marina schreef:
Maar honden mogen toch ook gewoon contact maken met elkaar in een losloopgebied? Of mis ik nou iets essentieels?
Ik lijn eigenlijk mijn hond ook nooit aan, wordt ook nooit aan me gevraagd.
En ja ik wel dat mensen die hun hond gewoon lekker los willen laten lopen daar ook de kans voor moeten krijgen. Natuurlijk moet je je hond altijd in de gaten houden, maar gewoon snuffelen en even spelen, daar zijn de losloopgebieden toch juist voor?
Nu maak ik mijn hond (en mezelf
) niet blij om op drukke momenten naar losloopgebieden te gaan dus kies de rustige momenten uit waarbij we meestal maar een handjevol andere honden tegen komen.
Vroeger mochten honden overal los lopen, omdat er veel overlast was van honden zijn er nog maar een aantal plaatsen waar het nog wel mag.
Op die plaatsten waar het wel mag word er verwacht geen overlast te veroorzaken, daarom zie je vaak staan dat honden alleen onder appel los mogen of alleen los mogen als ze op de paden blijven.
Overal en altijd word er geacht dat de honden geen wandelaars lastig vallen, geen wild opschrikken en dus ook niet andere honden en mensen lastig vallen.
Iedereen mag en heeft recht er te lopen dus ook mensen met aangelijnde hond die niet gediend is van andere honden of mensen die angstig zijn voor honden (of het slim is is een ander verhaal).
(Lees: er zijn heel erg veel honden die graag achter een bal aan rennen maar niet van buurtende honden houden door trauma/agressie/pijn/ouderdom of weet ik het en die ook de mogelijkheid moeten krijgen hun energie kwijt te kunnen mits deze ook weer goed luisteren)
Indien er veel klachten komen van lastiggevallen wandelaars, ruiters, fietsers of honden eigenaren dan word het een aanlijngebied.
Aan ons dus om te zorgen dat onze honden geen overlast bezorgen zodat onze honden los kunnen blijven lopen.
Dus nee losloopgebieden zijn er niet voor loslopende honden, maar in de eerste plaats er voor iedereen en daarnaast mag de hond los.
Handig is het dus om je hond even bij je te houden als er mensen/fietsers/wild/aangelijnde honden aankomen.
Kom je leuke honden tegen waar je hond mee wil spelen is dat natuurlijk alleen maar leuk en mooi meegenomen.
Speciale omheinde honden velden zijn wel speciaal voor honden.