Ik ben gisteren eens gaan zoeken op de Leptospirosen bacterieen om mijn kennis proberen op te vijzelen.
Nou goed, er zijn dus diverse soorten lepto bacterieen. Dat wisten we al. Bij mensen vindt er ook nog wel eens besmetting plaats en dan vooral door de:
*Lepto Hardjo, ook welk melkenkoorts genoemd. Besmetting via urine van runderen en ratten. Bij de mens 17 gevallen in de vier jaar.
*Lepto grippotyphosa, welke ook wel modderkoorts wordt genoemd. Verspreid via woelratten. 26 gevallen in de vier jaar.
Dan staat er ineens: deze is niet zo erg als de Lepto Icterohaemorrhagia. En deze bacterie is dus de ziekte van Weil. Besmetting vindt vooral plaats via bruine ratten. In Nederland vallen er ongeveer 5 doden (mensen) per 4 jaar. De piek van deze ziekte ligt helemaal niet (zoals ons altijd verteld is) in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December. Overigens zit er in het hondenvaccin zowel de Lepto. Icterohaemorrhagia (dus de ziekte van Weil) als Leptospira interrogans.
Er is ook te vinden dat Leptospira Icterohaemorrhagia het meest aangetroffen wordt in Zuid Holland (waar ik woon, zeg maar ). Maar, men schrijft tegelijkertijd dat de ziekte voornamelijk wordt opgelopen (door mensen) in sub-tropische/tropische landen, tijdens de vakantie. Vooral tijdens watersport vakanties. Maar er wordt in Nederland toch ook veel aan/in het water gerecreeerd?
Goed, aangezien het aantal menselijke slachtoffers zo laag is, is er voor mensen geen vaccin gemaakt.
Nu barst ik van de vragen! Ik vaccineer mijn honden namelijk al jaren niet meer tegen de ziekte van Weil.
*Hoe hoog is het aantal dodelijke slachtoffers onder de honden? Gevaccineerd en niet gevaccineerd? Weet men dat uberhaubt?
*Is het gevaar dat mensen het oplopen net zo groot als dat honden het oplopen? Ik bedoel, is de hond net zo gevoelig als de mens? Of gevoeliger als de mens?
*Kan de hond de mens besmetten?
*Is deze ziekte van Weil werkelijk ook dodelijk voor honden? (volgens mij wel - meestal schijnt de ziekte overigens wel mild tot matig mild te verlopen bij mensen. Men zegt ook dat van milde slachtoffers we niet eens weten hoeveel het er zijn).
*Hoe groot is het risico dus, voor je hond? Vooral als je in Zuid Holland woont?
*Waarom dus wel de hond vaccineren maar niet de mens?
*Wat doet het vaccin eigenlijk? Zorgt deze echt voor een hogere immuniteit tegen deze bacterie?
*Ik las ook dat het vaccin niet voorkomt dat de urine van een besmette hond ook besmettelijk BLIJFT. Dus de hond kan besmet raken, ook al is hij gevaccineerd, maar hij wordt er niet ziek van? Of krijgt de ziekte in een mildere vorm?