Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bertine
Ik heb de afgelopen weken meerdere dingen gemalen. Mijn ondervindingen zijn bij zowel vlees, orgaan als bot hetzelfde. Wel op niet extra vet tussen de wrijvende delen. ik blijf zwart houden.
Door kiara
smeer je het mes en de schijf en de wokkel wel in met bv beetje slaolie voor dat je het gebruikt? ik heb ook de clatronic en dat stond in de gebruiksaanwijzijng,niks geen zwarte troep of zo,denk dat ik nu wel al zo'n 100 kilo heb gemalen.
Zit alleen nog te puzzelen hoe ik het met het spiervlees moet doen want voornamelijk bij paard/hert/lam/rund gaat het om de wokkel heen draaien met als gevolg dat hij dan uit elkaar moet,bij kip of kalkoen geen last,hoe doen jullie dat?
Door kakocavi
Ik heb kort geleden voor 30 euro een elektrische vleesmolen op de kop getikt, Sinbo SHB 3051 heet hij. Een nogal schimmig merk en model, kan er weinig info over vinden, vooral op Russische en Pakistaanse sites, en 0 reviews gevonden. Geen idee wat ik ervan moest denken, maar ik heb hem nu een keer uitgeprobeerd met half bevroren spiervlees en orgaan en dat deed 'ie prima. Hopelijk gaat hij een tijdje mee, maar ik verwacht er maar niet teveel van. Maar ach, als hij alleen vlees en orgaan wil malen en hij doet dat een tijdje goed dan is hij het wel waard vind ik. Botten maal ik wel met de handmolen als het moet.
Door Anne in Zweden
Bertine schreef: Gisteren lagen er voor mij 4 eendkarkassen om te vermalen. De eerste was nog goed bevroren en heb ik met een mes+moker in kleine stukjes geslagen.  Ging er met moeite doorheen. Na een halve eend alles verstopt met vet/bot. Los gemaakt. zwart inhet midden van de schijf van Cindy.

Tweede karkas in zelfde soort stukken, heb ik het gat van de schijf van Cindy, het gat in het mes en de pin waar die twee op moeten heel ligt ingevet met olie. Om te zien of een laagje daartussen het zwart door wrijving tegen gaat. Resultaat: moeite met dikke stukken malen iets minder zwart in het midden dan eerste karkas.

derde was wat minder bevroren. Kleine stukken gehakt met moker en mes. met moeite er door, iets zwart in het midden.

vierde karkas verste ontdooid, grotere stukken gelaten en er door gedaan. met moeite er door. best veel zwart in het midden.

Ik heb bij gene van alles het spul echt aangestampt. wel gewacht tot een stuk er door was voor ik volgende erin deed.
En je weet zeker dat je het mes er op de juiste manier in hebt zitten? Dus met de snijkanten tegen de schijf aan, niet met de snijkanten naar binnen gericht?

Klinkt echt als een maandagsmodel... Als het mes er correct in zit, en er is niet te zien dat er bot mee is gemalen, zou ik toch een poging doen via de garantie iets te regelen. Want dit is te lullig natuurlijk, voor een vleesmolen van die prijs. :-\
Door Bertine
Ja ik zat juist te twijfelen of ik het mes er goed in had. Maar nujij zegt dat het met de snijvlakken naar de schijf moet zit ik dus echt al die tijd al goed.

Ik ga vanavond of morgen nog een poging doen met kippenkarkas en kippendijvlees. Met de schijf van Cindy en met de originele schijf. Zal ik eens zien wat dat doet. Ik maak er foto's van en als het nu nog zwart afgeeft stuur ik een mail + foto's naar Kenwood. want dan is tie ook niet goed genoeg voor alleen spiervlees. en dat zou toch wel moeten.
Door Hylos
Ik wilde net wilde eendenbillen gaan malen met de clatronic. Ben halverwege maar gestopt want dat ding smoorde er zowat in  :-X
Die botjes waren dus een beetje te hard helaas.

Dan maar verder kipfilet erdoorheen om beloningssnackjes van te maken.
Ben er nog steeds erg blij mee. Met bot moet je gewoon uitkijken, de rest gaat als een tierelier. Ook erg handig voor groente porties: het komt er zo ongeveer gepureerd uit!
Door Bertine
Mijn projekt van gister was een succes!

Ik heb eerst de kipfilet gemalen met de originele schijf. Ik had alles goed met olie ingesmeerd. Alles kwam er mooi uit. met 1 bolletje zwart dat in de bak viel, maar ik mooi eruit kon vissen, maar veel en veel minder dan de andere keren. dus ik was erg hoopvol. Ik had ong 850 gram filet en dat heb ik er in 1x doorgedraaid. Daarna schoongemaakt. Binnenin nergens zwart.

toen met de schijf van cindy alles ingevet en er weer in gezet. Karkas heb ik een veel kleinere stukken geknipt dat in normaal doe. Het werd er niet heel makkelijk doorgedraaid. Nu ook wel zwart te vinden voornamenlijk aan de buitenkant van de schijf. Kon ik er makkelijk afhalen en weggooien dus niet in het vlees.

Al met al een iets beter resultaat dan andere keren maar echt heel tevreden ben ik nog niet.

vergeten foto's te maken.
Door Barbaravh
Bertine schreef:
toen met de schijf van cindy alles ingevet en er weer in gezet. Karkas heb ik een veel kleinere stukken geknipt dat in normaal doe. Het werd er niet heel makkelijk doorgedraaid. Nu ook wel zwart te vinden voornamenlijk aan de buitenkant van de schijf. Kon ik er makkelijk afhalen en weggooien dus niet in het vlees.
Dit weekend heb ik ook gemalen en erop gelet waar het zwart wordt, bij mij is het ook aan de buitenrand van de schijf.
Door lachnat
Hier moet ik de foto schuldig blijven.
De molen heeft dit weekend 4x 3,6 kilo gemalen zonder enige zwartigheid :biggrin2:
Heb hem niet eens tussendoor uit elkaar gehaald, alleen om de 3,6 kilo een pauze zodat ik het gemalen spul kon verpakken.
Door Zaniematsu
lachnat schreef: Hier moet ik de foto schuldig blijven.
De molen heeft dit weekend 4x 3,6 kilo gemalen zonder enige zwartigheid :biggrin2:
Heb hem niet eens tussendoor uit elkaar gehaald, alleen om de 3,6 kilo een pauze zodat ik het gemalen spul kon verpakken.
Dat klinkt goed! Dat doe ik je niet na met mijn handmolen..... :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door