Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

We zullen ong 70 kg per 4 weken nodig hebben!

Ik ben op dit moment de site van oervoer aan het doorspitten.
In het rijtje van:
- oervoer
- Lupa
- herbyvers
vind ik deze website het duidelijkste. Toch kom ik er niet helemaal uit hoe je weet of iets compleet of niet compleet is..
Ze hebben een oervoer gemalen pakket wat compleet is en aardig wat variatie bevat.
Alleen vraag ik me af of de verhoudingen wel kloppen: Bevleesd bot (RMB) 40-50%, spiervlees 30-40%, orgaan 15%
Ik dacht namelijk dat het zo moest zijn: 10-15% bot, 70% spier, 15% orgaan

Daarnaast zou de kosten met deze pakketten uitkomen op 385 euro per 4 weken en dat is, ben ik bang, toch echt iets te hoog gegrepen voor ons..

Zo even kijken bij herbyvers. De site van Lupa vind ik, op het eerste oog, grote ellende wat betreft de duidelijkheid..
Welkom Villa Vacht! Ik kende jullie naam en enorme toewijding voor de minder bedeelde poezels al via facebook. :)
koekje schreef: Ik ben er niet zo in thuis, maar zou het huismerk van Henk (degomeat.nl) iets kunnen zijn? Die heeft katten-kvv, is niet al te duur dacht ik, komt het brengen, handige website.
Degomeat heeft er wel een aantal waar best wel veel bot in zit, te veel. Dat zou even uitgezocht moeten worden.

Maar met een 4-wekelijkse vaste levering van bijna 200 euro + het goede doel ;) moet het ook wel mogelijk zijn speciale prijsafspraken te maken.

En misschien is Henk ook wel bereid een speciale kattenmix met genoeg diersoorten voor jullie te maken.

Je zou Henk eens kunnen bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Oké, ik ga dan even uit van 200 euro gedeeld door 70 kilo dus 2,80 euro per kilo voer. Dat is niet zo heel veel, dus je komt dan in het goedkopere segment terecht. Herbyvers zit ik zelf nu te bekijken, maar ik zie maar één mix die compleet is qua samenstelling en daar zit alleen maar kip in. Je moet een minimum van vier diersoorten aanhouden, dus dat alleen is niet genoeg.

Lupa heeft vlees compleet en vis compleet staan, maar er staat niets bij over de samenstelling en ik denk zelf dat het voor honden is. Maar dat kun je even navragen. Het schijnt wel een goede leverancier te zijn geloof ik, en ze hebben ook andere producten voor als je af wilt wisselen.

Best4Dogs zou qua prijs kunnen, maar ook die bieden niet veel diversiteit voor katten en je moet minimaal 100 kilo bestellen. Degomeat (zelfde leverancier) heeft veel meer aanbod maar is wat duurder (wel te doen geloof ik), en er is geen complete mix (behalve die met premix) dus je zult moeten afwisselen. Je kunt inderdaad Henk bellen en kijken of er wat te regelen valt met een kattenmix op maat, dat zou natuurlijk ideaal zijn.

Lotgering kun je proberen (er is een verkooppunt in Maastricht als dat te doen is) en kijken hoe dat bevalt. Als je beide mixen voor katten geeft is het compleet. Mogelijk nadeel is dus wat slappere poep door minder bot.

Ik zou sowieso regelmatig wat eitjes apart of door het voer geven, ei is namelijk heel gezond en niet duur. En misschien dus blikjes vis af en toe, maar alleen als er niet teveel vis zit in wat je gaat voeren.
Als ik jou was zou ik inderdaad als eerste naar Degomeat/Best4Dogs gaan kijken, en informeren of ze een op maat gemaakte mix willen produceren. Henk, de man achter beide bedrijven, staat bekend als een schappelijk iemand die zijn klanten graag tegemoet komt. Ze zijn heel stipt met leveren en transport gaat altijd met een koelwagen, en hebben een heel uitgebreid assortiment. Ik zou er een mailtje of bellletje tegenaan gooien, niet geschoten is altijd mis tenslotte.
ahhh jullie zijn een geweldige hulp!!
Ik heb een mailtje gestuurd naar Henk (ben niet zo'n geweldige beller..)
Nu vol spanning afwachten op zijn reactie :)
Duimen, duimen, duimen!

Ik hoop zo dat ik het binnen budget voor elkaar ga krijgen.... Klinkt jullie vast heel bekend in de oren, maar hoe langer en meer ik me in kvv verdiep, hoe meer brok en blik me gaan tegenstaan, des te meer vastberaden ik wordt om ze op vers te gaan zetten en hoe wanhopiger ik zal zijn als het uiteindelijk niet haalbaar zal blijken... Inmiddels heb ik echt het idee dat ik ze te kort doe op deze manier :(
Nog meer vragen!

-Als jullie het voeren van reguliere brok en blik vergelijken met het voeren van vers wat zijn dan de positieve punten die jullie zelf ervaren?

-Ik hoop in ieder geval van de diarree/obstipatie en braakgevalletjes af te zijn, maar zullen bv chronische niezers en atsma patiëntjes minder gaan snotteren?

- Besparen jullie, door het voeren van KVV, dierenartskosten?
- kattengrit kosten?

- Wat zijn de nadelen of negatieve punten in vergelijking met regulier voer?

- Mag je in de eerste maand al positieve veranderingen verwachten? (proefmaandje zeg maar ;) )
Villa Vacht schreef: WOW!! Zo lief!! Nu al een mailtje terug van Henk! Hij denk dat we er wel uit gaat komen en gaat alles voor ons berekenen :)))
Je bent ook wel grootverbruiker in combi met het goede doel, dan zijn mensen al snel schappelijke :-) super dat hij jullie wil helpen :-D
Fijn dat hij kan helpen! Ik denk dat het inderdaad ook mogelijk is dan gewoon 1 soort te krijgen met voldoende diersoorten en de juiste percentages om compleet te voeren zonder vitamine premix etc, maar ik zou toch proberen meerdere smaken af te wisselen, want in mijn ervaring hebben katten regelmatig de neiging om te gaan weigeren als ze lange tijd hetzelfde voorgeschoteld krijgen. Af en toe wisselen kan dat voorkomen.

Voor de katten die geen kuiken kunnen eten is een geklutst rauw eitje 1 a 2 keer per week ook een goede toevoeging :) Niet alle katten vinden dat lekker, mijn katten willen alleen kuiken en geen ei, maar je kunt het allicht proberen. Als ze het niet eten is dat ook geen ramp.

En dan je vragen:

-Als jullie het voeren van reguliere brok en blik vergelijken met het voeren van vers wat zijn dan de positieve punten die jullie zelf ervaren?
Veel! Je hebt controle op wat je voert en kan makkelijk iets aanpassen als een kat bijv. af valt of aan komt (de hoeveelheid aanpassen) of te ontlasting te hard of te slap is (door een KVV te geven met een hoger of lager percentage bot of bij te harde ontlasting wat orgaan of spiervlees bij geven). Wanneer je eenmaal weet wat de behoeftes zijn blijven de katten stabiel op gewicht en ook de ontlasting is stabiel, niet wisselend zoals je met brokken katten toch regelmatig ziet. De ontlasting is ook veel geurlozer. De vacht ziet er beter uit en voelt zachter, dus duidelijk een gezonder dier. De katten hebben ook beter verdeelde energie, geen katten die soms ineens heel hyper zijn of juist erg lui, maar gewoon katten die lekker actief zijn maar niet overdreven druk.

-Ik hoop in ieder geval van de diarree/obstipatie en braakgevalletjes af te zijn, maar zullen bv chronische niezers en atsma patiëntjes minder gaan snotteren?
Ik denk inderdaad dat het veel goed zal doen voor de darmproblemen, ik heb zelf geen ervaring met de combinatie chronisch niesziekte of astma met rauw, want mijn eigen katjes zijn geluk gezond en ons gastgezin katje heeft darmproblemen, geen niesziekte. Ik heb wel altijd geleerd dat het veel scheelt als een astma patiënt veel water drinkt omdat uitdroging een hele negatieve invloed heeft. Omdat katten toch zo'n 80% vocht nodig hebben en brok maar zo'n 8% haalt en KVV wel goed vochtig is zou ik dus zelf niet verbaasd zijn als het een positieve invloed gaat hebben :) Een gezonde kat drinkt vaak al niet genoeg naast zijn brokken om voldoende vocht binnen te krijgen en met een kat die het vaak wat benauwd heeft zal dat nog sterker gelden lijkt me.

- Besparen jullie, door het voeren van KVV, dierenartskosten?
Mijn eigen katten zijn gezond dus niet direct, maar ik geloof zeker dat het uit gaat maken op lange termijn om ze gezond te houden. Mijn katten krijgen namelijk geen onnodige rotzooi binnen en geen ingrediënten die niet goed zijn voor hun lichaam zoals granen en hoge hoeveelheden koolhydraten, daarnaast weet ik dat ze voldoende vocht binnen krijgen, goed voor blaas en nieren en het lichaam in het algemeen, en dat rauw een hele goede verzuurder is, dus de kans op dingen als blaasgruis enorm verkleint. Ik geef behalve KVV ook prooi en zelf samengesteld, dus hun gebit is ook enorm goed, absoluut geen sprake van tandsteen etc.

- kattengrit kosten?
Ja. De ontlasting is stabieler en regelmatiger, makkelijk uit de bak te scheppen dus sowieso en het ruikt ook veel minder sterk dus ik hoef niet meteen naar de bak te rennen om hem onmiddelijk schoon te maken zodat m'n huis niet stinkt. Dat vind ik met brok wel eigenlijk.

- Wat zijn de nadelen of negatieve punten in vergelijking met regulier voer?
Voor zoveel katten zal je veel vriesruimte nodig hebben, dus ik verwacht extra stroomkosten, want ga er maar vanuit dat je een extra vriezer aan gaat moeten schaffen, 23 katten voeren met de ruimte die je in je vriezer over hebt gaat em echt niet worden. Ontdooien kun je het beste in de koelkast doen, dus daar moet je ook genoeg ruimte vrij hebben. Daarnaast is het even wennen om het eten op tijd te ontdooien en maken veel mensen al meteen porties van de bevroren rollen zodat ze makkelijker in de vriezer passen en je makkelijk 1 portie kan ontdooien, maar met 23 katten zal je niet heel veel hoeven klein te snijden verwacht ik hihi, met 1 of 2 katten en 1kg rollen is dat toch anders ;-) Ik vind de nadelen zelf in ieder geval verwaarloosbaar.

- Mag je in de eerste maand al positieve veranderingen verwachten?
Bij de meeste katten zie je inderdaad al snel verbetering, qua ontlasting en energie zag ik al snel verschil en hoor dit ook van vrienden terug die hun kat hebben overgezet na mijn positieve ervaringen.
Mijn katten vinden het wel fijn om altijd hetzelfde te krijgen, maar ik hoor inderdaad ook veel van anderen dat hun katten juist afwisseling willen. Ik zou twee mixjes doen om mee te beginnen. En dan gaan voor makkelijk verkrijgbare en niet te dure diersoorten. Bijvoorbeeld kippennekken, konijnkarkas en eendkarkas als bot, rund en kalkoen als spiervlees en organen van verschillende diersoorten. En dan misschien 10% vette hele vissen in de ene mix, en 10% eendagskuikens in de andere. Ik noem maar wat leuks. Heb je al een idee welke percentages je aan wilt houden?

Even kort over het effect op mijn katten: Sammy's vacht is mooier geworden, de vette plekken boven zijn staart en achter zijn oren verdwenen na de overschakeling. Bij Elmo zie ik weinig verschil, maar ze zijn wel beide veel actiever. De kattenbak stinkt wel naar ammoniak maar veel minder naar poep, en ze plassen meer maar poepen minder. Nadeel is inderdaad dat je een flinke vriezer nodig hebt, ik zou als ik jou was een oproepje op Facebook zetten ofzo want veel mensen hebben zo'n ding over en willen die vast wel kwijt voor het goede doel. Bespreek met Henk hoevaak hij komt leveren en stem je beoogde vriezerruimte daarop af, dat lijkt me het makkelijkst. En probeer op vaste tijden het vlees eruit te halen, zodat het kan ontdooien. Dat zal er even in moeten slijten denk ik. Verder zou het kunnen dat niet al je katten direct enthousiast zijn, maar dat is een kwestie van simpelweg volhouden :)
Villa Vacht schreef: WOW!! Zo lief!! Nu al een mailtje terug van Henk! Hij denk dat we er wel uit gaat komen en gaat alles voor ons berekenen :)))
GEWELDIG!!!

Op je overige vragen is al antwoord gegeven, maar een verschil wat je ook zult gaan zien, is dat te dikke katten gaan afvallen en te magere aan zullen komen.
De grootste uitdaging zal zijn ze allemaal over te zetten op rauw voer! Kakocavi schreef ook al: volhouden! Veel mensen hier hebben met "het bijltje gehakt" dat een aantal katten het niet meteen eten, dus hulp genoeg om al jullie vachtjes aan de kvv te krijgen. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door