Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
DebbieV schreef: Als ik mijn honden iets aan of afleer heb ik een duidelijk verwachtingspatroon en gebruik daarbij commando's... Zoals bijvoorbeeld nee.
Ja jij hebt een verwachtingspatroon maar de hond heeft geen flets idee wat je wil hoor  ;)
Met clickeren is dat een deel van het trainen, door te klikken als ze iets doen wat goed is is het de bedoeling dat ze zelf uit gaan vogelen wat je wil, zoals je die vrouw ziet doen "hmm als ik 3 stappen links loop geen klik...mss eens rechts proberen...niet op de stoel, hmm mss ernaast" je wil je hond stimuleren uit te vogelen wat je wil.

Maar ook bijvoorbeeld zit aanleren door de kont aar beneden te duwen en zit te zeggen...de hond heeft echt geen idee wat je wil hoor, dat begint langzaam te dagen als je het vaker gedaan hebt...precies zoals je in het filmpje ziet.
Door Juul
Kaela schreef: Daar zitten ook grenzen aan. Zowel in mogelijkheden tot trainen en herhaling, als qua hoe hoog de motivatie van de hond is. Bij Oscar is die motivatie héél hoodinog toe niets gevonden om er tegenover te zetten wat betrouwbaar genoeg is. Aan de lijn is de situatie handelbaar geworden, los in ondenkbaar.
Om even aan te geven hoeveel hoger Oscar zijn motivatie is: Oscar jaagt puur en alleen voor de kill en hij jaagt op praktisch alles (katten, reeën, konijnen, schapen, paarden die door mensen gehanteerd worden). Jij hebt vorig jaar gezien hoe hij op de paarden reageerde. Dat was echt 1000% minder heftig als het jaar daarvoor en dan overdrijf ik echt niet. Getraind op de manier die jij hierboven beschrijft. Zou hij los geweest zijn, zou hij achter die paarden aan zijn gegaan met als doel ze allemaal dood te maken. En hij zou niet stoppen voor dat gebeurd was, of hij zelf total loss geweest zou zijn. Ik heb het sindsdien nog wel een stukje beter gekregen, maar het zo betrouwbaar krijgen dat hij los kan, nee gaat nooit lukken.

Mijn keuze is tot nog toe nooit meer los. Maar toen hij vorig jaar ondanks trainen onhandelbaar werd met alle katten hier in de buurt, heb ik ook wel stroom overwogen. Niet gedaan, maar ik zeg niet dat ik het nooit zal doen. Voorlopig gaat het weer heel goed, aangelijnd dan wel.
Natuurlijk zitten daar ook grenzen aan. En ik wil Oscar ook niet vergelijken met Falco. Ik denk dat er bij heel wat Mechels serieus wat schort aan Prikkel beheersing en overdracht. Niet dat Falco een heel gemakkelijk karakter had. Maar die heeft oscars verleden niet en heeft toch wat andere bedrading. Maar ook daar moesten we serieus aan de slag en ik heb ook stroom overwogen. En trainingsmogelijkheden op wild zijn er hier genoeg. Eigenlijk was het onmogelijk om gewoon te wandelen en niet te trainen. En vergeet klik-koekje ook maar. Falco heeft gewoon echt honger gehad voor ie doorhad dat het menes was.
Juul schreef: Een hond als Oscar zou ik trouwens ook nooit meer los laten lopen buiten een heel veilig omheinde plek. Maar ik denk dat we er over eens kunnen zijn dat Oscar een speciaaltje is.
Ja hoor, daar kunnen we het wel over eens zijn. Mijn punt is denk ik dan ook vooral dat er speciaaltjes zijn. Jou methode heeft mijn voorkeur, simpelweg omdat je je hond op een positieve manier iets aanleert. Mijn hond is mijn vriend en zo wil ik ook met hem omgaan.

Maar het is gewoon simpelweg zo dat je er met sommige honden, om diverse redenen niet komt en dan kan een stroomband een goed hulpmiddel zijn. En dan ga ik er wel vanuit dat we dan praten over mensen als jij, ik en Paulien, die er goed over nadenken, alternatieven proberen en bij gebruik goede begeleiding zoeken. Ik weet dat dat in de grote boze buitenwereld utopie is, maar goed, ik zou het dus graag altijd zo zien.
Clickeren is leuk als een hond voergericht is of een andere beloning waardeert.
Click en dan volgt de beloning - ja leuk.
Bij Borke kon ik met honderd dingen belonen: voertjes in alle smaken, bal, stok, speeltje, knuffel, samen rennen, gek doen.
Maar Sofi…. ???

Ik heb Sofi laten hongeren om haar meer voergericht te maken, maar het enige effect was dat ze mager bleef.
Ze kreeg haar maaltijd tijdens de wandeling hopende op meer aandacht.
Ze kwam niet aan eten toe.

Ach ja, een stroomband schaf je niet zomaar aan.
Na 1.5 jaar tobben uiteindelijk toch gedaan met hulp van Yvette aangeleerd.
Hadden we 1.5 jaar eerder moeten doen.

Verder sluit ik me aan bij alles wat Pauline zegt  :biggrin2:
Door star
Ik train pups altijd los en met een clicker woord.
eerst in de tuin en vanaf een week of 12 ook op veldjes in de buurt.
ik ga nooit naar puppycursus en leer ze het zelf aan.
ondanks dat ze wel mee gaan naar de politiehonden vereniging, train ik de oefeningen daar pas als ze laten zien de oefeningen op een grasveld zonder afleiding beheersen.

dit met resultaat dat mijn nu 9 maanden jonge hond nog steeds zonder riem het veld op loopt, en alle oefeningen los uitvoert. (terwijl andere honden hun oefeningen uitvoeren) en ze nog nooit fysiek gestraft is.
Ook zal ze als jongste hond binnenkort voor het GGB van Cynophilla opgaan.

Ik heb voor mijn andere honden ook (voor korte tijd) stroom gebruikt op een gegeven moment, dus sluit niet uit dat het met haar niet nodig zal zijn.
Maar ik wil dat de basis er 100% in zit voordat ik dingen kan en mag eisen van haar.
anders dan veruit de meeste africhters laat ik mijn honden zelf nadenken hoe ze bij hun beloning kunnen komen, al moet ik hiervoor 45 min op het veld staan.
pas als ze dan iets laten zien waarvan ik zeker ben dat ze de bedoeling weten, of wanneer ze de oefening wel op korte aftand beheersen maar op afstand toch gaan kijken hoever ze kunnen gaan gaat de stroomband erom.
Dan word het corrigeren eerst vanuit de pakwerker met stem, dan met mijn stem en als dat ook niet helpt pas stroom, waarna gelijk de beloning.
Maar nogmaals alleen als ze de oefening echt helemaal beheersen en ook op afstand hebben laten zien deze te beheersen.

En zo vind ik voor iedere oefening geleden, dat alles eerst voor de hond duidelijk moet zijn voordat je op welke manier dan ook kan corrigeren, anders word je hond er alleen maar onzekerder door.
om maar niet te spreken van de band die erdoor kapot gaat tussen hond en baas.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door