Mijn honden gaan niet 'uit' in de tuin, ook niet na een bevalling. Mijn teefje had geen zin om haar pups te verlaten, dus wandelde de eerste weken door de buurt, zodat ze niet al te lang weg hoefde. Later ben ik met moeder en pups de duinen in geweest, waar de 'honddichtheid' niet al te hoog is.
Ik laat mijn honden nooit uit op de zogenaamde 'poepveldjes', dus óók niet in de nestperiode, maar vrij van bacterieen etc. blijven ze natuurlijk niet. Desinfecteren na de wandeling doe ik níet. Desinfectiemiddelen zijn niet goed voor de huid en zeker de buik en borsten van de moederhond hebben gedurende de nestperiode al genoeg te verduren n.a.v. het gesabbel en gekrabbel! Bij mensenkinderen is daarnaast aangetoond dat overmatig desinfecteren van de de omgeving de weerstand duidelijk doet afnemen!! Als de teef zanderig thuis komt, spoel ik haar buik met lauw water. Niet zo zeer wegens 'besmetting' van de pups, maar vanwege het schuren op haar huid. Lekker droog deppen en een beetje invetten daarna