Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

ik heb zelf nog even gezocht, al zijn nog lang niet al mijn vragen beantwoord over giardia.
ik had t advies over panacur van chooky gekregen, ik heb t opgezocht en idd het word genoemt.
dit had ik gevonden:

Wanneer is aangetoond dat Giardia aanwezig is, is het beste advies om alle dieren te behandelen. Tegen de parasiet zijn metronidazol en fenbendazol werkzaam. Van metronidazol (Metrazol(r), Stomorgyl(r) is bekend dat het soms neurologische bijwerkingen kan veroorzaken in hoge doseringen of bij langdurige behandeling en er wordt geadviseerd om het niet aan drachtige of zogende dieren te geven. Om Giardia te bestrijden is een behandeling van meer dan 5 dagen noodzakelijk. Fenbenzazol (Panacur Tabletten KH(r)) is een ontwormingsmiddel voor honden en katten waarvan ook werkzaamheid is aangetoond tegen Giardia. Er dient 3 dagen behandeld te worden in de geadviseerde dosering.

dus ik neem aan dat t klopt.
er staat ook dat t dodelijk kan zijn. :-\
in ieder geval blij dat we nu iets kunnen doen.
danielle1980 schreef: ik heb zelf nog even gezocht, al zijn nog lang niet al mijn vragen beantwoord over giardia.
ik had t advies over panacur van chooky gekregen, ik heb t opgezocht en idd het word genoemt.
dit had ik gevonden:

Wanneer is aangetoond dat Giardia aanwezig is, is het beste advies om alle dieren te behandelen. Tegen de parasiet zijn metronidazol en fenbendazol werkzaam. Van metronidazol (Metrazol(r), Stomorgyl(r) is bekend dat het soms neurologische bijwerkingen kan veroorzaken in hoge doseringen of bij langdurige behandeling en er wordt geadviseerd om het niet aan drachtige of zogende dieren te geven. Om Giardia te bestrijden is een behandeling van meer dan 5 dagen noodzakelijk. Fenbenzazol (Panacur Tabletten KH(r)) is een ontwormingsmiddel voor honden en katten waarvan ook werkzaamheid is aangetoond tegen Giardia. Er dient 3 dagen behandeld te worden in de geadviseerde dosering.

dus ik neem aan dat t klopt.
er staat ook dat t dodelijk kan zijn. :-\
in ieder geval blij dat we nu iets kunnen doen.
oké!! ja, ik neem aan dat de da het ook wel weet!!! suc6 en beterschap voor allemaal!! :-* :-* :-*
danielle1980 schreef: ik ben gebeld door de da, het gewone wormen onderzoek was negatief.
ze hebben geen wormen.
dan het giardia onderzoek,
de da was geshockeerd de uitslag is positief, ze hebben bijna nog nooit een hond met giardia gehad.
maar in de ontlasting van 2 pups(hadden maar van 2 pups omdat t vers moest en de 3de dus niet wilde poepen ::))allebei gardia geconstateerd.
Niet leuk natuurlijk, maar je weet in ieder geval wat het is, en het is goed te behandelen.
op aanraden van hier heb ik om panacur gevraagt, dat had de da dus niet genoeg op voorraad, want onze pups wegen natuurlijk al heel veel.
aangezien de pups het hebben, denk de da dat zowel essie als minx het ook hebben.
dus dat zijn 5 honden, ze hebben t besteld en hopen uiterlijk donderdagochtend alles binnen te hebben.
dan moeten we een kuur van 3 dagen doen.
is dat standaard? :-\
Ja da's standaard. Volgens mij om alle stadia te kunnen pakken

De andere wormkuren die voorgeschreven worden kunnen inderdaad meer bijwerkingen hebben. Alleen is panacur nog niet geregistreerd voor giardia in Nederland (in andere landen weer wel). Het is milder voorr de honden, maar zeer effectief tegen giardia.
Als je niet langer wilt wachten kun je ookk bij een dierenspeciaalzaak kijken naar exil no worm plus, die hebben ze vaak wel. Daar zit ook fendabendazol in.
ik heb gelijk probiotica pro-sulubre besteld bij de da, had gelezen dat dat een goede probiotica was.

kan ik dat gelijk met de kuur geven of beter erna.
In ieder geval erna een tijdje. Maar volgens mij kan het geen kwaad om het tijdens ook te geven. het is geen groene leem die alle medicijnen aan zich bindt of zo. Het zijn gewoon goede bacterieen. Ze moeten toch ook eten en als ze bijv. yoghurt of fytomix krijgen dan kriijgen ze toch ook probiotica binnnen, alleen minder veel in een keer. Volgens mij alleen maar goed.
ik ben blij dat we nu weten wat ze hebben, maar weet niet of het schadelijke gevolgen voor de honden kan hebben en ben er wel bang voor.
zal het na die 3 dagen echt over zijn?
Wat ik gezien heb knapen je honden in een paar dagen echt enorm op! Ik denk dat ze nog even wel gevoelige darmen zullen hebben (vooral de dunne darm) maar met probiotica moet dat wel op te lossen zijn. Ik denk persoonlijk niet dat ze er iets aan over zullen houden. Naar wat je verteld hebt zijn ze ondanks de giardia een aantal keren behoorlijk opgeknapt, dat zegt behoorlijk wat over hun veerkracht en sterkte.
kan ik nog andere dingen geven die goed werken?
Ik zou dus met de kuur probiotica geven.
Ik zal even kijken of ik wat vind over andere suppplementen die de darmen versterken.
Ik zou de CB light nog even blijven geven, aangezien ze dit nu het beste opnemen en er dus de meeste voedingsstoffen uit kunnen halen.
Ook de fytomix is denk ik een goed idee om te blijven geven
en kun je het voorkomen voor een vogende keer?
Volgens mij is giardia moeilijk te voorkomen :-\ Ja geen drollen van andere honden laten eten, geen waerbakken met vreemde honden delen, maar soms kun je dingen nu eenmaal niet voorkomen. Je hebt er nu wel kennis bij, dus wieweet denk je hier een evt. volgende keer veel eerder aan.
en hoe zouden ze er aan gekomen zijn, kan t al dat essie het al had voor de bevalling? :-\
Dat zou ik eerlijk gezegd nniet weten. Daar dacht het baasje van de andere ppup die ook giardia had wel aan. Maar dan zou je het beste de nieuwe baasjes van de pups even kunnen vragen o de ontlasting van hun honden te laten onderzoeken. Naar wat mij bijstaat van wat ik gelezen heb, kan het ook latent aanwezig zijn (zonder zichtbare klachten)
in ieder geval bedankt voor alle hulp, de da gaf toe dat ie hier echt niet aan had gedacht, meestal is het een bacterie oid,
dus door jullie hulp ben ik er nu achter en kunnen we de pups eindelijk echt behandelen :-*
Fijn dat we konden helpen :-*
Ik heb het van zo dicht bij meegemaakt en ook hier heeft het veel onderzoeken en vele hoofdbrekers gekost om tot de conclusie giardia te komen en jouw situatie deed mee er wel aan denken.
Ik hoop echt dat je hondjes nu heel snel opknappen.
ik heb nu 2 eigenaren gesproken, die wilde wel zo'n onderzoek laten doen.
dus ben benieuwd naar de uitslag.

morgen gaan mijn pups in ieder geval met de kuur beginennen.
ik blijf de natuurmix geven en begin met de probiotica na de kuur heb ik besloten.
ik hoop dat ze inderdaad snel zullen opknappen en er niets aan over houden.
danielle1980 schreef: morgen gaan mijn pups in ieder geval met de kuur beginennen.
ik blijf de natuurmix geven en begin met de probiotica na de kuur heb ik besloten.
Waarom pas na de kuur met de probiotica beginnen ::). Volgens mij kan je hier beter direct mee beginnen het zijn goede bacterieen en die hebben de darmen nu juist nodig. Misschien dat ik het verkeerd zie maar dat hoor je dan ook wel weer. Beterschap met de pups in ieder geval en ik hoop dat ze snel weer helemaal opknappen.
chooky schreef: oh ja, de natuur ging laatst weer wel goed, ok.

ik hoop dat ze snel opknapen en ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek van de andere pups komt.
ja ze krijgen nu ook natuur, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik de kruidenmix dus blijf geven wat al probiotica is.
ik zette t verkeerd neer :-[
en erna geef ik de probiotica van de da.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 30 mar 2005, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fijn dat je er uiteindelijk achter bent gekomen wat ze mankeren.
Ik vraag me nu af of een Panacur of Exil no worm plus- kuur tegen giardia nu 3 of 5 dagen moet worden gegeven? Ik lees beide hier op het forum.

En dan nog een vraagje, als de honden elkaar zo makkelijk besmetten, kan de mens het dan ook krijgen?

Groetjes,
Marjolein.
Giardia
Giardia is een zweepvormige protozoë parasiet die voorkomt in een groot aantal diersoorten. Bij mensen veroorzaakt de soort Giardia intestinalis buikgriep. Symptomen van Giardiasis zijn diarree, zwakte, gewichtsverlies en buikpijn.
Giardia parasieten kennen verschillende stadia. In de ontlasting van mensen hebben ze de vorm van cysten. Als cyste zijn ze beschermd tegen barre milieuomstandigheden. Ze kunnen zo lang overleven en zijn besmettelijk. Mensen worden bij lage doses, van mider dan 10 cysten besmet met Giardia. Niet iedereen die besmet is, wordt daadwerkelijk ziek. Besmettingen met Giardia komen veel voor bij jonge kinderen in ontwikkelingslanden. Besmetting vindt voornamelijk plaats door het drinken van onbehandeld oppervlaktewater of grondwater dat besmet is door rioolwater of door wilde knaagdieren. Ook als het water alleen is gedesinfecteerd of de filtratie niet voldoende is geweest, kan besmetting plaatsvinden. Giardia is als cyste resistent tegen de meeste desinfectiemiddelen zoals chloor en UV. Giardiacysten kunnen door middel van filtratie uit het water verwijderd worden. Ozon kan ook effectief worden ingezet.
Giardia is alomtegenwoordig in waterige milieus. Ook in wetserse landen vinden uitbraken plaast van deze ziekte. In de Verenigde Staten zijn de afgelopen dertig jaar meer dan 100 meldingen gemaakt van uitbraken van Giardiasis. Daarnaast zijn er ook uitbraken geweest in Canada, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

bron: http://www.lenntech.com
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door