Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
galgo schreef: Deze hondiquette zouden ze iig bij elke hondenschool bij de eerste les moeten geven.Zolang de eigenaren van de grootste en bekendste hondenschool van de omgeving (en op vele evenementen met demo's staan) hun (grote) honden los laten waar het niet mag (woonwijk)en de teef op iedere aangelijnde hond blaffende afrend om deze dan nog even in de poten te happen als je langsfietst. En de reu die bovenop andere aangelijnd de reuen duikt (ja ook reuen die iedere mogelijke confrontatie ontwijken) om ze een koppie kleiner te maken, terwijl de eigenaren verbaast vanaf een afstandje toekijken en met een zakje koekjes zwaaien en vervolgens zeggen dat het nooit aan hun honden ligt.
Je bereikt er niet iedere hondenbaas mee, maar t zal toch schelen.
Misschien moeten we het maar printen en her en der in handen duwen als we ikhebergeenkaasvangegetenbaasjes tegenkomen.
star schreef: Zolang de eigenaren van de grootste en bekendste hondenschool van de omgeving (en op vele evenementen met demo's staan) hun (grote) honden los laten waar het niet mag (woonwijk)en de teef op iedere aangelijnde hond blaffende afrend om deze dan nog even in de poten te happen als je langsfietst. En de reu die bovenop andere aangelijnd de reuen duikt (ja ook reuen die iedere mogelijke confrontatie ontwijken) om ze een koppie kleiner te maken, terwijl de eigenaren verbaast vanaf een afstandje toekijken en met een zakje koekjes zwaaien en vervolgens zeggen dat het nooit aan hun honden ligt.Oja zo één hebben wij er hier ook in de buurt, die is van de hondenschool waar ik niet train.
Oja en als je dan vraagt waarom ze hun honden niet terug roepen is dat omdat ze ze alleen roepen wanneer ze zeker weten dat ze komen aders werkt het commando niet meer.
Nee ik heb er geen vertrouwen in als dit soort mensen les geven in het opvoeden van honden.
*Dorothea* schreef: Oja zo één hebben wij er hier ook in de buurt, die is van de hondenschool waar ik niet train.Wij hebben hier een gedragstrainer die zijn jachthonden aan het begin van het bos uit de auto los laat. De helft had een electrische band om om ze terug te halen.
Maar je hebt een punt hoor. Ik liep een keer in Schoorl, toen was daar zo'n heel kc clubje aan de wandel met een interessant blatende juf voorop. Nee zeg lieten ze gewoon die 10 honden op mijn aangelijnde hond afstuiven met z'n allen. Gemist leermoment.
CorinaM schreef: en toch is het lastig en blijft het zoeken is mijn 'ervaring' (net 3 maanden hondenbezitter) Ik heb in de afgelopen maanden nog nooit zo veel geleerd en gelezen over het verschijnsel hond als in mijn hele leven daarvoor. Ik vrees dat ik ook zo'n "weetikveelhoehethoortbaasje" was van een "joehoeikbendeleukstepupvanheelnederlandhondje"Ik vind het SUPER dat jij een hondenbaasje bent die nadenkt over dingen! En zich dingen afvraagt! Een - nul voor jouMaar het wordt naarmate Moos groter wordt toch minder leuk en soms zelfs wel wat intimiderend denk ik
Hij is nog steeds vooral blij en vindt iedereen lief en aardig, maar daardoor is hij ook lomp en wild. En hij groeit zo langzaam richting puber met bijbehorende trossen bananen in zijn oren. Duss. Ik braaf (ja echt waar!) rosbief mee naar het losloopgebied bij ons om de hoek. En de eerste de beste hond die hij tegenkwam (en dat vond ik dus toch zielig- ben ik nou ook een asobaas???) was een knorrig oude dame met een hele oude labrador. Ik kreeg niet eens de tijd om Moos fatsoenlijk te roepen en toen begon zij al uit te varen dat haar hond helemaal vol zat met artrose en dat Moos eindelijk eens een keer moest luisteren
... En toen begon ze ook nog met haar laars hem weg te duwen.
Moos snapte er geen laars van dusen ik werd ook wel een beetje boos eigenlijk. Ik weet het ook niet zo goed. Is het niet zo dat die labrador voor zichzelf op moet komen? En verder: ik was er heel dicht bij en had Moos echt wel gepakt uiteindelijk, ik liet het niet gebeuren terwijl ik zelf met andere dingen bezig was. En (maar dit klinkt misschien wel heel onverdraagzaam
) : hoe 'leuk' is het voor een hond die blijkbaar zo veel pijn heeft om sjokkend en strompelend door zo'n gebied te moeten sjouwen met het risico op allerlei blijs en vrolijks wat op hem afstuift? Moos was natuurlijk niet de enige (jonge) hond daar....
Enfin. Ik leer enorm veel en hoop van harte dat het me lukt om een prettig hondebeest te krijgen dmv een goede opvoeding. De bedoeling is alleen maar goed uiteindelijk!
CorinaM schreef: en toch is het lastig en blijft het zoeken is mijn 'ervaring' (net 3 maanden hondenbezitter) Ik heb in de afgelopen maanden nog nooit zo veel geleerd en gelezen over het verschijnsel hond als in mijn hele leven daarvoor. Ik vrees dat ik ook zo'n "weetikveelhoehethoortbaasje" was van een "joehoeikbendeleukstepupvanheelnederlandhondje"Lil en Lizzy hebben prima verwoord hoe ik erover denk.Maar het wordt naarmate Moos groter wordt toch minder leuk en soms zelfs wel wat intimiderend denk ik
Hij is nog steeds vooral blij en vindt iedereen lief en aardig, maar daardoor is hij ook lomp en wild. En hij groeit zo langzaam richting puber met bijbehorende trossen bananen in zijn oren. Duss. Ik braaf (ja echt waar!) rosbief mee naar het losloopgebied bij ons om de hoek. En de eerste de beste hond die hij tegenkwam (en dat vond ik dus toch zielig- ben ik nou ook een asobaas???) was een knorrig oude dame met een hele oude labrador. Ik kreeg niet eens de tijd om Moos fatsoenlijk te roepen en toen begon zij al uit te varen dat haar hond helemaal vol zat met artrose en dat Moos eindelijk eens een keer moest luisteren
... En toen begon ze ook nog met haar laars hem weg te duwen.
Moos snapte er geen laars van dusen ik werd ook wel een beetje boos eigenlijk. Ik weet het ook niet zo goed. Is het niet zo dat die labrador voor zichzelf op moet komen? En verder: ik was er heel dicht bij en had Moos echt wel gepakt uiteindelijk, ik liet het niet gebeuren terwijl ik zelf met andere dingen bezig was. En (maar dit klinkt misschien wel heel onverdraagzaam
) : hoe 'leuk' is het voor een hond die blijkbaar zo veel pijn heeft om sjokkend en strompelend door zo'n gebied te moeten sjouwen met het risico op allerlei blijs en vrolijks wat op hem afstuift? Moos was natuurlijk niet de enige (jonge) hond daar....
Enfin. Ik leer enorm veel en hoop van harte dat het me lukt om een prettig hondebeest te krijgen dmv een goede opvoeding. De bedoeling is alleen maar goed uiteindelijk!
zhiva schreef: ok, ik zit nu dus even in dubioIk herken het probleem wel hoor, ik heb ook zo'n jonge man die dat af en toe nog doet
Als Chakotay eens een keer een joekel van een banaan in zijn oor heeft en dus inderdaad bij mij wegstuift over een afstand van zeg maar een 100 meter ben ik dus niet binnen 2 tellen bij hem. Ik roep hem dan wel in de hoop dat hij toch besluit terug te komen maar loop tegelijk ook naar hem toe om hem vast te pakken en bij de ander weg te halen die daar dus niet van gediend is. (Gelukkig ben ik nog geen agressieve hond tegen gekomen tot op heden. Maar dat is denk ik gewoon geluk gehad hebben.)
Ik zou het liefste dan op hem af rennen omdat ik me dus echt heel naar voel tegenover de eigenaar van de andere hond waar hok naartoe rende. Voor de duidelijkheid : Nee, hij doet echt niets en ja, wil echt alleen spelen. (lekker cliché)
Wederlief zegt altijd, niet er naartoe rennen maar lopen. Anders denkt de andere eigenaar misschien gelijk dat hij agressief is of iets dergelijks omdat jij gaat rennen. Ik weet het echt even niet. Het gaat momenteel eigenlijk heel goed met de recall. Maar ja, het blijft een puber en geen machine, dus het gaat wel eens mis.
Wat kunnen jullie meer waarderen? Dat ik me de tandjes loop om zo snel mogelijk bij je te zijn om mijn zwart witte monster weg te halen? Of dat ik echt wel roep en rustig aan kom lopen?