Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mowgli
Ik zou mijn kater trouwens liever geen implantaat geven. Zijn toch hormonen die worden toegediend. Ik persoonlijk hou daar niet zo van. Ik heb zelf de ervaring met de pil dat ik bij een aantal soorten heftige schommelingen in de gemoedstoestand heb, van een aantal andere soorten was ik 's morgens altijd nisselijk...
Door spreeuwtje
Ik ga ook geen implantaat doen. Ik wilde gewoon mening horen van anderen over welke leeftijd castratie het beste zou zijn.
Door TMG1961
spreeuwtje schreef: Vroegah in mijn werk heb ik tig katers gecastreerd. Dus met dat keukenmesje kan ik me gelijk in vinden! :2funny:
Zal t ook met een dunschiller lukken?

:biggrin:

Als er geen nadelen aanzitten zou ik stom zijn om een straat vol Koekies te creëren. Want t ís me toch een draak!! :o

Waar ik werkte deden we ballen knijpen als er een redelijke bal te knijpen valt.
Soms met 4 maanden maar meestal rond 6.

Ik probeer m zo lang mogelijk binnen te houden want hij is echt nergens bang voor.
Ik vond ney wel iets over implantaten. Eerst maar even lezen.
huh..wat bedoel je daarmee? Toch niet wat ik denk,,nl zo hard knijpen dat je de bal kapot knijpt. Kan me niet voorstellen dat een kater dit vrijwillig ondergaat als ie bij kennis is
Door spreeuwtje
TMG1961 schreef: huh..wat bedoel je daarmee? Toch niet wat ik denk,,nl zo hard knijpen dat je de bal kapot knijpt. Kan me niet voorstellen dat een kater dit vrijwillig ondergaat als ie bij kennis is
nee joh!!!
ik heb af en toe rare manieren om dingen te omschrijven..
nee.. het wordt netjes onder narcose gedaan heel voorzichtig met een mesje.. gewoon zoals t hoort..
Door dinky89
Martine-Tom schreef: Klinkt niet als een ideale buitenkat  :-\
De ideale buitenkat bestaat niet in het dichtbevolkte Nederland. Je kan dan beter praten over het perfecte buitengebied voor de kat ;)
Door fem fatale
TMG1961 schreef: huh..wat bedoel je daarmee? Toch niet wat ik denk,,nl zo hard knijpen dat je de bal kapot knijpt. Kan me niet voorstellen dat een kater dit vrijwillig ondergaat als ie bij kennis is
Maar de ballen moeten nog indalen hè? En mogelijk nog wat groeien?

Ik kon bij Kai pas balletjes vinden toen hij bijna 6 maanden was (misschien had ik hem ook eerder laten castreren als ik ze eerder had gevonden, maar nu zat er een week tussen mijn ontdekking van de balletjes en de castratie). Maar Kai is natuurlijk langharig, dus misschien zocht ik niet goed genoeg.
Ik heb nu ook nog wel eens een schaar in mijn hand voordat ik bedenk dat die "klit" een balzakje is  :-[
Door pearlsofpassion
6 maanden laat ik altijd doen.
Luis was wat vroeger omdat hij al katergedrag begon te vertonen en Kleintje kon daar op zijn zachtst gezegd niet mee lachen.

Het is trouwens zo dat katers die jonger gecastreerd worden, eerder groter worden dan kleiner blijven. Dat is zowat het enige verschil dat je kan vinden bij katten, dat ze groter worden en een iets minder dikkere kop krijgen. Anderzijds krijgen ze dan weer een vollere bouw op het lichaam.  De groeischijven blijven langer open als ze gecastreerd zijn, waardoor ze wat groter worden.
Of dat nadelig is, valt over de discussieren. Ik vind van niet.

De voordelen zijn natuurlijk duidelijk te merken.  Ze gaan niet sproeien, niet vechten, niet krols gedragen, ze blijven hun eigen lieve en vooral vrolijke zelf. 
Ik heb ooit een kater open gelaten. Ik was jong en nog overtuigd dat ik hem niet wilde verminken.  Tot hij maar eens in de 3 weken een uurtje meer thuis kwam, in huis plaste en zijn zus (Kleintje) lastig viel.  Hij mocht van mijn ouders niet meer binnen komen en toen was de maat voor mij vol. Na zijn castratie bleef hij thuis, maar vooral, hij was zoveel ontspannener dan voorheen.  Hij werd weer speels, aanhankelijk, vrolijk gewoon.
En toen begreep ik dat je een kater niet onafhankelijk laat zijn door hem intact te laten, want dat hij dan juist afhankelijk is van zijn instincten.  Dat hij pas gecastreerd echt vrij is om te doen en laten wat hij zelf wil.  Om voor de kachel te blijven liggen ipv in de sneeuw en donker, door weer en wind, met een lege maag, poezen te gaan zoeken en met andere katers te vechten.
Als ik dat beeld vergelijk met mijn eigen huiskaters momenteel, dan weet ik het gewoon: hier nooit geen open kater meer.

Ik denk dat die implantaten alleen gebruikt worden voor dekkaters.  Je wil verhinderen dat je kater katergedrag gaat vertonen (sproeien, aggressief gedrag) zolang hij toch nog niet mag dekken.
Door spreeuwtje
Ik heb alleen poezen kittens gehad. De katers waren altijd al volwassen en gecastreerd.

Zo leer ik weer. ;D

Koekie is op t moment amper binnen te houden. Ieder gaatje wat hij vindt glipt hij door en breekt letterlijk de tent af.
Vanmorgen vloog er een vogel over bij t voorraam. Niet eens vlakbij... Maar koekie nam een duik en sprong tot halverwege t raam. :o
Door lightning
Het word al jaren aan katers gegeven en aan poezen. Heb ooit een kater 1 gegeven. Maar goed hoe dat werkte weet ik niet want binnen die 6 weken moest ik hem ook laten castreren, lang verhaal. Maar goed, hoor goeie en minder goeie verhalen over implantaat bij katten.
Door spreeuwtje
pearlsofpassion schreef: Misschien een kittenvriendje overwegen, zodat hij die kan vangen en zijn afleiding en beweging binnen te vinden?
Ik heb geprobeerd meneer spreeuw te overtuigen maar helaas.
Door Sultan
Even over katten binnen houden of in een ren.... Ik heb al 30 jaar minimaal 5 of 6 katers en poezen in huis, met als buitenterrein een goed afgezette kattenren in de tuin. Heb in de loop der jaren heel veel HTK's en (herplaats) raskatten gehad van allerlei pluimage. Heb nog nooit ervaren dat welke kat dan ook problemen heeft gehad of vertoond met het hebben van een buitenren ipv volledig vrij buiten kunnen struinen. Ze zijn hier uiteraard nooit alleen, zeker met 5 of 6 en sinds een jaar of 12 ook met 2 honden.

Wat castratie aangaat, de katers die hier jong kwamen (uit gedumpte nesten) zijn allemaal zo rond de 6 maanden gecastreerd. Een sproeiende kater wil je echt niet in huis ;D Problemen met castratie (of sterilisatie bij poezen) heb ik in al die 30 jaar nog niet ondervonden... Heb wel een (te) kleine kater en(te) kleine poes in huis, maar dat heeft andere oorzaken...
Door miik
Bij de raskatten wordt steeds vaker het implantaat suprelorin gegeven.
Mijn Sientje heeft nu een implantaat en dat betekend dat ze een jaar tot 2 jaar niet krols zal zijn. Ik vind het erg prettig, want ze is nu hormonaal stabiel.... en met de pil/shamdekking of krols laten worden houd je toch hormonale schommelingen (die schadelijk zijn).
Ze heeft iets meer honger, maar verder heb ik er nog geen negatieve bijwerkingen van gemerkt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door