Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door saiko
Ja bij ons wel, geen weil enting betekend geen cursus...
Wel jammer..... Vandaar mijn grote twijfel, train er al jaren met plezier!
Maar wat de enting kan aanrichten. Ik twijfel nog even verder, tot volgende week dan hebben we de titer bepaling.
Al is mijn vraag dan nog wel, deze enting heeft dan toch geen zin om hem nu te zeten? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het beste is dan, als je hem dan toch laat zetten, dit in het voorjaar te doen?
Door Mandarijn
Ik heb voor anders, want....... gekozen. De honden zijn in het asiel voor alles en nog wat geënt. En toen er weer geënt moest worden heb ik eerst gekozen voor te titeren en mij ondertussen wat in te lezen in vaccineren en de gevolgen. De da zegt dat de honden om het jaar een kleine cocktail moet hebben, en het andere jaar de grote. Toevallig al gelezen dat rabiës al 3 jaar geldig is en begon als beginnende barfer al ontzettend te twijfelen aan mijn da. Toen de boot afgehouden met vaccineren en dat de titer bepaling, die Tannetje gedaan had, aangaf dat een hond in 2015 weer gecontroleerd moest worden. Tot die tijd zouden ze mij niet zien voor een vaccinatie.

Nu met het lezen over lepto-2 en lepto-4 is de twijfel al meer omgeslagen in een doe maar eventjes niet. Misschien als ik meer lees en meer ervaring heb/ lees dat ik zeg: nee, helemaal niet meer. Ook het feit dat Weil maar een paar maanden werkt en omdat door de varkens- en kippenstallen in de buurt er toch het hele jaar muizen en ratten rondlopen, zou ik ze 2x per jaar moeten vaccineren volgens de da.
Zeker omdat op de zandpaden naast menig stal water blijft staan na een regenbui, waar mijn honden wel eens een lebber uit willen nemen. En deze zandpaden zijn weer een route naar de wandelgebieden. Dus een aardig dilemma voor iemand die nog niet zo ingelezen is en weinig ervaring heeft met vaccineren en de gevolgen daarvan.

Alleen zal rabiës een blijvertje blijven, omdat ik maar 1km van de Belgische grens woon en met wandelen ben ik er zo over.
Door K&D
Ik vaccineer niet tegen Weil omdat het risico hier imo laag is. Ratten komen weinig voor in de buurt en de leptospiren hebben voorkeur voor bepaalde grondsoort en temperatuur (neutraal tot licht alkalisch en vochtige warmte) om te kunnen bestaan. Met alle bosgrond, hoge (en droge) essen en (zure) vennen is het niet zo geschikt.
De damesch zwemmen niet. In de woonwijken zitten wel ratten in de slootjes. Als mijn hond geregeld daarin zou duiken zou ik er wellicht iets anders over denken. Maar ondanks dat heeft onze DA heeft in de omgeving nog maar zelden een Lepto-geval gehad. Maar ze vaccineert natuurlijk wel wie het gewone schema volgt.
Door Irish
Nee, omdat mijn honden niet gezond zijn en ik geen ongezonde hond zou enten. Daarbij hebben ze beide klachten die kunnen verergeren door enten (o.a. allergieen). Ik wil hun immuunsysteem zo min mogelijk belasten.

Daarbij zwemmen ze bijna nooit. Mja, als ik zelf een bal in het water gooi en dan kies je geen vieze slootjes uit.
Door Martine-Tom
Nou ik ben overstag hoor, lees net op de site van een lokale da dat ze de nieuwe Lepto4 adviseren, ipv 2 nu tegen 4 stammen van Weill (heeel gevaarlijk voor mens en dier!!) en dat hij dús 8x zo goed werkt  ???
Door Lizzy
Martine-Tom schreef: Nou ik ben overstag hoor, lees net op de site van een lokale da dat ze de nieuwe Lepto4 adviseren, ipv 2 nu tegen 4 stammen van Weill (heeel gevaarlijk voor mens en dier!!) en dat hij dús 8x zo goed werkt ???
Is toch logisch Martine ::), twee keer 4 = 8 !
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: Is toch logisch Martine ::), twee keer 4 = 8 !
Ohjaaaaaaaaaaa Nou ik ga gelijk een afspraak maken dan :P
Door Jerassy
Ik heb voor Nee gestemd omdat ik de 'eventuele' bijwerkingen van wel enten groter vind dan het risico dat mijn hond überhaubt de ziekte van weil oploopt. Hij gaat soms het water in om af te koelen, maar dat is stromend maas water. Ook snuffelt hij niet aan dode dieren etc. Hij heeft op 12 weken leeftijd zijn allerlaatste enting gehad. Hij is nu 3,5 en kerngezond :)
Door Sietie
ik heb nee gestemd, wil geen nieuwe lepto...de oude wel altijd gedaan. kreeg elk jaar steeds meer weerzin tegen de oude lepto... nu de DA alleen de nieuwe heeft, ben ik overstag en niet laten geven. weinig onderbouwing ik weet het, maar is meer een gevoelskwestie het voelt gewoon niet goed... :-\
Door Esther Q
Ik heb anders gestemd. Vroeger entte ik wel. Op dit moment ent ik niet. Ik vind de enting te weinig effectief en het risico te laag. Maar ik blijf het wel volgen en misschien verander ik van gedacht in de toekomst.
Door *Remy*
Heb op "ja" gestemd, al was het niet van zelf sprekend. Heb er lange tijd over nagedacht. Heb ze echter laten enten en boosteren. We trainen te vaak in water waar (mogelijk) ratten in zitten. Hiernaast trainen we geregeld op plekken waar ik het water niet ken en ik geen idee heb wat er wel of niet in rondzwemt. Vind het risico gewoonweg te groot, groter dan de risico's die de enting zelf met zich meebrengt (realiseer me dat dit in mijn hoofd zit hoor, ben te bang dat ze weil oplopen door mijn toedoen en dit zou ik mezelf nooit vergeven).
Door Elvira
flodder en dwarrel schreef: ik heb voor anders gestemd; ik maak voor de honden gebruik van homeoprofylaxe
Bedoel je hier nosodes mee of iets anders ? Ik heb hier nog nooit van gehoord. Waar haal je dit ?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door