Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Het enige wat ik weet Annemarie, is dat Leo samen met zijn zus hebben gevochten als tijgers om mijn schoonmoeder op een respectvolle en zachte manier dit leven uit te laten stappen. En dat is niet gelukt. Met de beste wil van de wereld niet. Met 2 huisartsen en 3 schouwartsen (die overigens alle 3 vonden dat mijn schoonmoeder wilsbekwaam was) en wilsbeschikkingen bij de huisartspraktijk neergelegd toen zij 40 (!!!!) jaar was. Welke zij iedere 2 a 3 jaar met de huisartsen besproken  heeft. Nogmaals (ik blijf mezelf in deze ook niet herhalen), de artsen waren zelfs niet bereid tot euthanasie, slechts tot hulp bij zelfdoding. Maar ik stop er nu mee. Want nu lijkt het alsof wij het lot van mijn schoonmoeder wel op een andere wijze hadden kunnen bezegelen. En als je het niet erg vindt, na een vreselijke verdrietige strijd van een paar jaar, waarna zij dus hulp bij zelfdoding kreeg, trek ik dat niet wanneer er gesuggereerd wordt dat er wel mogelijkheden zouden zijn geweest, wij deze niet benut zouden hebben.
Door zurca
Annemarie Rijnveld schreef: heb je het filmpje gezien, waar Frans aan het woord komt?
Nee nog niet maar ik zal de link bewaren en het een keer bekijken...
Lizzy schreef: Het enige wat ik weet Annemarie, is dat Leo samen met zijn zus hebben gevochten als tijgers om mijn schoonmoeder op een respectvolle en zachte manier dit leven uit te laten stappen. En dat is niet gelukt. Met de beste wil van de wereld niet. Met 2 huisartsen en 3 schouwartsen (die overigens alle 3 vonden dat mijn schoonmoeder wilsbekwaam was) en wilsbeschikkingen bij de huisartspraktijk neergelegd toen zij 40 (!!!!) jaar was. Welke zij iedere 2 a 3 jaar met de huisartsen besproken  heeft. Nogmaals (ik blijf mezelf in deze ook niet herhalen), de artsen waren zelfs niet bereid tot euthanasie, slechts tot hulp bij zelfdoding. Maar ik stop er nu mee. Want nu lijkt het alsof wij het lot van mijn schoonmoeder wel op een andere wijze hadden kunnen bezegelen. En als je het niet erg vindt, na een vreselijke verdrietige strijd van een paar jaar, waarna zij dus hulp bij zelfdoding kreeg, trek ik dat niet wanneer er gesuggereerd wordt dat er wel mogelijkheden zouden zijn geweest, wij deze niet benut zouden hebben.
Waar haal jij in jesusnaam deze gevolgtrekking uit??

Oh ik zie het al, de berichten teruglezend. Jij betrekt wat ik schrijf op je eigen persoonlijke ervaringen, maar ik refereer niet aan wat jouw schoonmoeder helaas is overkomen...ik refereer aan de informatie die mij is verstrekt door de geriater, de euthanasie consulent, een andere consulente (uit de zorg) en enkele artsen. Ik probeer het boek van Boudewijn Chabot en Stella Braam door te spitten en probeer het een en ander voor mijn moeder te kunnen regelen.

Wat en hoe anderen doen, daar heb ik geen mening over, want dat is gewoon veel te persoonlijk.....dat de wet op zelfbeschikking of hoe dat ook heten mag verbeterd moet worden, is duidelijk.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op do 28 aug 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
Annemarie Rijnveld schreef: Het is nu net of ik anti-euthanasie zou zijn, maar dat is helemaal niet zo, ik ben absoluut voor euthanasie en beschikking over het eigen leven en dood en absoluut voor abortus.....maar dat het allemaal zo zwart/wit zou kunnen zijn, nee, no way..
Niemand zegt dat het allemaal altijd zwart wit is voor iedereen met een doodswens. Ik ken mensen en verhalen genoeg van situaties waarin een doodswens komt en gaat. Maar er zijn mensen waarbij het wel zwart wit is. Die willen dood. Die weten dat zeker. En die kunnen dat ook prima aangeven. Keer op keer aan arts na arts. Maar die mensen worden niet gehoord. En die mensen gooien zich ten slotte uit een raam. Of iets anders. Of ze zijn op de duur zo ziek dat ze niets anders meer kunnen dan liggen wachten op de dood die soms verrot lang op zich wachten laat. En dat zou niet zo moeten zijn voor mensen die heel helder en duidelijk zijn over wat ze willen. Regels verminderen. Maar we zijn met zijn allen zo verzot op regeltjes, we verzinnen er liever nog een paar bij zodat onze bewegingsvrijheid en zelfstandigheid nog meer wordt ingeperkt.

Heel veel sterkte met je moeder, Annemarie!  :-*
Door Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: Waar haal jij in jesusnaam deze gevolgtrekking uit??

Oh ik zie het al, de berichten teruglezend. Jij betrekt wat ik schrijf op je eigen persoonlijke ervaringen, maar ik refereer niet aan wat jouw schoonmoeder helaas is overkomen...ik refereer aan de informatie die mij is verstrekt door de geriater, de euthanasie consulent, een andere consulente (uit de zorg) en enkele artsen. Ik probeer het boek van Boudewijn Chabot en Stella Braam door te spitten en probeer het een en ander voor mijn moeder te kunnen regelen.

Wat en hoe anderen doen, daar heb ik geen mening over, want dat is gewoon veel te persoonlijk.....dat de wet op zelfbeschikking of hoe dat ook heten mag verbeterd moet worden, is duidelijk.
Zurca quote mij en en wij hebben het over mijn schoonmoeder met Alzheimer. En zij schrijft "als je in de situatie bent dat je niet meer kan aangeven dat het genoeg is dan mag het weer niet omdat je het zelf niet meer kan zeggen".

En jij schrijft dan: "dit hangt dus af of je al een document hebt ondertekend ten tijde van wilsbekwaamheid, zo ja, dan kan er wel worden ge-eutaniseerd, maar dan moet je een meewerkende arts hebben...niet alle artsen werken hier aan mee...sommige wèl :)".

Ik schrijf een pagina daarvoor dat mijn schoonmoeder haar wilsverklaring op haar 40ste heeft getekend en bij de huisarts heeft neergelegd. Mijn schoonmoeder was 84 jaar toen zij hulp bij zelfdoding kreeg in 2010. Dat is dus 44 jaar later.

Dus wat jij daar schrijf, ja hoor, was het maar zo evident ::)

Ik schrijf vervolgens : "
"clausule dementie: de medische mogelijkheden om al vroeg de diagnose 'dementie' te stellen nemen toe. Dat betekent dat mensen bij wie een beginnende dementie wordt vastgesteld al vroeg met hun arts over de mogelijkheden van euthanasie kunnen praten. Eerder dan vroeger zijn artsen bereid om aan zo'n euthanasieverzoek tegemoed te komen, maar alleen op een moment dat de patient nog wilsbekwaam is, dat wil zeggen dat de patient nog in staat is zelf de beslissing te nemen over zijn levenseinde. Wie 'te lang wacht' laat de kans voorbij gaan; vooralsnog zijn artsen niet bereid euthanasie toe te passen bij mensen in een vergevorderd stadium van dementie".

Ik heb in 2011 een euthanasieverklaring/niet behandelverklaring, etc. bij de NVVE opgevraagd (en lid geworden) en bovenstaande quote ik uit hun boekje. Dus ondanks een wilsverklariing/euthanasieverklaring en clausule dementie (die mijn schoonmoeder OOK had ingevuld) gold in 2010 en 2011 dat als je te lang wacht, je de kans voorbij laat gaan, etc. Dus als jij dat niet bedoelt, moet je zorgvuldiger quoten. Dit zijn gevoelige onderwerpen.
Door Lizzy
Esther Q schreef: Niemand zegt dat het allemaal altijd zwart wit is voor iedereen met een doodswens. Ik ken mensen en verhalen genoeg van situaties waarin een doodswens komt en gaat. Maar er zijn mensen waarbij het wel zwart wit is. Die willen dood. Die weten dat zeker. En die kunnen dat ook prima aangeven. Keer op keer aan arts na arts. Maar die mensen worden niet gehoord. En die mensen gooien zich ten slotte uit een raam. Of iets anders. Of ze zijn op de duur zo ziek dat ze niets anders meer kunnen dan liggen wachten op de dood die soms verrot lang op zich wachten laat. En dat zou niet zo moeten zijn voor mensen die heel helder en duidelijk zijn over wat ze willen. Regels verminderen. Maar we zijn met zijn allen zo verzot op regeltjes, we verzinnen er liever nog een paar bij zodat onze bewegingsvrijheid en zelfstandigheid nog meer wordt ingeperkt.

Heel veel sterkte met je moeder, Annemarie!  :-*
Ja, en nou snap ik die zorgvuldigheid wel hoor. Want ja nee, je wilt natuurlijk geen mensen doden die later hun doodswens verliezen.... Maar ja, aan de andere kant, hoeveel van deze mensen verhangen zichzelf, gooien zichzelf voor de trein of van een flat? Ik denk veel. Je kunt er natuurlijk heel erg dramatisch over doen dat persoon A eerst een doodswens had, niet is geholpen en nu blij is dat hij leeft en dat gebruiken voor "zie je wel, goed dat de regels omtrent euthanasie zo streng zijn". Maar aan de andere kant he.... Ja, ik vind dus dat wij hier zo dramatisch doen over leven. Terwijl er een paar uur verderop vliegen mensen massaal dood liggen te gaan aan de honger. Ja, als je de regels versoepelt omtrent euthanasie, zal er misschien af en toe iemand hulp bij zelfdoding krijgen of zelfs euthanasie die misschien 2 jaar later van gedachten zou zijn veranderd. Hoe vreselijk is dat? Dood gaan we allemaal een keer..... Die persoon wilde toen dood. Het is hem/haar gelukt. Klaar toch? Die persoon kan dus niet meer van gedachten veranderen. Waarmee ik niet zeg "zonder recept verkrijgbaar". Helemaal niet. Maar van mij mogen de regels dus wel soepeler. Hoe erg is het, dat een vrouw van 86 jaar van die totaal dement in een verzorgingstehuis zit, niemand meer herkent, een luier aan heeft omdat ze niet meer aan kan geven wanneer ze moet die op haar 40ste een wilsverklaring heeft ingevuld en dat iedere 2 a 3 jaar met haar huisarts heeft besproken omdat dit is wat zij NIET wilde, om die (door haar kinderen desnoods) een pil te geven en te zeggen "dag mam!". Ja gut jeetje nee, zou zij het misschien nog best gezelli hebben gehad in haar hoofd. Dat weten we niet. Maar even terug naar de basisvraag. Hoe erg is dat? Wij hebben bij mijn oma zitten wachten tot ze op haar 98ste zelf ging. Zij had niks geregeld, dus natuurlijk blijf je iemand verzorgen totdat zij uit zichzelf sterft. Het was een verdrietig pad dat zij heeft gelopen, maar dat heeft zij zo gewild. Ook goed. Maar hoe erg is het nou om iemand aan het eind van zijn leven die pil te geven die zij had willen hebben, maar wel op een moment dat ze de weg kwijt zou zijn...? Weet je, je kunt ook deze regels niet 100% dichttimmeren. Probeer je ze voor 100% dicht te timmeren, zijn ze onwerkbaar.
Door Sher
Weer helemaal met Lizzy eens.

Dan vraag ik me ook nog af.  Er zijn mensen die depressief zijn, of in andere geestelijke nood verkeren. Deze mensen hebben een doodswens, maar zouden geholpen kunnen worden, waarna die doodswens verdwijnt. Prima, dat zou heel fijn zijn.
Wat dan wel bedacht moet worden, is dat die mensen dan ook echt geholpen moeten worden en dat is nu vaak niet zo. Mijn moeder was bijvoorbeeld depressief en had de grootst mogelijke moeite gedaan (samen met ons) om geholpen te worden. De dokter gaf haar slaaptabletten en de psycholoog vond dat een heel gezellig idee. Niemand nam dat arme mens serieus. Uiteindelijk heeft ze een zelfmoordpoging gedaan, die mislukt is. Ze heeft heel veel geluk gehad en kwam bij iemand die haar wel geholpen heeft. Een heel eenvoudig minuscuul tabletje zorgt er nu voor dat mijn moeder al weer jarenlang gelukkig is.

Moet dan iemand in geestelijke nood niet serieus genomen worden, omdat ze weer genezen kunnen worden? Nee, ik vind dat je ze moet helpen en anders tegemoet moet komen aan die doodswens. Van dichtbij heb ik nu namelijk meegemaakt dat geestelijk lijden echt vreselijk kan zijn. Zonder die goede hulp, had mijn moeder echt geen leven meer. Er zijn zo veel mensen die geestelijk echt heel erg lijden en die niet geholpen (kunnen) worden. Moeten die dan allemaal maar doorgaan, alleen maar omdat het  mogelijk zou kunnen zijn dat ze genezen? Ook van deze mensen zeg ik dat het mogelijk kan zijn dat ze genezen, maar als daar dan toch niets aan gedaan wordt zeg je dus in mijn ogen A en moet je als consequentie daarvan ook B durven zeggen.
Door Esther Q
Lizzy schreef: Ja, en nou snap ik die zorgvuldigheid wel hoor. Want ja nee, je wilt natuurlijk geen mensen doden die later hun doodswens verliezen.... Maar ja, aan de andere kant, hoeveel van deze mensen verhangen zichzelf, gooien zichzelf voor de trein of van een flat? Ik denk veel. Je kunt er natuurlijk heel erg dramatisch over doen dat persoon A eerst een doodswens had, niet is geholpen en nu blij is dat hij leeft en dat gebruiken voor "zie je wel, goed dat de regels omtrent euthanasie zo streng zijn". Maar aan de andere kant he.... Ja, ik vind dus dat wij hier zo dramatisch doen over leven. Terwijl er een paar uur verderop vliegen mensen massaal dood liggen te gaan aan de honger. Ja, als je de regels versoepelt omtrent euthanasie, zal er misschien af en toe iemand hulp bij zelfdoding krijgen of zelfs euthanasie die misschien 2 jaar later van gedachten zou zijn veranderd. Hoe vreselijk is dat? Dood gaan we allemaal een keer..... Die persoon wilde toen dood. Het is hem/haar gelukt. Klaar toch? Die persoon kan dus niet meer van gedachten veranderen. Waarmee ik niet zeg "zonder recept verkrijgbaar". Helemaal niet. Maar van mij mogen de regels dus wel soepeler. Hoe erg is het, dat een vrouw van 86 jaar van die totaal dement in een verzorgingstehuis zit, niemand meer herkent, een luier aan heeft omdat ze niet meer aan kan geven wanneer ze moet die op haar 40ste een wilsverklaring heeft ingevuld en dat iedere 2 a 3 jaar met haar huisarts heeft besproken omdat dit is wat zij NIET wilde, om die (door haar kinderen desnoods) een pil te geven en te zeggen "dag mam!". Ja gut jeetje nee, zou zij het misschien nog best gezelli hebben gehad in haar hoofd. Dat weten we niet. Maar even terug naar de basisvraag. Hoe erg is dat? Wij hebben bij mijn oma zitten wachten tot ze op haar 98ste zelf ging. Zij had niks geregeld, dus natuurlijk blijf je iemand verzorgen totdat zij uit zichzelf sterft. Het was een verdrietig pad dat zij heeft gelopen, maar dat heeft zij zo gewild. Ook goed. Maar hoe erg is het nou om iemand aan het eind van zijn leven die pil te geven die zij had willen hebben, maar wel op een moment dat ze de weg kwijt zou zijn...? Weet je, je kunt ook deze regels niet 100% dichttimmeren. Probeer je ze voor 100% dicht te timmeren, zijn ze onwerkbaar.
Nou inderdaad, zo zie ik het dus ook. Het lijkt wel of we altijd als er ergens iets mis gaat meteen met een doos vol regels komen om ervoor te zorgen dat dat nooit meer kan gebeuren. En zo beperken we onszelf steeds meer in onze zelfstandigheid. Wat we ook kunnen doen is accepteren dat er af en toe iets mis gaat. En dan is het nog maar de vraag of er iets is mis gegaan. Want dat hangt er altijd maar vanaf hoe je ernaar kijkt. Met welke bril op.
Mijn oma werd 95 en ging toen ook zelf. Ook niks geregeld. Ook helemaal prima als mensen dat zo willen. Maar mijn tante wilde niet langer leiden. Kanker, half verlamd, epilepsie, een uitzichtloze situatie, vond zij zelf en wie ben ik of iemand anders dan om daar iets anders van te vinden, wij hoefden niet elke dag in haar lichaam op te staan. En dat moet ook gewoon kunnen, zonder dat er een mes aan te pas moet komen.
Door Aprilsnow
Pffff zware discussie en je kan het van veel standpunten uit bekijken. Volledig vertrouwen op de verklaring doe ik niet. Mijn vader had e.e.a. op aanraden van zijn huisarts geregeld. Hij had prostaat en botkanker. Harde man die veel pijn heeft gehad maar iedere keer weer zei.... het gaat nog wel. Hij had ook geregeld dat als hij zelf niet meer kon zeggen dat het niet meer hoefde (hij wilde niet als kasplantje verder) er vertrouwenspersonen waren die voor hem konden beslissen. Puntje bij paaltje. Vader zo ver heen door de morfine dat hij zelf niet meer kon zeggen dat hij niet verder wilde. Kwam redelijk van het ene op het andere moment. Maar de artsen wilden er niet aan. Nee hij moet het zelf kunnen zeggen en er moet sprake zijn van ondraaglijk lijden.
Nou als je een man die opgezwollen van het vocht, door de morfine heen het uitroept van de pijn als ze hem moeten verschonen maar voor de rest nergens op reageert, dat is bij mij ondraaglijk lijden. Zeker als hij van te voren heeft aangegeven en dacht geregeld te hebben dat als hij op dat punt kwam hij niet verder hoefde.
Uiteindelijk was het antwoord van de dokter.... hij haalt de nacht niet dus voor alles nu geregeld is, is hij er niet meer.
Tja en dan is hij er de volgende dag gewoon nog..... Uiteindelijk hebben we gezegd, zorg maar voor een morfinepomp en zorg dan dat je weg bent. Dan regelen we het zelf wel.
Gelukkig is dat niet nodig geweest. Hij stierf voor de morfinepomp er was maar was een loos velletje papier. Te triest voor woorden. Kan er nog boos om worden als ik er aan terug denk.
Door Lizzy
odradaatje schreef: Pffff zware discussie en je kan het van veel standpunten uit bekijken. Volledig vertrouwen op de verklaring doe ik niet. Mijn vader had e.e.a. op aanraden van zijn huisarts geregeld. Hij had prostaat en botkanker. Harde man die veel pijn heeft gehad maar iedere keer weer zei.... het gaat nog wel. Hij had ook geregeld dat als hij zelf niet meer kon zeggen dat het niet meer hoefde (hij wilde niet als kasplantje verder) er vertrouwenspersonen waren die voor hem konden beslissen. Puntje bij paaltje. Vader zo ver heen door de morfine dat hij zelf niet meer kon zeggen dat hij niet verder wilde. Kwam redelijk van het ene op het andere moment. Maar de artsen wilden er niet aan. Nee hij moet het zelf kunnen zeggen en er moet sprake zijn van ondraaglijk lijden.
Nou als je een man die opgezwollen van het vocht, door de morfine heen het uitroept van de pijn als ze hem moeten verschonen maar voor de rest nergens op reageert, dat is bij mij ondraaglijk lijden. Zeker als hij van te voren heeft aangegeven en dacht geregeld te hebben dat als hij op dat punt kwam hij niet verder hoefde.
Uiteindelijk was het antwoord van de dokter.... hij haalt de nacht niet dus voor alles nu geregeld is, is hij er niet meer.
Tja en dan is hij er de volgende dag gewoon nog..... Uiteindelijk hebben we gezegd, zorg maar voor een morfinepomp en zorg dan dat je weg bent. Dan regelen we het zelf wel.
Gelukkig is dat niet nodig geweest. Hij stierf voor de morfinepomp er was maar was een loos velletje papier. Te triest voor woorden. Kan er nog boos om worden als ik er aan terug denk.
Vreselijk, wat een leed en wat verdrietig :'(. Ik kan me je boosheid zoooo goed voorstellen :'(
Al die verklaringen..., op zich (en dat staat ook heel duidelijk in de brochures van NVVE) is het ook geen recht. In de wet staat : "Overigens is levensbeëindiging op verzoek geen plicht van de arts en geen recht van de patiënt". Wat voor mij persoonlijk ook de reden is dat ik niet afhankelijk wil zijn van artsen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door