Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
Kaio schreef: Poeh.. :whistle:
Gas 2064
Elec 4755
Gas is vrij hoog ondanks dat we amper stoken, en verder niks met gas doen! Vrijstaand, mager geisoleerd, bovenverdieping geen verwarming en woonkamer vochtig huis.
Electra tja, prehistorisch electrisch pitje, losse oven, vaatwasser, droger en niet te vergeten 4 vriezers in de garage alleen voor de honden.

Ik geloof wel dat we in de categorie grootverbuikers vallen.....
Valt nog mee hoor, wij zitten op een verbruik van ca. 6400KWh. in het jaar...
Door Lil
TMG1961 schreef: Ik zit al zolang als ik op mezelf woon bij Essent. Ik bel iedere keer 2-3 maanden voor aflopen contract en vraag gewoon wat ze me kunnen aanbieden. Tot nu toe heb ik telkens een aanbod gekregen dat beter was dan wat ik had. Ben tevreden dus blijf gewoon bij Essent.

Merk wel op dat er voor nieuwe klanten meer gedaan wordt dan voor klanten die al 35 jaar klant zijn zoals in mijn geval.
HIer idem.

Pa heeft slechte ervaringen met Nuon en is weer terug bij Essent. Nuon zou goedkoper zijn en was dus duurder. Maar goed dat was niet het ergste, zeer slechte service. Ik heb ook wel eens 'woorden' met Essent gehad, maar die werden altijd goed opgelost.
Door Martine-Tom
Ik ben er zeker een maand mee bezig geweest om uit te vogelen welke goedkoper was, je moet zo goed weten wat je verbruikt om te berekenen welke de beste voor jou is. Nu zit ik bij de voor mij goedkoopste op basis van mijn historische verbruik, komend jaar word mijn dak geisoleerd, zou zomaar kunnen dat ik dan dus duurder uit ben omdat ik minder verbruik...
Door Lil
Martine-Tom schreef: Ik ben er zeker een maand mee bezig geweest om uit te vogelen welke goedkoper was, je moet zo goed weten wat je verbruikt om te berekenen welke de beste voor jou is. Nu zit ik bij de voor mij goedkoopste op basis van mijn historische verbruik, komend jaar word mijn dak geisoleerd, zou zomaar kunnen dat ik dan dus duurder uit ben omdat ik minder verbruik...
Ja, zucht zo iets vreesde ik al. Energie en tijd die ik beslist niet heb, aangezien ik alweer in de situatie zit dat ik al 5 weken de tv gids ongeopend weggooi en mijn favoriete tijdschrift inmiddels is vervangen door 2 nieuwe exemplaren (en het komt maar eens per maand).  :-\

Goed dat je het zegt, ga ik daar geen energie in stoppen. Blijf ik gewoon zitten waar ik zit.
Door Mowgli
Hier in Berlijn zitten wij bij Lekker (was ooit eens Nuon, omgeformeerd tot lekker omdat Vattenfaal Nuon Nederland overnam. Ze mochten de Duitse tak vanwege monopolie niet overnemen, die werd omgeformeerd tot Lekker).
Wij krijgen ieder jaar een nieuw aanbod voor een goedkoper stroomtarief bij Lekker, echter de aansluitkosten worden meteen met 1,00 Euro per maand hoger en dan ook nog eens 2- jarig contract. Als ik dan de kosten nabereken, scheelt ons in totaal dat maar 20,00 Euro in het jaar. Momenteel kunnen wij ieder moment overstappen naar een andere aanbieder. Wij steken dus altijd onze "Stinkevinger" op als dit aanbod komt.
Wij hebben nu groene stroom, en geen problemen met Nuon Lekker.
Door Pauline
Gisteren met Essent gebeld, verteld dat ik er over denk om van leverancier te veranderen, wel tevreden ben over Essent en of ze nog wat konden doen. Dat kon, lager tarief dan ik nu heb, zeker dalend. Wij hadden zowel elektrisch als gas voor resp. 5 en 3 jaar vast staan, maar dat kon zo omgezet worden. Gasprijs is maar liefst 5 cent lager. Elektisch scheelt minder, maar er komt ieder jaar 2,5% extra korting overheen.
Door Laura2004
Ik heb gisteren twee uur gebeld met onze energieleverancier om ons tarief te veranderen (dat het dus in de avond goedkoper is). Drie keer werd de verbinding verbroken, maar als het goed is gaat het pver 15 dagen in. We gaan een timer voor de electrische boiler kopen,  zodat hij alleen verwarmd on de goedkope uren. En we proberen sluipverbruik tegen te gaan. Ik hoop het gelijk te gasn merken aan de facturen (hier betaal je wat je verbruikt). De laatste maanden was dat rond de 110 euro per maand. 
Door Kaio
Zo eens ff gaan rekenen, ik wilde het wel eens weten.
Vriezers, in de garage, 4 x , verschillend verbruik, klein is duur tov inhoud/energie en een is ook nog eens een oudje.
Kom ik op 1150 KWH per jaar uit
Dan hebben we een amerikaanse koelkast zeg maar 450
Dan ons koken, een willekeurige keramische plaat gebakt, pitjes opgeteld, natuurlijk gebruik je ze niet allemaal en ook niet op vol gas, maar aangezien we met een prehistorich model zitten, door 2 gedeeld, en de oven er maar gratis bijgenomen, kom ik uit op 900 Kwh per jaar.
Dan ketel schat ik 400
Dan droger, 2-3 x per week 2 uur, 300 kwh, condensdroger
Dan de keukenlampen, het halogeen verhaal 8 spot 35w, 3 uur branden, verbruik per jaar 210
Zit ik nu dus al op 3410!

Dan komt de vaatwasser er nog bij, wasmachine ( hondenspullen gaan apart ivm haren) pc, tv, versterker, digibox, sluipverbruik, opladen allerlei produkten, andere verlichtingen, hondenblower, stofzuiger
Strijken doe i niet aan scheelt ook weer 100 kwh per jaar  :biggrin2:

Dan zijn de kosten hier 8 cent/kwh., daarnaast komt er nog zo'n 450 bij aan distributie en blabla. En 25 euro belasting.
Dus de vriezers kosten bijv 92 euro per jaar
Dan zou ik 2vriezers waaronder de oude vervangen door een nieuwe van 500 euro, stel die levert een winst op van 30 euro per jaar, zegt mijn rekensommetje 92x=62x + 500, x is het aantal jaren dat je op je de aanschafprijs eruit hebt tov je mindere verbruik, x = 16,6 jaar!!! :o misschien iets eerder aangezien ze verouderen en meer stroom trekken.
Laatst gewijzigd door Kaio op do 30 jan 2014, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Zaurak
Hier een ex-essent medewerker, omdat ik weet hoe het er daar aan toe gaat (tenminste 4 jaar geleden toen ik daar nog werkte) vind ik het wel vertrouwd en zit en blijf ik daar. Ze bedonderen in ieder geval geen klanten.
Naar deur of telefonischverkopers (de jeugd die je opbelt of aan je deur komt om je wat te verkopen en vaak op basis van provisie werkt) zou ik nooit luisteren. Heel vaak verkopen ze een larie verhaal die van geen kant klopt. Ik heb wat verhalen voor bij horen komen, waarbij ook echt harde leugens verteld worden aan mensen.  :( Het maakt naar mijn idee niet uit voor welke energieleveraar zij werken.

Mijn advies is altijd, als je tevreden bent met waar je zit en het gaat allemaal goed, blijf dan lekker zitten waar je zit. Natuurlijk is het altijd ergens goedkoper, maar een stukje service vind ik ook wat waard. Ik kan bij de goedkoopste gaan zitten en vervolgens als een stuk stront behandeld worden...

-----------------
Mijn woning is pas volledig geisoleerd door de woningbouw :) En ik woon hier ook nog niet zolang dus mijn verbruik is niet echt realistisch te noemen als ik het nu zou vermelden. Ik heb ook nog geen exact verbruik, al zou ik die natuurlijk wel kunnen berekenen, maar dan is het niet over een jaar.
Maar ik ben een gemiddelde verbruiker weet ik vanuit mijn vorige verbruiken in mijn oude woning.
Ik heb geen grote elektrische apparaten en kook zelden thuis. De douche wordt wel dagelijks gebruikt, maar ik ben geen lange doucher. 3 dagen in de week staat de computer hier de hele dag aan, verder ga ik wel bewust om met mijn energieverbruik, zoals lichtjes achter mijn kont uit doen en probeer dingen als sluipverbruik tegen te gaan.
Door monster
Halogeenspotjes vervangen door ledspotjes scheelt een hele hap. Zijn heel goedkoop bij de Action en geven veel licht.
Door Kaio
Nou ik heb het eens uitgerekent voor de halogeen spotjes voor de keuken. Ik heb voor beide de bouwmarktprijzen genomen, 22 per stuk voor LED en 6 per stuk voor halogeen.
Dan ben ik er bij de berekeing vanuitgegaan dat de led lampen niet stuk gaan, en de halogeen er 2 per jaar van vervangen moeten worden. Dus voor 8 spots 176 euro, maar ieder jaar voor halogeen 12 euro. Kom ik bij de btanduren van 3 uur uit dat het na 6,5 jaar zijn investering gaat opleveren.
En bij 8 zoals die van Lizzy branduren per dag al naar 3,2 jaar.
En dan zouden de lampen nog zeker 10 jaar mee moeten gaan. Dus dat is dan wel de moeite waard.
Door Lizzy
Kaio schreef: Nou ik heb het eens uitgerekent voor de halogeen spotjes voor de keuken. Ik heb voor beide de bouwmarktprijzen genomen, 22 per stuk voor LED en 6 per stuk voor halogeen.
Dan ben ik er bij de berekeing vanuitgegaan dat de led lampen niet stuk gaan, en de halogeen er 2 per jaar van vervangen moeten worden. Dus voor 8 spots 176 euro, maar ieder jaar voor halogeen 12 euro. Kom ik bij de btanduren van 3 uur uit dat het na 6,5 jaar zijn investering gaat opleveren.
En bij 8 zoals die van Lizzy branduren per dag al naar 3,2 jaar.
En dan zouden de lampen nog zeker 10 jaar mee moeten gaan. Dus dat is dan wel de moeite waard.
Ah! Bedankt voor het delen van je berekening!

LED lampen hebben overigens al wel bewezen zeker niet altijd 10 jaar mee te gaan....
Door Martine-Tom
Ik vind het een vervelend topic geworden, denk nu bij elke lamp die ik aan wil doen "nah dat kan nog wel ff een halfuurtje wachten", de ledjes in de keuken gaan alleen aan als ik kook, verder staat alleen de lamp van de afzuiger aan (open keuken en zo'n donker gat vind ik wel heel ongezellig).
Ik kreeg een nieuwe modem en het eerst wat ik dacht...deze heeft 4 knipperlichtjes ipv 2...dat is duurder  >:(

Wat zal ik toch goedkoop uit zijn dit jaar  :biggrin2:

Scheelt het bij een vriezer ook nog of ie vaak open gaat of niet?
Door Neally
Helaas wordt het er met mijn antwoord alleen een vervelender topci op@Martine: ja. Je vrieskast moet de binnengekomen warmte weer even koud maken als de rest van de vries.  :P
Dat wordt vooraf precies berekenen en 'opnoteren' wat je wanneer uit de kast gaat halen.... :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door