Ok, ik ga maar 1 berichtje plaatsen en dan niet meer. Want anders wordt dit topic helemaal niet zo leuk meer.
Ik vind Koek een heel normaal, gezond en fijn kitten klinken. Heel normaal gedrag, tekstboek zelfs.
En het spijt me dat ik je dit moet zeggen, maar heel wat van dit soort kittens worden inderdaad 'aggressief' als ze opgroeien zonder vriendje. Niet bewust want ze willen nog steeds gewoon lief zijn en spelen. Je kan hen als mens gewoon niet leren hun nagels in te trekken, niet door te bijten of trappelen omdat je een geheel andere taal spreekt. Kittens leren elkaar dat in het spel. Er is geen andere manier.
Dat brengt mij bij het volgende punt: je vraagt hoe je ongewenst gedrag af kan leren: vergeet dat. Dat lukt toch niet en het frustreert je alleen maar. Met tikken op zijn neus leer je hem dus ook niets, simpelweg omdat een kat geen hond is. Een kat heeft geen baas, terwijl een hond dat van nature wel heeft. Een kat kan rekening leren houden met anderen, maar wederom geloof ik niet dat je hem dat als mens kan leren, niet op de manier waarop een emotioneel stabiele kat dat doet. Als je kat eenmaal geleerd heeft om rekening te houden met een ander (van een andere kat als kitten), dan zal hij vanzelf wel rekening houden met jou. Maar hij leert dat niet zomaar. Dat hoort tot de kattenopvoeding. Van klein kitten tot een aangename, stabiele en lieve kat. En die opvoeding wordt door een andere kat gedaan in het spel.
En wat ik dan door de vorige berichten ook nog kwijt wil, is dat je in mijn opinie, als je een dier neemt, moet bereid zijn dat dier alles te geven wat het nodig heeft om gelukkig en gezond te zijn. En dat inderdaad ook financieel moet kunnen. Ik begrijp dat je nu zegt dat een tweede kitten te duur is en respecteer dat ook. Maar als je dat niet kan betalen, dan had je Koek ook niet mogen nemen.
Je wist op voorhand dat je kittens best per twee neemt. Dat je kiest om eentje te nemen, dat is prima voor mij. Maar dan moet je wel een tweede kunnen nemen als blijkt dat Koek geen kat is die alleen wil blijven. Dat had in je eerste financiele inschatting al in moeten zitten.
Als je echt maar 1 kat kan betalen, had je een volwassen kat moeten nemen die geen andere katten om zich heen willen. Kittens die zonder speelkameraadje 100% gelukkig kunnen worden, zijn heel zeldzaam.
Als nu blijkt dat Koek een vriendje nodig heeft om zich goed te ontwikkelen en gelukkig te zijn, vind ik eigenlijk dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en hem dat bieden ook. En het hoeft niet weer eentje met dure genen te zijn, dat maakt hem niet uit.
Je kan natuurlijk zien hoe het evolueert, maar eens hij wat ouder is, weet je nooit wat hij nog leert als hij wel andere katten leert kennen en wat niet. Je eigen krachten kennen en weten wanneer je iemand pijn doet en wat leuk is en wat niet voor iemand anders, is niet eenvoudig om nog te leren eens meer dan 7 maand oud. Nog wat ouder is er kans dat hij zelfs niet meer geleerd krijgt met andere katten om te gaan. Dat hij soortgenoten niet meer leert begrijpen. Dan kan hij bang zijn of aggressief reageren.
Als hij dan speels blijft (en dat duurt nog wel een aantal jaren), zal hij blijven spelen met armen, benen, misschien nog wat anders. Als je hem dan tikken geeft of zo (wat nooit helpt), kan hij zich tegen je keren op dat moment en op andere momenten uit (speel)frustratie. Dat kan alleen maar erger worden.
Hij kan ook gewoon zich schikken en niet aggressief worden, dat hangt van zijn karakter af. Maar als hij nu al in de kuiten hangt... waarom zou hij daar op een keer dan mee stoppen?
Verder wil ik ook nog kwijt dat ik ook dacht dat Cuzco zich prima kon vermaken alleen als kitten. Hij had zaken om mee te vechten, mee rond te sleuren, aan te vallen en te vangen. En hij deed dat ook vaak. Maar het moment dat Luis hier binnenkwam, heeft hij naar al die speeltjes niet meer omgekeken. Niet 1 keer meer. Ik ging ermee langs hem langs lopen, proberen hem te verleiden, maar het interesseert hem gewoon niet meer.
Van de eerste dag dat Luis kwam werd mijn depressieve Cuzco dolgelukkig met zijn vriendje. Dan pas zie je wat hij al die tijd gemist had.
Wij hadden Luis ook niet gepland, en mijn man was ook niet meteen voor, maar een kitten is niet gemaakt om alleen te zijn. En als dat blijkt (of je oudere kat wil niet spelen met je kitten), dan heb je twee optie's: de kitten herplaatsen, of hem een vriendje geven.