Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Wat een vreemde opluchting is het dat sommigen  van jullie bepaalde dingen herkennen. Julius valt lang niet naar alle dingen uit hoor. Aan de riem zijn eigenlijk alleen andere honden lastig en ook alleen als we ook daadwerkelijk langs elkaar heen lopen. Maar los zijn mensen en kinderen meer een probleem. En ook dan alleen als hij er om de een of andere reden bang voor wordt. Ik heb dus wel het idee dat ik er zeer op tijd bij ben  ;).
Hij is gewoon heel snel gespannen en weet zichzelf overduidelijk geen houding te geven. Nu heeft hij in sommige situaties geleerd dat een hoop kabaal maken en dreigen hem iets oplevert... Maar dat moet er gauw uit!

Monique Bladder zou ik echt graag laten komen, maar dat zou me een fortuin aan reiskostenvergoeding kosten. Ze rekent 0, 30 per km (logisch ook).

Nog meer tips of ervaringsverhalen?
Door Lil
Ik herken hier heeeeeel veel dingen van.  ;) :)

Daarom wilde ik ook maar 1 tip geven: proffessionele hulp.  ;)

Cay had haar problemen. Mega bitch aan de lijn en vrat andere honden op (nare ervaringen gehad en toen geleerd als ik ze eerst opeet, dus echt verwonden, dan doen ze mij geen pijn).

Jones vind heel veel dingen spannend of eigenlijk kan ik zeggen vond heel veel dingen spannend. Voordat ik deze prachtkanjer kreeg had hij alleen maar op een schip gewoond en hij kende dus niet veel van de alledaagse situatie. Omgaan met honden een probleem, fietsers, joggers, ruiters ehhhh alles wat wij normaal vinden als wij met een hond op straat lopen. En dan woon ik nog wel heel erg rustig.

Maar bij beide honden is het helemaal goedgekomen. Jones kan nog heel veel leren, maar hij valt eigenlijk zelden of nooit meer uit. Kan aan een 'lange' lijn langs voetgangers zonder hond, ruiters in stap, fietsers. Kan met 'trucjes' langs andere honden zonder uit te vallen en als de afstand groot genoeg is valt hij ook niet uit als de andere hond wel uitvalt. En ik kan hem eigenlijk altijd laten zitten en koekjes voeren als iets spannend is. Ben daar zoooooo blij mee.  ;) :)
Door Juul
Zorg ervoor dat jij zijn zekerheid wordt. Je ziet het goed aankomen, dus dan mag hij op tijd naar jou, en dan gaan jullie samen iets leukers doen. Aandachtsoefeningen, stukje volgen, whatever. In jullie cocon, als het ware. Zorg er wel voor dat dat vertrouwen dan ook niet geschonden word. Dus als jij denkt dat de prikkel te onvoorspelbaar is en wel eens naar jullie toe zou kunnen komen, zou ik er van weggaan.

Maar het key woord is denk ik; op tijd. Dus niet wachten tot het voor hem niet meer beheersbaar is.
Door Lil
Juul schreef: Zorg ervoor dat jij zijn zekerheid wordt. Je ziet het goed aankomen, dus dan mag hij op tijd naar jou, en dan gaan jullie samen iets leukers doen. Aandachtsoefeningen, stukje volgen, whatever. In jullie cocon, als het ware. Zorg er wel voor dat dat vertrouwen dan ook niet geschonden word. Dus als jij denkt dat de prikkel te onvoorspelbaar is en wel eens naar jullie toe zou kunnen komen, zou ik er van weggaan.

Maar het key woord is denk ik; op tijd. Dus niet wachten tot het voor hem niet meer beheersbaar is.
Eens met op een afstand blijven dat de hond de prikkel nog aan kan.

Niet eens met in een cocon lopen. Ik leer mijn honden juist niet bang te zijn voor hetgeen ze zien. Dus ze kijken er juist naar. Cay was "verpest" (door mij) door iedere keer op mij laten letten. Dat deed ze prima, maar als ze dan toch opeens het enge zag schrok ze zich te blubber en waren de reactie veel heftiger.

Methode "cocoon" zoals jij beschrijft doe ik alleen maar als er geen andere optie is in het geval dat er een te sterke prikkel komt (of net eentje te veel). Dan liever niets geleerd, maar ook geen naar gedrag/ nare ervaring. Maar wat betreft training dus aanleren dat prikkel iets leuks betekend.

Cay ging van een hond die iedereen opvrat naar een hond die met alle honden samen kon. Ok, lag pijn (medisch) aan ten gromdslag, maar training was hetzelfde: leren dat anderen leuk zijn.
Lil schreef: Eens met op een afstand blijven dat de hond de prikkel nog aan kan.

Niet eens met in een cocon lopen. Ik leer mijn honden juist niet bang te zijn voor hetgeen ze zien. Dus ze kijken er juist naar. Cay was "verpest" (door mij) door iedere keer op mij laten letten. Dat deed ze prima, maar als ze dan toch opeens het enge zag schrok ze zich te blubber en waren de reactie veel heftiger.

Methode "cocoon" zoals jij beschrijft doe ik alleen maar als er geen andere optie is in het geval dat er een te sterke prikkel komt (of net eentje te veel). Dan liever niets geleerd, maar ook geen naar gedrag/ nare ervaring. Maar wat betreft training dus aanleren dat prikkel iets leuks betekend.

Cay ging van een hond die iedereen opvrat naar een hond die met alle honden samen kon. Ok, lag pijn (medisch) aan ten gromdslag, maar training was hetzelfde: leren dat anderen leuk zijn.
Ja dat heb ik ook heel erg gedaan!!! Zou de oorzaak dan juist een teveel aan aandachtsoefeningen en contact zijn?? Dat kan ik veel beter plaatsen want ik heb soms overdrevenveel getraind in mijn perfectionisme... pfff. Die neem ik in ieder geval mee, waarvoor mijn dank!!
Door Lil
Roosjes3 schreef: Ja dat heb ik ook heel erg gedaan!!! Zou de oorzaak dan juist een teveel aan aandachtsoefeningen en contact zijn?? Dat kan ik veel beter plaatsen want ik heb soms overdrevenveel getraind in mijn perfectionisme... pfff. Die neem ik in ieder geval mee, waarvoor mijn dank!!
Zo krijg je het bijna overal geleerd.

Nu gebruik ik liever andere methodes, verander de emotie, niet het gedrag. Is emotie anders, veranderd het gedrag mee.
Door Kaela
Roosjes3 schreef: Weer allemaal bedankt voor de inzichten!

Dankjewel, superinteressant! Ik heb het boek van Grisha Steward besteld! Gedragstherapie moet ik nog minstens een maand uitstellen tot er weer geld voor is  :( en tot die tijd kan ik dan gaan lezen!
En daarmee zet je al een hele grote eerste stap! Chappeau!
Het boek van Grisha Stewart is binnen!!  :) Heel erg leuk en interessant om te lezen. Vooral erg herkenbaar wat ze allemaal schrijft. Ik heb echt het gevoel dat ik hiermee al een grote stap verder ben! Bedankt voor de tip over BAT Kaela! Echt top.
Bij onze hond een labie gaat dit eigenlijk hetzelfde, het liggen als er anderen aankomen en dan voornamelijk aan de lijn een soort bewaking lijkt het dan wel, als hij los is loopt,loopt hij het meestal op, en is hij al vaak gebeten. Het probleem is dan echter dat hij zich totaal niet overgeeft en blijft terugkomen we hebben van alles geprobeerd als we bezig met hem blijven tijdens het wandelen en hem blijven afleiden gaat het maar het is erg moeilijk om zijn aandacht vast te houden. we hebben hem inmiddels 11 jaar diverse cursussen gedaan, we hebben ermee leren leven het is voor de rest echt een super hond.
Gelukkig hebben wij totaal geen problemen met andere honden als Julius losloopt... Daarbij maakt hij zich wel uit de voeten als er lelijk gedaan wordt. Maar ik zie gewoon wel aan hem hoe spannend hij al het tegemoetlopende volk vindt. Met de info uit het boek van Grisha Stewart komen we al een heel eind, daar ben ik van overtuigd. Wat zij beschrijft klópt gewoon met Julius' angstige gedrag, dat voel ik in mijn tenen.
Tegen de tijd dat er weer geld is, gaan we alsnog uitkijken naar een gedragstherapeut hoor! Die heeft toch nét even een wat neutralere kijk op de hele situatie.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door