Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Borke schreef: Ik denk dat er misschien te veel honden zijn?
Te veel mensen die te veel honden hebben?

Ik kan me als kind herinneren dat ik de hond (grote poedel, zeer rustig en gehoorzaam) uit liet, dat zou ik nu niet meer aandurven met een kond van 10 en een groot teefje. In die tijd kwamen we echter geen hond tegen... dat zou nu ondenkbaar zijn in een woonwijk en wijkparkje.
Ik ben het 200000% met je eens.

En door de crisis lijken de problemen erger te zijn geworden. Het is nog nooit ZO druk geweest in het bos. Any bos.
vanaalst schreef: geen hond is t zelfde natuurlijk, snap best dat er honden zijn die er behoefte aan hebben... en zal ook niet gelijk op mn achterste benen gaan staan... maar als t toch overduidelijk is dat er honden zijn die alle signalen afgeven dat ze er geen zin in hebben en dan toch onder de noemer losloopgebied alles maar laten gaan... daar zakt mn broek vanaf...
beetje rekening houden met elkaar is in alle opzichten heel heel ver te zoeken tegenwoordig
Oh maar hier ben ik het helemaal mee eens hoor! Ik heb een hond die totaal niet speels is, die gewoon lekker naast mijn mee loopt en een beetje loopt te snuffelen en af en toe is een andere hond begroet. Wil een ander hond wel spelen en zei niet dat loopt ze gewoon weg.
Nu scheelt het misschien wel dat ik een dogtype heb, die zelf geen problemen opzoekt, maar waarbij ze het dus blijkbaar ook niet triggert bij andere.
Kijk en ik ga ook niet op zondag middag naar een losloopgebied, dan wordt ik en mijn hond knettergek, daar doe je ons beide geen plezier mee!

Ik vind het wel heel interessant om te lezen allemaal hoor, bij sommige zaken heb ik nooit stilgestaan. Maar zoals velen van jullie het ervaren, zo ervaar ik het bij ons in de buurt gelukkig totaal niet!
Kaio schreef: De onze is juist door het weghouden het zeer spannend gaan vinden. Hij weet daardoor ook niet hoe het hoort. Dus hij baggert er dan op af of overheen met zijn groot formaat. Als de andere hond hem niet mot taait die af, maar ik vind het gewoon niet leuk voor de andere hond. Dan denk ik als ie van pups af aan wat vaker contact had gehad dan was het minder spannend en had ie wellicht ook meer etiquette. Want uiteindelijk met honden die aan hem gewaagd zijn kan ie prima spelen.
Maar ik houd mijn honden niet 100% weg. Ik ben alleen zeer kritisch met wie, hoe of wat. Alleen dus met bekende honden en dat zijn er niet zo veel, dat klopt.
Helemaal weghouden vind ik geen strak plan. Altijd contact maken heb ik dus ook nare ervaringen mee. Vandaar dus alleen onder hele strikte voorwaarden en dat is niet zo vaak.

Ik ben dus nu bij de tweede hond verplicht om lomp gedrag bij te sturen, want ik had ze nu eenmaal als pup nog niet. Hier worden ze van aanlijnen juist veel minder lomp. Pas als er rust is mogen ze los en daardoor denderen ze niet meer over de andere hond heen, maar gaan ze er "rustig" op af. Wordt het alsnog wild, dan aan de lijn en als dan weer rust komt, mag het weer los. Dus de lijn veroorzaakt juist rust.
marina schreef: Maar honden mogen toch ook gewoon contact maken met elkaar in een losloopgebied? Of mis ik nou iets essentieels?
Ik lijn eigenlijk mijn hond ook nooit aan, wordt ook nooit aan me gevraagd.
En ja ik wel dat mensen die hun hond gewoon lekker los willen laten lopen daar ook de kans voor moeten krijgen. Natuurlijk moet je je hond altijd in de gaten houden, maar gewoon snuffelen en even spelen, daar zijn de losloopgebieden toch juist voor?
Nu maak ik mijn hond (en mezelf  ;D) niet blij om op drukke momenten naar losloopgebieden te gaan dus kies de rustige momenten uit waarbij we meestal maar een handjevol andere honden tegen komen.
Vriendin van mij heeft een super zachtaardig reutje. Spreekt uitstekend hondentaal, gedraagt zich super netjes. Die buurt dus regelmatig in het bos met andere honden. Als hij ziet dat de andere hond niet wil, gaat hij niet en dat kan al op 50-100 meter zijn, dus hij reageert op subtiele signalen. Prima, zo'n hond moet je lekker loslaten in het bos en van genieten!
Oscar is niet zo. En als hij niet zou jagen, dan zou ik me de tandjes hebben moeten trainen om hem netjes los te kunnen laten. Want zijn recal was en is niet zo goed en hij vertrekt rustig om een hond 300 meter verderop even luid en duidelijk gedag te zeggen. Op zich zal hij nooit beginnen met vechten, maar hij batst er zo asociaal in, dat het op zijn minst niet leuk is voor die andere hond. Oscar gaat nu dus op plekken die geschikt zijn qua jagen, absoluut niet los als er ook andere honden zijn. Hij kan zich niet gedragen en dan is het echt niet leuk even socializen. Soms komen we honden tegen met wie het fantastisch klikt en dan kan hij super leuk spelen. Maar dan heb ik eerst de regie, zodat ik voorkom dat het mis gaat als het niet goed klikt.

Persoonlijk heb ik ook het meeste last van loslopende honden buiten losloopgebieden (binnen de bebouwde kom, in een bos ofzo heb ik geen moeite met een goed luisterende losloper waar het niet mag). Hier laten veel mensen hun hond los waar het niet mag. En als ze dan nog goed zouden luisteren, oke. Maar ik heb vandaag 2 keer mijn route aan moeten passen omdat er honden losliepen waar het niet mag. En die honden zagen er niet zo heel erg gezellig uit, dus dan ben ik mooi weg. Maar dat heeft Oscar vandaag wel 2 keer een de helft van het stuk dat ie aan de lange lijn mag gekost. Best heel erg jammer...
Tsja herkenning. Kismo is eens door een rottweiler gebeten die ook al meerdere honden in het bos heeft gebeten bleek nalv gesprekken met andere hondeneigenaren in het bos. Baas heeft al operaties moet betalen en gelukkig loopt hij nog elke dag in het bos.. Ik loop daar altijd met ogen in mijn achterhoofd.

Ik had net even wat, geen aanvaring tussen honden maar tussen mij en andere hondeigenaar. Ik loop met Kismo aangelijnd de hoek om op een stoep langs een vijver in de wijk en een vrouw komt mij tegemoet met een Jack die in de riem hangt en alle kanten opvliegt. Beest raakt nog meer opgefokt bij het zien van Kismo op 10 meter afstand die netjes naast mij volgt. Dus, ik steek de weg over om haar te ontwijken want ik heb geen zin in een confrontatie. De vrouw is blijkbaar diep verontwaardigd door mijn actie en zegt hard genoeg zodat ik het kan horen (prima akoestiek met die vijver en huizen eromheen) 'oh kijk huppeldepup, dat is een hele gemene hond' en als ze wat verder van me vandaan is nog even gauw 'schijtwijf!'. Nouuuu ik heb nogal overgedreven gereageerd met iets van 'je hond niet onder controle' en dat ik niet wens te worden uitgescholden op straat. Dit gaat echt nergens meer over..
Laatst gewijzigd door Haasje op di 18 feb 2014, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dorothea* schreef: ach voor dat soort baasjes hebben ze de ballenzwieper toch uitgevonden?
Er is hier een meneer met een odh, die rijdt 2 keer per dag met de auto naar het park (is 5 minuten lopen van z'n huis). Gooit een kwartiertje ballen en laadt de hond dan weer in de auto.
Jij hebt opa en oma uit delft nog niet leren kennen ;D
Lopen stipt om 12 uur met hun Jack hussel , er zit zeker 20 meter tussen opa en oma en ze heb en beide een werpstok en gooien de bal heen en weer.
het gaat bij ons dus echt beide kanten op.  :-\  Vorige week bij het rondje om het meer was ik alleen met beide honden. Gewapend met een zak vol gedroogde kippenlevertjes ging dat best goed  :biggrin2: Toen wij werden benaderd door 2 oudere ierse setters en een lab welke los waren ben ik midden op het veldje gaan staan (20m van het pad af dus) hondjes zit en wachtten. Ze waren beiden netjes op mij gefocust (en aan de lijn) maar de eigenaren waren dus zo gezellig aan het keuvelen dat alle 3 de honden gewoon naar ons toe liepen en niemand ook maar een poging ondernam om ze terug te roepen. Ik heb echt enorm mijn best gedaan de focus vast te houden, maar als er 3 honden onder je achterwerk hangen begrijp ik dat die van mij even geen aandacht meer voor mij hebben.  :-X Prettige van dit verhaal is dat Kaya niet lief is voor opdringerige honden en ik met mijn revaliderende schouder koos om Chakotay tegen te houden en dus Kaya los te laten. Gezien de leeftijd van de settertjes en onstabiele manier van lopen wilde ik niet dat Chakotay er bovenop zou springen in zijn íkbendeleukstehond,echtwaar,echtwaar,kijkhoeleukikben' modus. Kaya viel dus uit en spontaan volgt er wat gemompel en doet er eens iemand een poging de honden terug te roepen. Ik ben maar verder gelopen met 3 honden achter mij aan welke na een meter of 30 terug gingen naar hun eigenaar. Bedankt mensen. Jullie konden toch zien dat ik aan het trainen was? Is het dan zoveel gevraagd jullie hond bij je te houden?

Echter vandaag samen met wederlief een rondje om het meer gedaan. De honden waren los en toen wij 4 BC's en een DH naderden deden wij de honden aan de lijn. Zij riepen de BC's en de DH werd even bij de halsband gepakt. Prima gedaan.
Helaas aan het einde van het rondje schiet Chakotay ineens weg. Die zag in de verte dus weer de BC's en DH. Halverweg blijft hij staan, ik had de stille hoop dat hij terug zou komen op mijn roepen. Helaas, meneer zet ineens weer de sprint in om hoi te zeggen. Potver, daar sta je dan met je goede gedrag  :-[ De mensen draaiden weg en liepen naar de parkeerplaats waarop Chakotay besloot dat de honden dus niet met hem wilden spelen en hij naar ons terug kwam. Helaas heb ik de mensen in kwestie niet sorry kunnen zeggen omdat ze sneller weg waren dan ik lopen kon. Maar daar baal ik dan dus enorm van. Ik was te laat! Nu is Chakotay gelukkig super sociaal maar wel veels te lomp. Dus vandaar, het kan bij ons beide kanten uit.  ;)
Ach je doet je best. Theo heeft eens gezorgd dat er iemand van zijn skeelers af sodemieterde. Ik had ze niet horen aankomen (kwamen mij achterop) en tja Theo dus wel.. Ze had niks maar haar vriendin begon meteen dat meneer bloempje die hond moestt trappen en weet ikwat. Doe normaal joh. Theo deed trouwens niks behalve woef zeggen en in de weg lopen..
Mensen hier in de buurt snappen mij niet meer, Tom mag eigenlijk nooit meer zomaar naar een andere hond, tenzij ik de hond en/of baas ken en het vertrouw. Zo kan het dus gebeuren dat Tom niet met een tsi-shu (of hoe je dat ook schrijft) mag spelen omdat iets in de hond me niet helemaal bevalt (en hoorde van de week dat die dus een chi gebeten heeft met hechtingen tot gevolg, dus mn gevoel klopte) en hij wel met een staff mix speelt, een ODH, een DH-langhaar, een pittje enz. Je wil niet weten hoe beledigd mensen met hun fluff dan zijn  :biggrin2:
Ze denken dat Tom dan alleen met kleine honden mag spelen...maar dat is dus niet zo ;D

Ergste is een mw met een middenmaat hond uit Spanje die alles mag want hij is sjielug vanwege zijn verleden, die hond ligt en fixeerd, van een afstandje gilt ze dan dat ik er maar even langs moet lopen (en uit ervaring weet ik dan dat de hond wegschiet en zij hem soms wel en soms niet kan houden) omdat ze hem toch niet meekrijgt, ja dat is dan jouw probleem  :P Of ik draai om of blijf staan wachten tot ze hem weggesleept heeft...zij vind mij nu ook niet meer zo aardig  :P

Meestal zet ik mezelf tussen de andere hond en Tom in en loop in een gestaag tempo door, al dan niet met snoepjes belonend als de andere hond uitvalt en Tom stil blijft. En het grappige is dat TOm eigenlijk nooit problemen heeft met uitvallende honden bij baasjes die echt hun best doen, meestal charmeert hij die en worden het vriendjes, maar de "doet ie anders nooit" honden pikt ie er feilloos uit, en ik vertrouw op Tom, als hij borstelt bij het zien van een hond is het gewoon niet pluis en vermijden we die hond, al  was het maar dat ik niet wil dat hij in de stress schiet omdat die andere hond zo nodig moet buurten.
*Dorothea* schreef: hear....hear...
http://www.doghouserock.nl/artikelen-ov ... uette.html
Deze hondiquette zouden ze iig bij elke hondenschool bij de eerste les moeten geven.
Je bereikt er niet iedere hondenbaas mee, maar t zal toch schelen.
Misschien moeten we het maar printen en her en der in handen duwen als we ikhebergeenkaasvangegetenbaasjes tegenkomen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door