Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
Oké, duidelijk, kan me voorstellen dat je dan wel even de buik vol hebt van aanvragen uit het buitenland. Moet zeggen dat ik er zelf ook niet happig op ben hoor, duitsland of de rest van europa oké, maar naar de Vs ofzo, van waaruit ik al een aanvraag kreeg voor een pup van Kat heb, heb ik met droge oogjes resoluut geweigerd. Nu was dat grotendeels omdat er direct een "request for permission to dock" bij zat en dat is een no go voor mij. De mensen an sich zijn prima te taaien, daar was het niet om.
Door Lizzy
Ik wil in de auto kunnen stappen en pup kunnen gaan halen. Dus sommige landen in Europa zou ik overdenken (ik heb er op een haartje na een naar Denemarken laten gaan maar ja, ik wilde haar toch zelluf houden, hebbert die ik ben :biggrin2:). Dat vind ik prima te doen. Maar verder weg dan dat... Neuh.
Door Erna
Een pup exporteren blijft altijd een lastig iets. Wij exporteren veel , naar Belgie maar dat is dan ook weer om de hoek. :-) In Duitsland wonen er een paar, Finland woont een basje en in Belgie een flink aantal en dat is eigenlijk altijd heel goed gegaan. Het zijn ook landen waar je iets mee kunt, waar de levensstandaard vergelijkbaar is met NL.

De aanvragen uit Dubai hebben we allemaal weleens gehad denk ik, ik neem ze in ieder geval nooit serieus en ga er ook niet op in. Als je wat langer in de hondenwereld zit en meer mensen leert kennen gaat de export ook vaak via bekenden en dat is voor mij vertrouwd en ook wel een vereiste.

Exporteren naar een ander continent zou ik niet zo snel doen om dezelfde reden als Lizzy, ik moet er naar toe kunnen als het nodig is. Als ik de mensen zou kennen is het een ander verhaal. Een paar jaar geleden een serieuze aanvraag gehad uit Australie maar van mensen die ik ken, is uiteindelijk niet doorgegaan vanwege de torenhoge kosten.

Ooit een pup naar Rusland gedaan en dat doen we nooit meer. Op een paar berichtjes na niets meer gehoord of vernomen. Hond zal allang overleden zijn (qua leeftijd) maar dat is echt een no go geworden.
Door **Jillaroo**
Van mijn twee nesten zijn er diverse naar Belgie gegaan en dat is aan te rijden, van het komende nest gaan er tot nu toe ook 3 naar belgie en eentje naar Duitsland. Europa is voor mij prima. Maar ja Galyi is ook vanuit Australie hier heen gekomen en als haar fokker er net zo over had gedacht.... Het scheelt wel dat wij al vanaf 2002 contact met elkaar hadden, zij een keertje in Nederland is geweest. verder hou ik haar zeer regelmatig van de belevenissen op de hoogte. Nu is ze alleen maar erg  blij dta haar oogappel bij mij zit en niet bij haar of bij een ander.
Door Jantina
De mensen uit Dubai was een expat verhaal. Niet via de mail, mensen belde netjes, gewoon in het Nederlands. Dus zo op het eerste idee prima en niks geks. Maar wij zijn er zelf geweest en ik vind het gewoon geen hondenomgeving, klaar. Bloedheet, de stukken groen die er zijn daar mag geen hond komen, ook op de stranden niet (let je toch op als hondenbaasje in de vreemden  :biggrin2:).
Zuid-Afrika is ook een Nederlands gezin, zijn daar dierenarts en werken voor de universiteit en van die red-de-neushoorn projecten. Och over die twijfel ik nog, prima bestemming om de stamboom langs te brengen natuurlijk  ::).
Maar ik denk dat ik toch ik voor de makkelijke, Nederlandse weg ga.
Door Kallista
Pfff...nu krijg ik toch serieus de vraag of ik een pup naar Tsjechië wil verkopen.

Was ik even niet op bedacht, ik heb eigenlijk nog nergens de fokplannen echt bekend gemaakt.
Zet ik een foto op FB van mijn hondje, blijkt er iemand op de wachtlijst gestaan te hebben voor een pup uit exact dezelfde bloedlijn als mijn teef, iemand die heel bewust naar deze lijn gezocht heeft, lang gewacht heeft en dan is de dekking niet gelukt blijkbaar.
Mevrouw heel teleurgesteld want deze en niks anders was ze naar op zoek.

Ze loopt trial met haar ene hond die ze nu heeft, ze weet wat ze zoekt in een hond.
Zou een goed adres kunnen zijn.
Maar het is wel ver weg gaat dan de hele tijd door je hoofd  :-\

Nu ja, als ik afga op de verhalen hier roepen meer mensen dat ze een pup willen en dan toch afhaken.
Daar ga ik dan maar eerst eens vanuit.

En zelfs als alles lukt en goed gaat en het een klein nest zou worden is er wellicht al geen over, dan is de vraag al vanzelf opgelost  :biggrin2:
Door Hanny
Eerlijk gezegd, vind ik, dat je vooral eerlijk behoort te zijn naar je eventuele pupkopers.
Als je dit niet zou willen t.z.t. dan dit nu gelijk laten weten, is duidelijk voor beide partijen.

Hanny
Door Kallista
Nu, wat Tsjechië betreft is de knoop doorgehakt, gaat em niet worden...

Die mevrouw wilde perse een pup die ook FCI geregistreerd was, en begon opeens met vragen hoe groot is de teef.
Dan gaan ergens al de alarmbellen af, ik weet dat er mensen soms een bepaalde maat hond willen i.v.m. de klasse waarin ze in de behendigheid starten.
Eerst vertelde ze alleen dat ze schapen drijven deed, trials liep, en ooit zelf schapen ging aanschaffen.
Nou dat klonk goed. Voor de schapen heb je geen FCI nodig, dan is isds voldoende bij een border collie.

Nu is mijn teefje wel dubbel geregistreerd, maar de reu niet, en na overleg met de reueneigenaar is die ook niet bereid KC en export pedigree aan te vragen. En ik kom beslist niet meer terug op de keuze van de reu.

Ik heb de fokker waar ze eerder op de wachtlijst stond maar waar te weinig pups waren gecontacteerd, en daar kwamen meer rare verhalen uit, zoals het willen eisen dat er uit dat nest maar exclusief een pup naar Tsjechië verkocht mocht worden ::) Zulke mensen had ik dan in ieder geval al zeker geen teefje verkocht.
Mensen uit onze kennissenkring dachten ook al dat de vraag naar de grootte van de teef ook wel eens zou kunnen zijn omdat vlg. hun een grote teef meer kans zou hebben op grotere nesten dan een klein fijn hondje :-[
Ik kreeg al visioenen van iemand die een meisje uit onze fok ieder jaar had laten dekken...bah!

Kijk, vragen over bijv. gezondheidstesten, karakter e.d. vind ik niet meer als normaal (maar daar vroeg ze niet eens naar), en dat je graag een filmpje van de ouderdieren aan het werk wil zien vind ik ook normaal voor een werkend ras.

Ik denk dat mijn eerste buikgevoel wel klopte van daar geen pup heen te willen laten gaan, ook al klonk het wat omstandigheden voor een werkende BC betreft zo goed...
Of ben ik nu te paranoia?
Door Esther Q
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, denk ik. Je haakt mede af omdat ze naar de maat van je teefje vroeg? Wij vragen altijd naar de maten van honden, ivm werk. In een team willen zo homogeen mogelijk gebouwde honden hebben. En dus hebben we een voorkeur voor maat ook.

Verder wat betreft export, volgens mij is het voor elk ras goed als er zo nu en dan pups geexporteerd worden. Kunnen die wat verderop weer worden ingezet, goed voor de genenvariatie. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee.
Door Kallista
Nee, we haken af omdat we er geen goed gevoel bij hebben, en dat had diegene waar ze eerder op de wachtlijst stonden ook niet. Er klopten te veel dingen niet.

Maat van een hond heeft op het werken met schapen geen enkele invloed.
Hooguit hoeveel druk je hond op de schapen kan zetten, en dat heeft met werkvermogen en sheepsense te maken, niks met grootte van de hond.

Dat dat voor jullie wel wat kan uitmaken, ok, maar mijn honden hoeven geen slee te trekken.
Die worden op heel andere eigenschappen geselecteerd en gefokt  ;)
Door Parelridder
Kallista schreef: Nu, wat Tsjechië betreft is de knoop doorgehakt, gaat em niet worden...

Die mevrouw wilde perse een pup die ook FCI geregistreerd was, en begon opeens met vragen hoe groot is de teef.
Dan gaan ergens al de alarmbellen af, ik weet dat er mensen soms een bepaalde maat hond willen i.v.m. de klasse waarin ze in de behendigheid starten.
Eerst vertelde ze alleen dat ze schapen drijven deed, trials liep, en ooit zelf schapen ging aanschaffen.
Nou dat klonk goed. Voor de schapen heb je geen FCI nodig, dan is isds voldoende bij een border collie.

Nu is mijn teefje wel dubbel geregistreerd, maar de reu niet, en na overleg met de reueneigenaar is die ook niet bereid KC en export pedigree aan te vragen. En ik kom beslist niet meer terug op de keuze van de reu.

Ik heb de fokker waar ze eerder op de wachtlijst stond maar waar te weinig pups waren gecontacteerd, en daar kwamen meer rare verhalen uit, zoals het willen eisen dat er uit dat nest maar exclusief een pup naar Tsjechië verkocht mocht worden ::) Zulke mensen had ik dan in ieder geval al zeker geen teefje verkocht.
Mensen uit onze kennissenkring dachten ook al dat de vraag naar de grootte van de teef ook wel eens zou kunnen zijn omdat vlg. hun een grote teef meer kans zou hebben op grotere nesten dan een klein fijn hondje :-[
Ik kreeg al visioenen van iemand die een meisje uit onze fok ieder jaar had laten dekken...bah!

Kijk, vragen over bijv. gezondheidstesten, karakter e.d. vind ik niet meer als normaal (maar daar vroeg ze niet eens naar), en dat je graag een filmpje van de ouderdieren aan het werk wil zien vind ik ook normaal voor een werkend ras.

Ik denk dat mijn eerste buikgevoel wel klopte van daar geen pup heen te willen laten gaan, ook al klonk het wat omstandigheden voor een werkende BC betreft zo goed...
Of ben ik nu te paranoia?
Als je geen goed gevoel hebt bij een pupkoper, moet je daaraan niet verkopen. Hoe vaag het soms ook is - en misschien soms idd wel paranoia - als in de toekomst zou blijken dat je gevoel juist was, sla je jezelf voor de kop dit genegeerd te hebben.

Maar even buiten dat vraag ik me n.a.v. jouw berichtje af waarom het erg is als iemand met een door jou gefokt puppy hoopt te kunnen gaan fokken. Heb je haar 'op de man af' gevraagd naar haar fokwensen? En stel dat ze die andere fokker idd heeft gevraagd of er geen anderen uit dat nest naar Tsjechie worden geexporteerd, wat is daartegen het bezwaar? Ik ken een flink aantal fokkers die de moeite nemen een pup te importeren of naar een reu te reizen die in het buitenland woont, omdat ze graag 'nieuw bloed' importeren. Als je die wens hebt, is het ook logisch dat je het niet aantrekkelijk vindt als er tevens een nestgenoot zou komen naar het land waar je woont. Dan kun je immers aantrekkelijker elders een pup kopen, om toch die verrijking qua bloedlijnen te bereiken in je land.
Door Kallista
Op zich heb ik er geen moeite mee als iemand ooit met een door ons gefokte pup verder wil fokken, mits ik een goed gevoel heb bij een potentiele toekomstige eigenaar.
Maar dat had ik niet. Steeds minder gaandeweg er meer contact was.
En al helemaal niet meer na een verhelderend telefoongesprek met de fokker waar ze eerder op de lijst stond  ;)
Door Lizzy
Angelique schreef: Bij geen twijfel ook nergens garantie op :biggrin2:
Da's waar :biggrin2:

Beste is: niet doen :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door