Martine-Tom schreef:
Ok mss moet ik het anders formuleren, ik vind het interessant om te lezen, niet interessant om discussie aan te gaan omdat alles wat gezegt word buiten het wetenschappelijke referentiekader van Kakokavi om afgeserveerd word, maakt discussie eenzijdig en zinloos. En dat gevoel heb ik vaak bij wetenschappers, alles moet bewezen worden...en helaas niet alles is te bewijzen.
Het leven bestaat niet alleen uit feiten en bewijzen, uit zekerheden en onderzoeksresultaten, en dat iemand daar niet voor open staat, niks wil horen van de andere kant van het verhaal, of het afserveerd als niet bewezen oid...tja imho nutteloos om er dan mee in discussie te gaan.
Naja, daar zijn het natuurlijk wetenschappers voor. Een wetenschapper die niets wil bewijzen moet een ander vak kiezen.

Wetenschappers streven ernaar zekerheden te creëren in de chaos die het leven is (ik weet even niet of dat is hoe ik het wil omschrijven, maar in de gauwigheid verzin ik even niets beters), en daar valt best iets voor te zeggen. Het is alleen vreselijk jammer dat de wetenschap, zoals de afgelopen jaren steeds vaker is gebleken, omkoopbaar is en bereid voor geld "zekerheden" te creëren die dat niet zijn, dingen (medicijnen, kansen op ziektes, bv.) als zekerheden te presenteren terwijl die dat niet zijn, en daardoor heeft ze flink aan geloofwaardigheid moeten inboeten.
Ik vind echter ook dat het omgekeerde fout is: niets van de wetenschap willen aannemen omdat het de wetenschap is die het zegt. En dat proef ik vaak in dit soort discussies: zodra de wetenschap wijst op fouten in redenaties of onderzoeksmethoden, dan wordt de wetenschap afgeschoten, omdat het de wetenschap is die het zegt en altijd maar die stomme bewijzen wil zien voor beweringen die worden gedaan. Terwijl we ons er gedegen van bewust moeten zijn dat "de andere kant" (dus websites als The Daily Sheeple) ook een agenda kan hebben en ons net zo goed foute of verdraaide informatie (zoals die "slechts 4 van de 40 soorten"-claim) kan voorschotelen.
Idealiter zouden we zelf alles altijd controleren, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk. Maar als er één ding is wat ik de wetenschap kwalijk neem, is dat ze door haar bewezen corruptie de afgelopen jaren ons het vertrouwen in de wetenschap heeft ontnomen, ons de mogelijkheid heeft ontnomen om te kunnen zeggen: "Het is wetenschappelijk bewezen, dus kunnen we ervan uitgaan dat de informatie correct is." Zodra ik ergens lees "uit onderzoek is gebleken", denk ik al: pffff, het zou wat. De wetenschap heeft er zo voor gezorgd dat het aantal onzekerheden alleen maar is toegenomen, ipv zekerheden te creëren, wat oorspronkelijk haar bedoeling was.
Toch denk ik dus dat we er ook voor moeten waken de wetenschap maar helemaal af te serveren; we moeten alleen (helaas) kritisch blijven kijken naar wat de wetenschap ons voorschotelt. Omgekeerd moet de wetenschap echter ook kritisch blijven kijken naar informatie uit niet-wetenschappelijke bronnen, omdat die ook niet automatisch vrij van zonde zijn. En in dat licht bekeken vind ik de bijdragen van Kakocavi dus waardevol voor de discussie.