Soms gebruiken we Metronidazole aan 20 mg/kg 2*/dag gedurende 10 dagen.
dit staat op t internet als behandeling...

Moderator: Lizzy
danielle1980 schreef: ik heb zelf nog even gezocht, al zijn nog lang niet al mijn vragen beantwoord over giardia.oké!! ja, ik neem aan dat de da het ook wel weet!!! suc6 en beterschap voor allemaal!!
ik had t advies over panacur van chooky gekregen, ik heb t opgezocht en idd het word genoemt.
dit had ik gevonden:
Wanneer is aangetoond dat Giardia aanwezig is, is het beste advies om alle dieren te behandelen. Tegen de parasiet zijn metronidazol en fenbendazol werkzaam. Van metronidazol (Metrazol(r), Stomorgyl(r) is bekend dat het soms neurologische bijwerkingen kan veroorzaken in hoge doseringen of bij langdurige behandeling en er wordt geadviseerd om het niet aan drachtige of zogende dieren te geven. Om Giardia te bestrijden is een behandeling van meer dan 5 dagen noodzakelijk. Fenbenzazol (Panacur Tabletten KH(r)) is een ontwormingsmiddel voor honden en katten waarvan ook werkzaamheid is aangetoond tegen Giardia. Er dient 3 dagen behandeld te worden in de geadviseerde dosering.
dus ik neem aan dat t klopt.
er staat ook dat t dodelijk kan zijn.
in ieder geval blij dat we nu iets kunnen doen.
danielle1980 schreef: ik ben gebeld door de da, het gewone wormen onderzoek was negatief.Niet leuk natuurlijk, maar je weet in ieder geval wat het is, en het is goed te behandelen.
ze hebben geen wormen.
dan het giardia onderzoek,
de da was geshockeerd de uitslag is positief, ze hebben bijna nog nooit een hond met giardia gehad.
maar in de ontlasting van 2 pups(hadden maar van 2 pups omdat t vers moest en de 3de dus niet wilde poepen)allebei gardia geconstateerd.
op aanraden van hier heb ik om panacur gevraagt, dat had de da dus niet genoeg op voorraad, want onze pups wegen natuurlijk al heel veel.Ja da's standaard. Volgens mij om alle stadia te kunnen pakken
aangezien de pups het hebben, denk de da dat zowel essie als minx het ook hebben.
dus dat zijn 5 honden, ze hebben t besteld en hopen uiterlijk donderdagochtend alles binnen te hebben.
dan moeten we een kuur van 3 dagen doen.
is dat standaard?![]()
ik heb gelijk probiotica pro-sulubre besteld bij de da, had gelezen dat dat een goede probiotica was.In ieder geval erna een tijdje. Maar volgens mij kan het geen kwaad om het tijdens ook te geven. het is geen groene leem die alle medicijnen aan zich bindt of zo. Het zijn gewoon goede bacterieen. Ze moeten toch ook eten en als ze bijv. yoghurt of fytomix krijgen dan kriijgen ze toch ook probiotica binnnen, alleen minder veel in een keer. Volgens mij alleen maar goed.
kan ik dat gelijk met de kuur geven of beter erna.
ik ben blij dat we nu weten wat ze hebben, maar weet niet of het schadelijke gevolgen voor de honden kan hebben en ben er wel bang voor.Wat ik gezien heb knapen je honden in een paar dagen echt enorm op! Ik denk dat ze nog even wel gevoelige darmen zullen hebben (vooral de dunne darm) maar met probiotica moet dat wel op te lossen zijn. Ik denk persoonlijk niet dat ze er iets aan over zullen houden. Naar wat je verteld hebt zijn ze ondanks de giardia een aantal keren behoorlijk opgeknapt, dat zegt behoorlijk wat over hun veerkracht en sterkte.
zal het na die 3 dagen echt over zijn?
kan ik nog andere dingen geven die goed werken?Ik zou dus met de kuur probiotica geven.
en kun je het voorkomen voor een vogende keer?Volgens mij is giardia moeilijk te voorkomen
en hoe zouden ze er aan gekomen zijn, kan t al dat essie het al had voor de bevalling?Dat zou ik eerlijk gezegd nniet weten. Daar dacht het baasje van de andere ppup die ook giardia had wel aan. Maar dan zou je het beste de nieuwe baasjes van de pups even kunnen vragen o de ontlasting van hun honden te laten onderzoeken. Naar wat mij bijstaat van wat ik gelezen heb, kan het ook latent aanwezig zijn (zonder zichtbare klachten)![]()
in ieder geval bedankt voor alle hulp, de da gaf toe dat ie hier echt niet aan had gedacht, meestal is het een bacterie oid,Fijn dat we konden helpen
dus door jullie hulp ben ik er nu achter en kunnen we de pups eindelijk echt behandelen![]()
danielle1980 schreef: morgen gaan mijn pups in ieder geval met de kuur beginennen.Waarom pas na de kuur met de probiotica beginnen
ik blijf de natuurmix geven en begin met de probiotica na de kuur heb ik besloten.
chooky schreef: oh ja, de natuur ging laatst weer wel goed, ok.ja ze krijgen nu ook natuur, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik de kruidenmix dus blijf geven wat al probiotica is.
ik hoop dat ze snel opknapen en ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek van de andere pups komt.