Borke schreef:
Het "mooie" van een ziekbed, is dat het je de kans geeft om goed afscheid te nemen.
Volgens mij is dat niet alleen voor de nabestaanden zo, maar ook voor de stervende.
Ik kan er niks moois in zien. Misschien als het ziekbed niet zo pijnlijk is en/of bij iemand op flinke leeftijd voor wiens gevoel het leven "af" is. Maar verder....jonge mensen willen niet dood en willen geen afscheid nemen en als dat ziekbed inhoudt dat er zo vreselijk geleden moet worden dat je als kind of partner moet gaan hopen dat de dood voor je geliefde maar snel komt dan is er geen gesprek of mooi momentje wat dat nog goed maakt.
Mijn vader is ondertussen al 29 jaar dood, 49 jaar, kanker, lijdensweg...geen mooie momentjes want mijn vader was boos, boos omdat hij op deze leeftijd uit het leven werd gerukt met zoveel mensontering en pijn. Na 29 jaar zijn die beelden van die lijdensweg nog niet weg hoor, ze zijn voor altijd onlosmakelijk verbonden met mijn vaders leven. Tuurlijk verdwijnen ook daar de scherpe randen van, maar voor mij persoonlijk als nabestaande opteer ik voor een acute hartstilstand. Geen lijden, geen wetenschap van eindig hebben enz. Dat schrikmomentje kom je als nabestaande wel overheen. De overledene heeft nergens meer weet van, dus die zal het verder boeien natuurlijk dat die geen afscheid heeft kunnen nemen. Zeker als je die persoon dan in beeld kan houden zoals die altijd was...vol in het leven, druk met hobby, sport of andere liefhebberijen.
En wat Ellen ook al zegt, vader wist heus wel dat er van 'm gehouden werd, daar moet je als naaste niet zo'n ziekbed voor nodig hebben om dat kenbaar te maken.
Ga eens met je naasten om zoals je met je honden omgaat...iedere dag knuffels, waardering en zoenen te over......stort die morgen tijdens een wandeling in elkaar heeft die altijd geweten dat je van hem/haar hield.