Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
Ruim het meestal gewoon met een plastic zakje op en gooi het in de dichtsbijzijnde afvalbak. 's Avonds in het donker laat ik het meestal liggen simpel omdat ik het nietterug vind of in de stront van een ander sta  :-X

Rana poepte net bij het uitlaten vlak bij een andere drol, zo'n huge brokken geval. Heb even staan twijfelen of ik die gelijk mee zou nemen omdat ik toch haar mini barf drolletje opruimde maar heb hem laten liggen. Voelde wel wat kinderachtig maar vind het gewoon een smerig idee dat ik dat vieze koude ding moet opruimen terwijl een ander er te beroerd voor is  :-[

Vind het sowieso wel triest als je ziet hoeveel stront er hier weer in het park ligt. Nog een paar maandenen dan leggen er weer bootjes aan en gaan er weer gezinnen picknicken. Verbaas ik me ook altijd over omdat ik altijd goed moet uitkijken waar ik loop als ik op het gras loop vanwege de stront!

Nou ja weer on topic  ::). Grijpertje lijkt me walgelijk, honden leren in de bosjes te poepen is een idee dan ligt het toch een stuk minder in de weg  ;)
Door Kaela
Wat ik net nog zat te bedenken he, dat plastic zakjes besparen door mensen te laten barfen (=minder poep) gaat ook niet werken. Tenslotte wordt vlees ook heel vaak omverpakt in porties en dat kost ook bergen plastic zakjes. Schiet ook niet op.
Door eelke
Kaela schreef: Wat ik net nog zat te bedenken he, dat plastic zakjes besparen door mensen te laten barfen (=minder poep) gaat ook niet werken. Tenslotte wordt vlees ook heel vaak omverpakt in porties en dat kost ook bergen plastic zakjes. Schiet ook niet op.
Nou de vlees zakjes gaan hier wel netjes in de plastic bak, dat dan weer wel.  8)

Ik ga ook niet met een grijper lopen, ieeks. En ik ruim ook geen drollen van andere honden op, die vind ik viezer dan de drollen van mijn eigen honden  ;D
Door BusKay
Kaela schreef: Wat ik net nog zat te bedenken he, dat plastic zakjes besparen door mensen te laten barfen (=minder poep) gaat ook niet werken. Tenslotte wordt vlees ook heel vaak omverpakt in porties en dat kost ook bergen plastic zakjes. Schiet ook niet op.
Brok wordt los verkocht??? Lijkt me ook in palstic geleverd. Dus daar lijkt me geen verschil tov BARF.
Verpak mijn BARF in bakjes, is immers gemalen (maak eigen mix) en de bakjes worden weer schoongemaakt en gebruikt.
Door monster
Hier 75 euro boete als je de poep niet meeneemt. Mag ook niet in de afvalbakken, maar in de eigen kliko. Zelfs in het buitengebied moet je het opruimen (maar dat doet niemand).
En dan 50 euro per hond belasting en eigen zakjes kopen. Ik ben grootverbruiker van de Actionzakjes.
Door Eef+Stippels
Busco en Kay schreef: Dan nog het zakjesprobleem. Vervangen voor grijpertje o.i.d. waardoor de poep nu in de GFT container kan omdat er geen plastic meer bijzit. Poep is immers na compostering prima mest.

Belasting voor het milieu van productie van vlees ten opzichte van de brokproductie lijken me geen verschillen op te leveren.
Zakjes zijn geen probleem als iedereen de biologisch afbreekbare zakjes gebruikt  :) (ik gebruik zelf Becobags, die zijn stevig en groot genoeg).
Maar grijpertjes of eigen schep mee nemen zie ik ook wel eens, mij lijkt het alleen niet zo praktisch/hygiënisch. Ik gooi de hondenpoep trouwens wel bij het gft. Nog nooit gehoord dat dat niet mag, en ik zie de reden eigenlijk ook niet zo, het verteert toch tot prima compost/mest lijkt me.

Hoe goed vlees ook voor de honden is, de productie daarvan is ontzettend slecht voor het milieu, slechter dan de productie van brokken.
Daarbij is het goedkope (niet bio) vlees dat vaak voor honden wordt gekocht ook erg dieronvriendelijk.
Als je alleen slachtafval voert, wat mensen toch niet eten en anders weggegooid zou worden, dan ontzie je het milieu wel weer wat.
Door Kaela
Busco en Kay schreef: Brok wordt los verkocht??? Lijkt me ook in palstic geleverd. Dus daar lijkt me geen verschil tov BARF.
Verpak mijn BARF in bakjes, is immers gemalen (maak eigen mix) en de bakjes worden weer schoongemaakt en gebruikt.
Brok wordt in 1 zak geleverd. Barf wordt bijvoorbeeld per kilo verpakt in plastic. Dan gaat men dat thuis weer uitpakken (dat plastic wordt weggegooid), ontdooien en in portiezakjes verpakken. Ik denk dat je dan op heel wat meer plastic uitkomt dan bij een zak brokken. Ik ben om die reden dan ook gestopt met porties maken, behalve met orgaan. Ik vond de hoeveelheid plastic schrikbarend. Ik heb de mazzel dat Oscar 2 a 3 dagen over een kilo vleesbot en spiervlees doe, dus dan kun je het portioneren wel skippen. 
Door eelke
Volgens mij wordt brok vaak in papieren zakken geleverd, de merken die ik ken tenminste wel. En mijn konijnen / kippen / paarden brok ook.
Eef+doggies schreef: Zakjes zijn geen probleem als iedereen de biologisch afbreekbare zakjes gebruikt  :) (ik gebruik zelf Becobags, die zijn stevig en groot genoeg).
Maar grijpertjes of eigen schep mee nemen zie ik ook wel eens, mij lijkt het alleen niet zo praktisch/hygiënisch. Ik gooi de hondenpoep trouwens wel bij het gft. Nog nooit gehoord dat dat niet mag, en ik zie de reden eigenlijk ook niet zo, het verteert toch tot prima compost/mest lijkt me.

Hoe goed vlees ook voor de honden is, de productie daarvan is ontzettend slecht voor het milieu, slechter dan de productie van brokken.
Daarbij is het goedkope (niet bio) vlees dat vaak voor honden wordt gekocht ook erg dieronvriendelijk.
Als je alleen slachtafval voert, wat mensen toch niet eten en anders weggegooid zou worden, dan ontzie je het milieu wel weer wat.
Maakt dat uit als je het bij het restafval gooit omdat het niet in de groene mag?
Door pike
Ik gebruik altijd recycle zakjes: Gebruikte boterhamzakjes, zakjes waar ik wat groente in heb bewaard  e.d., alles wat nog in bruikbare staat verkeerd krijgt hier een tweede leven als poepzakje. Op straat gaan ze in de eerste de beste afvalbak die ik tegenkom, en kom ik er geen tegen dan eindigen ze thuis in de kliko. Een zakje met barfkeuteltje kan je probleemloos in je jaszak stoppen. Ze mogen hier niet bij het gft, waarom weet ik niet. Ik heb nooit zakjestekort, want mijn honden zijn echte bosjespoepers dus ze gaan niet zo snel op. Dat heb ik ze niet hoeven leren dat willen ze zelf. Van pup af aan duiken ze al de bosjes in  8) Geen geschikt bosje tijdens de wandeling betekent veelal niet willen poepen ::). Een grijper zal ik nooit meenemen, daar heb ik met drie honden geen hand voor vrij, lijkt me ook vreselijk onhandig, het poepzakje wordt door mij als is bij grijpzakje gebruikt.
Overigens weet ik van maar één iemand in mijn omgeving die ook de hondenpoep opruimt, ik heb het verder nog nooit iemand zien doen hier  :( het ligt dan ook vol overal.
En wat ik in het buitenland tijdens vakantie rondom de camping zeer regelmatig tegenkom: gevulde poepzakjes die zijn weggegooid in de bosjes :-X laat dan gewoon de poep liggen in plaats van ook nog een plastic zakje in het milieu te gooien. Volgens mij zijn dat mensen die alleen "opruimen" als een ander in de buurt is die hun hondziet poepen, maar zodra die uit beeld is de boel gauw in de bosjes gooien!
En zolang al die koters in dit land meer dan vier jaar lang met wegwerppampers in hun broekje rondlopen kan ik mij echt niet druk meer maken om een plastic poepzakje!
Door Lil
Barf per kilo en weer ompakken??

Krijg het altijd per 10, 15 of 20 kg. Niemand die het per kilo levert. Als dat wel zo is, dan kan het zo de vriezer in zonder ompakken.
Door Kaela
Lil schreef: Barf per kilo en weer ompakken??

Krijg het altijd per 10, 15 of 20 kg. Niemand die het per kilo levert. Als dat wel zo is, dan kan het zo de vriezer in zonder ompakken.
Lupa en degomeat leveren per kilo (sommige dingen kleiner verpakt, sommige dingen per twee kilo, meest per kilo). Ik doe weer niet veel lijntjes omdat het maar zelden in de buurt komt.

Maar dan nog is dat juist mijn punt. Ik pak die kilo's niet om, omdat Oscar maar 2 of hooguit 3 dagen doet met een kilo bot en een kilo spier. Dingen die per 10(+) kilo verpakt zijn moet je per see portioneren. En als je een kleinere hond (of kat natuurlijk) hebt, zul je kiloverpakkingen ook moeten portioneren, want je kan dat ook geen 5 of 6 dagen ontdooid laten en steeds hetzelfde aan je hond voeren. Oftewel véél plastic zakjes.
Door Lil
Kaela schreef: Lupa en degomeat leveren per kilo (sommige dingen kleiner verpakt, sommige dingen per twee kilo, meest per kilo). Ik doe weer niet veel lijntjes omdat het maar zelden in de buurt komt.

Maar dan nog is dat juist mijn punt. Ik pak die kilo's niet om, omdat Oscar maar 2 of hooguit 3 dagen doet met een kilo bot en een kilo spier. Dingen die per 10(+) kilo verpakt zijn moet je per see portioneren. En als je een kleinere hond (of kat natuurlijk) hebt, zul je kiloverpakkingen ook moeten portioneren, want je kan dat ook geen 5 of 6 dagen ontdooid laten en steeds hetzelfde aan je hond voeren. Oftewel véél plastic zakjes.
Ah ok, weer wat geleerd. Bij Lupa kreeg ik vroeger ook gewoon 5 ofg 10 kg aan elkaar gevroren, maar dat is laaaaaaaang geleden. Pa heeft een klein hondje, maar dat is ontdooien en dan in bakjes weer terug in de vriezer. Zijn ze leeg in de vaatwasser en klaar! Bij logeetje kreeg ik vroeger de brokjes ook per portie in boterhamzakjes, dat was pas veel loos plastic vond ik altijd. Ligt niet aan manier van voeren, maar aan hoe mensen ermee omgaan.
Door Kaela
Lil schreef: Ah ok, weer wat geleerd. Bij Lupa kreeg ik vroeger ook gewoon 5 ofg 10 kg aan elkaar gevroren, maar dat is laaaaaaaang geleden. Pa heeft een klein hondje, maar dat is ontdooien en dan in bakjes weer terug in de vriezer. Zijn ze leeg in de vaatwasser en klaar! Bij logeetje kreeg ik vroeger de brokjes ook per portie in boterhamzakjes, dat was pas veel loos plastic vond ik altijd. Ligt niet aan manier van voeren, maar aan hoe mensen ermee omgaan.
Deels eens, deels niet. Als je een klein hondje hebt of in grotere hoeveelheden op 1 blok aangeleverd krijgt en je wil gevarieerd voeren, zul je veel porties moeten maken. Je kan moeilijk zeggen ik ontdooi 1 kilo kipkarkas en 1 kilo paardenvlees en ik voer het op aan mijn chiwafwaf die nog geen 100 gram per dag eet. Of je 10 kiloblok voor je grote hond. Dan eet ie steeds 10 dagen hetzelfde en zo lang kan iets niet uit de vriezer blijven. Dus zul je bijvoorbeeld 3 botsoorten en 3 vleessoorten moeten portioneren, en nog orgaan en pens. Als je dat allemaal in bakjes doet, moet je veel bakjes hebben. En bakjes passen stukken minder goed in mijn vrieskast dan zakjes, dus dan heb ik al snel een probleem.

Dus het is maar net wat je omstandigheden zijn, hoe je er mee om moet of kunt gaan.
Door *Dorothea*
pike schreef: Ik gebruik altijd recycle zakjes: Gebruikte boterhamzakjes, zakjes waar ik wat groente in heb bewaard  e.d., alles wat nog in bruikbare staat verkeerd krijgt hier een tweede leven als poepzakje.
ja zo doet mijn moeder dat ook, die heeft een hele zak in de keuken met gebruikte broodzakken die een 2e leven krijgen als poepzakje of om barfspul in in te vriezen.
En zolang al die koters in dit land meer dan vier jaar lang met wegwerppampers in hun broekje rondlopen kan ik mij echt niet druk meer maken om een plastic poepzakje!
ja helemaal waar
Door pearlsofpassion
Mest van vleeseters gooi je eigenlijk beter niet in je compostbak.  Simpelweg omdat dat beestjes aantrekt die de vertering van je groenafval niet bevorderen.  Zo gooi je ook geen brood, vlees of andere verhitte zaken in de compostbak. Verkeerde beestjes.

Vleesetersmest is wel prima om je grond te verrijken, maar dan gewoon zuiver onder de grond mengen en daar laten verteren ipv in je compostbak. Als je enkel rauw groenafval, hout of mest van planteneters in je compost gooit, gaat die gewoon veel beter en krijg je ook geen vervelende beestjes.
Het is dus beter die zaken een beetje gescheiden te houden.
Konijnenmest is prachtig voor in de compost, kippenmest kan ook, al hoeft die ook niet percé in de compost om te werken, je kan hem ook gewoon zo op de grond gebruiken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door