebei op de bank, strak tegen elkaar aan want deze stoere labradors hebben weinig op met slecht weer. En ik weiger vooralsnog te stoken met 19 graden, dus ze moeten elkaar maar warm houden. :biggrin2:

In mijn eigen oude huis, in Rotterdam, had ik in het begin maar 1 gaskachel met kuren in de achterkamer. De voorkamer en de hele bovenverdieping waren met vorst zo verschrikkelijk koud dat zelfs heet douchen niet leuk meer was, een extra dekbed op de bank en ik soms een hele winter op de bank sliep. :cold: Na een paar jaar sparen kon ik me 2 extra gaskachels veroorloven, dat scheelde echt enorm!! Die keuken is nooit warm geweest, het was verschrikkelijk om in dat huis s winters te moeten koken of afwassen. Ik ben er ook van overtuigd dat ik daar ziek ben geworden, dat daar de fibrom is begonnen en verergert. Nu hebben we godzijdank een goede cv, wel een convectorput (stofnest) maar die zat al in het huis en kunnen we het hele huis goed verwarmen. Tegenwoordig kunnen we de cv zelfs op afstand bedienen, dat is wel heel erg luxe.
Dat klinkt als mijn oude huis, alleen een gaskachel in de woonkamer. Tenminste, een gasleiding en een rookkanaal. Heb meteen een kachel met 2x zoveel capaciteit gekocht als nodig was volgens de geleerden en kon 1m rond de woonkamer aardig warm stoken. Helaas was de keuken verder en mijn slaapkamer op het noordoosten. Toen een cv aan laten leggen door de woningbouw, alleen kwam dat gelijk met het nieuws dat Maxi d'r knie versleten was en hadden we 3 weken na de aanleg een andere woning. Wel 2 maanden geklust, dus we hebben er wel ff van kunnen genieten. Al was het maar om na de klus lekker warm te kunnen douchen.

De eerste winter sliep ik trouwens de hele nacht met elektrische deken aan en ziekenhuisdekentje (met zo'n alulaagje) en had het vaak nog niet warm. De tweede winter had ik minder last vd kou en Maxi heeft best wat afgezien.
Door Kim_S
Ik ben zooooo toe aan verwarming!
's winters koken met een dikke jas aan, das wel het hoogtepunt hier geloof ik  :biggrin2:

Gelukkig heb ik nu in de kamer de kachel heeeerlijk opgestookt  :)
Door K&D
Manlief zegt altijd dat als hij het vroeger (50 jaar gelee) warm wilde hebben hij de koelkast opendeed... :biggrin2:
Slecht geïsoleerd huis, gaskachels en alleen daar waar noodzakelijk. Dus niet op zolder waar hij sliep. Dekens waren 's ochtends wel eens bevroren van de adem... :P
Door marina
Kim_S schreef: Ik ben zooooo toe aan verwarming!
's winters koken met een dikke jas aan, das wel het hoogtepunt hier geloof ik  :biggrin2:

Gelukkig heb ik nu in de kamer de kachel heeeerlijk opgestookt  :)
Oh kijk dan het ik het nog luxe, wij hebben ook een houtkachel in de keuken! Altijd hele warme billen met koken :D
Door Esther Q
K&D schreef: Manlief zegt altijd dat als hij het vroeger (50 jaar gelee) warm wilde hebben hij de koelkast opendeed... :biggrin2:
Slecht geïsoleerd huis, gaskachels en alleen daar waar noodzakelijk. Dus niet op zolder waar hij sliep. Dekens waren 's ochtends wel eens bevroren van de adem... :P
Tegenwoordig zijn het extreme vakantie die dat soort genot bieden :biggrin2:
Door K&D
Ow...dan snap ik eindelijk waarom hij eigenlijk de pest heeft aan kamperen en altijd maar naar de zon wil... :P ;D
Door Mowgli
K&D schreef: Slecht geïsoleerd huis, gaskachels en alleen daar waar noodzakelijk. Dus niet op zolder waar hij sliep. Dekens waren 's ochtends wel eens bevroren van de adem... :P
Dat vertelt mijn moeder ook met regelmaat en als het gesneeuwd had werd ze 's morgens wakker met sneeuw op de dekens...
Door sella
Waar ik opgroeide sliep ik met vorst met muts, sjaal, sokken, en een flanellen pyjama en een dikgevoerde nachtpon aan.
De dekens waren altijd stijf bevroren en moest altijd heel veel moet verzamelen om te plassen.
Ik heb het overleefd, mis nog altijd de gaskachel en vindt het veel te warm met cv. Slaap dan ook altijd met mijn raam wagenwijd open.
Door - pien -
@keetje: Wat een mooie kachel zeg  :)

Vanmorgen stonden de schoorsteenvegers voor de deur. Eentje ging beneden de troep eruit trekken, de ander probeerde van bovenaf de nesten eruit te 'draaien' maar na 10 minuten hield hij het voor gezien...niet door te komen  :-X
'Er moet een gat in de schoorsteen zodat we van onderaf in het rookkanaal de boel eruit kunnen draaien mevrouw, belt u ons maar weer als we er bij kunnen'
Er zitten al jaren kauwen in te nestelen...nooit een kapje erop gehad dus de schoorsteen zit stampvol.
Ze schijnen er takjes in te gooien tot ze ergens blijven steken, dan nog meer takjes en dan een nest bouwen. En het volgend jaar weer  ::)

Voor we cv hadden stond hier één gaskachel...vrijstaand huis, op het noordoosten, overal kierde en tochtte het, onze eerste winter in dit huis was er éen waarin het -18 werd  :-X dus toen we geld hadden is er snel cv aangelegd beneden en gingen we doorsparen voor boven...de gaskachel lieten we staan. Op een gegeven moment kon de gaskachel eruit en dat is al weer 16 jaar geleden, en zeker al een jaar of 10 nestelende kauwen....nooit meer gedacht dat die schoorsteen gebruikt zou gaan worden...
En nu hebben we een leuk houtkacheltje maar het heeft nog wel wat voeten in de aarde voor die kan loeien  ::)
Door Hope
Ik heb het koud. Het is hier 19 graden in huis maar als je dan stil zit achter de laptop is dat niet bepaald gezellig merk ik. Ik weiger de verwarming hoger te zetten. Ik stook me het ongeluk >:( :P
Door El_Kato
Heb net heerlijk boven zitten werken met het Zibro kacheltje aan  :D

Ga nu naar beneden zag net al dat de thermostaat aangeeft dat het 18 graden is daar maar het voelde koud aan dus zal hem zo een slinger geven  ::). Wil graag zuinig zijn maar geef ook om comfort en weiger met een koude neus op de bank te zitten  ;)
Door keetje
Anne in Duitsland schreef: Oooowww, dat oventje erbovenop! Wat handig! *gaat strategie ontwikkelen om Herr Antje zo gek te krijgen een andere kachel te kopen*
Dat oventje werkt dus echt. Ik denk dat het meer geschikt is voor oven/sudderschotels dan voor caken enzo maar gisteren hebben we hem toch zo'n 3 uur op 160 graden gehouden. dat zou dus een cake kunnen zijn, of 2  :D  Ik heb er nu van de week een pan stoofpeertjes ingezet en die was 's avonds boterzacht. Heerlijk. Ik ga expirimenteren. En het rook ook zo lekker naar stoofpeertjes. Op de een of andere manier lekkerder dan als het op het gas staat. Zal wel suggestie zijn maar toch.  ;)
Door Anne in Zweden
keetje schreef: Dat oventje werkt dus echt. Ik denk dat het meer geschikt is voor oven/sudderschotels dan voor caken enzo maar gisteren hebben we hem toch zo'n 3 uur op 160 graden gehouden. dat zou dus een cake kunnen zijn, of 2  :D  Ik heb er nu van de week een pan stoofpeertjes ingezet en die was 's avonds boterzacht. Heerlijk. Ik ga expirimenteren. En het rook ook zo lekker naar stoofpeertjes. Op de een of andere manier lekkerder dan als het op het gas staat. Zal wel suggestie zijn maar toch.  ;)
Nou, ik denk dat dat best mogelijk is, dat het uit je kacheloventje lekkerder smaakt. Op gas komt de warmte alleen van onderen, die moet omhoog trekken, het 'product' in. In zo'n oventje komt de hitte van rondom, dat zal best een ander kookproces en dus een ietwat andere smaak geven!

Al smaakt het natuurlijk ook veel lekkerder doordat je er knus naar hebt kunnen kijken terwijl het pruttelde. :biggrin2: Wat voor ovenschaal gebruik je daarvoor? Zo'n mooie kachel verdient toch eigenlijk een sjieke Le Creuset in vlammend oranje! :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door