
Na jaren niets gedaan te hebben vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken en me terug aangemeld voor zangles. Ik had geen zin om helemaal bij do re mi opnieuw te beginnen en dus mijn eerste angst overwonnen: gevraagd of ik in een ander niveau kon instromen en dus moeten 'voorzingen' (gewoon wat oefeningen). Na enige twijfel en navraag wat ik gedaan had: ok, dan begin maar aan de middelbare graad 1 (dat is het 4e of 5e leerjaar, naar gelang of je eerst een jaar theorie moet doen of gelijk mag starten met je instrument). Veel geleerd, veel lol gehad. Maar elk examen is dus openbaar. Bleh, ik ben altijd bloed en bloed nerveus en bij het halfjaarlijkse examen had ik zo iets ik stop er onmiddellijk (subiet zouden ze op de les zeggen) mee.
Doorgezet en tot gisteravond twijfelde ik: volgend jaar alleen piano (wil ik al sinds mijn 10e en ik heb na jarenlang keyboard gespeeld te hebben, omdat ik van mijn ouders geen piano(les) mocht sinds een maand een piano thuis staan) of én zang én piano... twijfel... twijfel...
Bloednerveus was ik gisteren, mijn stem sloeg bij het inzingen zelfs over.


Men ging terug voor beraad en zou na een half uur de punten direct (voor publiek) mededelen.
Korte toespraak van de directeur: stemvorming wordt het stuk dat je zingt beoordeeld maar maakt het niveau van wat je zingt niet uit. Zang is veel moeilijker, want dan moet je aan strikte eisen voldoen met betrekking tot het repertoir en wordt het niveau zeer dwingend voorgeschreven. Met zang zou je als je alles doet en de toelatingstest haalt naar een conservatorium kunnen, met stemvorming niet.
Whoeps.... ik had zang aangekruist op mijn inschrijfformulier. Stemvorming stond daar niet op c.q. wist niet dat deze optie bestond.

Dus ik kreeg punt voor zang klassiek M1....
75% !



Ok, dat is meer dan alleen aan het niveau voldoen: dat is aan het niveau voldoen en het goed doen.
Dus nu vinden collega en pa dat ik vanaf nu ben uitgetwijfeld en me zaterdag inschrijf voor zang én piano.
Kan ik gaan oefenen met het in bedwang houden van zenuwen.