Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ok, als ze al aan het aankomen is, zal ze toch niet te weinig krijgen.
Dat je niet compleet onbeperkt gaat voeren, met een kat met zo'n verleden, dat begrijp ik ook wel.
Wat ik wel zou proberen is vb een halve eendennek met een keer voeren.  Dat is serieus knagen en kan ze toch echt niet in een keer inslikken. Als ze daar een tiental minuten op bezig is, dan werkt dat een stuk verzadigender. ;)
Maar doe het dan maar rustig aan, dat barf opbouwen. Zodat je vertrouwen krijgt.  Die kwartel gaat wel goed dan? Geef je die in zijn geheel? Want dat zou ik zeker wel doen.  Of anders in de helft, maar niet kleiner.
Desnoods is dat maar 1 keer per dag eten dan op die dag en geef je de andere maaltijd maar iets symbolisch, maar dan moet ze wel goed en rustig knagen. Zo'n kwartel kan ze toch onmogelijk zomaar opschrokken.

Als je denkt dat haar maag te actief blijft, zou ik dan ook wat meer kleine eetmomenten inlassen en 1 groter.  Dat werkt ook verzadigend, dat ze toch 1 keer per dag haar maag goed vol kan eten.  De rest is dan om de ergste honger op te vangen en dat maagzuur te vermijden.
Kijk eens wat dat geeft, hoe ze daarop reageert (want elke kat is anders) en dan kijken we wel verder daarna.

En verder heb ik ook een klik gemaakt dat mijn Cuzco ietsje meer mag wegen dan ideaal zou zijn. Gewoon omdat hij echt te weinig moet eten als ik hem slank wil krijgen. Daar wordt hij niet gelukkig van en das ook niet gezond.  Ik let nog erg op, maar heb er vrede mee dat hij altijd een paar 100gr te veel zal wegen.  Het is voor niemand voordelig die daar perce af te willen krijgen voor zijn mooie lijn.  Nu krijgt hij een hoeveelheid waar hij prima mee kan leven (dat merk je) en een lijn waar ik mee kan leven.  :)
Daar kan je ook eens over denken, voor als ze terug op gewicht zou zijn.  Als 10-20gr per dag haar veel tevredener maakt en haar een stabiel gewicht geeft dat ietsje hoger ligt dan haar ideale gewicht, zou ik daar voor gaan. De kwaliteit van het leven wil ook wat. ;)
Door Roosj
pearlsofpassion schreef: Ok, als ze al aan het aankomen is, zal ze toch niet te weinig krijgen.
Dat je niet compleet onbeperkt gaat voeren, met een kat met zo'n verleden, dat begrijp ik ook wel.
Wat ik wel zou proberen is vb een halve eendennek met een keer voeren.  Dat is serieus knagen en kan ze toch echt niet in een keer inslikken. Als ze daar een tiental minuten op bezig is, dan werkt dat een stuk verzadigender. ;)
Maar doe het dan maar rustig aan, dat barf opbouwen. Zodat je vertrouwen krijgt.  Die kwartel gaat wel goed dan? Geef je die in zijn geheel? Want dat zou ik zeker wel doen.  Of anders in de helft, maar niet kleiner.
Desnoods is dat maar 1 keer per dag eten dan op die dag en geef je de andere maaltijd maar iets symbolisch, maar dan moet ze wel goed en rustig knagen. Zo'n kwartel kan ze toch onmogelijk zomaar opschrokken.

Als je denkt dat haar maag te actief blijft, zou ik dan ook wat meer kleine eetmomenten inlassen en 1 groter.  Dat werkt ook verzadigend, dat ze toch 1 keer per dag haar maag goed vol kan eten.  De rest is dan om de ergste honger op te vangen en dat maagzuur te vermijden.
Kijk eens wat dat geeft, hoe ze daarop reageert (want elke kat is anders) en dan kijken we wel verder daarna.

En verder heb ik ook een klik gemaakt dat mijn Cuzco ietsje meer mag wegen dan ideaal zou zijn. Gewoon omdat hij echt te weinig moet eten als ik hem slank wil krijgen. Daar wordt hij niet gelukkig van en das ook niet gezond.  Ik let nog erg op, maar heb er vrede mee dat hij altijd een paar 100gr te veel zal wegen.  Het is voor niemand voordelig die daar perce af te willen krijgen voor zijn mooie lijn.  Nu krijgt hij een hoeveelheid waar hij prima mee kan leven (dat merk je) en een lijn waar ik mee kan leven.  :)
Daar kan je ook eens over denken, voor als ze terug op gewicht zou zijn.  Als 10-20gr per dag haar veel tevredener maakt en haar een stabiel gewicht geeft dat ietsje hoger ligt dan haar ideale gewicht, zou ik daar voor gaan. De kwaliteit van het leven wil ook wat. ;)
Dat vind ik idd een goed idee, ik zit alleen met een probleem  ::) Met een kleinere maaltijd gaat ze nadat ze het op heeft, gelijk weer miaauwen om meer...  :D Ik heb dat nu 2 dagen uitgeprobeerd..

De kwartel deed ik nu door 4 zodat ze hem 2x 2 dagen te eten krijgt. Dat gaat redelijk goed. Dit kreeg ze 1x per 2 weken. Nu ga ik met het nieuwe menu over op 1x per week (vanaf volgende week dus).

Juist die eendennek slikte ze gewoon in..
Door Roosj
Ok, ik wil 3 tot 4 keer per dag gaan voeren wanneer er iemand de hele dag thuis is. Wanneer er niet iemand thuis is, voeren we dus minder vaak op een dag.
Maar hoe doe ik dat dan met een kwartel ivm schrokken?

Ze heeft rond 13.00 of 13.30 haar eten gehad en om 14 uur was de stank weer niet te harden :( En daarmee is ze zichzelf aan het wassen..
Das toch wel vreemd hoor, als ze zo stinkt.  Als dat zo vlak na de maaltijd is, zal dat toch niet van te lege maag komen... 

Is ze verder gewoon gezond? Geen gebitsklachten? Geen nierfalen?
Ik zou ook niet direct weten wat dit nu kan zijn...  :-\
Door Roosj
Omdat BARF beter ging en Tinlo ook beter gaat, ben ik tot het idee gekomen om de gemalen eendenbot mix van Dego te kopen en dit te mengen met normaal spiervlees en normaal orgaan (dus ongemalen). Het bot kan ze dan niet in stikken, maar ze heeft toch een Barf hap! :)
Dan nog hele kwartels, Tinlo konijn en de restjes dego/Cat's nature en ze zit ook aan de diersoorten :)

Cats Nature word door Dego gemaakt. Het komt dus van dezelfde maal techniek ed. Ik ben bang dat daar iets mis gaat. Mijn hond deed het ook niet goed op Dego en ging uiteindelijk ook uit haar bek stinken (bedenk ik me net)..
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 02 apr 2014, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik maal een groot deel van mijn vleesbot zelf.
De rest krijgen ze ook in delen.
Bij mij omdat Luis maagonstekingen krijgt van alles harder dan kip als hij het zelf knaagt.  Heel vreemd, maar ja, het is niet anders.

Maar je zou er dus over kunnen denken om een deel bot gewoon zelf te malen ipv het gemalen te moeten kopen.
Als je aan de mooie konijnenkarkas 'puntmutsjes', kan komen, die kan ze vast ook niet gewoon inslikken.  Dat is gewoon te plat en breed daarvoor.
Ik heb er die zo bevleesd zijn dat ik ze als bot en spier bij elkaar kan geven, zelfs voor katten.  Maar dat is ook niet altijd zo hoor, dus soms moet er nog wat vlees bij. Alleszinds, als ze zo mooi zijn, kan je dus ook een mooi stuk geven, vb een half karkasje.  Als je 2 ribbetjes in een keer moet geven, zal het ook weer niet lukken...
Maar het is ook heel zacht bot om te malen in dat geval.

Als ze een eendennek gaat inslikken (ik kan me niet voorstellen dat dat past  :o) in zijn geheel, dan kan ik naast hele prooi en die konijnkarkasjes niet op erg veel zaken komen die je kan proberen te geven om te knagen.  Een heel karkas ja, maar die zijn vaak te kaal voor katten en altijd al te groot.  De rug van een parelhoenkarkas heeft Cuzco nog een hele kluif aan, soms laat hij zelf delen liggen (en hij laat verder nooit wat liggen  :P) omdat hij ze niet wegkrijgt.  Maar Cuzco is natuurlijk wel van het schrokken af, misschien dat jouw kat die harde delen net kost wat kost zou proberen in zijn geheel inslikken...  :-\

Wat doet ze eigenlijk met een  doodgewone geplette kippennek?  Ik kan die heel mooi plat meppen, zonder dat ze uit elkaar hangen (vleeshamer), en dan kon Cuzco ze ook niet meer gewoon inslikken, omdat ze dan te breed waren.  Maar als jouw kat zelfs eendennekken wil inslikken...  :-\ Cuzco probeerde wel een kwart eendennek zo in te slikken, maar een halve werd snel opgegeven.
Anderzijds kan je die kippennek wel proberen, omdat een geplet bot toch niet echt kwaad kan als ze er niet op kauwt.  Speel je op safe, zeg maar.

Verder wil ik nog een keertje zeggen dat het schrokken hier pas overging als hij echt het gevoel kreeg dat niemand aan zijn eten kon komen.  Hij ziet niemand als hij eet (en denkt dus ook dat niemand hem ziet).  Hij mag er pas uit als de anderen gedaan hebben. Als hij op dat moment al 5 min gedaan heeft, is dat maar zo.  Hij vind dat niet erg (zit op zijn gemakje zijn snoet te wassen).  Ik maak er een punt van hem er niet uit te laten vanop het moment dat hij gedaan heeft, maar altijd een paar min langer.  Zo jaag ik hem niet op.
Hij zit in een reismandje met een dekentje over.  Donker, afgesloten en voor zijn gevoel veilig.  En dan eet hij rustig.  Als hij iets niet geknaagt krijgt, haal ik het weg, mep er een paar keer op en geef het meteen terug.  Dat zorgt ook voor vertrouwen.
Pas op, het is niet ideaal, want het is lastiger om je kat in het oog te houden.  Als je je daar niet zeker genoeg in voelt, moet je dat niet doen!  Ik kan aan de geluiden herkennen wat Cuzco aan het doen is, en dus als hij stikt in iets, ben ik er op 2 sec bij.  Ik ben heus wel al eens zijn bakje 'binnengevallen', zonder dat er wat echt aan de hand was (hij had het zelf al terug onder controle), maar beter een keertje te veel dan te weinig.
Ik doe het gewoon zo, ondanks het feit dat ik hem niet zie, omdat dit in mijn opinie, in Cuzco's geval, de kans dat het fout gaat heel erg beperkt.  Toen hij nog open en bloot at, verslikkte hij zich constant van het schrokken, en toen at hij al in een hoekje achter een doos, om hem het zicht te beperken.  Tegenwoordig eet hij echt heel rustig en beheerst (hij moet toch wachten achteraf, weet dat ik zijn eten niet weghaal, en hoeft zich dus niet te haasten). 
Ik moest voorheen ook wel iets verzinnen, want hij begon te grommen tijdens het eten en dan liepen de anderen weg en op het laatst ging hij zelfs met zijn eten lopen.  Hij wist dat dat niet de bedoeling was, dus het was meteen met volle snelheid ver weg.  ;D
Toen ben ik op het idee gekomen van hem iets te geven waar hij niet weg kon om daarmee ook rust rond het eten te brengen. Duidelijkheid en structuur. 
Als ik hem iets toestop in de keuken, en het is iets te groot om meteen in te slikken, reageert hij weer net hetzelfde als voorheen.  Hoofd laag, klaar om te grommen of ermee weg te lopen. En soms schiet hij er ook de trap mee op.  Zelfs als er geen andere kat in de buurt is hij het net van mij gekregen heeft.  Je kan soms denken dat ze heel rustig zitten, maar soms denkt de kat daar zelf anders over... 
Ik wil niet zeggen dat dat bij jou het geval is, want dat weet ik niet.  Maar denk daar eens kritisch over na. ;)  Het kan maar helpen...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 apr 2014, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
Het rare is dus dat ik met BARF begon, midden in de woonkamer. Ik had toen namelijk in de keuken nog 2 honden die aten en dan was er geen plek meer voor de kat. Nu ik nog maar 1 hond heb en deze in de tuin (met de deur dicht) eet en wij op de bank zitten (niet zichtbaar voor haar), eet ze dus echt ziel alleen in de keuken.
In de woonkamer ging het goed. In de keuken gaat het nu op het moment ook goed, maar toen ik volledig barfte dus na een tijdje ineens niet meer. Ik kan niet goed zeggen wanneer dat begonnen is, maar het zou kunnen nadat mijn vriend dacht dat ze aan het stikken was en haar dus van haar eten weg pakte (binnen 5 minuten wel weer terug gezet natuurlijk). Tegelijk kan het zo zijn omdat mijn vriend een hele periode stront eigenwijs was en dus perse in de keuken moest zijn, als de kat daar aan het eten was..

Ik heb geen maal molen en vind het te duur om speciaal daarvoor een maal molen aan te schaffen. Bij dego koop ik voor 3 euro per kilo kale, gemalen eendenbot. Dat vind ik wel mee vallen (zeker voor een kat).
Daarnaast ga ik toch maar ratten proberen. Ik walg alleen al bij de gedachte, maar wellicht dat dit een juiste voeding voor haar is? Ze krijgt dan een halve rat (75 tot 125 gram) per keer (dus 2x per dag) 1x per 2 weken.
2 dagen per week krijgt ze dan Dego of CN om het op te maken (125 gram per dag).
50 gram haring per week (1/2).
Daarnaast de Tinlo konijn cat (is ze DOL op!) en kwartel.
Dit verspreid over 2 weken.

Ik zal zo ff uitrekenen op hoeveel ik zit, moet nu ff weg.
Laatst gewijzigd door Roosj op do 03 apr 2014, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
Ik zit dan gemiddeld op 909 gram per week. Dat is meer als voorheen, maar dat is prima, want ik vraag me af of er een stagnatie is van het aankomen ;)

Ik las op voerwijzer een artikel dat vochtrijk voedsel en meerdere malen per dag voeren juist voor gewichts afname zorgt bij een kat omdat ze 2 uur ervoor (ook met onregelmatige tijden) al ermee bezig zijn en dus actiever. Dit klopt idd wel als ik naar onze 'trien' kijk... Dus dan blijf ik toch bij mijn 2x per dag voeren, maar meer onregelmatig. Dus ze krijgt haar ochtend eten tussen 8.00 en 14.00 en haar avond eten tussen 16.00 en 22.00 uur.
Nu kreeg ze tussen 11.30 en 12.30 haar ochtend eten en tusen 21.30 en 22.30 haar avond eten.

Dan in combi met alle barf artikelen en de Tinlo hoop ik dat het weer beter word, maar ik ben bang dat Dego en CN het probleem zijn..

Haar glucose en nier waarden waren trouwens al de vorige stink periode getest (voordat ik BARF ging doen met haar). Die waren toen gewoon normaal. Glucose wel net aan / net niet binnen de normale waarden. Ik en de da vermoeden dat ze met haar overgewicht diabetes heeft gehad en dat dat nu juist aan het weg trekken is omdat ze veeeel minder weegt en veeeel gezonder te eten krijgt.
Laatst gewijzigd door Roosj op do 03 apr 2014, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
We geven nu al een tijdje op meer wisselende tijden te eten, maar nu jankt ze dus echt de hele dag om eten.. Ze begint al om 8 uur en stopt pas als we te bed gaan.. We gaan dus snel weer terug naar ongeveer gelijke tijden (een uur verschil). Verder is haar nieuwe menu in gegaan. Ik ben benieuwd..
Laatst gewijzigd door Roosj op wo 23 apr 2014, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
Het gaat veel beter met haar. Af en toe ruik ik haar nog, maar haar vacht glimt veel meer en ik begin me af te vragen of ze niet te dik word  :D

Ze lijkt beter in haar vel te zitten en jankt weer minder. Vandaag heeft ze 2x een halve rat gehad. Ze heeft uiteindelijk alles op gegeten en leek zelfs dank je wel te zeggen na haar laatste maaltijd? Ze ging in de keuken op een apparte manier miaauwen. Ik ging dus kijken en ze was gewoon in haar hum en zat me aan te kijken met haar mooie oogjes  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door