Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
Hier een kort stukje.
http://www.wkpaletten.ch/v2_eng/pdf/hol ... killer.pdf

Het onderzoek dat ik ooit las was uitgebreid en stak goed in elkaar. Ik meen dat het gedaan was op vrijwillige basis, door mensen die wilden weerleggen dat er antibacteriële zeep nodig is bij het schoonmaken in de keuken. Zij concludeerden geloof ik dat het vooral 'de industrie' is die kennis van de zelfreinigende werking van hout wilden tegengaan. Zo heb ik het onthouden, maar tis alweer een tijdje geleden, ben niet meer zeker wat er allemaal in stond. Hoe dan ook, een boom is in staat bacterieën dood te maken als hij gewond wordt. Je kunt van een boom een hele schil afhalen en dat overleeft hij, mits hij gezond is. Of een gaatje boren om sapstroom te winnen. Bij die verwonding krijgt een boom ontzettend veel bacteriën binnen. En die weet hij dus te doden. Anders zou die zelluf doodgaan :)
Door Anne in Zweden
Esther Q schreef: Hier een kort stukje.
http://www.wkpaletten.ch/v2_eng/pdf/hol ... killer.pdf

Het onderzoek dat ik ooit las was uitgebreid en stak goed in elkaar. Ik meen dat het gedaan was op vrijwillige basis, door mensen die wilden weerleggen dat er antibacteriële zeep nodig is bij het schoonmaken in de keuken. Zij concludeerden geloof ik dat het vooral 'de industrie' is die kennis van de zelfreinigende werking van hout wilden tegengaan. Zo heb ik het onthouden, maar tis alweer een tijdje geleden, ben niet meer zeker wat er allemaal in stond. Hoe dan ook, een boom is in staat bacterieën dood te maken als hij gewond wordt. Je kunt van een boom een hele schil afhalen en dat overleeft hij, mits hij gezond is. Of een gaatje boren om sapstroom te winnen. Bij die verwonding krijgt een boom ontzettend veel bacteriën binnen. En die weet hij dus te doden. Anders zou die zelluf doodgaan :)
Jawel, maar een boom leeft, ademt, doet. Eenmaal verwerkt tot een snijplank kan het misschien zijn dat het dode hout niet meer de eigenschappen van het levende hout heeft, toch? Ik weet het niet hoor, is gewoon hardop denken.
Door Pluto
Anne in Duitsland schreef: Jawel, maar een boom leeft, ademt, doet. Eenmaal verwerkt tot een snijplank kan het misschien zijn dat het dode hout niet meer de eigenschappen van het levende hout heeft, toch? Ik weet het niet hoor, is gewoon hardop denken.
zullen we daar binnenkort een boompje over opzetten?
:biggrin2:
Door Esther Q
Anne in Duitsland schreef: Jawel, maar een boom leeft, ademt, doet. Eenmaal verwerkt tot een snijplank kan het misschien zijn dat het dode hout niet meer de eigenschappen van het levende hout heeft, toch? Ik weet het niet hoor, is gewoon hardop denken.
Oh ja, dat klinkt zeker logisch! Hoe het werkt weet ik ook niet, heb ik nog nooit ergens gelezen, maar dood hout behoudt (iig deels) de eigenschappen van levend hout, volgens de onderzoeken. Er is ook een onderzoek dat concludeert dat plastic even hygiënisch is als hout, maar daarin hebben ze net nieuwe plastic snijplanken gebruikt, dus nog zonder groeven waar de bacteriën in gaan zitten en vermeerderen. 
Esther Q schreef: Oh ja, dat klinkt zeker logisch! Hoe het werkt weet ik ook niet, heb ik nog nooit ergens gelezen, maar dood hout behoudt (iig deels) de eigenschappen van levend hout, volgens de onderzoeken. Er is ook een onderzoek dat concludeert dat plastic even hygiënisch is als hout, maar daarin hebben ze net nieuwe plastic snijplanken gebruikt, dus nog zonder groeven waar de bacteriën in gaan zitten en vermeerderen.
En waarschijnlijk ook wel nieuwe houten snijplanken.  ;)

Ik gebruik ook wel hout.  Gewoon hout voor onszelf en ik heb me zo'n mooie bamboe aangeschaft voor de katten toen ik begon met barfen.  Mijn barf-uitzet was toen een groot verjaardagscadeau  :biggrin2:  Ik ben er nog steeds heel erg blij mee.
Ik was hem af met heet water en een schuursponsje.  Af en toe zet ik hem in de olie.  Een of 2 keer per jaar.
Maar das echt alleen voor de katten.
Onze eigen planken liggen apart en worden apart afgewassen (eerst dus  :biggrin2:).  Die zet ik eerlijk gezegd nooit in de olie, maar die zijn ook  gekregen toen al uitgehold van het vele gebruik.  Zou eens een nieuwe mooie voor onszelf willen, maar Stijn vind dat onzin...  ::) 
Door Neally
Olijfolie of wat voorhanden is.
In een slagerij staat altijd een hak/snijblok. Van beukenhout. Verder is bijna alles aan werkbanken etc. vervangen
door RVS. Eerst wordt het blok van restvlees ontdaan. Daarna bestrooid met grof zout. Dan met staalborstel/blokborstel erover.
Heet water afspoelen. Dagelijks te doen om te voorkomen dat vocht en bacteriën in het hout trekken.
Dat kun je dus thuis ook gewoon doen.  :biggrin2:
Door Esther Q
pearlsofpassion schreef: En waarschijnlijk ook wel nieuwe houten snijplanken.  ;)
Dat zou dan de uitslag pro hout alleen maar ten goede zijn gekomen, wat denk ik niet hun hypothese steunde ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door