Sher schreef:
Ik snap het niet, zijn we dan echt zo onduidelijk?
We geven toch aan dat goede stichtingen er alles aan doen om te proberen de situatie in het buitenland te verbeteren. Er zijn sterilisatieprojecten, de bevolking wordt voorgelicht er zijn steeds meer mensen in het buitenland die op andere gedachten komen. Moeten ze daar dan maar weer mee stoppen?
JUIST als er buitenlanders in jouw land bezig zijn om misstanden op te lossen, ga je zelf ook voelen dat er iets mis is. We lossen problemen daar niet alleen op, we maken ze zichtbaar! Als nu iedereen achterover gaat hangen in zijn bank en doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan zullen ze in Spanje toch niet opeens wakker schrikken.
De bio-industrie is toch net zoiets. Niemand denkt na over de kilo-knaller in de supermarkt, lekker goedkoop juist. Pas als er een aantal gekken gaan roepen dat die kilo-knallers voor erg veel dierenleed zorgen, zijn er wel eens mensen die misschien dan toch die bio-kip nemen.
Die grote getallen maken de honden trouwens toch niet minder als individu? Er zitten daar namelijk alleen maar individuele honden. Honden waar ook daar in Spanje heel veel van wordt gehouden, al kun je je daar met die aantallen misschien geen voorstelling van maken.
Van mijn Noortje heb ik ook foto's in Spanje, waarbij ze na haar castratie lekker op de bank bij een vrijwilligster bij mag komen van de operatie. Diezelfde vrijwilligster is nu (maanden later) nog steeds blij met foto's van Noortje die hier gelukkig is.
Het gaat hier niet om grote vrachtwagens lastige honden, die hier de markt overspoelen. Het gaat om heel veel heel verschillende honden, waarvan een groot aantal een heel fijn hondenleven zou kunnen leven.
Nee je bent niet onduidelijk en ja ik vind het hartstikke goed als mensen iets doen aan dierenleed. Waar dan ook, dus ook daar.
Waar het mij om gaat, is dat een berichtje zoals waar dit topic mee geopend wordt, ons "verplicht" om het heel erg te vinden voor deze 320 hondjes. En dat vind ik ook, geen enkele dierenliefhebber kan dit met een stenen hart lezen. Alleen ik kan er niets mee. Ik heb geen plek voor een hondje, ik heb geen plek voor 320 hondjes, ik heb geen bergen geld om te doneren, ik ga niet naar Spanje vliegen om mee te helpen. Dus behalve het heel erg vinden enzo, kan ik er niets mee.
In dit hele topic wordt eigenlijk steeds geroepen dat het VRESELIJK is en dat we er iets aan moeten doen. Maar wat ik de hele tijd probeer te vertellen, is dat ik vind dat dat "proberen er iets aan te doen" aan de verkeerde kant gebeurd. En dan is het hartstikke goed als er goede stichtingen bestaan die daar bewustzijn vergroten, steriliseren enz, maar er wordt in dit topic geroepen dat wij iets moeten doen voor deze 320 arme zielige individuutjes. En dat is wat mij betreft dus echt vanaf de verkeerde kant het probleem op willen lossen.
Je kan dan wel zeggen dat we het moeten weten, bewustzijn moet worden vergroot enz, maar wat bereik je er mee als men er vervolgens weinig tot niets mee kan? Er worden een aantal honden geplaatst, er wordt wat geld gedoneerd en that's it. En dat moet ook vooral, ik wil helemaal niet zeggen dat je er niet je best voor mag doen. Maar ik denk dat het enige wat je bereikt met een bericht als deze op een forum, dat je a) weer de eeuwige discussie over hondjes uit het buitenland halen krijgt, b) een heleboel mensen die het oprecht heel erg vinden en zich kut voelen en c) iedereen gaat weer over op de orde van de dag. En dan komt er volgende week een bericht over de hondjes in Roemenië, een poosje terug waren er overstromingen in Bosnië en moest iedereen van alles doneren voor de hondjes daar. En ik vind het goed dat mensen willen helpen, ik vind het goed dat mensen iets proberen te doen, zo her en der doneer ik een keer geld als ik daar de zin van in zie. Echt, laat dat goede van mensen alsjeblieft voort blijven duren. Maar ik heb er geen trek in om verplicht te worden bij elk berichtje op stel en sprong op welke manier dan ook iets moet doen en al helemaal niet als ik vind dat wat er gesteld wordt als de oplossing wat mij betreft helemaal geen oplossing is.