Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Helaas gaat het sinds een week of twee slechter met Arie :-(
Het ging nét de goede kant op (hij groeide weer goed en werd zelfs wat minder geel) toen hij twee weken geleden gebeten werd door een mier. Het zijn niet de kleine zwarte miertjes die overal rondlopen, maar het zijn grote lichtbruine mieren die ik nog nooit eerder heb gezien. Die stekebeesten lopen ook in het gras, waar onze poezen heel graag liggen te soezen. Iedereen weet inmiddels dat je een blokje om moet als die mieren verschijnen maar Arie dus niet. Hij vindt ze overheerlijk en likt ze aan de lopende band op.
Maar we hebben dubbele pech omdat Arie na elke beet (van welk insect ook) zieker wordt, hij is een grote allergie aan het opbouwen. De apis-melifica helpt niet meer, nu moet Arie de prednison hebben, dan blijft de ellende wat meer beperkt. Maar van de eerste steek heeft hij zo'n klap gehad dat hij meteen af ging vallen en gisteren vond onze DA dat hij geler is dan ooit, en zijn gewicht is in twee weken 180 gram naar beneden gekelderd.
Omdat Arie nog steeds zeer actief, vrolijk, levenslustig, sociaal, en heeeel erg blij met elke dag die weer mag beginnen. Hij staat 's morgens aan ons bed (op het onmogelijk vroege tijdstip van 05.30) en begint eerst zachtjes aan het dekbed te trekken, als dat niet helpt stopt hij zijn neus in een van de vier mensenoren en zet de spinmachien op maximaal. In het zeldzame geval dat er dan nog geen menselijke interactie aan het ontstaan is, duwt Bobbes zijn snuit met behoorlijke kracht tegen mijn snuit (niet zo heel vaak) of tegen de fruut van Frits (het vaakst gelukkig lol) en doet dat net zo lang tot een van zijn personeelsleden het bed uit komt. Bobbes gaat dan kwa spinnen in overdrive, steekt zijn staart omhoog met een sierlijke krul aan het eind en haast zich met zijn magere billetjes alvast naar beneden, helemaal opgewonden en klaar voor een nieuwe dag!
Hij geniet zo enorm van alle spannende gebeurtenissen zoals het jagen op stekebeesten (helaas), een gesprekje aangaan met een kat uit de buurt die altijd bij de tuinhek wacht tot Bobbes zich meldt om de dagelijkse beslommeringen te bespreken.
Een paar dagen geleden liep ik met Arie in mijn armen een blokje om (hij kan best zelf wandelen, en loopt ook keurig mee maar rondgedragen worden is een veel groter feest) en kwam het "dienstmeisje" van de buurpoes vragen of Bobbes "op de koffie" wilde komen want ze had kattenmensen op bezoek.
Dus daar gingen we, Bobbes als een prins van hoge adel rechtop zittend op mijn arm. Bij buuf mocht hij loslopen, en in plaats van een beetje wantrouwend in een hoek te gaan zitten ging Arie (wel geel maar beslist niet gek) het aanwezige bezoek een voor een af, een big smile op zijn gele snoet en liet zich luid spinnend door iedereen uitgebreid knuffelen. Daarna een wat haastig loopje naar de keuken (voordeel van onze rijtjeshuizen, de keuken van de buuf ziet er precies zo uit als de keuken van onze Raggies en wijzelf) omdat hij een etensbakje had geroken. Groot was zijn vreugde toen bleek dat de buurpoes veilig buiten was, en het bakje gevuld met iets dat voor mij onherkenbaar was, maar door Arie als een zes gangen diner gedoopt werd.
Binnen een paar minutem was dat bakje leeg, en Arie eigenlijk ook, maar dan kwa energie.
Hij kroop weer lekker op mijn arm, ik bedankte buuf voor de gratis maaltijd en we gingen naar huis. Het kost Bobbes dan twee dagen om bij te trekken, twee dagen van heel veel slapen. We,moeten hem dan echt wakker maken voor zijn natje en droogje want anders slaapt hij gewoon door.

Maar juist vanwege alles dat ik hier heb beschreven vind ik dat we Arie álle kansen moeten gunnen om te genezen. Hij heeft zo'n sterke zin in zijn leven dat we geen andere keus hebben.
Zou Arie de moed opgeven, pijn krijgen of nergens zin meer in hebben san wordt het een andere situatie maar nu hebben we in een lang gesprek met onze dierenarts besloten om met Arie naar Maurice Zandvliet (als ik zijn naam goed heb) van de Wagenrenk.
Dinsdag kunnen we al met Arie terecht voor een consult en er is gelijk een echo ingepland.
Gelukkig is Arie helemaal verslaafd aan auto ritjes, op voorwaarde dat hij bij mij op schoot (wel in zijn mandje maar zonder deksel) mag zitten op pole position als bijrijder. Dan steekt hij zijn aandoenlijke magere gele koppie omhoog en begint hij aan zijn zoveelste fluitconcert, dat hij afwisseld met spinnen en zorgzame lieve likjes aan mijn oor en als hij er bij kan neemt hij het rechter oor van Frits ook even mee.
Na een half uurtje wordt hij moe, en dan "vraagt" hij om zijn knuffeldoekje dat hij mee mocht nemen toen hij van de fokker naar ons verhuisde. Even kneden en dan kr ult hij zich om mijn hand en valt in diepe slaap.

Ik ben erg blij dat we zo snel terecht kunnen en wat ik van de website van de Wagenrenk heb gelezen, zijn we daar aan het goede adres.

Toch zou ik het fijn vinden als er forumleden zijn die al eens bij de Wagenrenk zijn geweest en hoe hun ervaring was (ik hoef geen namen te weten, maar elke ervaring die iemand wil delen is zeer welkom)

En verder heb ik nig een vraag over de voeding. Arie moet vanaf 0.00 nuchter zijn terwijl we pas om 14.00 de afspraak hebben. Hij heeft al zo weinig reserve, zo lang muchter blijfen doet hem zeker geen goed dus ik wil hem zo rond 04.00 nog iets lichtverteerbaars geven. Ik weet alleen niet wat, iemand een idee? Een vette rat of dikke gerbil zal de echo zeker verstoren, maar iets vloeibaars zoals bijvoorbeeld Vyo moet toch wel kunnen?
Of is jullie advies om hem nuchter te houden vanaf middernachtm zoals de Wagenrenk wil??

Oh ja, kunnen we "commentaar" verwachten omdat onze katten, en dus ook Arie, op barf/kvv hebben staan? Dan kan ik me daar ook een beetje op voorbereiden ;-)

Alvast iedereen heel erg bedankt voor het dorworstelen van deze lap tekst, en mog veel meer bedankt als je een reactie hebt.
,omenteel kan ik wel een steuntje in de rug gebruiken ;-)

Groetjes,
Elise
Over twee uur vertrekken we naar de Wagenrenk.
Onze lieve schat is in een week snel achteruit gegaan en gisteren voor het eerst kreeg ik figuurlijk een enorme dreun op mijn hoofd, een soort wake-up call zeg maar. Nu pas besef ik dat er ook een zeer reële kans bestaat dat er niks anders voor Arie mogelijk meer is, en dat hij wel eens op korte termijn dood zou kunnen gaan.
Nou, kan wel zeggen dat ik niet op mijn mooist ben als we zo vertrekken. Dichte doppen van het huilen, en Bobbes, die vanaf middernacht nuchter moet zijn, slaapt  zeer tevreden door alles heen.
Ik snap er ook helemaal niks meer van, de ene dag is ie veel geler dan de andere dag, hij eet (verschilt wel met de dag) zeer goed (gisteravond binnen het uur twee grote gerbils, twee regular ratten, een regular muis, en als dessert een flinke portie kvv) maar valt toch af (nierfuncties zijn goed).
En hij zou zich doodziek moeten voelen, maar als hij wakker is, dan is ie ook echt wakker. Dwz jagen op alles wat beweegt, hij kan zijn geluk niet op als hij mee mag uit wandelen, dan loopt hij fluitend en zingend, met staartje rechtovereind met mooie krul er in, met je door de wijk.
We kunnen hem superblij maken door met hem " op de koffie" te gaan de buren, een autoritje is helemaal geweldig, een prooidier te lijf gaan, alles vindt hij nog steeds prachtig.
Dat rijmt totaal niet met zijn geelheid en afvallen.

We gaan dus met een dubbel gevoel naar de Wagenrenk. Heel erg bang dat ze niets meer te bieden hebben dan wat er al gedaan is/wordt, en aan de andere kant toch nog hoop op een oplossing omdat Bobbesje zo'n levenslust heeft dat ik gewoon niet kán geloven dat dit het dan was.

Hoe dan ook zijn we heel erg blij met alle ondersteuning van Tannetje Konings, van onze eigen dierenarts en van het forum natuurlijk.

Dus zitten we zeer binnenkort, ongeacht de bevindingen van de Wagenrenk, weer met Arie bij Tannetje. Niet in het minst omdat Bobbes autorijden leuk vindt, maar ook omdat hij het erg goed met Tannetje kan vinden, EN omdat we overtuigd zijn van de visie en werkwijze van Tannetje.

Zo, nu eens proberen of ik zelf iets door de keel kan krijgen, ik hoef tenslotte niet nuchter te blijven
We hebben slecht nieuws, Arie heeft hoogst waarschijnlijk fip. De echo+biopt waren dramatisch. Een gigagrote lever en milt, en veel vocht in zijn buikholte ( wat ze zo veel mogelijk hebben weggehaald).
Er zijn in feite twee voor de hand liggende mogelijkheden:
1. Fip (Dr.Zandvliet schat de kans hierop 95% en dat was nog optimistisch)
2. Lymfeklier kanker

Om zekerheid te krijgen zou er een open biopt onder narcose nodig zijn, en om dat te doen moet er eerst bloedonderzoek naar de stolling gedaan worden en dat laatste kan alleen in Utrecht bepaald worden en is maar kort geldig. Dat zou betekenen dat we met Arie weer naar de wagenrenk moeten, daar bloed laten afnemen dat dan met spoed in Utrecht bepaald moet worden en binnen 48 uur weer naar de Wagenrenk voor die open bioptie. En wat heb je dan? Een kat die helemaal aan het eind van zijn latijn is, en zekerheid over het hebben van óf de ene, óf de andere ongeneeslijke aandoening waarbij je alleen ondersteunend (voor beide ziektes hetzelfde) kunt geven.
Het werd ons zo voorgerekend:
Omdat Bobbes al zo lang ziek is zonder dat er andere orgaansystemen mee gaan doen is kanker zeer onwaarschijnlijk en chemotherapie is voor ons geen optie, daar wordt hij ziek van en het enige dat je bereikt is verlengen. In mijn ogen zijn we dan niet meer bezig met het welzijn van ons kleine, onvoorstelbaar lieve vriendelijke Arie. Hij probeerde zelfs te "helpen" door zich voorbeeldig te gedragen bij de echo, en zelfs de prikjes leverde alleen wat klagerige miauwtjes op, die veel eerder werden veroorzaakt door een akelig goed gevulde achterkant die hoognodig leeggemaakt diende te worden. Hij lag keurig stil, stopte zijn lieve gele koppie in mijn handen, sloeg zijn voorpootjes om zijn vaste knuffel, zuchtte eens diep en gaf zich over aan T-touch aan zijn oortjes. Dat oefen ik altijd even met hem voor we op stap gaan, dan wordt de kennis opgefrist en ik vind het nog steeds wonderbaarlijk hoe goed dat bij hem werkt.
Frits en ik hadden ook een goede taakverdeling, van te voren al doorgesroken. Ik zou me alleen op Bobbes concentreren, hem masseren, met mijn wang over zijn neusje wrijven en flink wat "orenwerk" geven.
Frits hield zijn achterpootjes vast, en hoorde het commentaar van de scopist aan.
Er zijn bevindingen uit de echo en biopten gekomen die wél bij fip passen maar níét bij lymfeklierkanker.
Dat maakt dat de diagnose voor 99,9% zeker is.
Het was voor mij alleen nieuw dat een kat met fip nog maanden in redelijke conditie vrolijk rond kan huppelen...

We gaan dus het palliatieve traject in, met de mochelijkheid dat er tóch iets anders speelt, en dan zou hij moeten gaan opknappen. Dan gaan we terug voor dat vervolgonderzoek.
Als we dat nu zouden laten doen dan zou dat egoistisch zijn naar onze mening, omdat Arie er niks aan heeft als ellende.
En nu zitten we met een heel tevreden Bobbesje weer thuis. Hij krijgt prednison op geleide van klachten, en mag buprecare hebben bij tekenen van discomfort.
Of we hem de voorgestelde maagzuurremmers gaan geven dat moeten we nog even bespreken met de dierenarts omdat ik miet wil dat de PH om zeep geholpen wordt en Arie dus zijn prooidieren niet kan verteren.

Ik stop voor vandaag.
Bedankt voor alle lieve reacties, en ik ga morgen op het forum eens o zoek naar mensen die helaas ook een kat met fip hebben (gehad).

Lieve groeten,
Elise
Droge FIP kan inderdaad lang sluimeren.
Het verklaard toch wel wat het lange traject waar jullie al mee bezig waren :-(
Hopelijk kan je hem nog een tijdje goed en vrolijk bij je houden en het belangrijkste is het kijken naar de levensvreugde van Arie.
Heel veel sterkte met inlezen/verwerken....
Oh neen, wat een verschrikkelijk nieuws! Ik hoop dat het toch verkeerd is en dat hij er alsnog bovenop komt. Hij klinkt als een geweldig kereltje dat nog lang niet klaar is met zijn leven. Hoe lang de tijd die hij nog heeft ook mag zijn, ik ben er van overtuigd dat jullie er alles aan doen om hem zoveel mogelijk geluk te geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door