Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
eelke schreef: Nee maar dan is 10.000 toch niet heel veel als je je huis, auto ('s) je honden zelf, én het fokken van een nest meerekent?
Onze wasmachine was al goedkoop terwijl we toen al ons spaargeld van thuis uit nog hadden, dat hoeft niet eens duur te zijn. Maar er hoeft maar wat tegen te zitten (en hoe heet die wet ook al weer?) en er is zo een boel doorheen.

Ik snap dan niet zo goed wat een aantal voorschotten (van, 100 euro?) daar aan bijdragen als je dat van te voren al weet...
Zo'n voorschot kun je natuurlijk ook zelf bepalen. Als die is om de pupkosten op te vangen kun je ook zeggen...doe de helft maar vast. Als je dan tien pups hebt á €1000,- dan zou je €5000 voorschot krijgen en daar kun je natuurlijk wel wat mee. Met tien keer €100,- natuurlijk ook wel.
Door Erna
Wij doen ook niet aan voorschotten. Voornaamste reden is al genoemd: We willen dat mensen de pup komen halen omdat ze dat graag willen en niet omdat ze al aanbetaald hebben.

2e reden is dat je nooit weet wat je onderweg te wachten staat. Overleven alle pups wel? Komen er complicaties? Wie zal het zeggen? Als er wel voorschotten zijn betaald is het o zo verleidelijk om die inderdaad te gebruiken wanneer er onverwachte hoge dierenarts kosten komen. Stel dat de pups overlijden zul je het toch terug moeten betalen en dan is het geld misschien al op? Beter is om inderdaad iets achter de hand te hebben om deze kosten op te kunnen vangen.
Door kaszi
Oh, maar ik vraag geen voorschotten om het geld te kunnen investeren, want dat heb ik niet nodig. En de voorschotten zijn echt niet hoog.  Het is gewoon om een extra drempel in te voegen. 
Door Kallista
De enige pup waar ik een voorschot op betaald heb ooit was Jacky, toen ik de 2e keer ging kijken en heel zeker wist dat ik haar graag wilde kon ik haar "reserveren" mits voorschot.

Nu we zelf fokplannen hebben ben ik niet van plan met voorschotten te werken, wat mensen hier ook zeggen, ik wil dat ze 100 % voor de pup gaan, en niet maar nemen omdat ze denken een voorschot kwijt te zijn.

Bovendien wil ik de keuze houden in aan wie ik wel of niet een pup meegeef.
Stel de mensen lijken aardig, en gaandeweg de weken stel je vast dat dit toch niet de mensen zijn waar je een pup aan wil meegeven, of dat je denkt die past niet in dat gezin.
Met een voorschot heb je toch al een soort van verplichting. Zo zou ik dat zien tenminste.

Net zoals ik niet zou willen dat mensen een pup meenemen waar ze niet helemaal verliefd op zijn, wil ik dat andersom ook niet meemaken...
Wat Erna zegt is ook een goeie, stel er gebeurd iets met een pup. Ga je niet vanuit, maar zeg nooit nooit.
Door evenstar
Wij vagen ook geen voorschot om de oa om de zelfde reden als Erna en Angelique al beschreven hier en wij willen tot de aller laatste dag baas zijn over onze eigen puppen en ook eerste keus houden. In de praktijk komt dat op neer dat 2 of 3 puppen vaak langer blijven omdat ze  vanaf 8 weken echte toverballen zijn en dat maakt het soms moeilijk om op die leeftijd  de thuisblijver te kiezen. Ik moet er niet aan denken dat ik een pup aan iemand beloofd met 4 weken, voorschot vraag op de koopprijs en met 7 en half week  de puppykoper moet gaan melden dat ik zelf het puppy houd.
Door Jantina
(ondanks het grote paardenverdriet gaat het leven ook verder en waggelt hier inmiddels een heel dik hangbuikzwijntje rond, waar we ook voor verder moeten!)

Graag even jullie ervaring met het volgende:
Ik krijg aanvragen uit het buitenland. Dubai en Zuid-Afrika. Erg leuk maar Dubai doe ik echt niet. Ben er zelf geweest en ik vind dat echt geen hondenklimaat midden in de woestijn :-X. Zuid-Afrika was wel een heel leuk contact! Buiten alle rompslomp die je hebt qua export (ze halen de pup trouwens zelf op en zou mee vliegen in de cabine), hoe zit dat met de financiele kant? Je houdt de pup langer ivm rabiës-enting. Zeg even een maand. Reken je daar extra voor en zo ja, wat? Ik neem aan dat de papierwinkel en extra entingen ook doorberekend worden? Wat voor bedrag moet je ongeveer aan denken? Omdat dit natuurlijk wel even een ander verhaal zou zijn, vind ik betalen bij ophalen wel een beetje een risico. Zou je dan moeten vragen om op 9 weken - als de rest ook uit vliegt - de pup te betalen?
Ik voel zelf niet heel veel voor het hele gebeuren (ook omdat ik ze prima in NL kwijt kan) maar vriendlief lijkt het wel een heel leuk idee en hij vindt het ook leuk dat we er nog een wat langer zouden houden. Dus daarom heb ik nog geen 'nee' gezegd en wil ik even op een rijtje krijgen wat het zou inhouden.
Door kaszi
Voor een maandje langer blijven vraag ik niets extra, maar ectra medische kosten wil ik wel vetgoed zien.
Door Angelique
Volgens mij is er niet zoveel extra papierwinkel waar je extra voor moet betalen. Exportpedigree gaat automatisch als je een buitenlands adres opgeeft en een gezondheidsverklaring komt met de Rabiesvaccinatie mee. Ik zou de extra vaccinaties wel doorrekenen. Voor het langere verblijf reken ik niets.
Aangezien je zelf zegt dat pupjes hier in NL kwijtraken niet zo'n probleem is zou ik ook hier niet speciaal een voorschot hoeven hebben. Komen ze niet, is jammer, deuk in het vertrouwen en 5 tientjes rabiesvaccinatie lichter.
Door miik
Ik doe het niet meer, ik ben afgelopen zomer keihard op mn bek gegaan....
Er zouden 3 kittens naar het buitenland gaan en die zouden dus rabiës moeten krijgen en een aantal weken langer blijven...
Ik had heel braaf alleen de extra kosten voor de extra entingen enzo door berekend... (koopje achteraf voor hun want nederland liggen de prijzen al veel lager dan in de rest van Europa). En toen ging het mis met het 1e kitten dat verhuisd was naar frankrijk... kitten ging daar bijna dood (door dom/onwetend baasje en nog veel stommere dierenarts). Dus ik heb gezegd ik kom naar je toe of breng hem terug- dus kitten kwam terug...
Ik heb geknokt om hem in leven te houden.... maar wat dat nieuwe baasje niet verteld had.... >:( was dat haar andere kat iets van een katteshow had meegenomen en ook ziek was en het dus besmettelijk was.... Met als gevolg dat ik 3 kittens doodziek had en mn oude hondje Mickey. De kittens zijn allemaal langer gebleven, en ik heb wekenlang geknokt om ze gezond te krijgen !!!!
Het kitten dat gewoon met 13 weken verhuisd was (normale leeftijd), naar Den Haag, was de dans ontsprongen en had nergens last van.
Toen de kittens gezond waren kreeg ik onenigheid met de nieuwe eigenaren omdat ik ze niet wilde enten omdat ik ze daar nog te zwak voor vond (in overleg met meerdere dierenarts zoals Tannetje)....  het waren ervaren fokkers en hun wisten het beter en er moest geent worden etc etc en dat had ik tenslotte toegezegd ....
Eind van het verhaal is het goed gekomen hoor. Maar het zijn hele heftige weken geweest. Zowel fysiek als emotioneel... ik was echt helemaal klaar met het fokken, ik zeg ik fok noooit meer !!!
Daarbij heeft het honderden euro's extra gekost. Want die andere kittens die ziek werden kon ik op niemand verhalen.... die kosten waren voor mij... Om ze beter te krijgen had ik 5 benches staan, met in elke bench 1 kitten, met daarin een eigen kattenbak, zodat de ontlasting goed in de gaten gehouden kon worden en alles goed ontsmet kon worden en ivm dwangvoeding etc etc... dus mn huis stond volledig op zn kop... en ook extra kosten voor kattenbak etc etc waar je in eerste instantie dus niet aan denkt....

Kijk.... je kiest er voor om dieren langer te houden... Daarvoor heb je extra kosten zoals ontwormen en rabiës, en dat kun je uitrekenen.
Maar niemand die me gewaarschuwd had voor het feit dat je die weken dus ook extra risico loopt dat er van alles mis kan gaan (zelf ook niet aan gedacht). Nu kwam het door een stomme fout van die ene kitten eigenaar... maar het had ook door iets anders veroorzaakt kunnen zijn.
En wat doe je dan met die extra onvoorziene kosten ? Ik geloof dat het 'mij bijna duizend euro extra heeft gekost aan dierenartskosten en dan ben ik nog gematst omdat ik vrij veel zelf kon. Reken je dat door aan de nieuwe eigenaren ? Dek je dat in door daar van te voren een extra bedrag voor te vragen ?
Ik doe het niet meer.....
Laatst gewijzigd door miik op di 28 jan 2014, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
Wat doe je nou precies niet meer?

Tja loellig, maar ik denk/vind, dat zolang ze onder mijn dak wonen ik er verantwoordelijk voor ben. Een weekje of wat langer blijven houdt niet in ( mijn inziens) dat ze vanaf 7,5 week dan de verantwoording van de nieuwe eigenaar zijn. Kan bij mij ook niet, want je bent pas eigenaar als ik je die pup eigenhandig op de afhaaldag in de handen gedrukt hebt. Daarvoor is het altijd op alle vlakken mijn pup, ook als er iets mis gaat.

Als ik dan naar Katja kijk, daar zat (omdat er vervoer geregeld moest worden) een kleine 3 weken tussen "ik neem der" en "ze is onderweg"  en ik had het uitermate raar gevonden als ze in die 3 weken ziek geworden was dat de eigenaar had gezegd....jouw kosten. Haar eten in die 3 weken heb ik ook niet hoeven betalen.
Door miik
Angelique schreef: Wat doe je nou precies niet meer?

Tja loellig, maar ik denk/vind, dat zolang ze onder mijn dak wonen ik er verantwoordelijk voor ben.
Ik heb geen zin meer om dieren te exporteren... (en nu is het nog heel vers, wie weet bedenk ik me ooit nog...)
Ja, dat vind ik ook.... en daar heb ik me dus flink in vergist, en ik denk dat ik geen zin heb in dat risico nog een keer.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat naast het feit dat je sommige kosten gewoon kunt uitrekenen je jezelf ook met een risico opzadelt, waarvan je je moet afvragen of je dat wilt. En ik heb dat onderschat. Dus als je in nederland genoeg kopers hebt- dan zou ik daar voor kiezen.
Door Angelique
miik schreef: Ik heb geen zin meer om dieren te exporteren... (en nu is het nog heel vers, wie weet bedenk ik me ooit nog...)
Ja, dat vind ik ook.... en daar heb ik me dus flink in vergist, en ik denk dat ik geen zin heb in dat risico nog een keer.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat naast het feit dat je sommige kosten gewoon kunt uitrekenen je jezelf ook met een risico opzadelt, waarvan je je moet afvragen of je dat wilt. En ik heb dat onderschat. Dus als je in nederland genoeg kopers hebt- dan zou ik daar voor kiezen.
Maar afgezien van de rabiesvaccinaties die je gegeven hebt kan dit alles toch ook gebeuren als je een dier in NL verkoopt en ziek terugkrijgt of terug moet halen. Wat niet wegneemt dat jij natuurlijk een hele dikke vette pech hebt gehad :(
Door Jantina
Ik begrijp je verhaal Miik. Het is mis gegaan bij het terughalen, en dat is natuurlijk ook iets wat ik niet zo snel zou kunnen vanuit Zuid-Afrika... Ik kan de mensen ook vooraf niet ontmoeten, nu wil ze dan wel haar moeder bij mij langs laten komen om me gerust te stellen en skypen... Ze willen heel graag maar ik moet het echt even laten bezinken.
Door miik
Angelique schreef: Maar afgezien van de rabiesvaccinaties die je gegeven hebt kan dit alles toch ook gebeuren als je een dier in NL verkoopt en ziek terugkrijgt of terug moet halen.
Nee... dat is toch anders, een kitten in nederland kon gewoon met 12/13 weken naar de nieuwe eigenaar.
De andere kittens zijn zo'n beetje 5 weken langer gebleven ! Ze moesten oud genoeg zijn om de rabiës te mogen en dan daarna nog verplicht 21 dagen wachten....
Ik had nu 3 kittens die naar het buitenland zouden gaan en mn vriend hield 1 kitten. Dus ik had 4 kittens langer thuis...
Kijk als ik mijn kittens allemaal in NL had verkocht en ik had dat ene kitten ziek terug gehad, dan had ik alleen dat ene kitten ziek ... en niet de hele bubs... of hooguit het kitten dat mn vriend wilde houden ook...dat is maximaal 2...
Misschien is de situatie wel anders als je maar 1 kitten of pup uit een nest exporteerd... en niet gelijk 3 zoals ik :-X

Daarbij....als er wat mis is stap je toch makkelijker even in de auto als het gewoon in nederland is... 1 van mn pups van abby ging naar Harlingen. En zij liep echt tegen wat dingen aan waar ze hulp bij nodig had (gedrag). Ik ben toen een paar keer erheen geweest om even te helpen. Ik vind dat prettig. Van mij hoeft dat buitenland dus niet meer zo.
Voor Abby kreeg ik een serieuze aanvraag uit Australie... ik voel me super vereerd, maar ik begin er niet aan.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door