Angelique schreef:
Er vallen wel meer mensen gewenst of ongewenst buiten het systeem. Denk aan b.v. zwervers of zieken oid. Bij sommigen een keuze, bij anderen zeker niet. Mensen die vanaf de geboorte ziek zijn hebben ook nooit belasting betaald en de sociale lasten die ze betalen is broekzak/vestzaksysteem. Lekker laten verrotten dan maar, net als aan de overkant van de plas? Het systeem is mijn inziens pas een goed systeem als geen van de ingezetene compleet aan z'n lot overgelaten wordt. En perfect is het niet, maar we komen in NL redelijk in de buurt van zo'n systeem en ik heb er persoonlijk geen moeite mee.
Nee, dat zeg ik niet, nergens. Natúúrlijk gaan we zieken niet lekker laten verrotten, natúúrlijk is er een deel van je groep die gebruik maakt van het systeem waarbinnen ze leven. Daar is het systeem voor en ik ben een van de mensen die juist heel erg blij is met het systeem. Ik sta nu aan de bijdragende kant, maar ik zal er ook dankbaar gebruik van maken als ik of mijn ziek-geboren kind aan de gebruikende kant komt te staan.
Maar als je zelf heel erg bewust de keuze maakt om uit dat systeem te stappen (terwijl je gezond bent, werken kunt enz), dan stap je er uit. Dan stap je er ook echt uit. Dat is een keus die je 100% zelf maakt en 100% vrijwillig. Dat is dus heel wat anders.