Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Pauline
marina schreef: Maar fruit zit toch ook vol koolhydraten? Banaan: 30, sinaasappel 19 gr.
Ja precies, dat zeg ik dus ook. Geen fruit eten zolang je nog af wilt vallen. En aardbeien is maar 5,4 gram en zelfs die eten wij maar mondjesmaat.
Door kakocavi
**Jolanda** schreef: De vettige dingen zoals worst, brie enz eet ik savonds omdat ik anders niet goed weet wat ik dan te knabbelen moet nemen. Komkommer ben ik inmiddels ook wel een beetje tegen gegeten :-[

Bedankt voor je bijdrage! Ik vroeg me van de week namelijk af hoeveel calorieën voor hoeveel gram vet stonden. :)
Kwark, yoghurt, een gekookt eitje, paar volkoren crackers met magere kaas? 
Ja kijk, en dat is dus wat ik weer niet begrijp. De een zegt je moet geen calorieën tellen, de ander zegt weer van wel. Wat is het nou? ??? De cola zero is koolhydraatarm (0koolhydraten) brie en worst idem.
En de kilo's die er nu aan zitten, heb ik binnen 7 weken er aan gevreten. :-X
Oké, ik zie het als volgt. Afvallen berust op een simpel principe: er moeten meer kcal verbrand worden dan je eet. Calorieën tellen kan dus erg handig zijn als hulpmiddel, omdat je dan tenminste weet hoeveel energie er in je dagelijkse kost zit. Maar wat je aan voedingsstoffen binnenkrijgt is ook belangrijk, sla er dus niet in door en let ook op dat je gezond eet.

De verhouding tussen macronutriënten (koolhydraten, eiwit en vet) heeft wel invloed, maar minder. Calorieën zijn de energie voor je lichaam, haalt je lichaam minder energie uit je eten dan komt het tekort uit je lichaamsvet. Wel is er een lichte invloed van je hormoonhuishouding op je verbranding. Meer eiwit en vet en minder koolhydraten zou je verbranding wat op kunnen schroeven. Maar zoals elk fancy dieet is het effect marginaal. Wat je het beste kunt doen is heel simpel, minder energierijk eten, meer energie verbranden. En je kunt beter veel gezonds eten dan weinig ongezonds, naast de voedingsstoffen kost vertering natuurlijk ook weer energie.

Dus dat.
Door EliScooby
@kakocavi: En dan kun je dus ook heel simpel te weinig eten, dan slaat je lichaam zoveel mogelijk energie op in vet en zal je dus alleen afvallen als je ofwel meer, danwel niet eet.
Door kakocavi
Mini's 3-tal schreef: @kakocavi: En dan kun je dus ook heel simpel te weinig eten, dan slaat je lichaam zoveel mogelijk energie op in vet en zal je dus alleen afvallen als je ofwel meer, danwel niet eet.
Daarom zeg ik ook dat je er niet in moet doorslaan. Een minimum van 1200 kcal per dag is nog net acceptabel, maar 1500 is beter. En een keer per week een (gecontroleerde) cheatdag is verstandig, om je lichaam niet te laten wennen aan minder kcal. Daarnaast dus meer bewegen.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Daarom zeg ik ook dat je er niet in moet doorslaan. Een minimum van 1200 kcal per dag is nog net acceptabel, maar 1500 is beter. En een keer per week een (gecontroleerde) cheatdag is verstandig, om je lichaam niet te laten wennen aan minder kcal. Daarnaast dus meer bewegen.
Deels mee eens, dan ga je weer de kant van light producten op en daar geloof ik echt totaal niet in.
Vorig jaar een poos volgens het paleo principe gegeten, je wil echt niet weten hoeveel Kcal je dan eet, en toch he...in 2 maanden bijna 10 kilo kwijt, nooit honger gehad en nooit te weinig gegeten.
Door EliScooby
kakocavi schreef: Daarom zeg ik ook dat je er niet in moet doorslaan. Een minimum van 1200 kcal per dag is nog net acceptabel, maar 1500 is beter. En een keer per week een (gecontroleerde) cheatdag is verstandig, om je lichaam niet te laten wennen aan minder kcal. Daarnaast dus meer bewegen.
Als ik een drukke dag heb, gebruik ik zomaar 3000Kcal, dan is 1500Kcal zwaar crashen en dus behoorlijk ongezond. Nu maak ik dagen van minimaal 9/10u, practisch zonder pauze en beweeg ik veel. Als je een 8-urige kantoorbaan hebt, wordt het een andere zaak en kun je misschien met 2000 wel toe.
Door kakocavi
Martine-Tom schreef: Deels mee eens, dan ga je weer de kant van light producten op en daar geloof ik echt totaal niet in.
Vorig jaar een poos volgens het paleo principe gegeten, je wil echt niet weten hoeveel Kcal je dan eet, en toch he...in 2 maanden bijna 10 kilo kwijt, nooit honger gehad en nooit te weinig gegeten.
Lightproducten kunnen je hormoonbalans beïnvloeden waardoor je misschien wat meer vet opslaat, maar ik denk dat dat effect schromelijk overdreven wordt.

Wat je daarna zegt snap ik niet. Als je meer eet dan je verbrandt kom je aan, simple as that. Waar blijven volgens jou de extra calorieën die je eet dan? Die verdwijnen niet in het niets, en je stofwisseling is niet zo veranderlijk dat je opeens 1000 kcal per dag meer kan eten en erbij afvalt, alleen omdat je andere dingen eet.
Door kakocavi
Mini's 3-tal schreef: Als ik een drukke dag heb, gebruik ik zomaar 3000Kcal, dan is 1500Kcal zwaar crashen en dus behoorlijk ongezond. Nu maak ik dagen van minimaal 9/10u, practisch zonder pauze en beweeg ik veel. Als je een 8-urige kantoorbaan hebt, wordt het een andere zaak en kun je misschien met 2000 wel toe.
Ik neem 2000 kcal als voorbeeld omdat dat het gemiddelde voor een vrouw is. 500 kcal minder is 1500 kcal, daar val je dan op af. Maar zoals ik al zei, het gaat erom dat je meer verbrand dan eet, maar het verschil.moet niet al te groot zijn.
Door Simone V
Martine-Tom schreef: Deels mee eens, dan ga je weer de kant van light producten op en daar geloof ik echt totaal niet in.
En dat klopt gewoon als een bus! Als je te weinig eet, gaat je lichaam in reservestand om vet op te slaan. Zodra je weer meer gaat eten is je lichaam nog niet uit de reservestand en kom je dus heel snel weer aan.
Blijf genoeg eten en dan de goede dingen. Honger lijden is uit den boze. Groenten, eitje, kip, zalm, noten, beetje zuivel en fruit. Dan moet je echt vrij snel aardig wat kilo's kwijt zijn hoor.
Lees anders het boek "17 dagen dieet" eens. Daarin wordt ook een menu geschreven, wat je per dag kan eten.
Succes met je strijd om de kilo's  :thumbup:
Door Pauline
Als je geen kh eet maar eiwitten en vetten gebruikt je lichaam die om te verbranden (energie) en slaat het niet op. Je wilt niet weten hoeveel Eddie at en toch viel hij af als een gek.
Door Nadia
Staar je niet blind op de koolhydraten. Als ik jouw menu zo zie is dat van verre gezond.
In de braadworst, gehakt bacon zitten ook verstopte toegevoegde suikers. Die vind je op voeding sta bellen niet terug.
Ze zero is bagger. Als je al eens cola wilt drinken neem dan de echte.
Niet alleen koolhydraten zetten aan. Verkeerde vetten ook. Je eet voornamelijk varkensvlees dat zijn veel ongezonde vetten.
Door **Jolanda**
Ik heb eens een paar dagen bijgehouden wat ik zoal eet en hoeveel calorieën dat zijn. Ik kwam vaak niet boven de 1200 uit en dan had ik echt voor mijn gevoel genoeg gegeten. (dat was wel een poos geleden) Maar ik weet ook dat 1200 calorieën echt te weinig voor mij is, aangezien ik 38 uur per week in de horeca/bediening werk, 3 uur per week buitenshuis poets, 20 tot 38 uur per maand in een café werk, thuis vaak nog huishoudelijke taken doe (zoals badkamer, wc, keuken, zuigen/dweilen, boodschappen enz), en dan heb ik ook nog 2 kids, 2 honden en een vriend en sinds een week ben ik fanatiek aan het fitnessen. Dus heel veel stil zitten is er niet bij :P en ik voel er niet veel voor om nóg meer te bewegen.

Menu's per week/dag vind ik heel leuk en aardig, maar voor mij moet het vooral eenvoudig en snel klaar te maken zijn.
Als ik smorgens om 7 uur op sta, de meiden verzorg en naar school breng, van daar uit ga sporten en daar achteraan ga werken (of andersom) dan wil ik mijn prakkie savonds zo tussen 19.00u en 22.00u snel in elkaar gedraaid hebben, want dan heb ik écht geen zin meer om 30 tot 45min in de keuken te staan. Daarom vond ik kipfilet met gewokte groenten ideaal, dat is binnen 10min klaar.

Maar...als ik toch minder koolhydraten eet, moet mijn lichaam energie halen uit eiwitten en vetten. Dus ik moet zorgen dat ik daar voldoende van binnen krijg, toch? Want als ik daar niet voldoende van binnen krijg, word er toch ook door mijn lichaam 'gesnoept' van mijn spieren? En dat wil ik niet, niet juist nu ik aan het sporten ben.

Normaal eet ik ook niet heel veel (ik deed niet echt aan tussendoortjes) alleen nu ik gestopt was met roken ben ik gaan vreten, zo veel dat ik het zelf gewoon vreselijk vond.
Mijn osteopaat vertelde dat ik er rekening mee moest houden dat mijn spijsvertering een half jaar nodig zou heeft om te herstellen nadat ik gestopt ben met roken, dat lijnen geen zin zou hebben en dat ik nu alleen de schade moest proberen te beperken. Nu wil ik daar niet aan mee doen, want ik ben die extra kilo's nu al zat, dus ik wil ze nu ook al kwijt :biggrin2:

Ik had trouwens begrepen dat kwark en andere zuivelproducten niet mochten tijdens een koolhydraatarm dieet? Of haal ik nu verschillende diëten door elkaar? ??? :-[
Hoe zit dat nu? Mag ik dan wel kwark/yoghurt? En waar moet ik dan op letten? Op de hoeveelheid vet of op de hoeveelheid koolhydraten?
Die Atkins repen zijn overigens wel lekker hoor, lekkerder dan een snickers oid ;) 8)

Light producten vind ik ook niks voor mij (behalve de cola zero voor als ik eens iets anders wil dan water. Cola zero dronk ik ook niet zo heel veel, misschien 1 fles in de week, maar ik zal hem laten staan in het vervolg)
Vaak smaken de lightproducten voor geen meter en ik wil wel iets eten/drinken wat lekker is.

Morgen maar weer opnieuw beginnen met braaf eten. Dan ga ik proberen om minder vetten te eten. Geen mayo meer, beetje olie om het vlees te braden, geen brie meer enz.
Die pinda's laat ik dan ook maar liggen (dacht juist dat ze goed waren)
Nadia schreef: Staar je niet blind op de koolhydraten. Als ik jouw menu zo zie is dat van verre gezond.
In de braadworst, gehakt bacon zitten ook verstopte toegevoegde suikers. Die vind je op voeding sta bellen niet terug.
Ze zero is bagger. Als je al eens cola wilt drinken neem dan de echte.
Niet alleen koolhydraten zetten aan. Verkeerde vetten ook. Je eet voornamelijk varkensvlees dat zijn veel ongezonde vetten.
Ik eet helemaal niet voornamelijk varkensvlees en ik vraag me ook af waar jij dat op baseert.
Ik eet juist voornamelijk rundergehakt en kipfilet en juist omdat ik eens iets anders wilde eten dan alleen maar gewokte groenten met kip of een gegrilde burger met sla of een caesar salade nam ik een schnitzel of een braadworst met gewone groenten. (dus op 4 weken tijd heb ik 1x een schnitzel gegeten en 1x een braadworst die niet te eten was)

Op de verpakking van de bacon stond dat er 0.1gr koolhydraten per 100gr in zaten en daarvan heb ik niet eens 1 pakje op gegeten omdat het mijn neus uit kwam (ik at het voorheen niet omdat ik het niks vond en nu at ik het 'omdat het moet').
Door kakocavi
Het is echt niet zo simpel dat eiwitten vet altijd goed zijn en vet altijd slecht. Complexe koolhydraten worden ook niet snel verteerd, en vet levert het meeste energie per gram op. Koolhydraatarme diëten zijn er vooral op gebaseerd dat eiwit en vet meer vullen en je langer vol blijft ervan. Dat is een prima reden om suiker enzo te laten staan, maar je komt echt geen kilo's aan van af en toe een volkorenboterham.
Door miik
Ik heb heel lang (ruim 1,5 jaar) met beperkt koolhydraten gegeten.
Cola zero heeft inderdaad weinig koolhydraten, maar het probleem is dat je je bloedsuiker spiegel stabiel moet zien te krijgen. Iedere keer als je die cola drinkt, denkt je lichaam dat er zoetigheid binnenkomt en schommelt je bloedsuiker/insuline etc. Daarom is het beter om zeker in het begin geen zoete dingen (of suikervervangers ed te nemen) om zo je lichaam echt tot rust te krijgen.
Voor mij betekende dat dus ook geen fruit. Pas na maanden ben ik voorzichtig rood fruit gaan toevoegen.
Sinaasappelsap zit vol met fruitsuikers... en past (in mijn ogen) daarom helemaal niet in dit dieet. Ik dronk zelf heel veel water en thee.
Op het moment dat je echt weinig koolhydraten eet, dan schakelt je lichaam over op ketose (vetverbranding). Het duurt soms wel een dag of 3 voordat het lichaam is omgeschakeld... Dus als je dan 2x per week zondigt met 1 patatje, ben je een week verder dat er "niks" gebeurd. Het werkt gewoon echt het beste om helemaal niet te zondigen ! Iedere keer dat je suiker (of koolhydraten) neemt, dan is je lichaam direct uit ketose, omdat de makkelijke brandstof eerst wordt gepakt.
In sommige groente zitten ook relatief veel koolhydraten (bv de ui en tomaat). Dus het is goed om daar ook rekening mee te houden.
En verder ook goed etiketten lezen, in augurken zit meestal ook suiker en in braadworstjes zitten weer koolhydraten (zetmeel). Net als vleeswaren, daar zit helaas ook vaak suiker en koolhydraten in...
Pauline schreef: Als je geen kh eet maar eiwitten en vetten gebruikt je lichaam die om te verbranden (energie) en slaat het niet op. Je wilt niet weten hoeveel Eddie at en toch viel hij af als een gek.
Dat was bij mij ook zo...
Door kakocavi
Pauline schreef: Als je geen kh eet maar eiwitten en vetten gebruikt je lichaam die om te verbranden (energie) en slaat het niet op. Je wilt niet weten hoeveel Eddie at en toch viel hij af als een gek.
Je lichaam verbrandt gewoon wat het nodig heeft, en slaat op wat er over is. Als je 8000 kcal aan noten en eieren eet terwijl je de hele dag op de bank zit wordt dat echt niet allemaal verbrand. Dat kan simpelweg niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door