Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Pluto
#2946264
Ik heb zojuist bij de Ikea een houten snijplank gekocht en ben de olie vergeten mee te nemen. Kan ik daarvoor andere olie gebruiken?
Kom maar door!
Door Lizzy
#2946445
Ik gooi al 10 jaar lichte olijfolie op onze houten snijplank. Eens in de zoveel dagen maak ik 'm schoon met of citroensap/water of zout/water. Dan drogen. Dan invetten. Ik snijd natuurlijk geen vlees of vis op deze plank.
Door Hanny
#2946456
Wij snijden wel vlees en of vis op onze houten planken. Ze gaan gewoon in de afwas, heel af en toe een klein beetje olie.
Echt veel vlees gaat op een grote houten plank, die afgewassen wordt en dan in de schuur gaat.
Volgens sommigen zal dit wel vies zijn, maar zo voel ik dat niet.

Hanny
Door Esther Q
#2946695
Hanny schreef: Wij snijden wel vlees en of vis op onze houten planken. Ze gaan gewoon in de afwas, heel af en toe een klein beetje olie.
Echt veel vlees gaat op een grote houten plank, die afgewassen wordt en dan in de schuur gaat.
Volgens sommigen zal dit wel vies zijn, maar zo voel ik dat niet.

Hanny
Hout sluit volgens een onderzoek dat ik ooit las bacteriën in waardoor ze dood gaan. Een hout plank is hygiënischer dan een plastic plank, zeker als er snijgroeven in een plastic plank zitten, waar bacteriën zich lekker tussen kunnen ophopen. Een glazen plank is dan beter, maar daar worden je messen bot van. Ik gebruik alleen maar houten planken. Afwassen met heet water, ik olie ze trouwens nooit. Net om ze goed droog te houden. Doe er al jaren mee, en ze komen van mijn moeder/oma/ik weet niet meer, iemand die ze ook al lange tijd gebruikte.
Door Hanny
#2946853
Ik heb dat verslag van dat onderzoek  ook gelezen, meen zelfs op barfplaats.
Was er toen wel bij mee, want we hebben die planken ook al sinds "altijd".

Hanny
Door Anne in Zweden
#2946858
Esther Q schreef: Hout sluit volgens een onderzoek dat ik ooit las bacteriën in waardoor ze dood gaan. Een hout plank is hygiënischer dan een plastic plank, zeker als er snijgroeven in een plastic plank zitten, waar bacteriën zich lekker tussen kunnen ophopen. Een glazen plank is dan beter, maar daar worden je messen bot van. Ik gebruik alleen maar houten planken. Afwassen met heet water, ik olie ze trouwens nooit. Net om ze goed droog te houden. Doe er al jaren mee, en ze komen van mijn moeder/oma/ik weet niet meer, iemand die ze ook al lange tijd gebruikte.
O echt? Goed, dan ga ik die gore plastic dingen de deur uit doen en ook voor de honden op hout over!
Door - pien -
#2946866
Klopt, hout schijnt op de éen of andere manier 'zelfreinigend'  te zijn. Boenen met zout/citroen of door een sopje halen, allemaal prima! Goed laten drogen anders vinden evt. bacteriën het té fijn  ::)
Ik heb een snijplank, gekregen voor ons 'houten' huwelijk  ;D en die heb ik nog steeds. Die is in het midden een beetje gesleten en wordt dus al 23 jaar elke dag gebruikt.
Laatst maar weer es wat olie erop gesmeerd, maar dat doe ik maar éens per jaar ongeveer.

Als ik ga portioneren, en dan vooral pens, heb ik een héle grote plastic snijplank. Daar komen inderdaad groeven in. Maar ik zie het ook niet zitten om dat op onze snijplank te snijden.
Door Bennie
#2946879
Zet hem zelf altijd in de olijfolie. Mijn slager in Baarn maakte hem altijd schoon met zout en een staalborstel meen ik mij te herinneren. Hier gewoon met heet water en zo nu en dan met een sopje.
Door Ruisje
#2946888
Ik gebruik gewoon een plastic snijplank voor het dierenvlees (wel alleen voor de dieren). Als ik 'm op één dag meer keren nodig heb maak ik 'm schoon met een heet sopje en spuit 'm daarna in met een water/azijn oplossing (doodt bacteriën, wel afspoelen voor gebruik). Elke avond gaat ie in de afwasmachine en komt er hagelwit weer uit.
Houten snijbanken bij de slager worden inderdaad met zout en een harde borstel schoongemaakt. Als hout bacteriën doodt zou ie geen zout gebruiken, denk ik.
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 24 jun 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door