Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Pluis
Ik heb voor donderdag een afspraak staan om haar in ieder geval te laten titeren en tot die tijd kan ik nog lekker blijven twijfelen over Weil..
Ik neig voor nu toch het meest naar niet zetten en nog even goed blijven inlezen/ervaringen afwachten en begin volgend jaar nogmaals overwegen.
Door Gizmo
Ik lees heel veel over dat honden die veel zwemmen dus een kans hebben op Weil. Maar wat als je een hond hebt die helemaal niet van zwemmen houd en dat dus ook nooit doet. Is de kans dan helemaal klein? Heeft enten tegen Weil dan nog wel zin?

De dierenarts zei dat het ook overgebracht kan worden door urine van honden, maar daar lees ik hier verder niks over...
Door Parelridder
Klopt hoor, wat je da zegt. Drinken uit een sloot waarin geinfecteerde ratten zwemmen (plassen), likken aan urine van een geinfecteerde hond.. Er zijn meerdere manieren om in aanraking te komen met Lepto. De kans om daadwerkelijk Lepto te krijgen is echter zelfs bij zwemmen heel klein, dus de kans hierop is bij honden die helemaal geen liefhebbers zijn van zwemmen en t.b.v. drinken in de zomer bij hun baas terecht kunnen, die een flesje mee heeft, m.i. bij-zon-der klein. De mate van exploratiedrang is echter ook van invloed op de kans Lepto op te lopen, daarom hebben ongecastreerde reutjes gemiddeld(!!) bijvoorbeeld een hoger risico dan minder onderzoekende types.
Door Suzanne
Lizzy schreef: Volgens mij hangt het er vanaf hoe je het bekijkt. Ze hebben losse entingen voor DHP. En Lepto gebruiken ze vaak als oplosmiddel voor deze DHP enting. En als ze het over de cocktail hebben, geven ze DHPPi + L. En dan gebruiken ze volgens mij de DHPPi enting en lossen die op in Weil.

En als jij dat niet wilt, moet je er dus als een havik bovenop gaan zitten en ook zeker stellen dat ze de Weil enting niet als oplosmiddel gebruiken. Dit is trouwens het standaard vaccinatie schema van Nobivac:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

Parvo is los verkrijgbaar. Die heet Parvo C. En de cocktail kun je dus verkleinen tot DHP. Moet je dus wel een dierenarts hebben die DHP heeft en die bereid is los t vaccineren.

Oh, deze site is handig: http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NCAOOOL1AL2o.php
Lizzy, you'r the best!

Begin: nagaan waar Rowan nu tegen geent is. Ik twijfel er niet aan of mijn DA gaat erin duwen wat ik vraag of hij overtuigd mij dat het anders moet ;-) Maar zonder mijn "doemaar" gaat er niets in.

Suzanne
Door Lizzy
Even een hijs op dit topic. Zit er nou wel of geen thiomersal in de nieuwe Lepto 4. Volgens de fabrikant zit er geen thiomersal in. Ik lees in dit topic dat op de bijsluiter staat dat het wel in zit  ???
Door Parelridder
Ik begreep op dit forum (ik meen een berichtje van iemand wiens broer kennis heeft van de wetgeving op dit gebied) dat deze onduidelijkheid verklaard kan worden vanuit het percentage dat er in zit. Zolang het onder een bepaalde hoeveelheid zit, mag gesteld worden dat het er vrij van is, zoiets.
Door Lizzy
pike schreef: http://ec.europa.eu/health/documents/co ... 549_nl.pdf

Hierin staat: thiomersal 0.1 mg/ml (pag. 2)

Dat is dus evenveel als in de raviesvaccinatie zit.

Verder zit erin
Natriumchloride, kaliumchloride, dinatriumwaterstoffosfaat dihydraat, kaliumdiwaterstoffosfaat, water voor jnjectie.
(Te vinden onder 6.1)
Aha. Dank je voor de link.

Maar dit thiomersal zit er in als hulpstof, als conserveringsmiddel. Niet als adjuvant, om immuunresponse op een vaccin te stimuleren. Dus we worden niet genaaid hoor! Het is gewoon een hulpstof! En dan mogen ze zeggen "zit geen adjuvant in". Nou, super toch! Is dat probleem ook weer opgelost! Oh en trouwens, kwik is helemaal niet gevaarlijk hoor, wat zeuren we nou toch?

Bijwerkingen van thiomersal

Sinds de jaren negentig en begin2000 zijn er veel onderzoeken gedaan, ook buiten Amerika, naar een mogelijk verband tussen de blootstelling aan kwik via vaccins en het ontstaan van neurologische ontwikkelingsstoornissen zoals autisme, ADHD, spraakstoornissen of taalachterstand. In deze onderzoeken
is geen enkele aanwijzing gevonden voor een verband tussen thiomersal en neurologische aandoeningen.

Zie onderstaande referenties

Allergische reacties op thiomersal komen voor. Dit zijn meestal type IV reacties ten gevolge van contact met de huid met thiomersal in cosmetische of andere commerciële producten. De hoeveelheid thiomersal in deze producten is laag, maar vele malen hoger dan in vaccins. Bovendien worden ze
veel frequenter gebruikt dan vaccins worden toegediend. De meeste mensen met een aangetoonde overgevoeligheid van dit type voor thiomersal verdragen vaccins met deze toevoeging goed. Zij vertonen geen andere reacties na vaccinatie dan mensen zonder deze overgevoeligheid.

De meeste gegevens over het gebruik van kwikverbindingen in de zwangerschap hebben betrekking op de orale inname. Een serie vaccins met thiomersal, in enkele weken toegediend bij een zwangere zal ruim binnen de daarvoor gestelde veiligheidsnorm blijven. In ontwikkelingslanden worden zwangeren routinematig gevaccineerd met tetanusvaccin dat thiomersal bevat om neonatale tetanusinfectie te voorkomen. Hierbij is geen enkele twijfel gerezen
over schadelijke invloed op moeder en kind.

Conclusie:
Doordat de toediening van veel vaccins is overgegaan van multidoses naar een singledosis is thiomersal minder vaak nodig als toevoeging om bacteriële contaminatie te voorkomen. Gezien de maatschappelijke discussie over het gebruik van organokwik - verbindingen wordt waar mogelijk gestreefd naar het gebruik van thiomersal - vrije vaccins. Toch blijft het gebruik van antimicrobiële middelen in multidoses vaccins, zoals het pandemisch vaccin, nodig. Thiomersal is in deze gevallen de eerste keuze vanwege de effectiviteit en ervaring van de vele jaren die er met dit middel is. Acute allergische reacties op thiomersal zullen, als ze al voorkomen, uitermate zeldzaam zijn. Contact allergie voor thiomersal is geen contra-indicatie tegen vaccinatie met vaccins met thiomersal.

Bron: http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... _nc=1 
Door Annemarie Rijnveld
Parelridder schreef: Ik begreep op dit forum (ik meen een berichtje van iemand wiens broer kennis heeft van de wetgeving op dit gebied) dat deze onduidelijkheid verklaard kan worden vanuit het percentage dat er in zit. Zolang het onder een bepaalde hoeveelheid zit, mag gesteld worden dat het er vrij van is, zoiets.
Misschien was ik dat? Zwager in farmaceutische industrie.....Hij zegt: Zolang het onder een bepaalde hoeveelheid is, hoeft het niet op de label te worden aangegeven...is het erop of erboven, dan moet het wel worden aangegeven.

Nu weet ik niet of de duidelijke en geen twijfellatende indicatie Thimerosal Free aan dezelfde criteria onderhevig is...ik zal het hem eens vragen.
Door Annemarie Rijnveld
Inderdaad, misleidende info...zie hieronder:

http://www.ukvetsonline.co.uk/further-i ... -datasheet

Further information on Nobivac L4 and Product Datasheet

Uniquely, Nobivac L4 immunises against these emerging serovars and contains representatives from all four major serogroups now commonly encountered within Europe.

• 12 months duration of immunity
• Licensed to reduce renal shedding as well as infection2
• Effective in the face of expected levels of maternally-derived antibody from 6 weeks of age
• 3 week onset of immunity
• Non-adjuvanted

Maar verder lezend:

DATA SHEET V
Nobivac L4 suspension for injection for dogs

Qualitative and quantitative composition
Each dose of 1 ml contains:
Active substances:
Inactivated Leptospira strains:
L. interrogans serogroup Canicola serovar Portland-vere (strain Ca-12-000) 3550-7100 U*
L. interrogans serogroup Icterohaemorrhagiae serovar Copenhageni (strain Ic-02-001) 290-1000 U*
L. interrogans serogroup Australis serovar Bratislava (strain As-05-073) 500-1700 U*
L. kirschneri serogroup Grippotyphosa serovar Dadas (strain Gr-01-005) 650-1300 U*
* Antigenic mass ELISA units.

Excipient: Thiomersal 0.1 mg.
For a full list of excipients, see section “Pharmaceutical particulars”.

Pharmaceutical particulars
Excipients
Thiomersal

Sodium chloride
Potassium chloride
Disodium phosphate dihydrate
Potassium dihydrogen phosphate
Water for injections
Door pike
Annemarie Rijnveld schreef: ja je hebt gelijk, zie ook mijn vorige post....pag. 2 ofzo
oke ja, gezien.

Blijft wel vreemd, dat:
Lizzy schreef: Maar ze adverteren dus ook met "thiomersal-free". Ja, me neus dus :-\
Maar het zal dan misschien inderdaad zoiets zijn dat onder een bepaalde hoeveelheid het thiomersal-vrij genoemd mag worden. Net zoiets als glutenvrij.
Door C@rine
Lizzy schreef: Nee, Weil doe je 1 keer enten en 1 keer boosteren, dus met 9 weken 1 enting en met 12 weken weer een enting. En veel beter is om Weil niet voor 16 weken te enten en dan met 16 en 19 weken te enten.
Maar dan is pupmans aan het wisselen.
Aangezien dat er honden zijn die daar ook behoorlijk last van kunnen hebben / verminderde weerstand.
Is dat dan wel zo slim?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door