Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
Angelique schreef: Het is natuurlijk fijn dat er zulke brave burgers zoals jij zijn, maar persoonlijk vind ik nog altijd dat regels een doel moeten dienen en leg me dan ook niet klakkeloos bij ieder regeltje neer die hier in dit mieren**kerige regelzieke landje bedacht worden. Want juist veel van die onzinnige regeltjes zorgen ervoor dat mensen zelf niet meer nadenken en alleen nog maar om regelgeving kunnen gillen.

Als een SBB een deel bos afsluit omdat er teveel gejaagd wordt door honden dan vind ik persoonlijk niet dat ik een bekeuring verdien als ik met een 14 jaar oude hond die op het pad op mijn hakken sukkelt een bekeuring verdien. Daar was die regel niet voor gemaakt ( en sommige boswachters weten dat ook en handelen daar ook na). En dan zie je als tegenprestatie op die aanlijnregels dat men in de losloopgebieden helemaal los denkt te kunnen gaan met ieder ongeleide projectiel. Loslopende honden zonder toezicht of niet onder appél mogen van mij ook op de bon, want die zorgen voor overlast en de wederom goed luisterende hond die enkel zonder riem loopt, maar wel goed luistert niet.

Toen er sprake was dat er een burkaverbod zou komen gaven een aantal hoofdcommissarissen ook al aan hier geen prioriteit aan te geven...aka, als ze iemand met een burka zagen lopen dan zou diegene gewoon door mogen lopen. Dus wat nou wetshandhaving, gewoon willekeur, want ook al er veel overlast van vuurwerk is begin december dan zie je ook niemand met een pet. Is ook wel begrijpelijk dat het veel lastiger is om de jeugd aan te spreken dan om oma met dito York op de bon te slingeren. Of iemand die zwerfafval oppakt en in een openbare vuilnisbak gooit en zo zijn er nog wel wat dingetjes te bedenken.
Daar zit ook een kern van waarheid in.
Merk ook wel dat het zo werkt hoor, ik heb heel vaak met Tom op een veldje geoefend met zit en blijf, dan was hij dus los maar zat braaf op zijn gat en het was duidelijk te zien dat ik met hem bezig was en dat hij (voor zover een puber dat is) onder appel stond.
Als de boas langsliepen bleven ze meestal even staan kijken om vervolgens complimenten te geven voor het feit dat je een poging doet een hond op te voeden.
En dat is echt vaak gebeurd hoor maar als ik echt actief met hem bezig ben op een terrein waar dat veilig genoeg is heb ik echt nooit problemen gehad. De ene keer dat ik een bekeuring kreeg was toen ik (Welliswaar smorgens vroeg) Tom los achter me aan had sukkelen en het niet te zien was dat ik met hem bezig was of dat hij onder appel stond, en toen kreeg ik dus een boete. Tja...gelijk hebben ze eigenlijk.
Door Lil
Jantina schreef: Sorry hoor, maar in de beginpost gaat het echt over de politie... En dan vind ik echt dat die zich met zwaardere vergrijpen/ongehoorzaamheid bezig mogen houden...
Er staat ook niet dat de politie aan het controleren was op loslopende honden. Er staat dat er een auto was en dat die terug kwam om te bekeuren. Lijkt me prima als politie gewoon rondrijdt, iets ziet dat niet mag (ongeacht wat je ervan vindt of dat wel of niet mag een loslopende hond als die geen overlast veroorzaakt) en dan bekeurt. Dat vind ik wat anders dan dat ze speciaal alleen maar staan op te wachten om honden te bekeuren. Maar zo bekeuren ze ook toevallig een auto die heel erg fout geparkeerd staat als ze dat zien, zonder dat ze met die taak onderweg waren. Prima lijkt mij. Anders krijg je weer de politie zag het wel, maar deed er niets aan. Dat is ook alweer niet goed.
Door **Jolanda**
Even voor de opheldering;
Er zat een politieagent achter het stuur (hoofdagent, hij had 4 strepen op zijn schouder staan ;) En een BOA die uit stapte om een bekeuring uit te schrijven) Dus het was van beide 1.

Ik zeg ook niet dat het onterecht is, ik zeg alleen dat ik ontzettend baal, want het is juist een fijn stukje waar de honden los kunnen lopen zonder zichzelf in gevaar te brengen (of anderen) omdat er nauwelijks verkeer komt.
En ja ik vind dat mijn honden daar prima los kunnen lopen, wat niet betekend dat alle honden zomaar los kunnen lopen en dat iedereen het met mij eens moet zijn ;)

De mensen die weten waar ik woon, zullen ook waarschijnlijk dat stukje groenstrook achter mijn huis kennen en ook kunnen toegeven dat het een ideaal stukje is om je hond los te laten lopen (en in de beek te laten plonzen) Kijk, in de wijk zelf, dus over de stoep, met de straat aan de ene kant en de voortuintjes aan de andere kant, laat ik mijn honden ook écht niet loslopen. Duster zou me zo door de tuintjes heen rennen, de straat oversteken, overal tegen aan plassen enz. Veel te gevaarlijk en niet plezierig, voor mij niet maar voor de medemens ook niet.
Ik zal even google maps er bij nemen zodat jullie een idee hebben.

Hier loop ik het 'stukje' op en gaan de honden pas los (je kunt zelf wat verder kijken vooruit om een idee te krijgen):
https://www.google.nl/maps/@51.00639,5. ... -mlLgA!2e0

De politie reed aan de andere kant van de beek, is door gereden en speciaal terug gekomen over de weg waar ik over liep om me te bekeuren. ::)
Aan de overkant mogen ze van mij niet meer los lopen, alleen op dit pad. Zelfs als ik terug naar huis loop (een stukje verder kun je naar rechts) maak ik de honden vast want dan komen ze te dicht in de buurt van de (echte) straat, tuinen enz.
Hier dus:
https://www.google.nl/maps/@51.00589,5. ... iGEGXg!2e0
halverwege word het paadje een stuk verharde weg, daar gaan ze dus aan de lijn.
Door **Jolanda**
Martine-Tom schreef: Daar zit ook een kern van waarheid in.
Merk ook wel dat het zo werkt hoor, ik heb heel vaak met Tom op een veldje geoefend met zit en blijf, dan was hij dus los maar zat braaf op zijn gat en het was duidelijk te zien dat ik met hem bezig was en dat hij (voor zover een puber dat is) onder appel stond.
Als de boas langsliepen bleven ze meestal even staan kijken om vervolgens complimenten te geven voor het feit dat je een poging doet een hond op te voeden.
En dat is echt vaak gebeurd hoor maar als ik echt actief met hem bezig ben op een terrein waar dat veilig genoeg is heb ik echt nooit problemen gehad. De ene keer dat ik een bekeuring kreeg was toen ik (Welliswaar smorgens vroeg) Tom los achter me aan had sukkelen en het niet te zien was dat ik met hem bezig was of dat hij onder appel stond, en toen kreeg ik dus een boete. Tja...gelijk hebben ze eigenlijk.
Lil schreef: Er staat ook niet dat de politie aan het controleren was op loslopende honden. Er staat dat er een auto was en dat die terug kwam om te bekeuren. Lijkt me prima als politie gewoon rondrijdt, iets ziet dat niet mag (ongeacht wat je ervan vindt of dat wel of niet mag een loslopende hond als die geen overlast veroorzaakt) en dan bekeurt. Dat vind ik wat anders dan dat ze speciaal alleen maar staan op te wachten om honden te bekeuren. Maar zo bekeuren ze ook toevallig een auto die heel erg fout geparkeerd staat als ze dat zien, zonder dat ze met die taak onderweg waren. Prima lijkt mij. Anders krijg je weer de politie zag het wel, maar deed er niets aan. Dat is ook alweer niet goed.
Nou, vorige week hebben ze een vrouw een bekeuring gegeven omdat ze haar pupje buiten op haar oprit had gezet zonder riempje om zodat ie even een plasje kon doen (ze had de pup van de avond daarvoor)
Dus ze zijn er zeker op uit om te bekeuren.

Kijk in mijn geval hebben ze gewoon gelijk, ook al vind ik bla bla bla.
Ik ben er ook niet tegen in gegaan, ik heb ook niet gevraagd of het bij een waarschuwing kon blijven oid. Ik heb alleen gevraagd voor de goedkoopste boete :P
Door nova
**Jolanda** schreef: Nou, vorige week hebben ze een vrouw een bekeuring gegeven omdat ze haar pupje buiten op haar oprit had gezet zonder riempje om zodat ie even een plasje kon doen (ze had de pup van de avond daarvoor)
Dus ze zijn er zeker op uit om te bekeuren.

Kijk in mijn geval hebben ze gewoon gelijk, ook al vind ik bla bla bla.
Ik ben er ook niet tegen in gegaan, ik heb ook niet gevraagd of het bij een waarschuwing kon blijven oid. Ik heb alleen gevraagd voor de goedkoopste boete :P

Mag dat eigenlijk wel? was t dezelfde ambtenaar?  Ik zou spontaan dan aan een hondenhater gaan denken...

Ik geloof echt dat ik deze boete voor liet komen....
Door Hope
nova schreef:
Mag dat eigenlijk wel? was t dezelfde ambtenaar?  Ik zou spontaan dan aan een hondenhater gaan denken...

Ik geloof echt dat ik deze boete voor liet komen....
Ik ook!
Als een mens al niet meer mag doen op zijn eigen terrein wat hij wil met zijn hond, dan wordt het me toch te gek.
Door Jantina
Dat kan natuurlijk niet toch? :o Een bekeuring krijgen op je eigen terrein? Dan mag niemand meer zijn hond in de tuin hebben. Zou mooi zijn!
Maar wij hebben het luxe hoor, overal waar je hier fijn kan lopen, mag de hond los. Er was eerst zo'n 'max. 3 honden per begeleider' regel maar dat is ook weer van de SBB bordjes af.
Door Kaela
Angelique schreef: Het is natuurlijk fijn dat er zulke brave burgers zoals jij zijn, maar persoonlijk vind ik nog altijd dat regels een doel moeten dienen en leg me dan ook niet klakkeloos bij ieder regeltje neer die hier in dit mieren**kerige regelzieke landje bedacht worden. Want juist veel van die onzinnige regeltjes zorgen ervoor dat mensen zelf niet meer nadenken en alleen nog maar om regelgeving kunnen gillen.

Als een SBB een deel bos afsluit omdat er teveel gejaagd wordt door honden dan vind ik persoonlijk niet dat ik een bekeuring verdien als ik met een 14 jaar oude hond die op het pad op mijn hakken sukkelt een bekeuring verdien. Daar was die regel niet voor gemaakt ( en sommige boswachters weten dat ook en handelen daar ook na). En dan zie je als tegenprestatie op die aanlijnregels dat men in de losloopgebieden helemaal los denkt te kunnen gaan met ieder ongeleide projectiel. Loslopende honden zonder toezicht of niet onder appél mogen van mij ook op de bon, want die zorgen voor overlast en de wederom goed luisterende hond die enkel zonder riem loopt, maar wel goed luistert niet.
Het punt is dat de goeden altijd lijden onder de kwaden. Maar het verhaal van topicstarter ging in ieder geval al over binnen de bebouwde kom. En binnen de bebouwde kom, woon je in de regel nogal hutje mutje op elkaar. Binnen de bebouwde kom, kom je in de regel nogal heel regelmatig andere honden tegen.

En ik krijg er de schijt van om continu lastig gevallen te worden. En binnen de bebouwde kom geld een aanlijnplicht en ik vind dat men zich daar gewoon aan moet houden. Je zit gewoon te dicht op elkaar om geen overlast te veroorzaken. Ik zie hier ook met regelmaat honden zomaar de straat over rennen, levensgevaarlijk. Of vlak voor een fietser duiken op het fietspad. Je zou je nek breken, omdat fikkie het recht heeft los te lopen.

Ik ben ook niet heiliger dan de paus en als wij in het buitengebied of in het bos iemand tegen komen die zijn goed luisterende fikkie los heeft, bij zich houdt enz, dan ben ik echt niet de eerste die roept dat die bekeurd moet worden. Als er wat meer ruimte is én men houdt wat rekening met elkaar, dan is het mij al heel snel best. Maar dan nog he, dan nog moet je niet piepen als je dan toch bekeurd wordt. Want hoe dan kies je er bewust voor om een regel te overtreden. Iedereen die de regel overtreed vindt dat ie daar het recht voor heeft, want.... Ja, das lekker, waar blijf je dan met je regels?
Door Angelique
Martine-Tom schreef: Daar zit ook een kern van waarheid in.
Want...toen bezorgde hij overlast...was een potentieël gevaar....of wat?
Door Angelique
Kaela schreef: Het punt is dat de goeden altijd lijden onder de kwaden. Maar het verhaal van topicstarter ging in ieder geval al over binnen de bebouwde kom. En binnen de bebouwde kom, woon je in de regel nogal hutje mutje op elkaar. Binnen de bebouwde kom, kom je in de regel nogal heel regelmatig andere honden tegen.

En ik krijg er de schijt van om continu lastig gevallen te worden. En binnen de bebouwde kom geld een aanlijnplicht en ik vind dat men zich daar gewoon aan moet houden. Je zit gewoon te dicht op elkaar om geen overlast te veroorzaken. Ik zie hier ook met regelmaat honden zomaar de straat over rennen, levensgevaarlijk. Of vlak voor een fietser duiken op het fietspad. Je zou je nek breken, omdat fikkie het recht heeft los te lopen.

Ik ben ook niet heiliger dan de paus en als wij in het buitengebied of in het bos iemand tegen komen die zijn goed luisterende fikkie los heeft, bij zich houdt enz, dan ben ik echt niet de eerste die roept dat die bekeurd moet worden. Als er wat meer ruimte is én men houdt wat rekening met elkaar, dan is het mij al heel snel best. Maar dan nog he, dan nog moet je niet piepen als je dan toch bekeurd wordt. Want hoe dan kies je er bewust voor om een regel te overtreden. Iedereen die de regel overtreed vindt dat ie daar het recht voor heeft, want.... Ja, das lekker, waar blijf je dan met je regels?
Dan moet je maar niet zoveel regels maken, of ze wat genuanceerder maken. Je kan niet in het ene geval zeggen...bij overtreding x zet ik die specifieke overtreder op de bon en in een ander geval zeggen...bij overtreding x zet ik de hele groep die eventueel overtreding x kan maken achter een hek. Ook ik loop met regelmaat in de bebouwde kom, en loop ook daar met een loslopende hond. Verschil is dan wel dat de mijne luisteren en diegene die niet goed genoeg luisteren, die krijgen wel een riem om. En wat ik al zei, honden die in zo'n geval niet onder appél staan of zonder toezicht zijn, die mogen aangepakt worden, want een ieder heeft wat mij betreft recht om veilig over straat te lopen.

En piepen over bekeuringen.. we piepen nou eenmaal graag hé, over het weer, over bekeuringen, over Mark Rutte enz.  Kan een ander weer zeggen...eigen schuld ...dik bobbeltje...en drinken we een glas, doen een plas en alles bleef zoals het was.
Door Lil
ik denk dat bekeuren op eigen oprit wel zeker kan. Ik neem aan dat die oprit vrij toegankelijk (voor publiek toegankelijk) is en in de bebouwde kom ligt.
In de meeste apv's staat dat het verboden is om honden los te laten lopen in de bebouwde kom op voor publiek toegankelijke plaatsen. Dat kan dan dus, bekeuring op eigen terrein.

Staat er los van dat ik het absurd vind, hoewel.....
Ik plaatste zondag nog op FB: ik wilde mijn honden uit mijn auto halen (openbare parkeerplaats op straat). Buuf doet de voordeur open en had daardoor haar honden los in haar niet omheinde voortuin (aanlijnen nergens voor nodig). Dus hond die al maaaaanden aan één stuk door mijn honden aankleft in de achtertuin springt nog voordat ik iets gezien of gehoord had bovenop mijn honden in mijn auto met als gevolg dat mijn hond kreupel is en ik door snel handelen kon voorkomen dat de andere hond wel even leerde dat dit aso gedrag is door lelijk te doen. Wel handig dat los in je eigen voortuin of oprit niet mag. Ook wel logisch. Geldt hiervoor hetzelfde als voor het andere:

Ja, ik zou ook de honden los laten op het gebied wat Jolanda bedoeld. Maar het mag nu eenmaal niet en dat komt doordat heel veel mensen het voor ons verpest hebben.
Door Kaela
Angelique schreef: Dan moet je maar niet zoveel regels maken, of ze wat genuanceerder maken. Je kan niet in het ene geval zeggen...bij overtreding x zet ik die specifieke overtreder op de bon en in een ander geval zeggen...bij overtreding x zet ik de hele groep die eventueel overtreding x kan maken achter een hek. Ook ik loop met regelmaat in de bebouwde kom, en loop ook daar met een loslopende hond. Verschil is dan wel dat de mijne luisteren en diegene die niet goed genoeg luisteren, die krijgen wel een riem om. En wat ik al zei, honden die in zo'n geval niet onder appél staan of zonder toezicht zijn, die mogen aangepakt worden, want een ieder heeft wat mij betreft recht om veilig over straat te lopen.

En piepen over bekeuringen.. we piepen nou eenmaal graag hé, over het weer, over bekeuringen, over Mark Rutte enz.  Kan een ander weer zeggen...eigen schuld ...dik bobbeltje...en drinken we een glas, doen een plas en alles bleef zoals het was.
Ik ben het zelf wel met je eens hoor. Gedoog dat wat goed gaat en bekeur dat wat niet goed gaat. Maar zo werkt het niet met regels. Hoe moet je die maken dan? Als je hond goed onder apel staat mag hij los! Wat is goed onder apel staan? Wanneer veroorzaakt een hond overlast? Wanneer is iets gevaarlijk?

Een kennis van mij vindt het doodnormaal dat haar (nogal welriekende gecastreerde) labrador in het losloopgebied aan de lopende band verkracht wordt. Ik irriteer me al als iemand mij met een loslopende hond nadert (door slechte ervaring, ik ben verder niet iemand die zich snel irriteerd). Voor beide zou de invulling van een "losse regel" compleet anders zijn.

Jij gebruikt je verstand als je je honden los laat lopen. Ik kom dat jammer genoeg nog maar weinig tegen. En niet alleen hier in de wijk, want dat kan natuurlijk hartstikke vertekenend zijn. Maar ook als we onderweg gaan wandelen. Als mensen dat eens wat meer deden, dan waren al die rotregeltjes niet nodig.
Door Martine-Tom
Angelique schreef: Want...toen bezorgde hij overlast...was een potentieël gevaar....of wat?
Potentieel gevaar. Het was langs een park, langs de buitenrand, naast een 30km weg, en op 20 meter van een 50km weg. En ik weet dat Tom geen 3 meter van mijn zijde wijkt en dat hij altijd terug te roepen is...maar dat weten de BOA's niet  ;)
Die 30km weg is vrij druk met fietsers van en naar school en centrum, dus als hij een hypothetische kat aan de andere kant van de weg ziet en hij schiet daar hypothetisch achteraan...dan is dat mogelijk gevaarlijk ja (om nog maar te zwijgen over de 50km weg...) hij liep dus braaf in de graskant langs het water, maar goed, het kan daar dus wel gevaarlijk zijn.

En het was een prikweek, 2 keer per jaar is het hondenboeteprikweek, dan is er een zero-tolerance en word je ALTIJD bekeurd als je een overtreding begaat met je hond (zo hebben ze ook een fietsprikweek enz) eigenlijk bizar maar goed, ik wist het wel  ;)
Normaal word je hoogstens aangesproken met een "ik vind het ook overdreven hoor, maar lijn hem ff aan want het is mijn werk om je er minimaal op aan te spreken" en in die prikweken zijn ze het gewoon verplicht, krijgen ook flink op hun mieter als een collega ze erbij lapt dat ze een bekeuring niet gegeven hebben  :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door