Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Lizzy schreef: Gatverdamme Syl :-X.

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zwom als kind ook in de goorste vijvertjes en speelde bij ons in moerasjes enzo.

Maar ja, de pest met die rot-ziekte (Weil) is dat 100% van de ratten besmet kan zijn. Als ze dan met velen tegelijk aanwezig zijn in het Westerpark EN ook nog eens besmet zijn EN je hond springt dan 100 keer per uitlaatbeurt in het water... zou jij dan nog niet enten?
Heerst er weil?

Eerlijk gezegd ik denk het eigenlijk niet, maar ik weet het niet 100% zeker. Donna zwemt ook , maar ze is niet tegen weil geent
Door Lizzy
sylvia schreef: Heerst er weil?

Eerlijk gezegd ik denk het eigenlijk niet, maar ik weet het niet 100% zeker. Donna zwemt ook , maar ze is niet tegen weil geent
Ik heb geen idee of het heerst.... Hoe kom ik daar achter?
Door sylvia
Lizzy schreef: Ik heb geen idee of het heerst.... Hoe kom ik daar achter?
geen idee?

misschien vragen aan je da of er gevallen van weil bekent zijn bij jou in de regio . Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van iemand gehoord dat hun hond weil had (gelukkig)
Door Lizzy
sylvia schreef: geen idee?

misschien vragen aan je da of er gevallen van weil bekent zijn bij jou in de regio . Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van iemand gehoord dat hun hond weil had (gelukkig)
Gevoelsmatig heb ik zo weinig aan die antwoorden die ze geven. Kijk, je weet niet wat het percentage gevaccineerde honden is... Ik heb bijv. de afgelopen weken alle hondeneigenaren in het Westerpark gevraagd of hun hond(en) gevaccineerd waren tegen Weil. En tot nu toe: allemaal gevaccineerd. Tja...
Door sylvia
Lizzy schreef: Gevoelsmatig heb ik zo weinig aan die antwoorden die ze geven. Kijk, je weet niet wat het percentage gevaccineerde honden is... Ik heb bijv. de afgelopen weken alle hondeneigenaren in het Westerpark gevraagd of hun hond(en) gevaccineerd waren tegen Weil. En tot nu toe: allemaal gevaccineerd. Tja...
ja dat is zo. mijn zwemmende honden zijn nooit tegen weil geent, ook niet toen ik in de randstad woonde.
Ik denk dat zo lang er waterrecratie door mensen plaatsvind het well meevalt, de meeste mensen zijn ook nooit tegen weil ingeent en die kunnen het net zohard krijgen tijden het recreeren in een besmet gebied.
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Door Lizzy
sylvia schreef: ja dat is zo. mijn zwemmende honden zijn nooit tegen weil geent, ook niet toen ik in de randstad woonde.
Ik denk dat zo lang er waterrecratie door mensen plaatsvind het well meevalt, de meeste mensen zijn ook nooit tegen weil ingeent en die kunnen het net zohard krijgen tijden het recreeren in een besmet gebied.
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Nou, ja en nee denk ik. Water in Nederland wordt alleen maar gecontroleerd wanneer het officieel zwemwater is. Nou, neem het water in het Westerpark: is geen officieel zwemwater dus wordt niet controleert.

Er wordt daar wel heel veel gerecreeerd. Waterfietsen, bootjes, vissen, etc. En al deze mensen worden niet en nooit gevaccineerd, want er is in NL geen vaccin voor mensen te krijgen.

Maar. Er krijgen dus ook 40 mensen per jaar in Nederland de ernstige vorm van Lepto. En dat is de ziekte van Weil. Ongeveer 10% wordt in het buitenland besmet. Houd je zo'n 30 mensen over die dus ernstig ziek worden en een ziekenhuisopname nodig hebben. En van dit aantal sterft 5% tot 10%.

Er worden jaarlijks veel en veel meer mensen ziek door Lepto, denkt men. Maar omdat de symptomen mild verlopen en lijken op een griepje, worden deze gevallen dus nooit tot Lepto gerekend.

Met andere woorden: je kunt het niet gemakkelijk omrekenen naar de hondensituatie. En je kunt (denk ik) dus ook geen risico-analyse maken. Maar als er 40 mensen ziek worden, kun je er gevoegelijk wel vanuit gaan dat er jaarlijks ook honden ziek worden. Tenslotte zwemmen zij veel vaker in niet officieel zwemwater.

Misschien dat veel besmetting ook bij de hond mild verlopen en dus niet gekenmerkt worden als Lepto? Geen idee! Misschien dat er honden sterven zonder dat men er ooit achter komt dat het Weil was? Geen idee! De gemiddelde Nederlander laat geen autopsie plegen. Misschien dat het bij honden niet vaak verkeerd afloopt juist omdat de meeste geent zijn? Ik weet het antwoord op al deze vragen echt niet.... En vraag het aan je dierenarts, die weet het volgens mij ook niet....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 21 mar 2005, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Nee precies, hoe dan ook blijft het dus een gok waarvan je win/verlies percentage niet weet.
Eerlijk gezegd heb ik Donna geen weil laten enten , het komt er denk ik op neer of je je relaxed kan voelen als je het niet ent, als je bij iedere duik van je hond met kromme tenen staat omdat ze mischien wel..........dan zou ik gewoon die enting laten geven.
Door Lizzy
sylvia schreef: Nee precies, hoe dan ook blijft het dus een gok waarvan je win/verlies percentage niet weet.
Eerlijk gezegd heb ik Donna geen weil laten enten , het komt er denk ik op neer of je je relaxed kan voelen als je het niet ent, als je bij iedere duik van je hond met kromme tenen staat omdat ze mischien wel..........dan zou ik gewoon die enting laten geven.
Nou, hier heb je misschien alles wel mee gezegd ja....

En toch irriteert het me gewoon he, dat ze in Amerika wel een meldingsplicht hebben en dus gewoon weten hoeveel honden er risico lopen op Weil. Ik zou gewoon willen weten hoe het zit. Ik zou gewoon willen weten hoeveel gevallen we per jaar hebben. En hoeveel van deze honden wel of niet gevaccineerd zijn.... Maar goed, blijkbaar hebben we deze gegevens niet en krijgen we ze ook niet.....
Door sylvia
Lizzy schreef: Nou, hier heb je misschien alles wel mee gezegd ja....

En toch irriteert het me gewoon he, dat ze in Amerika wel een meldingsplicht hebben en dus gewoon weten hoeveel honden er risico lopen op Weil. Ik zou gewoon willen weten hoe het zit. Ik zou gewoon willen weten hoeveel gevallen we per jaar hebben. En hoeveel van deze honden wel of niet gevaccineerd zijn.... Maar goed, blijkbaar hebben we deze gegevens niet en krijgen we ze ook niet.....

Nee inderdaad , en wat ook interesant is , als het geente honden zijn die weil krijgen, kregen ze dit dan ondanks de enting of dankzij de enting
Door danielle1980
sylvia schreef: Nee inderdaad , en wat ook interesant is , als het geente honden zijn die weil krijgen, kregen ze dit dan ondanks de enting of dankzij de enting
ik heb aan een da hier in alphen gevraagt of er bij ons in alphen honden bekend zijn die de ziekte van weil hebben gekregen het afgelopen jaar.
hij zei ja, meer dan genoeg helaas.

nu ben ik dus vergeten te vragen of die wel geent waren of juist niet.
maar bijna elke hond die hier in de buurt loopt is altijd geent :-\
Door Lizzy
danielle1980 schreef: ik heb aan een da hier in alphen gevraagt of er bij ons in alphen honden bekend zijn die de ziekte van weil hebben gekregen het afgelopen jaar.
hij zei ja, meer dan genoeg helaas.

nu ben ik dus vergeten te vragen of die wel geent waren of juist niet.
maar bijna elke hond die hier in de buurt loopt is altijd geent :-\
Hoi Danielle, als je er de volgende keer bent, moet je hem toch eens verder uithoren! Hoeveel gevallen per jaar praat hij over? En als deze honden wel geent zijn, kan hij dan concluderen dat de enting eigenlijk niet goed werkt? (aangezien hij toch nog veel gevallen ziet).
Door danielle1980
Lizzy schreef: Hoi Danielle, als je er de volgende keer bent, moet je hem toch eens verder uithoren! Hoeveel gevallen per jaar praat hij over? En als deze honden wel geent zijn, kan hij dan concluderen dat de enting eigenlijk niet goed werkt? (aangezien hij toch nog veel gevallen ziet).
tja ik ga nooit naar die dierenarts, ik vind het maar slechte praktijk :-[ :(
hij zei wel als je niet wilt enten, moet je dat vooral niet doen. :-\
ik kan wel s bellen voor info. ;)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 23 mar 2005, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
Lizzy schreef: Hoi Danielle, als je er de volgende keer bent, moet je hem toch eens verder uithoren! Hoeveel gevallen per jaar praat hij over? En als deze honden wel geent zijn, kan hij dan concluderen dat de enting eigenlijk niet goed werkt? (aangezien hij toch nog veel gevallen ziet).
Lizzy, ik heb deze dingen eens opgeschreven en zal binnenkort eens bij mijn dierenarts gaan vragen...
Ik wil ook weten of ze daar weil apart kunnen enten en zoja van welk merk die vaccinatie dan is..
Zijn er nog meer dingen waarnaar ik zou kunnen/moeten vragen? ;)
Door Helen
In Leerdam en omgeving (tot aan Nieuwegein) heerste er Weil. Er zijn meerdere honden aan doodgegaan....Het heeft in de plaatstelijke krant gestaan en DA's in die omgeving waarschuwen ervoor....Sjips denk je dan. Kuma is maar 1 keer geent tegen Weil. Hij behoort volgens mij binnen 4-6 weken na de eerste enting geboosterd te worden. Wat zegt dit over de werking van de enting als hij niet geboosterd is. Werkt hij niet, of minder?
Door Sofie
Kan je in België ook één enkel vaccin tegen de ziekte van Weil krijgen?
Ik zou dan om het jaar mijn hond hiertegen laten enten (heb er gewoon erge schrik voor).

Sofie.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door