Mowgli schreef:
Klinkt als zonneallergie. Ik heb het aan mijn handen en dan vooral bij de eerste felle zon. Ik moet er altijd min of meer "doorheen", mijn handen moeten wennen aan de zon. Op een gegeven moment gaat het wel. Als we 's zomers gaan fietsen bij heel mooi weer smeer ik ze wel met een hoge beschermingsfactor in, want bij te lang in de zon komt de allergie weer op.
Ik dacht ook heel lang zonneallergie te hebben en heb na lang zeuren bij huisarts mogelijkheid tot onderzoek gekregen in Utrecht in het licht centrum van het UMC , hier kwam na onderzoek uit dat ik geen directe/echte zonneallergie heb maar wel een afwijkende gevoelige reactie op uva en uvb stralen.
Dit kan ik nu goed opvangen door vroeg in het voorjaar te gaan smeren met vision factor 30 als dag creme op de bloot liggende delen en langzaam en met zorg de directe zon uren per dag op bouwen.
Wil ik te snel word ik afgestraft door bultjes in het begin die extreem jeuken tot grote rode plakkaten die jeuken en pijn doen aan toe als ik blijf door lopen in de zon.
Vision is ene gewone zonnecreme verkrijgbaar bij elke drogist en dus niet op recept maar wel een die 24 uur blijft zitten maar er zijn meerdere merken die dit doen maar die heb ik niet geprobeerd na heel tevreden te zijn met de vision.
Ook heb ik gelukkig er maar weinig van nodig en kan ik dus nu wel gewoon in de tuin werken of een dagje in de zon lopen zonder direct de pineut te zijn met bultjes en jeuk etc.