Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door spreeuwtje
Geen optie nee. En dan wil ik nog niet eens denken aan al die plekken waar dit op dit moment ook staat te gebeuren en waar wij geen weet van hebben.
Als t gaat om testen van pacemakers op 39 labradors staat heel Nederland op zijn achterste poten. (Heel fijn hoor, vooral mee doorgaan) maar dit zijn er ruim 300. En omdat t in Spanje is, is het maar zo.
Door Hope
Sher schreef: Het probleem zit daar, waar ik het kies te zien. Wanneer ik mij ergens bij betrokken wens te voelen, is dat iets waar ik bij betrokken ben. Een ander kan volgens mij niet uitmaken dat een zaak het niet waard is om voor te vechten en als we nu in Nederland collectief beslissen dat niets het meer waard is om voor te vechten, dan leef ik in een behoorlijk piep land.
Natuurlijk zijn er naast datgene waar ik voor strijd altijd nog andere goede doelen waar ik voor zou kunnen strijden, maar dat ik niet alles kan, betekent niet dat ik dus NIETS meer kan.
Maar dat zeg ik ook! Als jij een gouden mantje (of meerdere) hebt voor zo'n hond, top! Echt waar! En die ene hond is daar echt super mee geholpen!
Maar het adopteren van die ene hond lost het probleem voor de 319 achtergebleven honden helaas niet op. Wat niet wil zeggen dat het voor die ene geluksvogel niet gewoon fantastisch is!
:-*
zurca schreef: En daar zit het 'm... tref je een stichting die de hond op nummer 1 heeft staan of eentje die er toch iets anders tegenaan kijkt. De stichting die een goede werkwijze heeft zal er alles aan doen om een mismatch te voorkomen. Natuurlijk kan het dan alsnog fout gaan maar ook dan zal een goede stichting nazorg leveren. Kijken of er aan het probleem gewerkt kan worden of de hond er weg halen en daarvoor goede opvangadressen achter de hand hebben.

Ik begrijp de vergelijking maar het voelt voor mij anders. Anders, niet minder erg!! Kan even niet goed omschrijven waarom anders :-[

Ik begrijp die gedachtengang maar het werkt in een land als Spanje niet zo.
Door honden naar NL te halen is het niet zo dat men daar denkt "da's lekker makkelijk hoeft er hier niets aan gedaan te worden." The don't give a shit wat er met de honden gebeurd, of ze nu doodgeschoten worden, opgehangen, achter gelaten in de bergen, bij een asiel of ze naar NL komen echt waar het maakt ze daar niets uit. Daarnaast, de honden die vanuit Spanje elders geplaatst worden zijn echt zulke kleine hoeveelheden dat het verschil in een land als Spanje nauwelijks merkbaar is, er is daar een overvloed aan gedumpte honden en na elk jachtseizoen komt er weer een nieuwe lading bij. Die "paar" die geplaatst worden maken geen verschil.
Wat wel verschil kan maken is dat de goede stichtingen het adoptiegeld gebruiken om daar iets aan de situatie te doen. Naast de zorg voor de honden daar gaat er ook aandacht uit naar het veranderen van de mentaliteit door te trachten de jeugd te bereiken. Ze proberen door te dringen tot de overheid... Ik zou eigenlijk willen zeggen, door het adopteren van een hondje uit een land als Spanje gebeurd er juist iets positiefs in het land van herkomst ;)
Zolang je stichtingen hebt die aan het onderliggende probleem werken, top!
Want als de aanvoer niet minder wordt blijf je dit soort problemen houden. Mijn vergelijking met koeien is hard, maar ik vrees dat het wel is waarop de jager tegen zijn hond aankijkt die hij aan een boom knoopt. En ja, dat is. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er in een land als Spanje, waar mensen nog steeds als dolle voor stieren uitrennen en in stadia gaan zitten kijken naar een oneerlijke en gruwelijke slachtpartij, en waar het opknopen van honden wordt gezien als traditie eerst een ander probleem moet worden opgelost.

320 honden. Het is afschuwelijk, maar het zullen er waarschijnlijk nog veel meer zijn. Dit zal niet het enige asiel in het land zijn helaas. Voor elke hond die GOED geplaatst wordt is het fantastisch. Maar we moeten wel realistisch zijn. De kans dat er op redelijke termijn minimaal 320 gouden mantjes worden gevonden is helaas niet zo heel groot.
En aangezien ik vind dat elke hond een gouden mantje verdiend en geen jarenlange opsluiting in een asiel, waar dan ook, of het nu Nederland, Roemenie of Spanje is, vrees ik dat euthanaseren soms in het belang is van de hond.
Door Hope
hannabelgje schreef: 95% van de dieren die hier in het asiel terecht komen worden dus ingeslapen. Voornamelijk katten, maar dus ook veel honden.
Tja of het nou katten zijn of honden maakt niet uit.
Wat erg, dat we in zo'n consumptiemaatschappij leven.
Door Kaela
Sher schreef: Zo, ik kom net weer thuis. Wat een discussie hier.  :o
Ik wil nog wel even kwijt dat ik absoluut niet mee wil werken aan broodfok. Hondjes die gefokt worden om hier lekker goedkoop ingevoerd worden, staan hier wat mij betreft buiten het asiel in Spanje verhaal. Ik geef toe dat misschien wel de meerderheid van de hondenbezitters zo'n hondje heeft, maar dat is heel wat anders dan een hondje dat door een stichting naar Nederland wordt gehaald en waarvan men het idee heeft dat het goed plaatsbaar is.
Dan wordt er ook nog ergens gesuggereerd dat wij in Nederland een probleem oplossen in het buitenland. Dat is waar, dat proberen wij inderdaad. Een kleine nuance is, dat wij het hier in Nederland als een probleem zien, terwijl dat in het buitenland niet zo wordt ervaren. In Spanje heeft de regering er echt geen probleem mee als er een paar honderd hondjes worden afgemaakt. Het maakt ze werkelijk niets uit, als wij die hondjes daar laten zitten. Die hondjes daar laten, heeft alleen nare consequenties in onze ogen.
O en dan het aanbod van honden in Nederland. Tsja ik wou graag een klein hondje dat goed met kinderen, andere honden en katten kan opschieten. Een slim en gevoelig hondje dat het leuk vindt om mee te gaan in de auto. Ik geloof wel dat er wel eens zo'n hondje zit, maar ik het is echt niet zo dat het asiel daar vol mee zit.
En dat is dus waar ik op doel. Los van deze 320 hondjes, waar ik het ECHT heel erg vreselijk voor vind. Het enorme probleem is dat je niets oplost. Niet als je ze plaatst, niets als je ze doodmaakt, niet als je ze in het asiel houdt tot ze vanzelf dood gaan, niet als je ze terug de straat op gooit.

We hebben het hier nu over 320 honden en dat zijn er veel. Maar het probleem gaat over duizenden en duizenden honden. Stel je plaatst deze 320 honden in NL. Veel succes met het vinden van een ruime 300 adressen met een gouden mandje. Dan zitten al die gouden mandjes voor de komende 5-15 jaar vol. En in die 5-15 jaar worden er in Spanje vervolgens weer véél meer dan 320 hondjes gefokt, mishandeld, gedumpt, gedood enz. Je kunt deze wel redden, maar daar bezegel je het lot van andere honden weer mee en andersom ook. Deze hondjes dood maken en 320 andere honden redden.

De oplossing ligt gewoon niet aan de voorkant, die ligt aan de achterkant. En ja, als het land zelf, de bevolking zelf daar nulkommanul probleem in ziet, waarom wij dan wel? Wij zien toch ook nulkommanul probleem in de bioindustrie hier. Of in de paardenhouderij. Of in de kinderboerderijen met elk jaar massa's jonge dieren die aan het eind van het seizoen vrij algemeen de nek om wordt gedraaid, nadat wij hebben staan kirren hoe schattig ze zijn. Of met dierentuinen waar precies hetzelfde gebeurd en wat iedereen ook wel weet, maar pas gaat mekkeren als giraffe Henk (of hoe heette die ook alweer) in Denemarken een kogel door zijn kop krijgt.

En dat staat voor mij los van een ieder die een gouden mandje heeft staan en een keuze maakt welk hondje daarin mag komen wonen. Wil jij een spaans hondje, vooral doen. Voor dat ene hondje is dat fantastisch en dat is gewoon helemaal prima. Wat mij betreft staat deze discussie daar helemaal los van.
Door Sher
Ik snap het niet, zijn we dan echt zo onduidelijk?
We geven toch aan dat goede stichtingen er alles aan doen om te proberen de situatie in het buitenland te verbeteren. Er zijn sterilisatieprojecten, de bevolking wordt voorgelicht er zijn steeds meer mensen in het buitenland die op andere gedachten komen. Moeten ze daar dan maar weer mee stoppen?
JUIST als er buitenlanders in jouw land bezig zijn om misstanden op te lossen, ga je zelf ook voelen dat er iets mis is. We lossen problemen daar niet alleen op, we maken ze zichtbaar! Als nu iedereen achterover gaat hangen in zijn bank en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan zullen ze in Spanje toch niet opeens wakker schrikken.
De bio-industrie is toch net zoiets. Niemand denkt na over de kilo-knaller in de supermarkt, lekker goedkoop juist. Pas als er een aantal gekken gaan roepen dat die kilo-knallers voor erg veel dierenleed zorgen, zijn er wel eens mensen die misschien dan toch die bio-kip nemen.
Die grote getallen maken de honden trouwens toch niet minder als individu? Er zitten daar namelijk alleen maar individuele honden. Honden waar ook daar in Spanje heel veel van wordt gehouden, al kun je je daar met die aantallen misschien geen voorstelling van maken.
Van mijn Noortje heb ik ook foto's in Spanje, waarbij ze na haar castratie lekker op de bank bij een vrijwilligster bij mag komen van de operatie. Diezelfde vrijwilligster is nu (maanden later) nog steeds blij met foto's van Noortje die hier gelukkig is.
Het gaat hier niet om grote vrachtwagens lastige honden, die hier de markt overspoelen. Het gaat om heel veel heel verschillende honden, waarvan een groot aantal een heel fijn hondenleven zou kunnen leven.
Door Lil
hannabelgje schreef: 95% van de dieren die hier in het asiel terecht komen worden dus ingeslapen. Voornamelijk katten, maar dus ook veel honden.
Dat bedoelde ik.
Ik vind dat vreselijk, maar vind het echt heel erg gek, dat daar geen haan naar kraait. Daar hoor je nooit iemand over! Wel de proefdieren, wel Spanje, maar dat het letterlijk 2 straten verderop gebeurd hoor je niemand over....

Ik heb een mega lieve kat, gunde haar een beter thuis. Nam contact op: mevrouw weet u... 10 jaar... Na 6 mnd laten we haar inslapen en zo'n kat krijgen wij niet geplaatst in 6 mnd. Gezonde kat, geen gedragsproblemen, mega knuffel... Nu zei men dit nog eerlijk, gaf mij ook dergelijke cijfers. Dus katlief blijft hier wonen, dan maar aandacht tekort aan de rest ontbreekt het haar totaal niet.

Ik vind dat heel erg het euthaniseren van dieren als wegwerpartikel, waar het ook gebeurd. Heb zelf een hond die is ontsnapt aan. Het is zo'n lekker ding! En ja, snap 200% dat het gros van de mensen deze hond niet hadden gewild. Voor mij is hij geweldig. Dus ja het raakt mij ook, maar toch zie ik geen andere oplossing helaas. Verbieden om te fokken is ook al zo wat. Wil zelf ook ooit een pup van goede fokker.

Nog los van de discussie wat humaan is voor zwaar getraumatiseerde dieren. Ga ervan uit dat van die 320 dieren heel wat honden zonder al te grote problemen zitten.
Door Kallista
Waar vind ik ergens een bron van die cijfers?
Jij woont ook in België, dat betekend dus op alle 100 dieren dat er maar 5 geplaatst worden in BE?

:-\
Door Kaela
Sher schreef: Ik snap het niet, zijn we dan echt zo onduidelijk?
We geven toch aan dat goede stichtingen er alles aan doen om te proberen de situatie in het buitenland te verbeteren. Er zijn sterilisatieprojecten, de bevolking wordt voorgelicht er zijn steeds meer mensen in het buitenland die op andere gedachten komen. Moeten ze daar dan maar weer mee stoppen?
JUIST als er buitenlanders in jouw land bezig zijn om misstanden op te lossen, ga je zelf ook voelen dat er iets mis is. We lossen problemen daar niet alleen op, we maken ze zichtbaar! Als nu iedereen achterover gaat hangen in zijn bank en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan zullen ze in Spanje toch niet opeens wakker schrikken.
De bio-industrie is toch net zoiets. Niemand denkt na over de kilo-knaller in de supermarkt, lekker goedkoop juist. Pas als er een aantal gekken gaan roepen dat die kilo-knallers voor erg veel dierenleed zorgen, zijn er wel eens mensen die misschien dan toch die bio-kip nemen.
Die grote getallen maken de honden trouwens toch niet minder als individu? Er zitten daar namelijk alleen maar individuele honden. Honden waar ook daar in Spanje heel veel van wordt gehouden, al kun je je daar met die aantallen misschien geen voorstelling van maken.
Van mijn Noortje heb ik ook foto's in Spanje, waarbij ze na haar castratie lekker op de bank bij een vrijwilligster bij mag komen van de operatie. Diezelfde vrijwilligster is nu (maanden later) nog steeds blij met foto's van Noortje die hier gelukkig is.
Het gaat hier niet om grote vrachtwagens lastige honden, die hier de markt overspoelen. Het gaat om heel veel heel verschillende honden, waarvan een groot aantal een heel fijn hondenleven zou kunnen leven.
Nee je bent niet onduidelijk en ja ik vind het hartstikke goed als mensen iets doen aan dierenleed. Waar dan ook, dus ook daar.

Waar het mij om gaat, is dat een berichtje zoals waar dit topic mee geopend wordt, ons "verplicht" om het heel erg te vinden voor deze 320 hondjes. En dat vind ik ook, geen enkele dierenliefhebber kan dit met een stenen hart lezen. Alleen ik kan er niets mee. Ik heb geen plek voor een hondje, ik heb geen plek voor 320 hondjes, ik heb geen bergen geld om te doneren, ik ga niet naar Spanje vliegen om mee te helpen. Dus behalve het heel erg vinden enzo, kan ik er niets mee.

In dit hele topic wordt eigenlijk steeds geroepen dat het VRESELIJK is en dat we er iets aan moeten doen. Maar wat ik de hele tijd probeer te vertellen, is dat ik vind dat dat "proberen er iets aan te doen" aan de verkeerde kant gebeurd. En dan is het hartstikke goed als er goede stichtingen bestaan die daar bewustzijn vergroten, steriliseren enz, maar er wordt in dit topic geroepen dat wij iets moeten doen voor deze 320 arme zielige individuutjes. En dat is wat mij betreft dus echt vanaf de verkeerde kant het probleem op willen lossen.

Je kan dan wel zeggen dat we het moeten weten, bewustzijn moet worden vergroot enz, maar wat bereik je er mee als men er vervolgens weinig tot niets mee kan? Er worden een aantal honden geplaatst, er wordt wat geld gedoneerd en that's it. En dat moet ook vooral, ik wil helemaal niet zeggen dat je er niet je best voor mag doen. Maar ik denk dat het enige wat je bereikt met een bericht als deze op een forum, dat je a) weer de eeuwige discussie over hondjes uit het buitenland halen krijgt, b) een heleboel mensen die het oprecht heel erg vinden en zich kut voelen en c) iedereen gaat weer over op de orde van de dag. En dan komt er volgende week een bericht over de hondjes in Roemenië, een poosje terug waren er overstromingen in Bosnië en moest iedereen van alles doneren voor de hondjes daar. En ik vind het goed dat mensen willen helpen, ik vind het goed dat mensen iets proberen te doen, zo her en der doneer ik een keer geld als ik daar de zin van in zie. Echt, laat dat goede van mensen alsjeblieft voort blijven duren. Maar ik heb er geen trek in om verplicht te worden bij elk berichtje op stel en sprong op welke manier dan ook iets moet doen en al helemaal niet als ik vind dat wat er gesteld wordt als de oplossing wat mij betreft helemaal geen oplossing is.
Door Sher
Nou als jij niets wilt of kunt doen, is dat prima. Ik kan zelf helaas ook geen hondje erbij, al is het maar tijdelijk. Als je wel tijdelijk een adoptiehondje in huis wil nemen, wil adopteren, tijdens een vliegreis een hondje mee wil nemen, dan is dat heel fijn. Als je liever mij wil inpeperen dat ik verkeerd bezig ben, ook goed.  :-\
Door Kaela
Sher schreef: Nou als jij niets wilt of kunt doen, is dat prima. Ik kan zelf helaas ook geen hondje erbij, al is het maar tijdelijk. Als je wel tijdelijk een adoptiehondje in huis wil nemen, wil adopteren, tijdens een vliegreis een hondje mee wil nemen, dan is dat heel fijn. Als je liever mij wil inpeperen dat ik verkeerd bezig ben, ook goed.  :-\
Ik zeg niet dat je verkeerd bezig bent, dat staat helemaal nergens.
Door Sher
Kaela schreef:
Waar het mij om gaat, is dat een berichtje zoals waar dit topic mee geopend wordt, ons "verplicht" om het heel erg te vinden voor deze 320 hondjes.

Je kan dan wel zeggen dat we het moeten weten, bewustzijn moet worden vergroot enz, maar wat bereik je er mee als men er vervolgens weinig tot niets mee kan?

Maar ik heb er geen trek in om verplicht te worden bij elk berichtje op stel en sprong op welke manier dan ook iets moet doen en al helemaal niet als ik vind dat wat er gesteld wordt als de oplossing wat mij betreft helemaal geen oplossing is.
Ik haal er even wat dingetjes uit, waardoor ik de indruk krijg dat je niet zo blij bent met mijn berichtje en vindt dat ik dat niet had moeten plaatsen. Ik vertaal dat dan in dat ik verkeerd bezig ben volgens jou.
Ik zie hier echt niet in dat je het toch stiekem wel heel fijn van me vindt, maar misschien communiceren wij verschillend.  :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door